Skrevet av Emne: Kardio - hvor mye er for mye?  (Lest 1161 ganger)

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Kardio - hvor mye er for mye?
« : 20. juli 2009, 00:36 »
I og med at jeg har planer om å gå fra å være en lubben styrkeløfter til en noe mindre lubben strongman tenkte jeg at kardio kan være tingen.
Spørsmålet er: hvor mye er for mye?

Jeg gikk ned 10 kg ved å kutte karbohydratene og trene 30-45 min. kardio på ellipsemaskin fire ganger i uka etter styrketreningen. Pulsen ligger på rundt 140-150 (merket at jeg ble god og våt av svette, men jeg gir meg før jeg trenger førstehjelp).
Disse 10 kiloene forsvant i løpet av en fem-seks uker. Etter dette har jeg karboloadet for å få mer trykk i kroppen etter som vektene i programmet blir tyngre. Har gått opp 3-4 kg nå, mengden kardio er den samme.Merker at jeg fortsatt mangler litt karbo i kroppen, for styrken er omtrent som før på lette vekter, men på moderate vekter kjennes det ut som om det er 10-12 kg mer på stanga enn det egentlig er. Jeg tipper derfor at 5-6 av de 10 kiloene var vann som følge av lite glykogen i kroppen, men dersom det resterende er 4-5kg rent fett som har blitt borte siden NSM (22.mai), så er det i grunn ikke så verst (så lenge jeg kan fortsette å skrelle vekk volum fra bilringene).

Jeg har tenkt til å trene kardio minst 2 timer i uka med puls på 140-150, i tillegg skal jeg trene strongmanøvelser med lette vekter og fokus på teknikk og utholdenhet, så da blir det et kardioelement i den treningen også. Spørsmålet er om jeg kan trene enda mer kardio, eller om det bare vil herpe styrken.
Skulle gjerne likt å kvitte meg med ytterligere 10kg fett uten å miste styrke, men er forberedt på at det nok må ta litt tid.

Tips (spesielt fra de som har greid å bli sterke uten å bli gruelig feite) tas i mot med takk. Tongue




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio - hvor mye er for mye?
« #1 : 20. juli 2009, 01:02 »
Synes du kan se ann selv på kroppen. Blir vanskelig å si for en annen hva som er nok. Men synes du kan trygt øke kardioen litt, da en gå tur om morgenen og kanskje en på kvelden. Dette gjør du noen ganger i uka, men ang styrken så merker du også det best selv. Hvis du føler deg svak, så skjønner du hva som må gjøres.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!