Skrevet av Emne: Et par spørsmål angående "deffing"  (Lest 1020 ganger)

Utlogget Halvar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Et par spørsmål angående "deffing"
« : 04. juni 2009, 20:00 »
Tenkte denne tråden passet best inn her, derfor smalt jeg den inn her!

Har et par greie spørsmål angående deffing. jeg beklager på forhånd hvis dette er snakket om mye før. forsøkte og google littegranne. fikk noe svar på det jeg lurte på men og en del jeg slet litt med å finne.
Jeg forsøker da å trene styrke 3 ganger i uken, samt noe kondisjonstrening/fettforbrennende aktiviteter

Jeg bare fyrer løs:

1:
På bendagen min, vil det være mest gunstig for meg å sykle før eller etter økten? (kan nok tenke meg at det vil være mest gunstig å begynne med syklingen, fordi jeg da for varmet godt opp.) sier vel seg selv. Jeg liker dog og sykle i ca 10 minutter før økten, og så igjen 10-15 minutter etter økten. er dette dumt/lite lurt av noen som helst grunn? Er det smartere og ta alt på en gang, hvorfor i såfall? og hvis det er tilfelle - før eller etter økten, og hvorfor?

2:
Egentlig så undrer jeg også på om det er mer gunstig og ta kondis/forbrenningstreningen før eller etter også vanlige treningsøkter - hvor jeg trener de andre delene av kroppen. (rygg,biceps,triceps osv) Føler vel kanskje det går på samme som spørsmål en, men tenkte muligens det kunne være noe forskjell da jeg faktisk trener ben på den økten, og det også er bena som får juling når jeg sykler)
Så igjen, før eller etter styrketreningen og hvorfor?

3:
Jeg har da lest tråden ovenfor om at det faktisk ikke er noe bedre å ta seg en joggetur før frokost om morgenen, noe jeg synes er greit egentlig. liker best å gjøre dette på kvelden, gjerne sent når det ikke er en skokk med folk ute og løper. Er det noen spesiell tid på dagen det er mer gunstig å ta seg en joggetur? muligens en teit spørsmål dette, bare ignorer det om det blir for dumt :p

4:
Er det like viktig med karbohydrater etter en joggetur også, isåfall hvorfor? tenke kanskje dette hadde mest med styrketrening og andre treningsformer å gjøre, da muskelen er brutt ned og må bygge seg opp. Siden jeg liker å jogge om kvelden så liker jeg best og ta en proteinshake etter løpeturen og en boks tunfisk til kveld.

5:
et enkelt og greit spørsmål til sist: noen ganger så kjøper jeg en sånn proteindrikk med 50g protein og 50g karbo (sukker) som jeg drikker etter trening. burde jeg drikke denne rett etter styrketreningen, eller vente til kondisjonstreningen også er ferdig? hvorfor? (hvis det viser seg å være best og ta kondisjonstreningen før økten så trenger vel ikke dette spørsmålet besvares uansett)

Beklager for en lang - og sikkert veldig kjedelig post. dette er ting jeg har lust på en liten stund og kunne tenkt meg og få svar på!

takk på forhånd.



Utlogget Scarface

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 264
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 264

Sv: Et par spørsmål angående "deffing"
« #1 : 05. juni 2009, 00:15 »
Kan prøve å svare på spm dine.  Smiley

1:
Det er bra sånn som du gjør det nå. Det er veldig viktig å varme opp beina før du skal trene knebøy og slikt. Kneskader er noe du ikke vil ha Wink
Det går også fint å sykle etter du har trent. Hvor lenge kommmer an på hvor mye du vil forbrenne.

2:
Etter er det mest gunstige. Grunnen til det er fordi hvis du jogger mye før du begynner på styrkeøkta så vil du miste mye energi og du kommer ikke til å prestere like bra. Det er vel egentlig den eneste grunnen også. Men for all del, hvis du føler det går greit så er det bare å løpe før.

3:
Det er vel en diskusjon om hvorvidt det er best for fettforbrenning å løpe før frokost. Men hvis du liker å løpe på kvelden så bare fortsett med det. Det har uansett ikke så veldig mye å si.

4:
Det er viktig med næring etter en har trent. Men ikke overdriv, hvis du hiver i deg for mye kalorier så kommer du ikke til å gå ned i vekt/fettprosent. Hele vitsen med å trene kardio når en er på diett er å komme i kaloriunderskudd.
Men det set jo greit ut sånn som du gjør det nå da. Tar deg en joggetur før kveldsmaten.

5:
Det enkleste er å drikke proteinshaken etter både styrke og kondisjon.







Utlogget Halvar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Et par spørsmål angående "deffing"
« #2 : 05. juni 2009, 09:49 »
Herlig, tusen takk skal du ha. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!