Skrevet av Emne: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp  (Lest 22728 ganger)

Utlogget ador

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

  • Who know's?
Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« : 09. juni 2009, 15:44 »
Da var endelig de tre skriftlige eksamenene unnagjort. Da gjenstår kun muntlige eksamen, de går av 
stablene denne uken, eller neste uka – Da var endelig skoleåret ferdig, å det er tid for å slappe godt av. Jeg går VGS3. Hadde vært greit å komme opp denne uka, å blitt helt ferdig.

Da har det seg sånn at jeg allerede har startet å grue meg til den muntlige eksamen – selv om jeg ikke har kommet opp i noe fag enda. Skal derimot på trekking i morgen å høre. Så får se hva som skjer. Er ikke noe glad i å stå i forsamlinger å prate, så gruer meg som sagt. Er sikkert flere her som gruer seg. Prøver å si til meg selv «Herregud, du skal jo bare holde et lite framlegg på 15min, å svare på noen spørsmål etter, det er jo igjen big deal!» Men til ikke særlig mye nytte.

Ble jævlig nervøs før, når jeg hold framlegg, men det har heldigvis gitt seg litt nå heldigvis, men nervene er enda der. Er liksom greit å holde et lite framlegg for klassen og læreren nå, men elsker det selvsagt ikke. Men det hele blir litt mere spesielt når det er eksamen liksom, vil på en måte ha en grei karakter, og ikke være så jævlig nervøs der og da – det blir litt pinlig å veldig irriterende for meg. Men tipper flertallet er ganske nervøs når de skal inn. Nervene gir seg sikkert litt når man har kommet i gang – forhåpentligvis.

Så hva er deres tips/trick for å holde roen, å klare å gjennomføre en grei jobb, samt å holde nervene sine i sjakk.

Et tricks jeg selv skal prøve ut: 1Paracet + 1 ibux, dette kan hjelpe meg til å slappe litt av i kroppen. Brukte dette de skriftlige, funket hvertfall bra der.

VG3 Studiespesialisering, er det hele 4eksamen vi må gjennomføre, sette synes jeg personlig er mye, syntes godt den muntlige kunne vært trukket vekk.

Utlogget Ugress

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #1 : 09. juni 2009, 15:53 »
Jeg skal ha muntlig eksamen imorra... Mine tips er:

Hils på sensor:)

Snakk langsomt og forståelig. Snakker du langsomt trenger du ikke si like mye som hvis du skal snakke som en foss, det er også lettere å høre på, og du virker mer selvsikker

Hvis de stiller et spørsmål du ikke kan svare på, prøv å vinkle det til noe du kan svare på

Noe som høres teit ut, men har hjulpet meg veldig er å ha ha et lite viskelær eller lignende i hånden som du kan klemme på. Da begynner du ikke å gjøre unødvendige ting med armene som virker forstyrrende, og det roer deg faktisk ned. Jeg pleier å gjøre det på engelsk framføringer, for da er jeg alltid mer nervøs enn hvis jeg skal snakke norsk. Det var en lærer som tipsa meg om det og jeg tenkte bare "Herregud, hvorfor skal jeg det?" men jeg ga det en sjanse alikevel, og det funka:) Men ikke så stor at den virker forstyrrende da, selvfølgelig. Bare en liten ting som kan ligge i hånda.

Kom i god tid før, du gir ikke noe godt inntrykk av deg selv hvis du kommer for sent!

Legge seg tidlig dagen før, spise en god frokost og si til deg selv at "dette kommer til å gå kjempebra:)"
No pain, no gain

Utlogget ador

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

  • Who know's?
Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #2 : 09. juni 2009, 16:18 »
Jeg skal ha muntlig eksamen imorra... Mine tips er:

Hils på sensor:)

Snakk langsomt og forståelig. Snakker du langsomt trenger du ikke si like mye som hvis du skal snakke som en foss, det er også lettere å høre på, og du virker mer selvsikker

Hvis de stiller et spørsmål du ikke kan svare på, prøv å vinkle det til noe du kan svare på

Noe som høres teit ut, men har hjulpet meg veldig er å ha ha et lite viskelær eller lignende i hånden som du kan klemme på. Da begynner du ikke å gjøre unødvendige ting med armene som virker forstyrrende, og det roer deg faktisk ned. Jeg pleier å gjøre det på engelsk framføringer, for da er jeg alltid mer nervøs enn hvis jeg skal snakke norsk. Det var en lærer som tipsa meg om det og jeg tenkte bare "Herregud, hvorfor skal jeg det?" men jeg ga det en sjanse alikevel, og det funka:) Men ikke så stor at den virker forstyrrende da, selvfølgelig. Bare en liten ting som kan ligge i hånda.

Kom i god tid før, du gir ikke noe godt inntrykk av deg selv hvis du kommer for sent!

Legge seg tidlig dagen før, spise en god frokost og si til deg selv at "dette kommer til å gå kjempebra:)"

Skal selvfølgelig hilse på sensor, kan tenkte meg inntrykket han/hun får av deg vist du ikke gjør det.

Legge seg tidlig dagen før – hadde ikke forundret om jeg ikke skulle få til å sove på et par timer, fordi jeg lå å grua meg i senga til i morgen. Håper å tror dette skal gå bra. Frokosten er alltid kanon den, havregryn og melk. Smiley Møte opp i god tid - dette skal jeg, blir bare stress ellers, å det er hvertfall ikke bra.

Snakk langsomt og forståelig ja, man prater jo som regler litt fortere en vanlig når man er nervøs, så dette skal vel gå seg til når nervene roer seg litt og man klarer å slappe litt av. Prøve å holde roen, så går det sikkert Smiley

Det med å putte en ting i handa så jeg faktisk på en film, så det er ikke en teit ide. Men vet ikke helt om jeg tørr å prøve denne på eksamen. Mister alt fokuset pga denne tingen i handa om du skjønner. Skulle absolutt prøve det ut om det var noe mindre framlegg. Godt tips uansett.

Skal prøve å ha holdinga, «dette kommer til å gå kjempebra! Wink»

Takk for et godt tips av deg. Smiley

På en måte så gleder jeg meg til den muntlige eksamen, fordi etter den er jeg ferdig med skolen Grin

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #3 : 09. juni 2009, 16:59 »
Vær høffelig og formel, se opp når du prater å prat høyt og tydelig. Slenge inn litt humor for å få foredraget interessant og lett å følge med på, er også viktig.

kun det der, hjalp meg til en 5'er på muntlig en gang.. skreiv ut stoffet eg skulle ha om fra internett 20min før..
det var dog ikkje vg3.
Westside disciple

Utlogget Ugress

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #4 : 09. juni 2009, 18:41 »
Skal selvfølgelig hilse på sensor, kan tenkte meg inntrykket han/hun får av deg vist du ikke gjør det.

Legge seg tidlig dagen før – hadde ikke forundret om jeg ikke skulle få til å sove på et par timer, fordi jeg lå å grua meg i senga til i morgen. Håper å tror dette skal gå bra. Frokosten er alltid kanon den, havregryn og melk. Smiley Møte opp i god tid - dette skal jeg, blir bare stress ellers, å det er hvertfall ikke bra.

Snakk langsomt og forståelig ja, man prater jo som regler litt fortere en vanlig når man er nervøs, så dette skal vel gå seg til når nervene roer seg litt og man klarer å slappe litt av. Prøve å holde roen, så går det sikkert Smiley

Det med å putte en ting i handa så jeg faktisk på en film, så det er ikke en teit ide. Men vet ikke helt om jeg tørr å prøve denne på eksamen. Mister alt fokuset pga denne tingen i handa om du skjønner. Skulle absolutt prøve det ut om det var noe mindre framlegg. Godt tips uansett.

Skal prøve å ha holdinga, «dette kommer til å gå kjempebra! Wink»

Takk for et godt tips av deg. Smiley

BAre hyggelig det! Det går helt sikkert kjempebra, men du får ha lykke til uansett;)

På en måte så gleder jeg meg til den muntlige eksamen, fordi etter den er jeg ferdig med skolen Grin
No pain, no gain

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #5 : 09. juni 2009, 18:49 »
Har muntlig selv i morra. Er smånervøs, kjenner det på kroppen, men skal faen meg gå inn der å blæste den sensoren alikevel!! Skal vise henne jeg!

Er ikke helt ferdig enda, men vet jeg blir det. Har kontroll nå!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #6 : 09. juni 2009, 19:02 »
Nå har jeg ikke lest alle innleggene nøye, men kan komme med noe jeg legger vekt på. Ved siden av å hilse på sensoren bør du gi et ordentlig håndtrykk. Personlig syns jeg et slapt håndtrykk gir inntrykk av en "slapp" person, men dette blir jo subjektivt.

Videre er det viktig å ha kontroll på det du skal si, så bruk tid på å skrive gode notater (hvis det er mulig). Nå vet jeg ikke helt om det er stoff du har fått tid til  å forberede deg på en tid i forveien, eller kun 30min før du skal inn, men dette vil ha en betydning. Har du hatt tid på forhånd burde du snakke deg gjennom foredraget du skal holde et par ganger og ta tiden for å se om du er innenfor tidsrammen.

"Kunstpauser" kan være nyttig og underveis bør man fokusere på å snakke rolig og prioritere. Det er viktig å ikke la seg distrahere hvis noe ikke skulle gå som forventet, men heller bruke litt tid å samle seg. Det kreves trening og erfaring for å være rolig og dyktig under en fremføring, men man blir litt bedre for hver gang.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #7 : 09. juni 2009, 19:11 »
Har muntlig selv i morra. Er smånervøs, kjenner det på kroppen, men skal faen meg gå inn der å blæste den sensoren alikevel!! Skal vise henne jeg!

Er ikke helt ferdig enda, men vet jeg blir det. Har kontroll nå!

Sjæl ass! Blæst hu hardt, men smooth Deal

- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #8 : 09. juni 2009, 19:13 »
Hva kom folk opp i da? Selv kom jeg opp i russisk. Sad УРА!

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #9 : 09. juni 2009, 19:15 »
Norsk! Mye å skrive, mye å tenke på.

Utlogget boberg

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 478
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 478

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #10 : 09. juni 2009, 19:16 »
Hjelper veldig godt å kunne stoffet man prater om, og gjerne litt utenom, blir du ikke satt fast under utspørring Smiley
Kom forresten opp i historie siste året vgs, klarte å lure dem til at jeg var god til en 5er  biggrin

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #11 : 09. juni 2009, 19:17 »
Hva kom folk opp i da? Selv kom jeg opp i russisk. Sad УРА!

Seriøst ? Hva slags skole går du på?
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Ugress

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #12 : 09. juni 2009, 19:18 »
Jeg prøvde å sitere et innlegg her istad, men det gikk visst ikke så bra. Lykke til til trådstarter ihvertfall! Jeg skal opp i grafisk design på torsdag -.-
No pain, no gain

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #13 : 09. juni 2009, 19:19 »
Norsk! Mye å skrive, mye å tenke på.

Et lite tips jeg bruker når jeg framfører med powerpoint er at jeg ikke bruker manus-ark. Jeg lar heller stikkordene stå på powerpointen og bruke dét som manus. Da føler jeg at jeg frigjør meg mye mer, og kan ha mer fokus på å snakke til folket. Da tror jeg også sensoren får et større inntrykk av at du kan tingene du skal si.  
Bare spør meg, for jeg fikk nemlig 6'er i norsk muntlig Grin (*skryte skryte* ::biggrin:Smiley
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Muntlig eksamen tips og tricks - hjelp
« #14 : 09. juni 2009, 19:21 »
Seriøst ? Hva slags skole går du på?
Går på vanlig VG3 allmenn. Har hatt russisk kun i år, så er ikke så stødig. På noe som helst. Hehe Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!