Skrevet av Emne: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!  (Lest 138871 ganger)

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #165 : 14. juni 2009, 02:06 »
Hadde jeg vokst opp i f.eks asia eller afrika nå, ja da hadde jeg sagt: DINNER IS READY!! Smiley

Det ligger bare oppi hodet vårt at det er ekkelt. Men en prossesert fritert mcnugget eller chips som er falsk og uekte mat, eller mat fulle av tilsetningstoffer, konserveringsmidler, fargestoffer, ja det er liksom ikke ekkelt for oss... 

Et eller annet sted så viket vi fra naturen og inn  en verden av falsk uekte usunn mat.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #166 : 14. juni 2009, 02:19 »
La oss ta Vita hjertegod lett smør, som jeg så en av brukerne her hadde på brødet sitt, når han spiser det så spiser han også skummet melk, salt, stabilisator (pektin), emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), fargestoff (betakaroten), aroma. Kroppen vår vil ikke ha disse stoffene, den kjenner ikke dem igjen og vil kvitte seg med dem. Et mye bedre alternativ enn smør, er å heller bruke avocado.

Rent, ferskt, og 100% naturlig!

Poenget mitt er at matprodusentene gjemmer inn masse stoffer som vi kke får med oss at vi spiser med mindre man har som vane å lese bak på produktet hva den egentlig inneholder slik som jeg svært ofte gjør for læring.

Vi ser disse økologiske produktene som kommer på markedet som liksom skal være så sunne og gode, men det blir liksom ikke så sunt  lenger når man snur pakka og leser bakpå hva den inneholder. Det trenger ikke være sunt selvom det står "økologisk" på produktet.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #167 : 14. juni 2009, 04:21 »
La oss ta Vita hjertegod lett smør, som jeg så en av brukerne her hadde på brødet sitt, når han spiser det så spiser han også skummet melk, salt, stabilisator (pektin), emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), fargestoff (betakaroten), aroma. Kroppen vår vil ikke ha disse stoffene, den kjenner ikke dem igjen og vil kvitte seg med dem. Et mye bedre alternativ enn smør, er å heller bruke avocado.

Rent, ferskt, og 100% naturlig!

Poenget mitt er at matprodusentene gjemmer inn masse stoffer som vi kke får med oss at vi spiser med mindre man har som vane å lese bak på produktet hva den egentlig inneholder slik som jeg svært ofte gjør for læring.

Vi ser disse økologiske produktene som kommer på markedet som liksom skal være så sunne og gode, men det blir liksom ikke så sunt  lenger når man snur pakka og leser bakpå hva den inneholder. Det trenger ikke være sunt selvom det står "økologisk" på produktet.
Jeg er enig i det meste du skriver her, men Vita Hjertegod er ikke smør. Det er margarin. Det er to helt forskjellige ting. Margarin er basert på herdede planteoljer, og som du refererer til er disse tilsatt mye rart. Smør derimot er et naturprodukt å regne. Rent melkefett fra kua. Sunt er det også, spesielt smør kjernet av upasteurisert fløte. Det er viktig å skille på disse to tingene! Forholdet mellom smør og margarin er 1:9 i Norge i dag. Dessverre selger kopien bedre enn originalen. Det skulle vært motsatt!

Utlogget Larsin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #168 : 14. juni 2009, 04:36 »
Hvor åpner du butikken din?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #169 : 14. juni 2009, 09:34 »
Som jeg sa, tørke dem og/eller fryse dem.. og nei, ikke i fryseboks fra Elkjøp, men i snøen, i kulda.

http://www.abcnyheter.no/node/67834


Her er det ikke snakk om tørke eller fryse. Når man kan bruke snø finnes ikke innsekter, så frysealternativet ditt er utelukket. Dessuten, når man er sulten ønsker man seg mat, og også mest mulig. 100 fluer eller 1 rein?


Sitat
Ja, det skulle jeg da tro! Man slipper jo å vente pluss å slakte, rense og tilberede. Smiley

Tilberede? Våre forfedre spiste kjøtt lenge før de oppdaget ilden.
 
Sitat
Det har jeg ikke lest noe om, så det vet jeg ikke enda. Men man skulle vel tro at de ikke kun levde på animalske produkter?`At de fant ut en måte å holde grønnsaker og frukt på? Gjennom vinterdyrking eller lagring og tørking? Nå tenker jeg bare høyt.

Igjen, du tar vårt levesett og trer over forhistoriske samfunn og tenkemåter. Vinterdyrking? Animalske produkter var primærkilden for det meste, og det er en rekke kilder på hvordan mennesker har overlevd på animalske produkter kun. Ta bøkene til Helge Ingstad f.eks.

Sitat

Mine tanker er at selvom mennesket fant ut at de kunne spise kjøtt gjennom å holde det over ild slik at det forandret tekstur og smak, så betyr ikke det at det er sunt av den grunn. Eller at det er slik vi er "ment" til å spise fra evolusjon.
Våre forfedre spist kjøtt LENGE før de oppdaget ilden. Selv vår forfar homo habilis som dukket opp for ca. 2.3 mill. år siden spiste kjøtt og beinmarg. Kjøtt var dog ikke hovedandel i kosten, men den var en essensiell del. Dvs. at vår forfar spiste kjøtt ca. 1,3 mill år FØR vi kjenner til kontrollert bruk av ild. Sånn sett er det klart mulig at homo sapiens kun har spist kjøtt som har vært varmebehandlet - men i det tilfelle burde vi også være utviklet til nettopp å spise det, eller motsatt i hvert fall kjøtt i rå/tørket form.


Sitat
Urmennesket spiste ikke for å leve lengst mulig. Dessuten, og det har blitt debatert tidligere her inne, så er det en del ved den undersøkelsen som ikke nødvendig henger helt sammen og man kan sette spørsmålstegn ved.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #170 : 14. juni 2009, 09:42 »
Jeg er enig i det meste du skriver her, men Vita Hjertegod er ikke smør. Det er margarin. Det er to helt forskjellige ting. Margarin er basert på herdede planteoljer, og som du refererer til er disse tilsatt mye rart. Smør derimot er et naturprodukt å regne.

Har du noen navn på noen smør?


Hvor åpner du butikken din?

Hvem,,, jeg? Cheesy


"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #171 : 14. juni 2009, 10:12 »
Har du noen navn på noen smør?

TineSmør er et eksempel. Smiley

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #172 : 14. juni 2009, 10:43 »
At man tror på en ting, og gjør det fordi det føles riktig for en selv synes jeg er helt greit. Når man deriomt skal ta steget over til å "frelse" andre og forsøker å argumentere kvasivitenskapelig blir det påtatt, platt og irriterende.

Når trådstarter ikke forstår seg på å skille mellom smør og margarin er det en klar indikator for meg på at kompetansenivået på ernæring nok ikke er av høyeste klasse. Slik jeg leser trådstarters innlegg er dette er en person som plukker opp det andre "forbilder" har å formidle, og ukritisk kaster seg inn i sin "religion" uten fundamentale kunnskaper eller evnen til å sette ting i sammenheng på fornuftig måte.

Det er ingen hemmelighet at mye av den prosesserte maten, spesielt den rik på fett eller sukker er veldig usunn for oss. Men å ta steget derfra til å snakke om mats "vitalitet" og foreta koblinger mellom usubstansierte vitenskapelige påstander og generell mystisisme blir latterlig for meg.

Snakk gjerne om din tro og dine følelser, men hold vitenskapen og ernæring som fag utenfor debatten-det har du tydelig ikke greie på!

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #173 : 14. juni 2009, 11:13 »
Her er det ikke snakk om tørke eller fryse. Når man kan bruke snø finnes ikke innsekter, så frysealternativet ditt er utelukket. Dessuten, når man er sulten ønsker man seg mat, og også mest mulig. 100 fluer eller 1 rein?

Frysing av insekter i overvintringstadiet "I overvintringsstadiet (egg, larve eller voksen) tåler insektene minusgrader. I alle levende celler er det vann, om vannet fryser dør cellen. Insekter (og mange andre dyr) har en «frostvæske» med seg, i kroppen, den gjør de tolerante mot kulde. Enkelte biller kan tåle kulde ned mot minus 30 grader, og deretter når de tiner leve videre." 

Men som sagt, det er bare en tanke jeg har tenkt høyt her, ikke noen studering av det. Var bare en respons på spm om hvordan mennesket før i tida kunne overleve på insekter i kalde strøk.

Så var det spm om hva man skulle spise når man ønsker seg mat. Jo, da kan man spise det jeg anser som ekte mat, nemlig frukt og grønt, nøtter , frø osv. På en eller annen måte så fikk frukt og grønt 2.plass for hva folk idag anser som ekte mat, varmebehandlet kjøtt og kylling. Det er ligger fortsatt bare oppi hodet vårt.  En tomat er mat på lik linje med en biff, og ikke bare en liten siderett som skal gjøre biffen bedre. Man trenger ikke spise 100 insekter, for insektene er ikke ment for å veie opp for kvantiteten av  kjøtt. Det er noe vi selv får oss til å tenke. Man trenger svært lite insekter for å dekke vårt behov for næringsstoffene den gir oss. Resten får vi fra annen raw food.


Tilberede? Våre forfedre spiste kjøtt lenge før de oppdaget ilden.

Ja, de levde som apene de var. Vi lever ikke naturlig slik de gjorde, ifølge min mening.

Igjen, du tar vårt levesett og trer over forhistoriske samfunn og tenkemåter. Vinterdyrking? Animalske produkter var primærkilden for det meste, og det er en rekke kilder på hvordan mennesker har overlevd på animalske produkter kun. Ta bøkene til Helge Ingstad f.eks.
Våre forfedre spist kjøtt LENGE før de oppdaget ilden. Selv vår forfar homo habilis som dukket opp for ca. 2.3 mill. år siden spiste kjøtt og beinmarg. Kjøtt var dog ikke hovedandel i kosten, men den var en essensiell del. Dvs. at vår forfar spiste kjøtt ca. 1,3 mill år FØR vi kjenner til kontrollert bruk av ild. Sånn sett er det klart mulig at homo sapiens kun har spist kjøtt som har vært varmebehandlet - men i det tilfelle burde vi også være utviklet til nettopp å spise det, eller motsatt i hvert fall kjøtt i rå/tørket form.

Urmennesket spiste ikke for å leve lengst mulig. Dessuten, og det har blitt debatert tidligere her inne, så er det en del ved den undersøkelsen som ikke nødvendig henger helt sammen og man kan sette spørsmålstegn ved.

Hva våre forfedre spiste forandrer ikke det faktum at mat skal bli konsumert i sin rå tilstand, ifølge min overbevisning. Som du sier så var ikke kjøtt det eneste de spiste, frukt, bær, røtter, etc. var også en del av kosten. Australopithecines var vegetarianere og spiste nøtter, frø etc.

Om man er ment til å spise kjøtt eller grønt er en uendelig debatt mellom vegeterianere og kjøtt-etere, men en ting er sikkert, og det er at vi er alt-etende. Vi kan tilpasse oss etter hva vi få tak i av mat, være seg kjøtt eller grønnsaker.  Det jeg ønsker å legger min hovedvekt på er varmebehandling og hva det gjør med oss. Og da mener jeg at raw food er overlegent i næringsstoffer og effekt enn varmebehandlet kjøtt og prossessert mat.





"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #174 : 14. juni 2009, 11:21 »
Regnes ikke insekter som levende vesener blant raw food-brukere?. Hvorfor kan man spise disse er det jeg egentlig lurer på?

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #175 : 14. juni 2009, 11:31 »
Regnes ikke insekter som levende vesener blant raw food-brukere?. Hvorfor kan man spise disse er det jeg egentlig lurer på?

Var litt tålmodig, hun må google og se igjennom de to videoene på youtube først for å se hvor det glapp...
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #176 : 14. juni 2009, 11:49 »
Dette har jeg påpekt mang en gang, men jeg kan godt gjenta Smiley  Se på apene og se på oss (aper vi også). Aper spiser hovedsaklig planteføde og også insekter. Når de først spiser kjøtt, da behandler de ikke kjøttet først.

Det vi ser apene gjør, er de vi også burdte gjøre når det kommer til kosthold.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #177 : 14. juni 2009, 11:59 »
det må da være bedre å få apene til å gjøre som oss og ikke omvendt, når vi først har brukt den kreative hjernen vår til å lage biler, fly, flatskjermer, senger med fjernkontroll, boblebad etc. så blir det litt nedtur og skulle klamre seg til en tretopp og spise bananer og mygg hele dagen...
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Diiaz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 145
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 145

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #178 : 14. juni 2009, 12:00 »
Dette har jeg påpekt mang en gang, men jeg kan godt gjenta Smiley  Se på apene og se på oss (aper vi også). Aper spiser hovedsaklig planteføde og også insekter. Når de først spiser kjøtt, da behandler de ikke kjøttet først.

Det vi ser apene gjør, er de vi også burdte gjøre når det kommer til kosthold.

Det er vell kanskje en grunn til at dem er full av parasitter, sykdommer og at dems levetid er ca 40 år MAKS... Hvorfor vil du gå tilbake i tid og leve som en ape? Bare spør, fordi for meg høres det idiotisk ut

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #179 : 14. juni 2009, 12:08 »
For planeten og alt liv her på jord, så hadde det vært optimalt gunstig om vi ikke hadde trådt inn i en industriell verden, det er min spontane tanke rundt det. Nå er planeten og alt liv i fare pga. oss. At folk her sier til meg at det å sammenligne oss med dyra er absurd og latterlig,  ja det er noe som overrasker meg. Da vi selv er dyr. Vi har ingen dominanse/overlegenhet over dyr i den forstand som mange mener.

"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!