Skrevet av Emne: Nye kriterier for å bli tatt ut til landslag i NSF  (Lest 128632 ganger)

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Var jeg som spurte. Sturla fikk løfte på landslaget etter og ha bli dopingtatt, Roy får ikke løfte selv om han aldri har blitt tatt, men angivelig skal ha innrømmet bruk.

Jaja...

Dette er din personlige forståelse av saken. Dersom du har lest kriteriene ser du at dette ikke stemmer helt overens med realiteten.

rodjka

  • Gjest
Anabole steroider er ikke magisk, det har ikke en supergjennomslående effekt på treningsresultater som påfølger etter bruk av det slik som mange her tydeligvis har synset utifra den artikkelen av APS. Mange brukere og studier kan uansett attestere til meget fallende styrke etter endt kur.
I artikkelen står det også at det kan ha en varig effekt, men ikke hvor stor eller hvorvidt det gjelder for alle brukere.
Dessuten, effekten av en treningsperiode der man øker i muskelmasse/styrke vil jo føre til at man har en positiv og varende effekt av også flere år etterpå.
Dette skjer jo ikke bare med bol, man ender ikke opp med å bli like svak som man var når man ikke hadde påbegynt styrketrening bare fordi man har en periode med lite trening og liten fremgang, gjør man?
Derfor blir artikkelen feil å bruke som et bevis på at Roy har en urettferdig fordel utifra noe han visstnok skal ha gjort for 7 år siden.

Det er vi som støtter oss på forskning som synser, mens dere som kommer med uttalelser tatt fra løse lufta mener dere fortjener mer troverdighet. Du henger deg opp i enkelte formuleringer, men ignorerer konklusjonen til lederen for forskningsprosjektet. Spørsmålene om hvor stor fordel man evt. får og om alle får fordelene er totalt irrelevante.

Forskningen er ikke et bevis på at Roy Holte fortsatt har fordel av dopingen, men den går langt i å antyde at det er overveiende sannsynlig. Det holder for meg.

Tydeligvis er det flere som trekker samme konklusjon fra studien:
Based on this study, there may be no such meaning to the term "clean now" and based on this, anabolic steroids can have positive effects in muscle years later.
http://www.musculardevelopment.com/content/view/1620/51/

Forskningen er helt sikkert ikke perfekt, men det er en bedre referanse enn ren synsing. Så får dere heller henvise til forskning dere mener er bedre - dersom det da finnes. Utfordringen er sendt.

Utlogget prizm-image

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 723
  • Honnør: 94
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 723

blablablablabla osv Cool
VEIKING-POWER FOREVER AZZ
STEI KLIN WITT TJIKKEN ÆND REIS
BOLING AR FÅRR PUSSIS
NO PAIN NO MØSSEL-GAY-NING

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Dette er din personlige forståelse av saken. Dersom du har lest kriteriene ser du at dette ikke stemmer helt overens med realiteten.

Det er godt mulig, tydelig at reglene kan tolkes på flere måter Wink
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Det er godt mulig, tydelig at reglene kan tolkes på flere måter Wink

Det som tolkes på flere måter er bakgrunnen for at kriteriene er kommet Smiley

Utlogget TheGreatWhite

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 653
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 653

  • FTK Bodybuilder Club
Syyyyke mennesker...

det jeg mener (og et flertall av hele norges befolkning vil jeg tro) er at de beste skal være på landslaget... de som løfter de tyngste vektene... Det er de man vil ha på ett landslag... ikke en flokk med grinete mennesker...

Hvorfor skal Roy ekskluderes??? Det er jo ingen som kan bevise en dritt fra hans fortid... det KAN IKKE bevises at han under perioden han var strongman inntok ulovlige stoffer...

dette blir alt for dummt... håper visse folk tar til fornuft og ser hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen... Hva noen enkelte individer mener for så bare være... kanskje det er på tide med noen utskiftninger i forbindelse med landslaget?!



 Gull
Holte for president...
NO SACRIFICE, NO VICTORY!!

Rebuilding a machine from scratch!

"Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated."

Utlogget Tingeling

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 623
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 623

Så dere mener altså at selv om en person har innrømmet bruk over flere år og som i tillegg meldte seg ut av et forbund FOR å dope og drive med strongman skal taes inn i varmen igjen? Slik jeg ser det sier det litt om holdningene til enkelte her inne. Holdninger som vi på landslaget pr. idag ikke er forent med. Det er også grunnlaget til at vi har sagt i fra. Vi opptrer hele tiden som et lag og tar sterkt avstand fra slike holdninger til doping.

Holte har selv uttalt at det finnes en grunn for å melde seg ut av et forbund.. Og når en person tar et slikt valg, mener jeg at en også har tatt et valg om å holde seg utenfor et landslag for godt. Med respekt for de andre som har trent rent i alle år.

Det som forundrer meg mest er kanskje Holtes tidligere uttalelser om at helsen stoppet han i å fortsette med strongman, og da skal vi altså bare godta at en utmeldt løfter som har tatt et valg om å melde seg ut fra NSF for å begynne med dop, kommer tilbake og later som ingenting?? Dette er stikk i strid med forbundets antidoping arbeid som har foregått over mange år nå. Det ville vært å ta mange steg tilbake.

Med slike holdninger kan jo NSF risikere og sitte med et landslag bestående av avtroppende strongmen om noen år. De som har drevet med "ulovlige midler", og heller vil komme til NSF når den tiden er forbi og kroppen ikke tåler mer. Slike holdninger og verdier vil vi ikke være kjent med, derfor har vi sagt i fra. Ikke fordi at vi ikke liker Roy som person, men vi misliker sterkt måten det hele har blitt gjort på.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

kanskje det er på tide med noen utskiftninger i forbindelse med landslaget?!


Da vil jeg gjerne høre hvem du mener bør skiftes ut..
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Gangsyn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Sitat
Så dere mener altså at selv om en person har innrømmet bruk over flere år og som i tillegg meldte seg ut av et forbund FOR å dope og drive med strongman skal taes inn i varmen igjen? Slik jeg ser det sier det litt om holdningene til enkelte her inne. Holdninger som vi på landslaget pr. idag ikke er forent med. Det er også grunnlaget til at vi har sagt i fra. Vi opptrer hele tiden som et lag og tar sterkt avstand fra slike holdninger til doping.

Ja, problemet kunne ha vært unngått.
Hadde vedkommende fått beskjed den dagen han meldte seg inn i NSF, ville vi ikke hatt denne diskusjonen.
"Sorry, men du har tatt ett valg som ikke er forenelig med våre holdninger. Dette vil gjøre din fremtid i nsf vanskelig, og vi vil gjøre allt som står i vår makt for å motarbeide deg, selv om reglene vi har er på din side".

Noen synes kanskje det ville vært en uheldig måte å ordlegge seg på (tross allt har ikke vedkommende gått utenfor regelverket), men man ville ihvertfall ha vært ærlig fra dag en av.
Roy ville sluppet å brukt mye penger, energi og tid på det å satse, og feilaktig tro at han kom til å bli akseptert på sikt.
Han ville sluppet å sitte her å se en haug mennesker diskuterer hans person på ett offentlig forum, noe jeg ikke hadde ønsket min verste fiende skulle få oppleve.

Det er ikke noe i veien med holdningene til de fleste her inne. Det har mere med medmenneskelighet og evnen til å se nyanser å gjøre, ikke liberale holdninger til doping.

Sitat
Det som forundrer meg mest er kanskje Holtes tidligere uttalelser om at helsen stoppet han i å fortsette med strongman, og da skal vi altså bare godta at en utmeldt løfter som har tatt et valg om å melde seg ut fra NSF for å begynne med dop, kommer tilbake og later som ingenting??

Ironisk nok, hadde han latet som ingenting ville ikke dette vært ett tema...

Sitat
Med slike holdninger kan jo NSF risikere og sitte med et landslag bestående av avtroppende strongmen om noen år. De som har drevet med "ulovlige midler", og heller vil komme til NSF når den tiden er forbi og kroppen ikke tåler mer. Slike holdninger og verdier vil vi ikke være kjent med, derfor har vi sagt i fra. Ikke fordi at vi ikke liker Roy som person, men vi misliker sterkt måten det hele har blitt gjort på.

Selvfølgelig ville ikke det skje. Dere har jo nå ett vanntett regelverk. Ingen dopere vil slippe gjennom nåløyet slik det er nå (uheldigvis kanskje noen som bare har tuklet litt med ymse styrkesporter utenfor nif også, men litt svinn må vi tåle, ikke sant?).

Ser man hele tiden gjør ett poeng av å presisere at man liker Roy som person.
Det er jo viktig i en slik sak, selv om jeg har en snikende mistanke om at mange av de dette gjelder ikke har så allt for høye tanker om han.

Kan ikke svare for alle, men jeg vet hvor moralen min er og hvor jeg står. Er faktisk enig i sluttmålet deres og prinsippene er gode.
Hva man har gjort i Roy sin sak og hvordan det har blitt håndtert, ja der er jeg nok ikke like imponert.

PS. Noen håper nok denne "stormen" vil gå over av seg selv, men tror vi vil får drittvær i uoverskuelig fremtid.



 


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

må si meg enig.... det er ting som taler for at det blir overskyet en meget lang stund... og det vil nok med jevne mellomrom storme litt. Grin

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Så dere mener altså at selv om en person har innrømmet bruk over flere år og som i tillegg meldte seg ut av et forbund FOR å dope og drive med strongman skal taes inn i varmen igjen? Slik jeg ser det sier det litt om holdningene til enkelte her inne.

Hvem som har de "dårligste" holdningene er tydeligvis meget diskutabelt - og jeg tror folk skal være forsiktige med å sette seg selv over andre. Jeg er en av de som ler av folk som doper seg og som jevnt over gir de svært lite kreditt for de prestasjonene de oppnår når de er dopa. Problemet her og grunnen til at jeg støtter Holte i denne saken er rett og slett at når du og alle andre som begynner med styrkeløft, må klare å forholde dere til det reglementet som idretten har bestemt. Det har Holte gjort. Han har så vidt meg bekjent ikke brutt en eneste regel, og han har aldri testet postitivt på en eneste prøve til tross for mange dopingtester. Sånn er det rett og slett med den saken. Man må gjerne forandre reglene og gjøre de strengere, men man kan rett og slett ikke dømme noen for å ha gjort noe som i realiteten ikke var galt. Blir reglene forandret vil alle andre som gjør som Holte ha gjort gjøre noe galt og jeg vil 100% støtte at disse ikke får delta på noe landslag (eller konkurrere i det hele tatt) men tilbakevirkende kraft kan ikke brukes slik det blir brukt her. På den måten kan man strengt tatt finne smutthull og nye regler for å kvitte seg med alle og enhver tilslutt og reglementet blir klin umulig å forholde seg til. Reglene må følges og gjerne forandres, men tilbakevirkende kraft godtas på de færreste hold. Hvis man ser ekstremt på det kan man ikke forandre fartsgrensen på en vei fra 100 til 80km i timen for så å bøtelegge alle som har kjørt i over 80km i timen på den veien de siste 10 årene - det fungerer rett og slett ikke sånn.

Som sagt - her føler ikke jeg det er de som støtter Holte som bør sjekke holdningene sine, prinsippet om tilbakevirkende kraft tror jeg de fleste mennesker er i mot.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Syyyyke mennesker...

det jeg mener (og et flertall av hele norges befolkning vil jeg tro) er at de beste skal være på landslaget... de som løfter de tyngste vektene... Det er de man vil ha på ett landslag... ikke en flokk med grinete mennesker...
Flertallet av norges befolkning vil nok ha folk som aldri har brukt doping på landslaget i hvilken som helst idrett det måtte gjelde. Når vi snakker om landslaget i styrkeløft så blir det feil å si at folk vil ha de som løfter de tyngste vektene. Da burde en av tidenes norske strongmanutøvere vært på landslaget i styrkeløft for han tar 400+ både i bøy og mark og med skjorte helt sikkert godt over 300 i benk. Dette ville sikkert flertallet av norges befolkning likt å sett, men det er fordi de hadde trodd at personen var dopingfri. Ettersom styrkeløft har strenge dopingregler så kan vi ikke sende de som løfter de tyngste vektene, isolert sett, vi kan bare sende de som løfter de tyngste vektene ved samtidig å være dopingfrie. Hvis jeg tar feil og Ola Nordmann hadde ønsket å sett de som har løftet mest uansett midler så er det fortsatt ikke riktig at de som løfter mest automatisk er på landslaget. Dette har ikke noe med Roy å gjøre, er bare ment som en kommentar på generelt grunnlag mot at det ikke alltid er de som løfter mest som bør være på landslaget.

Sitat
Hvorfor skal Roy ekskluderes??? Det er jo ingen som kan bevise en dritt fra hans fortid... det KAN IKKE bevises at han under perioden han var strongman inntok ulovlige stoffer...
En innrømmelse er bevis nok selv om jeg ser andre mener at man må feile en test. Kriteriene er imidlertid blitt satt som de har gjort og det er pga. kriteriene Roy ikke får mulighet til å delta på landslaget.


Kriteriene er som satt følger for å kunne delta på landslaget:

1. Man må være livstids dopingfri
2. Man må ikke være dopingtatt
3. Man må ikke ha vært utmeldt tidligere
4. Man kan ikke ha satset på styrkebaserte konkurranser utenfor NIF uten å samtidig ha vært medlem av NIF

Grunnen til disse kriteriene er ikke kun for å hindre Roy som person å komme på landslaget. Roy er en hyggelig person, synes i alle fall jeg, og hadde jeg vært på landslaget så hadde jeg sett på han som en fargeklatt i sammensetningen. Grunnen til kriteriene er fordi NSF har en streng antidoping policy og de ønsker å kunne gå rakrygget blant sine motstandere på internasjonale stevner med en skjorte med antidopbudskap. De vil derfor ikke ha personer på laget som tidligere har brukt doping. Desverre har Roy gjort dette og da mister han sin mulighet til å være med på landslaget. De mener det ville vært dobbeltmoral om de taler sterkt for antidoping og samtidig har med en løfter som har brukt dop i mange år.

Hvorfor vil ikke landslaget ha en løfter som tidligere har dopet på landslaget? Dette kan det være to grunner til:

1. Etikk og moral. Være et godt forbilde.
2. Hypotesen om at doping gir vedvarte fordeler

Hvis tanken er at de som er på landslaget må være gode forbilder mtp. doping så kan man kanskje være et godt forbilde hvis man hele tiden taler antidopingens sak. Hvis man er ærlig om sitt tidligere bruk og forteller om de negative aspektene så er man kanskje også da et godt forbilde. Spørsmålet er da om f.eks. ungdom likevel tenker at personen har brukt doping for å bli sterk og dermed, uansett hva personen måtte gjøre av gode gjerninger så, forblir han fortsatt et dårlig forbilde. Har man først dopet kan det være vanskelig å reversere bildet man har av en person. Personen vil alltid bli sett på som en doper.

Hvis tanker er at doping gir vedvarte fordeler så bør man ha forskning som tilsier dette. Man kan imidlertid også snu på flisa og si at så lenge vi IKKE har forskning på at doping IKKE gir vedvarte fordeler så kan vi være "føre-var" og dermed holde åpent muligheten om at doping faktisk gir vedvarte fordeler. Dette KAN ramme "uskyldige" hvis det viser seg at doping ikke gir vedvarte fordeler, men uansett så vil kriteriene bare bli enda et signal på at vi ikke vil ha doping i tilknytning til idrett.

Hva sier så forskningen? Hvis den sier et definitivt nei på at man har vedvarte fordeler av doping så er jo den fysiologiske grunnen til at tidligere dopbrukere skal få delta på landslaget ikke tilstede. Hvis den sier et definitivt ja på at man har vedvarte fordeler da er kriteriet svært bra. For hvis man har fordeler av sin tidligere dopbruk da skulle man ikke engang ha fått lov til å delta i idrett overhodet. Doping er forbudt innen idrett fordi man får en fordel av det. Hvis man får en fordel av dopingen om man bruker det som aktiv utøver eller som en vanlig mosjonist som ikke er tilknyttet idretten er i teorien likegyldig såfremt man får fordeler når man konkurrerer innen idretter. Ingen skal ha fordeler som har kommet ved bruk av illegale stoffer.

Her skyter mange inn at alle bør få en andre sjanse ettersom det også er slik i det sivile liv. Hvis man har brutt en lov eller regel så soner man sin straff og kommer ut som en fri mann. Dét gjør man, men jeg tror det har kommet regler mot at de som er dømt for pedofili får jobbe i barnehagen. En drapsmann får nok helt sikkert heller aldri tillatelse til å igjen bære våpen. Og Norges Styrkeløftforbund ønsker at en som har brukt doping aldri mer skal få sjansen til å komme på landslaget. Hvis det stemmer at man har vedvarende gevinst av dopingbruk og forbundet ønsker å hindre at noen konkurrerer med fordeler oppnådd med doping så trenger man ikke å ha blitt dømt eller brutt noen regler. For hvis man har en fordel av dopingbruk så er fordelen der om man har brukt doping og fordelen blir hverken større eller mindre om man har blitt dømt eller ikke. En innrømmelse er bevis nok.

Når det kommer til innrømmelse av dopingbruk så er dette hederlig. Dette bør honnoreres, men det bør ikke honnoreres ved å få fritak ift. kriterier eller regler HVIS det er slik at dopingbruk har vedvarende effekt. For hvis dopingbruk har vedvarende effekt så kan man ikke være snill og tilgivende da en utøver som har en vedvarende urettmessig fordel vil fortsette å ha denne fordelen og "gjøre urett" ved å konkurrere mot/med utøver uten denne fordelen. Ingenting kan rettferdigjøre at et forbund skal godta at dets utøvere skal få møte motstand i form av utøvere som har disse urettmessige fordelene. Derfor må utøvere som har benyttet doping forsøkes å holdes utenfor idretten, men dette kan ikke NSF sørge for på grunn av NIF sine lover, men de kan velge selv hvem som skal være på landslaget og derfor disse kriteriene. Av samme grunn så må også kriteriene være, så og si, med tilbakevirkende kraft. De har jo ingen tilbakevirkende kraft pr. definisjon, men det oppfattes slik blant mange da eksempelet som blir brukt i denne tråden har fulgt alle offisielle regler, til NSF og NIF i alle fall. At han da plutselig ikke skal få lov til å delta på landslaget virker veldig urettferdig og det at kriteriene kom rett etter at han hadde klart de opprinnelige krav virker som personforfølgelse spesielt da kriteriene ble til på bakgrunn blant annet av skriv hvor eksempelet ble navngitt som eksempel på utøvere som må hindres. Tidspunktet for da kriteriene kom er helt klart kritikkverdig. De burde kommet tidligere og de utøvere (desverre bare Roy) som blir rammet burde absolutt ha blitt behandlet med mer medmenneskelig respekt enn enkelte utøvere eller andre personer virker å ha utvist. Likevel er det riktig, spesielt hvis dopingbruk gir vedvarende fordeler, at kriteriene kom da de er et forsøk på å nå målet om et livstids dopfritt styrkeløftlandslag (som egentlig allerede er blitt nådd). Hvis vi hadde gjort et unntakstilfelle for én person, heldigvis den ene eneste men desverre den det ble, så hadde NSF indirekte tillatt en person de mener har urettmessige fordeler inn på landslaget. Og det blir jo veldig, veldig feil. At personer som tidligere har brukt doping, eller sågar har blitt dopingtatt, tidligere har kommet på landslaget er ikke noe godt argument fordi det skjer en utvikling her. NSF står ikke på stedet hvil og utviklingen må de som er sterkt i mot doping bare bli glade for. Det kan ikke bli mer doping av tiltak slik som dette.

Hvis det viser seg at doping ikke gir noen langvarig virkning så vil jeg si at kriteriene som har blitt gitt av NSF ikke har noe for seg annet enn kanskje det etiske. Her kan det imidlertid diskuteres om det er like lite etisk at en utøver med dopingfortid (men ikke fordel) konkurrerer i en idrett som fronter antidoping som det er av forbundet å nekte en utøver med dopingfortid (men uten fordeler av det) å delta på landslaget. Jeg tror det nesten går opp i opp og at det, hvis det ikke er noen langvarige virkninger av doping, bare er inkluderende og bra om ex-dopere får delta.

Forskningen som har blitt gjort på området synes jeg er litt mangelfull. Vi har den forskningsrapporten som konkluderer med at steroider har langvarige virkninger som gir fordeler for styrkeløftere og vi har rapporter som sier at man mister alt. Personlig har jeg hørt at nivået faller så mye og fort etter endt kur at man nesten er svakere enn før kuren ble påstartet, men jeg har også sett personer som har blitt sterke med dop, mye sterkere enn de normalt har vært uten dop, og så klart å beholde styrken og attpåtil bli sterkere i løpet av et år uten dop. I det siste tilfellet burde utøveren først ha mistet all styrke og vært utrolig heldig med framgangen og fått en bratt naturlig stigning etter nedgangen igjen om ikke den vedlikeholdte styrken skulle blitt kreditert dopen. Når styrken aldri gikk ned men bare fortsatte å gå opp, så og si, så må dopen ha hatt en innvirkning. Selv om dopen ikke ville vært sporbar på prøver.

Når det kommer til forskningen, som jeg mener er mangelfull, har jeg her et par linker. Først har vi Wikipedia som skriver om anabole steroider:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anabolic_steroid

Sitat
A review spanning more than three decades of experimental studies in men found that body weight may increase by 2–5 kg as a result of short term (<10 weeks) AAS use, which may be attributed mainly to an increase of lean mass. Animal studies also found that fat mass was reduced, but most studies in humans failed to elucidate significant fat mass decrements. The effects on lean body mass have been shown to be dose dependent. Both muscle hypertrophy and the formation of new muscle fibers have been observed. The hydration of lean mass remains unaffected by AAS use, although small increments of blood volume cannot be ruled out.[25]

Hvis nye muskelfibrer blir laget er dette en grunn til at doping har vedvarende virkning. Det sies at man bare kan gjøre en muskelcelle større eller mindre og at man kan ikke få flere celler/fibrer. Hvis man med dop får flere så vil ikke disse igjen forsvinne. De vil igjen bare kunne gjøre større eller mindre.

Sitat
The upper region of the body (thorax, neck, shoulders and upper arm) seems to be more susceptible for AAS than other body regions because of predominance of androgen receptors in the upper body. The largest difference in muscle fibre size between AAS users and non-users was observed in type I muscle fibres of the vastus lateralis and the trapezius muscle as a result of long-term AAS self-administration. After drug withdrawal the effects fade away slowly, but may persist for more than 6–12 weeks after cessation of AAS use.[25]

Her står det at effektene av dop, på muskelstørrelse, sakte men sikkert går ned. Dette trenger likevel ikke bety at effektene av dopen forsvinner, men muskelstørrelsen går tilsynelatende ned til der den var eller skulle vært (?).

http://grg51.typepad.com/steroid_nation/2008/04/studies-suggest.html

Denne artikkelen skriver litt om forskningsrapporten svenskene ved universitetet ved Umeå har laget.

Sitat
When the researchers looked at the subjects' muscles through a microscope, they made a surprising discovery: Rather than returning to their original proportions, the muscles of the steroid users who'd stopped taking the drug looked remarkably similar to those of the subjects who were still using. They also had larger muscle fibers and more growth-inducing "myonuclei" in their muscle cells than the nonsteroid users.

Jeg vet ikke helt hva myonuclei er, men konklusjonen til svenskene er i alle fall at dop gir langvarig fordel. Ved denne forskningsrapporten er det positivt at de bare valgte eliteløftere i styrkeløft, men utvalget er svært snevert. Det var kun 26 personer med i studien. 16 hadde enten brukt dop tidligere eller var dopere for øyeblikket. 10 av dem hadde aldri brukt dop. Man kunne altså se at mye var likt med de som dopet nå med de som dopet tidligere. Nå får man kanskje svar på disse spørsmålene hvis man kjøper rapporten, noe noen absolutt bør gjøre, men spørsmålene jeg stiller meg er at med et utvalg på 26 stykker så kan talent spille en stor rolle. Og de som tidligere har brukt dop var kanskje mye større og sterkere da de brukte dop og nå hadde falt ned på et nivå som tilsvarte 15 års trening mens den andre gruppen kanskje bare hadde trent i 3 år og klart å dope seg opp til en nivå som tilsvarte 15 års trening. De hadde møttes på halvveien? Den sier ikke noe om at gruppen som tidligere har brukt har falt mye i muskelstørrelse og styrke. Den sier ikke noe om treningserfaringen til noen av de involverte. Det er ikke nok å være eliteløfter. Kan være stor forskjell på eliten også.

http://www.springerlink.com/content/n5717w7u3x0754t3/

Rapporten som kan kjøpes.

Jeg synes dette er en svært interessant debatt og håper dette innlegget kan tilføye noe ved å sammenfatte og forhåpentligvis kategorisere tankene rundt dette temaet. Så får jeg bare beklage gamlingene som irriterer seg over at jeg nedlesser et forum med en lang avhandling. Jeg tror bare at lange avhandlinger sier mer enn en setning og dermed er mer nyttig.

Takk.

 
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Hvorfor i hel... skal det være forskjell om man er på landslaget eller ikke? 

Enten så må disse reglene gjelde for alle medlemene i NSF eller så kan en droppe dem..

Har en lov å være medlem, må en få lov å delta på landslaget.. ikke noe spesialregler for å skvise ut enkelmedlemer som dette er.



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Hvorfor i hel... skal det være forskjell om man er på landslaget eller ikke? 

Enten så må disse reglene gjelde for alle medlemene i NSF eller så kan en droppe dem..

Har en lov å være medlem, må en få lov å delta på landslaget.. ikke noe spesialregler for å skvise ut enkelmedlemer som dette er.
Hvis styrkeløftforbundet mener det er etiske betenkeligheter ved at man tidligere har brukt dop eller at de mener at det er en vedvarende fordel å tidligere ha brukt dop så må de såklart gjøre hva de kan for å forhindre ex-dopere i forbundet sitt. Og det har de også gjort. De har gjort alt de kan gjøre. For de kan ikke hindre utøverne i å bli medlem da dette strider mot NIF sine regler, men kriteriene for utvalg til landslaget kan de endre da de har makt til dette. Når det gjelder medlemskap i selve forbundet så må NIF først forandre sine regler og dette mener jeg da NSF skal jobbe for å oppnå. Og det tror jeg de har gjort og kommer til å gjøre også.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no

Kriteriene er som satt følger for å kunne delta på landslaget:

1. Man må være livstids dopingfri
2. Man må ikke være dopingtatt
3. Man må ikke ha vært utmeldt tidligere
4. Man kan ikke ha satset på styrkebaserte konkurranser utenfor NIF uten å samtidig ha vært medlem av NIF


Må alle fire kriteriene oppfylles? Og da antar jeg at det er NSF som lager definisjonen på satse i punkt nummer fire? Jeg antar at Roy satset på strongman mens Carl Y bare deltok? Jeg ønsker selvsagt ikke at CYC skal frataes noen landslagsplass, men strengt tatt så oppfyller han ikke alle kriteriene? Mulig Carl var medlem i NIF.  CYC har jo selv skrevet ett lite innlegg om dette.

Spesielt at det stadig har dukket opp nye regler som har vanskelig gjort det for Roy og få landslagsplass.
Apaco forklarer det jo så fint her tidligere dette med tilbakevirkende kraft, alt er jo gjort her.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!