Et godt eksempel på at det ikke er fjellene, fjordene og befolkningstettheten som er problemet, er strektningen mellom Oppdal-Trondheim. En (for det meste) råtten 2-filsvei med elendig standard, masse trafikk og masse ulykker.
Trondheim 0 moh
Oppdal 545 moh
Enough said, veien er på enkelte strekk håpløs, spesielt i deler av soknedalen opptil ullsberg, samt for mye svinger videre opp mot Oppdal, men her har det vært en positiv utvikling......
Tja, Sveits har jo Europa's kanskje beste veier og der er det stort sett bare fjell. Jernbanen deres er også i verdensklasse.
Det ligger vel like mye i at staten ikke er villig til å gjøre et krafttak på vei og jernbane, man velger de enkleste løsningene først selvsagt.
Vedlikehold burde man jo uansett kunne forvente i en av verdens rikeste land men her i Norge vil de klippe snorer og bygge nytt, oppussing og vedlikehold av eldre bygg og veier er for kjedelig, da kan man ikke drikke champagne med kongen og co.!
Sveits:
Population:
7,604,467 (July 2009 est.)
country comparison to the world: 95
Railways:
total: 4,839 km
country comparison to the world: 37
standard gauge: 3,561 km 1.435-m gauge (3,195 km electrified)
narrow gauge: 1,268 km 1.000-m gauge (1,274 km electrified); 10 km 0.800-m gauge (10 km electrified) (2006)
Roadways:
total: 71,298 km
country comparison to the world: 67
paved: 71,298 km (includes 1,758 of expressways) (2006)
Airports - with paved runways:
total: 43
over 3,047 m: 3
2,438 to 3,047 m: 4
1,524 to 2,437 m: 14
914 to 1,523 m: 5
under 914 m: 17 (2008)
Airports - with unpaved runways:
total: 23
under 914 m: 23 (2008)
Military expenditures:
1% of GDP (2005 est.)
country comparison to the world: 139
Norge:
Population:
4,660,539 (July 2009 est.)
country comparison to the world: 117
Railways:
total: 4,114 km
country comparison to the world: 41
standard gauge: 4,114 km 1.435-m gauge (2,552 km electrified) (2008)
Roadways:
total: 92,946 km
country comparison to the world: 51
paved: 72,033 km (includes 664 km of expressways)
unpaved: 20,913 km (2007)
Airports - with paved runways:
total: 67
2,438 to 3,047 m: 13
1,524 to 2,437 m: 12
914 to 1,523 m: 15
under 914 m: 27 (2008)
Airports - with unpaved runways:
total: 31
914 to 1,523 m: 6
under 914 m: 25 (2008)
Military expenditures:
1.9% of GDP (2005 est.)
Norge har ca 20.000km mer bilveier
Litt mindre jernbane, skyldes kanskje at mange spor er fjernet/nedlagt fordi det i Norge ikke penger å tjene på jernbanen utenfor Oslo + 150km, men det burde allikevel bli brukt da det kan avlaste veier og ved litt oppgradering kan farten økes ganske mye(drømmeslottet som blitt visjonert i media med Trondheim-Oslo på 2t er bare tull, men kanskje 3t kan være mulig.)
Sveits har ca 3mill flere mennesker og mye mindre land, noe som gjør at kostnadene er mye lavere mtp. logistikk osv. Sveits er rimelig flatt Nord for Alpene også(har vært der)
Å bygge veier i Norge er mer kostbart én de aller fleste land pga fjord og fjell som nevnt, men ikke glem temperaturforskjeller som gir tele om vinteren og ugjevne veier på sommeren, dette medfører at mye fyllmasse må brukes for å minimalisere "telehiv" som er umulig å fjerne.
Hvor mange undervannstunneler har vi som koster kanskje 200mill/km
Hvor mange bruer har vi som koster 1000mill/km (ref Hardangerbrua som koster 1810 mill kr i 2005 verdi)
Uansett så er det mye som bør gjøres, og det er mulig å effektivisere veibyggingen, ved å gjøre ferdig en strekning med en gang kontra lapping og flikking bit for bit!