Skrevet av Emne: Hvordan bli gymlærer, og kan dette kombineres med en PT jobb?  (Lest 18136 ganger)

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Heisann, har nå funnet ut sånn ca hva jeg vil. Etter å ha droppet ut av skolen ved juletider i fjor så har jeg hatt hele 7-8 måneder fri. Den tiden føler jeg at jeg har brukt godt, da jeg har begynt å trene styrke igjen, og føler at jeg endelig har funnet ut hva jeg vil bli! Slikt hjelper på motivasjonen. Sluttet på skolen fordi jeg hadde så mye fravær at jeg ikke ville få karakterer til jul, og ville slite med å gå ut med ok karakterer. Da var det bedre å slutte det av der og være sikret et siste år på skolen. Dersom jeg hadde gått ut hadde jeg ikke hatt krav på mer skole, da det er slik at man har krav på 3 års skolegang innen en 4årsperiode. Men nok om det.

Nå har jeg altså funnet ut hva jeg ønsker å bli, nemlig gymlærer! Først og fremst, er dette en jobb det er mulig å ha? Eller er man også nødt til å ha andre fag ved siden av? Jeg ønsker å jobbe som gymlærer ved videregående skoler, men dersom jeg også må ha andre fag ved siden av så ønsker jeg å ha realfag, og da vil jeg heller ha dette ved ungdomskole. Det skal nok gå bra uansett.  Har også lyst å jobbe som personlig trener ved et treningssenter, og drømmen er at jeg og noen andre kompiser skal starte et treinngssenter utenlands. Da kan det være greit å bygge litt kapital de første årene jeg er i jobb, så er innstilt på å jobbe en del.

Er det noen her på TF som kan gi meg litt info om hva jeg begir meg ut på her? Setter pris på alt som kan være til hjelp.

Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Kan iallefall bidra med noe, for å bli "gymlærer", trenger du vel en bachelorgrad i idrett og et år med pedagogikk. Med dette kan du også undervise på idrettslinje nivå ved videregående skole, da i aktivitetslære, treningslære, "idrett, kultur og samfunn" osv.
Trenger vel ped. nesten uansett om man skal være lærer om jeg ikke tar helt feil.

Om du ikke har fullført videregående opplæring, og da ikke har gyldig vitnemål kommer man vel ikke inn på høyskole/universitet, og får da dermed ikke tatt hverken bachelorgrad i idrett, eller ped. Så det første du må gjøre er nok å ta de eksamene som kreves for å få vitnemålet ditt i orden. Da kan du enten ta fag som privatist, lese på egenhånd. Eller f.eks ta kontakt med en skole som bjørknes i oslo, som man tar opp fag på og får virkelig gode lærere som har undervisning frem til eksamen. (Når det gjelder bjørknes kan du høre med Baliba, han tok vel opp et par fag der for å forbedre snittet) Men en skole som Bjørknes koster penger.

Håper dette var til noe hjelp Smiley
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Glemte selvsagt å nevne at jeg skal ta siste året på vgs med realfag nå til høsten Tongue Så tenker jeg å søke meg inn på UIS etterpå, hvor lang tid vil det ta før jeg er ferdig utdannet?

Takk for info forresten, skal søke meg litt opp på det i morgen Smiley

Har lest litt nå. Antar at det studiet jeg må ta blir som allmennlærer, altså dette:
http://www.uis.no/studietilbud/laererutdanning/allmennlaerer/
Men i år 3 og 4 så er det bare 2 uker praksis som står oppført. Tar det da virkelig 4 år eller kan man forkorte denne tiden noe?

Fant dette nå (om bachelor i idrett):
Allmennlærerstudenter som har tatt årskurset i idrett (som er identisk med første året i bacheloren) i sitt tredje studieår, kan ta andre året i bacheloren som sitt fjerde studieår i allmennlærerutdanningen. Om disse så velger å ta tredje året i bacheloren, vil de i tillegg til allmennlærerutdanningen også ha en bachelor i idrett.

Så da ser det ut som om allmennlærerutdanningen+bachelor i idrett vil ta 5 år allmennlærerstudie=4år der jeg tar de 2 første av 3 av bacheloren i idrett samtidig som jeg går 3 og 4 år på lærerstudiet. Har jeg forstått riktig? Føles dog litt idiotisk å måtte ta både idrett og lærerstudie for å bli gymlærer, finnes det snarveier?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Glemte selvsagt å nevne at jeg skal ta siste året på vgs med realfag nå til høsten Tongue Så tenker jeg å søke meg inn på UIS etterpå, hvor lang tid vil det ta før jeg er ferdig utdannet?

Takk for info forresten, skal søke meg litt opp på det i morgen Smiley

Har lest litt nå. Antar at det studiet jeg må ta blir som allmennlærer, altså dette:
http://www.uis.no/studietilbud/laererutdanning/allmennlaerer/
Men i år 3 og 4 så er det bare 2 uker praksis som står oppført. Tar det da virkelig 4 år eller kan man forkorte denne tiden noe?

Fant dette nå (om bachelor i idrett):
Allmennlærerstudenter som har tatt årskurset i idrett (som er identisk med første året i bacheloren) i sitt tredje studieår, kan ta andre året i bacheloren som sitt fjerde studieår i allmennlærerutdanningen. Om disse så velger å ta tredje året i bacheloren, vil de i tillegg til allmennlærerutdanningen også ha en bachelor i idrett.

Så da ser det ut som om allmennlærerutdanningen+bachelor i idrett vil ta 5 år allmennlærerstudie=4år der jeg tar de 2 første av 3 av bacheloren i idrett samtidig som jeg går 3 og 4 år på lærerstudiet. Har jeg forstått riktig? Føles dog litt idiotisk å måtte ta både idrett og lærerstudie for å bli gymlærer, finnes det snarveier?

Som sagt, mange som underviser på ungdomsskole og videregående i hendholdsvis gym og aktivitetslære/treningslære/idrett, kultur og samfunn har kun tatt bachelor i idrett, og deretter et år med ped Smiley
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Som sagt, mange som underviser på ungdomsskole og videregående i hendholdsvis gym og aktivitetslære/treningslære/idrett, kultur og samfunn har kun tatt bachelor i idrett, og deretter et år med ped Smiley
Ja så du skrev det nå, takk for hjelpen Smiley.

Er det noen som har noen linker med info som jeg burde lese? Eventuelt om folk har egne erfaringer å komme med så er dette gull verdt!
*Snitt for opptak på bachelor idrett i fjor?
*PT kurs - Hvor? Når? Pris?
*PT yrket generelt.
*Annet som kan være av innteresse?


EDIT: Innlegg nr 1337 obv, står i alle fall leet i innleggtelleren nå!
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Her finner du et eksempel på en utdanning som gir deg mulighet til å undervise i kroppsøvning og lignende fag. Dette tar 3 år og inkluderer (ifølge det som står på siden) pedagogikk (eller idrettspedagogikk).
Det finnes mange lignende studier på andre skoler og i andre byer. Dette var bare ett eksempel, og det første jeg kom over.
Du kan sjekke årets opptakskrav på samordna opptak. Bare ctrl+F og søk idrett. Her ligger også et hav med andre forskjellige "gymlærer" studier.

Angående personlig trenerutdanning kan du vel ta dette ved NiH. Sjekk litt fagene som står der.

Tipper du vil bruke ca 4 år.

Lykke til Smiley

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
tipper han er død innen den tid Smiley
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Kriterier for å værra gymlærer:

- Kunne skryte på seg tidligere bragder i uforståelige og utgåtte idretter.
- Kunne de grunnleggende regler i dødball og kanonball.
- Forstå skjulte hint om mensen.
- Å kunne bortforklare hvordan man gang på gang tar feil garderobe og havner i jentedusjen.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Noen som kan forklare hvordan ekstrapoeng fra realfag teller inn på poengsummen? Og hvordan regnes egentlig ut poengsummen? Er det gjennomsnitt x 10 + ekstrapoeng? Hvor mange poeng får man for realfagene?

Noen som vet hvordan markedet for gymlærere og PTer er?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

La oss si du har et gjennomsnitt på 3,8 uten ekstrapoeng. I ekstrapoeng har du la oss si 5 poeng. Da regner du på følgende måte: 3,8x10 + 5 = 43
Snittet med poeng blir da 4,3

Men trodde de hadde avskaffet poengordningen nå...?

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
har kommet en ny måte å regne poengsummen på, ikke giddet å satt meg inn i det tho.. kunnskapsløftet ftw
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Slik jeg har forstått det er fordypningspoengene fjernet, og poengene fra folkehøyskole redusert. Realfagspoengene gjelder fortsatt. Her er det 1/2 poeng første fordypningsår og 1 1/2 eller 1 poeng på andre (usikker).

Skal du bli gymlærer på ungdomsskolenivå bør du ha flere fag for å få en stor stilling på en enkelt skole. Da holder det som regel å ha gått et år med gymnastikkfag. Da kan du legge på andre fag som du måtte ønske. Hva du bør gjøre hvis du skal undervise på et høyere nivå er jeg usikker på, men her er det sikkert lurt og kontakte noen som faktisk jobber på VGS o.l. Rektor f.eks. vet som regel best hva som er ønskelig av kvalifikasjoner ved ansettelse.

Selv tar jeg nå en utdannelse der jeg går håndtverksfag første år og senere gym og et fag jeg ikke helt har bestemt. Deretter et år pedagogikk eller psykologi og et praktisk pedagogisk år tilslutt. Veldig greit opplegg for oss som rett og slett ikke passer som allmennlærer Smiley

Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Det finnes også muligheter til å ta 3 årig (bachelor) faglærer i kroppsøvning. Da er pedåret inkludert i de årene, og du sparer altså et år i forhold til å ta bachelor i idrett + ped.

Ang det å jobbe som gymlærer og kun det aleine så trur jeg det er en fordel å ha en master, iallefall om du ønsker å komme inn på videregående skoler. PT- markedet er stort og det er absolutt mulig å gjøre gode penger her Smiley Fin deltidsjobb under studiene er det også.

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Hvorfor ikke bare fortsette å spille poker online? Tjente ikke du grovt på det? Grin :Smiley

Men fra spøk til revolver... hvor mange titallstusen tapte du på poker de 7-8 månedene du ikke gikk på skole?
24 og feit

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Hvorfor ikke bare fortsette å spille poker online? Tjente ikke du grovt på det? Grin :Smiley

Men fra spøk til revolver... hvor mange titallstusen tapte du på poker de 7-8 månedene du ikke gikk på skole?

HA HA .

Eirik, hvis du skal bli gymlærer så anbefaler jeg deg å ta tipsene til Jihad Fleknes seriøst:

Kriterier for å værra gymlærer:

- Kunne skryte på seg tidligere bragder i uforståelige og utgåtte idretter.
- Kunne de grunnleggende regler i dødball og kanonball.
- Forstå skjulte hint om mensen.
- Å kunne bortforklare hvordan man gang på gang tar feil garderobe og havner i jentedusjen.

Nå kan du først trene deg på det og når du føler at du har blitt god på dette så kan du etterhvert søke om jobb, enkelt og greit.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!