Skrevet av Emne: Trening av kjernemuskulatur for problemrygg  (Lest 1416 ganger)

Utlogget UBM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Trening av kjernemuskulatur for problemrygg
« : 22. august 2009, 15:33 »
Heisann,

Jeg planlegger å begynne med kampsport (BJJ), og har i den forbindelse noen spørsmål ang. trening av kjernemuskulatur. Jeg har dårlig rygg, og har lest at sterk kjernemuskulatur kan hjelpe veldig for ryggproblemer. Jeg er ikke i god form, og kan ikke mye om trening. Jeg har lest litt om hvilke øvelser som kan hjelpe for ryggen, og har blant annet funnet denne guiden: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=440. Denne virker fornuftig, og jeg planlegger å følge denne. Det jeg lurer på er om det finnes øvelser som gjøres med vekter som også kan styrke kjernemuskulatur eller ryggmuskler? Det er så mye forskjellig å lese at en som nybegynner blir litt "lost" og ikke helt vet hva en skal stole på og ikke. Om noen har tips og råd ang. trening av rygg med sikte på kampsporttrening, eller kan gi linker til fornuftige artikler om emnet, hadde jeg vært svært takknemlig.

Vil det å begynne med BJJ være en dårlig idè før jeg får orden på ryggen, eller vil denne treningen hjelpe på ryggmuskulaturen? Hvis ikke, er det mulig å si noe om hvor lang tid vil det ta med regelmessig dedikert trening for å få en rimelig god rygg, slik at jeg kan starte med treningen jeg egentlig vil drive med? Er det mulig å oppgi noe cirkasvar her, hadde det vært fint.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Trening av kjernemuskulatur for problemrygg
« #1 : 22. august 2009, 15:42 »
For å finne ut mere om kjerne(core) er det bare å google... Flere gode øvelser finnes hos olympiatoppen.
I tillegg blir du bli sterkere i kjernemuskulatur ved å ikke bruke belte. Best effekt oppnås ved å trene de store basisøvelsene. Start forsiktig og øk belastning gradvis. Hvor lang tid ting tar er avhengig av en rekke individuelle faktorer.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Trening av kjernemuskulatur for problemrygg
« #2 : 22. august 2009, 15:53 »
kom deg i form først, ved å jogge, trene masse kjerne øvelser og gjerne en del pilates treninger. Dette kan du gjøre ved helt enkelt å skrive inn pilates core workout på youtube så trener du dette hver dag... tro meg pilates fugn erer bra for kjerne muskulaturen!
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

taraquin

  • Gjest
Sv: Trening av kjernemuskulatur for problemrygg
« #3 : 24. august 2009, 14:40 »
Det er 3 faktorer som er visst å kunne ha forebyggende\lindrende effekt på ryggplager:
1. Generell aktivitet
2. Utholdenhet i mage- og ryggmusklene
3. Stabilitet

Styrke og bevegelighet beskytter ikke mot ryggplager. Jeg ville i første omgang kjørt øvelsene i artikkelen til Eirik, gjerne send han en mail for eget opplegg. Etterhvert som ryggplagene blir bedre ville jeg gjort som GAMMERN sier og kjørt på med bøy, mark osv. Noe annet du kan gjøre som er en fordel ift ryggplager og kampsport er å øke bevegeligheten i hoftene, tøy hofteleddsbøyerne, setemusklene, innside og bakside lår om du mangler bevegelighet.

kingkris3

  • Gjest
Sv: Trening av kjernemuskulatur for problemrygg
« #4 : 24. august 2009, 20:25 »
Kampsport og dårlig rygg er vel kanskje ikke den beste kombinasjonen. Du kan fort få den en trøkk i ryggen når du driver mad kampsport og det blir ikke bedre hvis du i tillegg har dårlig rygg. Det kan nok være lurt og trene litt kjernemuskulatur og noen skadeforebyggene øvelser en periode før du begynner med kampsport?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!