Skrevet av Emne: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?  (Lest 7552 ganger)

Utlogget Machote

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #30 : 17. august 2009, 15:28 »
Hva er dette for noe svada?

Hvordan skal du kjøre tung stangroing uten benstyrke? Hvordan skal du curle umenneskelige vekter om du ikke klarer å stå rett opp og ned med vekta i henda pga for svake ben, glutes og nedre rygg? Hvorfor gå glipp av masse ekstra frigjorte hormoner?

Å ikke trene bena lukter fælt av wannabe prettybOi! Og om du så er en prettybOi eller ikke, forstå følgende:

Trener du markløft og knebøy så blir du sterkere og større over hele kroppen enn om du ikke hadde gjort det!  >Cheesy

Her overdriver du forferdelig. Man klarer fint alle de øvelsene der med normal benstyrke. Du frigjør ikke hormoner bare ved å trene bein vettu. Du har sikkert rett i at man man vil frigjøre noe mer ved å trene hele kroppen, men forskjellen er aldeles ikke så stor at man ikke kan bygge en bra overkropp uten beintrening.

Hva faen mener du med prettyboy egentlig:P Selv kjører jeg alle basisøvelsene og trener hele kroppen hvis det er det du lurer på. Men av egen erfaring og andres, så er det helt klart ikke et must å jule opp beina.

Virker heller ikke som om han vil vil løfte "umenneskelige" vekter men heller bygge en sprekere og velbygd kropp. I tillegg virker det som han har bra trente bein fra før så hvorfor skal han bruke tid på det når han heller ikke vil? Drar bare ned motivasjonen,det er den som er viktigst Wink

Utlogget qwerty12345

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #31 : 17. august 2009, 19:36 »
Da får du rette på det da.....

Ok.

1. Tung stangroing krever ikke sterke ben
2. Tung bicepscurl krever heller ikke sterke ben
3. At bentrening "frigjør ekstra hormoner" er i beste fall en myte

Utlogget Kjell...

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 145
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #32 : 17. august 2009, 19:52 »
vis bilde av de sinnsyke låra da Smiley

Utlogget rasteplass

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #33 : 17. august 2009, 20:39 »
Ok.

1. Tung stangroing krever ikke sterke ben
2. Tung bicepscurl krever heller ikke sterke ben
3. At bentrening "frigjør ekstra hormoner" er i beste fall en myte

Vil da tro at sterke ben er en stor fordel i tung stangroing. Når han kommer opp i 120kg i settene vil jeg tro sterke glutes og hamstring vil avlaste korsryggen, og quadriceps avlaste knær? Correct me if im wrong

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #34 : 19. august 2009, 15:41 »
Er ikke bare låra som blir større av bøyen da. Hva med all den treningen det gir deg  i å stabilisere hofta og coremusklene dine. DU får betraktelig heftigere magemuskler om du er dugen til å ta knebøy enn om du er ikke. I tillegg får du strekt godt på hele benområdet, som sørger for at fleksibiliteten holder seg ved like. Å ikke ta knebøy er jo bare teit, selv med en ikke altfor lang økt på bøyen noen ganger i uka er det merkverdig forskjell.

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #35 : 20. august 2009, 15:53 »
Her overdriver du forferdelig. Man klarer fint alle de øvelsene der med normal benstyrke. Du frigjør ikke hormoner bare ved å trene bein vettu. Du har sikkert rett i at man man vil frigjøre noe mer ved å trene hele kroppen, men forskjellen er aldeles ikke så stor at man ikke kan bygge en bra overkropp uten beintrening.
Hva faen mener du med prettyboy egentlig:P Selv kjører jeg alle basisøvelsene og trener hele kroppen hvis det er det du lurer på. Men av egen erfaring og andres, så er det helt klart ikke et must å jule opp beina.
Virker heller ikke som om han vil vil løfte "umenneskelige" vekter men heller bygge en sprekere og velbygd kropp. I tillegg virker det som han har bra trente bein fra før så hvorfor skal han bruke tid på det når han heller ikke vil? Drar bare ned motivasjonen,det er den som er viktigst Wink
Ok.

1. Tung stangroing krever ikke sterke ben
2. Tung bicepscurl krever heller ikke sterke ben
3. At bentrening "frigjør ekstra hormoner" er i beste fall en myte
Det med hormonene er kanskje oppskrytt.
Selvfølgelig vil du klare mer vekt i stangroing med sterkere ben! Hvis du er uenig vil jeg gjerne at du forklarer det, for meg bekjent kreves det en del benstyrke for å stå slik foroverbøyd med 100kg.

Når det gjelder bicepscurls så det er "posterior chain" styrken en stor faktor i hvor mye du kan stå og curle med. Er du ikke sterk nok i glutes, hamstring osv, og mest sannsylig ikke nedre rygg heller hvis du skipper markløft, for å ikke snakke om core muskelatur - så vil nervesystemet ikke "tillate" deg å holde en vekt som er tyngre enn hva du din posterior chain kan stabilisere osv.
Du kan prøve et artig eksperiment: Begynn med tung markløft og se hvordan bicepsstyrken din reagerer. Hvorfor ikke dra det videre egentlig: ta tung mark og bøy og se hvordan du blir sterkere i alt mulig!!  woot  Wink

Forsket litt på det med hormonene og ser ut til at det er bare midlertidige økninger som ikke påvirker hypertrofi.

Du skriver "eller bygge en sprekere og velbygd kropp". Så du mener at man skal trene dårligere, gå inn for å få mindre igjen for treningen sin? Er du av den typen som tror det er "lett" å bygge masse muskler og at hvis man ikke satser på å bli proffbygger eller strongman så bør man trene som en bestemor? Men selvfølgelig, når jeg skriver det jeg skriver tenker jeg jo på folk som vil ha igjen mye for tiden sin i treningsstudioet. Hvis man nøyer seg med "passe" så er det bare å skippe å trene halve kroppen din! Lykke til  Smiley
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Machote

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #36 : 20. august 2009, 18:37 »
Det med hormonene er kanskje oppskrytt.
Selvfølgelig vil du klare mer vekt i stangroing med sterkere ben! Hvis du er uenig vil jeg gjerne at du forklarer det, for meg bekjent kreves det en del benstyrke for å stå slik foroverbøyd med 100kg.

Når det gjelder bicepscurls så det er "posterior chain" styrken en stor faktor i hvor mye du kan stå og curle med. Er du ikke sterk nok i glutes, hamstring osv, og mest sannsylig ikke nedre rygg heller hvis du skipper markløft, for å ikke snakke om core muskelatur - så vil nervesystemet ikke "tillate" deg å holde en vekt som er tyngre enn hva du din posterior chain kan stabilisere osv.
Du kan prøve et artig eksperiment: Begynn med tung markløft og se hvordan bicepsstyrken din reagerer. Hvorfor ikke dra det videre egentlig: ta tung mark og bøy og se hvordan du blir sterkere i alt mulig!!  woot  Wink

Forsket litt på det med hormonene og ser ut til at det er bare midlertidige økninger som ikke påvirker hypertrofi.

Du skriver "eller bygge en sprekere og velbygd kropp". Så du mener at man skal trene dårligere, gå inn for å få mindre igjen for treningen sin? Er du av den typen som tror det er "lett" å bygge masse muskler og at hvis man ikke satser på å bli proffbygger eller strongman så bør man trene som en bestemor? Men selvfølgelig, når jeg skriver det jeg skriver tenker jeg jo på folk som vil ha igjen mye for tiden sin i treningsstudioet. Hvis man nøyer seg med "passe" så er det bare å skippe å trene halve kroppen din! Lykke til  Smiley

Jeg har aldri skrevet at det ikke hjelper for overkroppen å trene både mark og bøy. Tvert imot. Men å si at de er et must for at du skal kunne bygge en stor og velbygd overkropp mener jeg er en overdrivelse. Som sagt så er det på grunn av egen erfaring, og at jeg kjenner ganske så store personer som nesten ikke trener bein i det hele tatt. Schwarzenegger hadde ikke akkurat enorme lår i forhold til den øvre delen av kroppen, for å ta et eksempel.

Hvor får du "eller bygge en sprekere og velbygd kropp" fra? Les innlegget igjen.

Og hvorfor drar du stadig meg inn i det her? Hva vet du om hvordan jeg trener? Skal love deg at jeg vet godt hvor vanskelig det er å bygge en muskuløs og atletisk kropp.

Hvis du ser på innlegget hans så sier han at han fra før av har godt trente bein. I tillegg virker det ikke som om han har særlig lyst til å trene dem ytterligere. Så mener hvertfall jeg at han skal la være og heller konsentrere seg om å trene på det han lyst til. Og nei, det betyr ikke nødvendigvis å trene som en bestemor eller "passe" trening.






Utlogget Kampen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 395
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 395

  • Flytende kalorier teller ikke
Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #37 : 20. august 2009, 18:44 »
sant nok,har man absolutt ikke lyst er knebøy hardthardt og gjennomføre
Jeg har et liv, det er bare virtuelt!


Utlogget lykketrollet

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 757

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #38 : 20. august 2009, 18:52 »
Derfor er det en dålig ide Tongue hehe

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #39 : 20. august 2009, 19:10 »
3. At bentrening "frigjør ekstra hormoner" er i beste fall en myte

Dette er trolig feil, i en nylig studie viste det seg at det faktisk er slik at man får større økning i overkropps-volum ved trening av bein samtidig. Denne studien ble gjort på NIH, jeg har ikke funnet selve studien enda. Men skal sjekke det opp Smiley
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #40 : 20. august 2009, 23:53 »
I ditt førse innlegg skrev du dette:
Dersom du ikke liker det så trenger du jo ikke å trene det. Du vil bygge en like solid overkropp av å trene nettopp bare overkroppen selv om du ikke trener bein.
Jeg har aldri skrevet at det ikke hjelper for overkroppen å trene både mark og bøy. Tvert imot. Men å si at de er et must for at du skal kunne bygge en stor og velbygd overkropp mener jeg er en overdrivelse. Som sagt så er det på grunn av egen erfaring, og at jeg kjenner ganske så store personer som nesten ikke trener bein i det hele tatt. Schwarzenegger hadde ikke akkurat enorme lår i forhold til den øvre delen av kroppen, for å ta et eksempel.
På meg virker dette litt selvmotsigende. Men kanskje vi tenker forskjellig om ordet solid. Forøvrig har jeg heller aldri påstått at du har skrevet at det ikke hjelper for overkroppen å trene både mark og bøy.. Jeg  tror ikke jeg får tydelig nok frem poenget mitt som går på mest mulig effekt på tiden du legger inn i treningen. Som leder oss til neste bit du ikke skjønte noe av, eller?:
Hvor får du "eller bygge en sprekere og velbygd kropp" fra? Les innlegget igjen.
Her fikk jeg det fra:
Virker heller ikke som om han vil vil løfte "umenneskelige" vekter men heller bygge en sprekere og velbygd kropp.
Der fikk jeg det fra. Og når du drar den så tenker jeg at i stedet for å si noe, så skal jeg spørre deg. Hva mener du egentlig med det?
For meg virker det som at det blir som å frivillig gå inn for å bruke lengre tid på å oppnå gode resultater enn man trenger.

Og hvorfor drar du stadig meg inn i det her? Hva vet du om hvordan jeg trener? Skal love deg at jeg vet godt hvor vanskelig det er å bygge en muskuløs og atletisk kropp.
Skjønner at jeg ordlegger meg litt klumsete ved å bruke ordet "du" hele tiden. Jeg bruker det om folk generelt, ikke deg.

Hvis du ser på innlegget hans så sier han at han fra før av har godt trente bein. I tillegg virker det ikke som om han har særlig lyst til å trene dem ytterligere. Så mener hvertfall jeg at han skal la være og heller konsentrere seg om å trene på det han lyst til. Og nei, det betyr ikke nødvendigvis å trene som en bestemor eller "passe" trening.
Her tenker jeg som så at det kommer en nybegynner som er "igang med en ny løfte runde med kreatin, zma, masse mat osv". Virker da tydelig at personen trenger litt hjelp, og lurer på om å kuttet ut bentrening er smart for hans mål. For det første, vet vi noe om fettprosenten hans? Kanskje han egentlig bare har mye fett på bena? Kanskje han kjøper bukser lagd for smågutter? "slimfit f.eks  biggrin Det er i tilegg mange som starter å trene som ikke "liker" å trene ben, og føler det er oppskrytt bare for å angre på det senere. Ofte er dette fordi de ikke er klar over alle fordelene ved å trene ben. Vil ikke gode ettbensøvelser som bulgarske squats og utfall være bra for å øke bevegeligheten hans?

Og som en annen sa, hvis de låra er så svære, så sleng opp et bilde av dem så vi får se da Tongue Gjerne med mål!

Avslutningsvis skjønner jeg poenget ditt om at hvis han ikke vil, så "trenger han ikke". Men nå er dette treningsforum og ikke "do what u feel is right for you maaaan"forum. Derfor trenger han, og eventulle andre nybegynner å vite at å ikke trene ben er dumt!
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #41 : 21. august 2009, 00:00 »
Derfor er det en dålig ide Tongue hehe

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal le eller grine, men siden jeg er så trøtt så tror jeg at jeg skal le hysterisk! Er det mulig?!
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget lykketrollet

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 757

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #42 : 21. august 2009, 11:39 »
Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal le eller grine, men siden jeg er så trøtt så tror jeg at jeg skal le hysterisk! Er det mulig?!
Haha:P kanskje jeg skal skrive den ut, og henge opp på atletklubben:D "Tren knebøy"Tongue

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #43 : 21. august 2009, 11:44 »
Ikke noe poeng i å trene knebøy når du ikke har lyst på større ben eller føler at du får noe ut av det.
sterk,blid og ronkefri

Utlogget Jeggs Kilogramsson

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #44 : 21. august 2009, 11:54 »
Jævla unger...

Tren knebøy hvis du selv vil det, hvis du ikke vil trene knebøy, så lar du være.
Spørsmål som dette blir du aldri klok på på TF uansett, ettersom det er småhatere overalt.
Got pump?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!