Skrevet av Emne: Exit datakropp  (Lest 64590 ganger)

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #345 : 24. mars 2013, 23:42 »
Ok. Jeg ser nå et viktig poeng med crossfit som kan ta livet av noe av kritikken. Kritikken mot crossfit handler hovedsaklig om to ting - manglende teknikkfokus, og fravær av programsystematikk. Det første punktet er helt reelt, og gjør, tror jeg, at man selv må ta ansvar for å rette opp kroppslige skavanker som disponerer for teknikkfeil med skadepotensiale. De som ikke gjør det vil, avhengig av hvor mye de trener, etterhvert få vondt og forsvinne ut.

Det andre punktet, at å trene crossfit bremser framgang fordi det innebærer tilfeldighet framfor konvensjonell gjennomtenkt programmering, har jeg begynt å tvile på. Det handler om at med det brede spekteret av kroppslige kvaliteter crossfit tar sikte på å utvikle, vil det for de fleste vanlige folk være slik at *tid* er begrensninga og at man ikke rekker å trene hardt nok på hver av de forskjellige egenskapene at det oppstår et behov for mer komplisert programstruktur.

Et eksempel: Jeg ser nå at det vil passe meg best å trene markløft en gang i uka. Ettbeinstrening er lite cns-intensivt, derfor vil jeg ha med dette. Man trenger ikke plagsomt kompliserte program for å trene mark en gang i uka på en fornuftig måte.

La oss si man vil bruke to timer fire dager i uka på å trene crossfit. Wod tre dager av dagene, med rask rulling, dynamisk og statisk tøying, en mwod eller to, litt teknikktrening på noe man suger i, noen sett med styrke på noe man er svak i, litt prat - alt fornuftig, og to timer fylles lett opp med lure konstruktive gjøremål. Den fjerde dagen gjør man egentrening med styrkefokus. Om man da den dagen bare løfter noe mer eller mindre tilfeldigt, men tungt og av fornuftige øvelser tilpassa hva som har vært på woddene - så går det helt fint.

Spørsmålet er hvilket nivå man vil konvergere mot på denne måten, og det vil jeg tro vil henge nøye sammen med hva man har som utgangspunkt, tidsbruk, og kunnskapsnivå slik at man evner å velge støttetrening som promoterer skadefrihet. Og kan man nok til å unngå skader kan man også nok til å gjøre styrketreninga god nok.

Denne konklusjonen fordi jeg merker for min del at langs de aller fleste treningsparametre er det nå nesten alltid slik at mer trening ville vært en fordel. Jeg trenger ikke programmere utover å ikke belaste samme muskel med tung motstand for mange dager på rad. Mengde tid * effektivitet (som = 1-(andel tid til prating og daffing)) = treningsutbytte. Mer tid, mer treningsutbytte.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #346 : 31. mars 2013, 19:33 »
Blei med på en lagvodd i dag med grepsfokus, bl.a. 900m bondegang med 24kg i hver hånd. TGU etterpå, 3repsx2 på hver side med 16, 20 og 24 kilo og treere på 32 som såvidt gikk. Deretter en liten sirkel med 15x ettbeins hofteløft uten jern, 6 dips og 15 kryssa ettbeinskrocrows med 24 kg. Blei innmari anpusten etterhvert, veldig sliten mot slutten og rett før jeg blei ferdig blei jeg uvel. Låg sikkert 20 minutt på golvet i etterkant. Neppe gunstigt kortisolnivå.

Økta på mandag, tror jeg det var, gjorde meg også veldig sliten. Kommer til å gå for tre istedet for fem sett på tilsvarende trening framover.

TGU skal liksom være så hard på kjernemuskulaturen, sies det, jeg merker fint lite til det. Mulig fordi jeg ikke gjør de tungt nok, eller for korte serier. Bra øvelse uansett. Litt bekymra for knevarmerne mine da det blir litt spinn mot golv, skal vurdere å kjøpe noen med mer slitesterk pute mot golv.

Dips har jeg aldri vært god i, litt overraska over at jeg greit drar ut fem seksere.

Kryssa ettbeinscrocrows handler en del om gluteus medius og minimus på den ene foten som står i golvet. Blir bedre ryggtrening med regulære krocrows.

Det jeg trenger er mest kjernestyrke og gluteusstyrke (alle tre/seks), etter det er det kondis som er viktigst for meg. Var egentlig bare dipsa idag som ikke var viktige. Det jeg har gjordt de siste øktene er å skrive ned på en lapp hva jeg skal gjøre av egentrening når jeg er i boksen. Det fungerer mye bedre enn å ta ting mer eller mindre på sparket etterhvert.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #347 : 01. april 2013, 21:48 »
Innkalling til familiemiddag gjorde økta i dag kortere enn planlagt. Ballrulling mest på ryggen, rundt rhomboidene. Har gått med vektvesten i over en time i dag og så var det krocrows i går - noe av dette gjør nå at skulderbladene mine nesten av seg selv nesten helt bakovertrekt. Skal prøve å begynne å gå med vektvest til/fra trening fast.

Ettbeinsgripzmark opp til to femmere på 70 kg. Overraskende slitsomt! En øvelse med potensial, også for å trene opp styrken i leggen når ankelen er fleksa opp mot maks, merka det tok der hvis jeg trykte meg godt sammen ned mot stanga. Egentlig overflødig med stang før jeg skal over 80 kg siden boksen har 40 kiloskuler. Prøver det neste gang.

Har sett litt nærmere på internettverdenen rundt Michael Boyle. Forskjellen mellom materialet jeg kommer borti her og det som finnes på t-nation og elitefts er at dette ikke er retta mot utøvere, men mot trenere. Nivået er høyere og innfallsvinkelen en litt annen.

Det finnes et nettsted med forum, artikler, videoer og mer som koster penger: http://www.strengthcoach.com/ Kommer sikkert til å betale meg inn der når jeg har fått fordøyd det jeg har tilgjengelig nå (og ny pakke er på vei fra amazon).

Nettbutikk med fett utstyr: http://performbetter.com/
Fritt tilgjengelig podcast: http://www.strengthcoachpodcast.com/
Video-podcast: http://blip.tv/strengthcoachtv

Sistnevnte med en videoserie der de besøker treningssentre innen gitte paradigme og prater med innehaverne. http://blip.tv/strengthcoachtv Så fett!

Det jeg har sett fra denne sfæren så langt er tillitsvekkende og det jeg har sett som virker mest progressivt og kunnskapsorientert av treningsinformasjon. Crossfit slik det framstår nå er allerede utdatert. 5x5 er utdatert. Rippetoe's bøker er utdaterte. Wendler henger såvidt med, men framstår i lys av alt dette som et program for styrkeløftere. Andre kan få mer igjen av å trene anderledes.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Exit datakropp
« #348 : 02. april 2013, 11:15 »
Det jeg har sett fra denne sfæren så langt er tillitsvekkende og det jeg har sett som virker mest progressivt og kunnskapsorientert av treningsinformasjon. Crossfit slik det framstår nå er allerede utdatert. 5x5 er utdatert. Rippetoe's bøker er utdaterte. Wendler henger såvidt med, men framstår i lys av alt dette som et program for styrkeløftere. Andre kan få mer igjen av å trene anderledes.

Jeg er ikke enig i at 5x5 og Rippetoe er utdaterte. Programmene virker, og har demonstrert det over en årrekke, dog med noen forbehold. Det første er at veldig mye av det Rippetoe skriver passer best for ganske ferske løftere. For å ta noen fra fersk til middels virker Rippetoe fint. Det han skriver om litt mer avanserte programmer er noe bortgjent i bøkene, og litt mer uklart enn nybegynnerprogrammene. Dette er heller ikke rart, da det er mye mer komplisert å programmere for en erfaren løfter enn for en fersking.

Wendler er delvis i samme gate. Det han skriver om vil gjøre deg sterkere, og han gir mange gode eksempler på hvordan tilpasse trening til liv og virkelighet.

En forutsetning som ligger til grunn for både xfit, 5x5, Rip og Wendler er at du er frisk og funksjonell når du starter. Uten det vil du ikke overleve lenge. Dette gjelder forsåvidt all idrett også. Der er Boyle, Robertson, Cook etc overlegne, fordi de tar for seg ubalanse og skjevhet, og gir verktøy for å rette opp skroget slik at du blir klar for trening.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #349 : 02. april 2013, 23:48 »
En forutsetning som ligger til grunn for både xfit, 5x5, Rip og Wendler er at du er frisk og funksjonell når du starter. Uten det vil du ikke overleve lenge. Dette gjelder forsåvidt all idrett også. Der er Boyle, Robertson, Cook etc overlegne, fordi de tar for seg ubalanse og skjevhet, og gir verktøy for å rette opp skroget slik at du blir klar for trening.

Jepp, og det er det viktige poenget. Hvem er det som er svak nok til at 5x5 har relevans, og samtidig med såpass få skavanker at de kan gjøre bøy hvis man skal ta Boyles mantra om ikke å bygge styrke oppå dysfunksjon alvorlig? Fint få. Sikkert mange atletiske tenåringer, men for de har Boyle og gjengen også kommet fram til bedre opplegg, med fokus på funksjonell ettbeinsstyrke og prehab.

Men altså, 5x5 fungerer. Treski, vadmel og bommulsanorakk fungerer også. Det er bare ikke lenger best.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #350 : 03. april 2013, 23:25 »
To ting til til det over:

Jeg har foreløbig ikke sett noe spesifikt styrkeprogram fra sirkelen rundt Boyle. Mulig det finnes på strengthcoach.com, bak betalingsmuren. 5x5 og 531 kommer i stor grad ferdigsnekra.

Og nesten alt Boyle skriver handler om hvordan få relativt unge folk iform til lagidrett. Hvis man har andre målsetninger må man modifisere. Boyle representerer slik sett mer en tenkemåte, et treningsparadigme, ikke et spesifikt program. Det kommer sikkert til å dukke opp etterhvert.

Mehdi bak stronglifts.com klarte å gjøre karriere på å popularisere 5x5. Nå finnes det en mulighet til å gjøre noe tilsvarende, snekre et spesifikt programopplegg nybegynnere kan følge med det Boyle kommer med tatt opp i seg. Kanskje vanskelig uten å rippe Cook's FMS for mye.

I dag:
5 timer i boksen, mest med tøying og mobilitet. Den treningsdagen jeg har hatt til nå med flest hyggelige samtaler. Helt topp.
Lang seig kondis-orientert wod, kryssa ettbeinsmark, sideplanke, rebellroing og bondegang til slutt. Moderat volum, klok av skade. Alt funka bra.

Ser at kondis begrenser meg mye i woddene, og bedre kondis er også noe som vil smitte mye over på livet utenom boksen. Har en gryende idé om at jeg skal gå til kondisfokus når jeg får plass etterhvert som mobilitetsarbeidet forhåpentligvis gir gevinst. Slik woddene har vært for meg har de stort sett ikke vært spesielt god kondistrening. Bevegelses- eller styrkebegrensa, samt at økter som varer i 15-30 minutt er å regne som langkjøring, kondismessig. Lite intervalltrening med høy puls, så langt.

Har kommet over skriverier om hjerterytmevariasjonsbasert trening. Da ikke pulsbasert, men at man ved å måle avstanden mellom det som på et ekg-print ser ut som små topper, kan si noe om hvor stressa, nedkjørt eller treningsklar kroppen er. Det finnes et produkt til 180 dollar retta mot mma-utøvere som gjør dette:

Dette tror jeg kanskje kan være nyttig for meg fordi mye av helseproblematikken som blandt annet gjør at jeg er NAV-klient handler mye om å regulere aktivitetsnivået utifra hensyn til stressbelastning. Hvis jeg kunne hatt et slags objektivt mål på hvor sliten jeg faktisk er vil jeg lettere kunne ta ut det som er av aktivitetsmulighet, og også treningspotensiale.

Det virker som det er veldig nytt, finner lite skrevet om det og det koster en hel del peing. Skal ikke bestille i dag, heller ikke i morra.

Ja: Jeg er hjelpeløs når det gjelder styrke i magen når nedre rygg er slik at den krummer inn. Får ikke til toes to bar, i dag med knees to shoulder fikk jeg vondt midt på ryggen, fikk det heller ikke særlig til. Snorre mente jeg mest sannsynlig bare er gammel og at det var noe muskulært. Og så prøvde jeg magehjul, og jammen har jeg nok spenn i rectus abdominis til å dra ut serier på ti fra kne med tilnærmingsvis perfekt teknikk. Veldig rart. Lurer på om jeg er sterk oppe på magen og svak nede.

Det kommer til å bli mye magehjulrulling framover, etterhvert med vektvest. Hva jeg skal gjøre med hofteleddsbøyerne og nedre mage vet jeg ikke ennå. For de skrå magemusklene blir det ting som ettbeins kryssmark og -roing, rebellroing, sideplanke, bondegang og sidelengs medisinballkast bare jeg finner en murveggflekk jeg kan bruke i boksen. Bok av Mark Verstegen om buktrening på vei - står sikkert mye lurt der også.

--

Og et PS:
En podcast jeg kom over om HRV forklarte også veldig bra hvorfor det er nødvendig med blokkperiodisering når man har passert et visst nivå. Det var mannen bak Bioforce som snakka, og han prata om hvordan de gjør det med MMA-utøvere. Egentlig fryktelig logisk: La oss si at man er såpass sterk i bøy at man trenger en fireukers 531-syklus til å få framgang. Da kan man selvsagt ikke samtidig kjøre på med intervalltreninger og annet kondisopplegg og forvente framgang på det feltet også, i alle fall ikke hvis man er i noenlunde ok form fra før. Man må da velge hvilket aspekt man vil trene en periode, og kjøre vedlikeholdstrening på resten.

Spørsmål som kommer opp da:
- Hvor god må man være før det blir nødvendig å blokkperiodisere? Folk har vunnet xf-games med å følge .com, riktignok for noen år siden, men vil blokkperiodisering noensinne bli viktig for (ambisiøse) mosjonister?
- Hvilket nivå må man være på før blokkperiodisering kan være effektiv iform av å gi bedre framgang per anstrengelsesenhet? Vil man på et relativt tidlig stadium kunne oppnå mer med mindre trening hvis man blokkperiodiserer?

Bompas "Periodization Training for Sports" er på vei.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #351 : 04. april 2013, 04:32 »
Er iferd med å lande på at det vil være uansvarlig for meg å ikke prøve ut HRV-registrering. En god blogg med veldig mye info: http://hrvtraining.com/2012/05/31/hrv-for-the-recreational-exerciser-and-average-person/


Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #352 : 06. april 2013, 00:02 »
Varelevering fra Tom på 48 kg, og pakke fra amazon.

Vektvesten min er fremdeles det tøffeste jeg har av treningsutstyr men nå har jeg fått en klar nr to, spraymalt i gull :-D

Har bladd igjennom "Core Performance" av Mark Verstegen. Dette er ei bok av den typen som retter seg inn mot noen som potensielt ikke vet noe som helst om trening, og som foreskriver et komplett treningsprogram - og som drar det litt videre opp mot livsstil også. Slik sett ganske likt RYP-heftet.

Jeg kan se for meg at dette er den beste boka som finnes av nettopp den typen akkurat nå. Masse prehab og fysioterapi, rulling, tøying, dynamisk oppvarming, spensttrening, funksjonell styrke retta mot stabilitet. Moderate utstyrskrav, helt spesifike program med skalering fra noe mora mi på 75 kunne ha gjordt til opplegg eliteutøvere vil kunne ha utbytte av, med seks økter i uka. Det hele virker veldig gjennomarbeida.

Verstegen er visstnok kompis til Boyle, men opererer her med øvelser for magen der musklene skaper bevegelse og nedre rygg vris og krummes mye mer enn det Boyle foreskriver.


Har hatt litt travle dager nå. Har vært noen småturer innom boksen med kamera og jobba med roteknikk. Det er *ikke* lett. Tror det skal en god del terping og (video)coaching til før jeg kan bruke romaskina til effektiv intervalltrening - hvis jeg skal gjøre det med riktig teknikk, og såpass ambisiøs vil jeg tilstrebe å være.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Exit datakropp
« #353 : 06. april 2013, 00:27 »
Jeg har "Core Performance" på tysk!  Grin

Mener jeg har lest et sted at Verstegen også har beveget seg mer i retning av antirotasjon i nyere tid, men boken er likevel verdt å lese. Ord for dagen er leistung og oberschenckel.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Exit datakropp
« #354 : 06. april 2013, 18:53 »
Bare kommenterer uten å komme med noe mer interresant enn at dette er en svært spennende logg å følge med på! Smiley Mye interresante innlegg, og så er det også interresant å følge med de dryppene som kommer av det litt mer personlige livet utenfor treningssenteret.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Exit datakropp
« #355 : 06. april 2013, 19:03 »
Lørdagsord: ausfallschritt, gesässmuskel og säulenbrücke.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #356 : 07. april 2013, 19:09 »
Tysk er veldig tøft, har et opprustingsprosjekt med lærebøker, romaner, lydfiler, skannepenn videoer og alt mulig liggende på is. Das Boot og sjølbiografien til Hans-Ulrich Rudel måtte vært stas å komme seg gjennom.

Bare kommenterer uten å komme med noe mer interresant enn at dette er en svært spennende logg å følge med på! Smiley Mye interresante innlegg, og så er det også interresant å følge med de dryppene som kommer av det litt mer personlige livet utenfor treningssenteret.

Så hyggelig, tusen takk for den! At du skreiv dette fikk meg til å tenke på hva jeg ønsker å oppnå med all treninga, sånn livsstrategisk sett. Heller litt mot å fokusere på korreksjonstrening og mobilitet til kroppen blir istand til å håndtere wodding. Det er vel sannsynlig at Crossfit i seg selv er istand til å bringe folk opp på et noenlunde anstendig mosjonistnivå, bare man klarer å unngå skader. Egentlig er jo korreksjonstrening det jeg trenger å gjøre uansett.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #357 : 07. april 2013, 22:07 »
Har pludra på et opplegg i løpet av helga som jeg skal teste litt ut, kanskje ikke mer enn ei uke. Tenker å droppe all wodding nå til uka. Kaller det "styrkefokus".

Om opplegget:
Fokus mot hofte og buk.
Noe eksplosivt i starten.
Slitsom hovedøvelse mark på mandag, rebellroing onsdag, tgu på fredag.
Hver økt noe draing, dytting, beinbruk, magetrening på langs og tvers.
Ikke veldig mye gluteus medius-intensive øvelser, det kan det fort bli.
5x5-aktig progresjonsopplegg.
Onsdag litt lett, mandag litt tung.

Styrkefokus:
  mandag
    5 min rolig hoppetau
    bokshopping
      Små serier, ramping til det blir skummelt
    ettbeinsmark
      x5 på vei opp, tikilos intervall. To toppsett
      Progresjon: Flere reps enn sist.Gå opp i vekt når jeg klarte 10x2 på topp uka før
    gripzmark
      x5, tikilos intervall. Flere reps enn forrige uke.
    mark
      x5 eller x3, tikilos intervall. Se an toppsettet. Til mer vekt eller flere reps enn sist uke, eller grepslipp.
    vestmagehjul
      5x5 i starten, legge på et lodd fra økt til økt.
    vekta armhevinger
      5x5 i starten, legge på et lodd fra økt til økt.
    sideplanke med splitt
      Fem korte hold, gå gradvis opp i tid.
      Begynne med 10 sek, legge på 1 fra uke til uke.
  tirsdag
    tøye litt hjemme
  onsdag
    5 minutt hoppetau
    medisinballslamring
      10x3
    hengende beinhev
      Fem serier så bra det lar seg gjøre.
      Begynne med strikk?
    rebellroing
      Ro med begge hender for hver armheving.
      Jobbe mot 5x5 på 16 kg, deretter gå opp på siste settet.
    hofteløft
      Tre serier. Finne en måte å legge på vekt på, prøve å komme ned til 10 reps.
    strak kryssmark
      x8 på vei opp, følge kettlebellvekthoppa. Tre toppsett.
      Progresjonsopplegg: Flere reps enn sist. Gå opp når jeg klarer 15x3.
    strikkbasert antirotasjon
  torsdag
    Rulling og mobilitet
    kortintervall
  fredag
    5 minutt hoppetau
    kortsprint
      20m x10
    tgu
      Uke 1: 3x2 for hvert kuleintervall, 3x1 på 32.
      Uke 2: 3x2 også på 32.
      Videre uker: Gå opp til 4x2, begynne på laveste vekt, ett trinn om gangen.
    kroppshev
      Tre sett så langt teknikken holder
    vestmagehjul
      5x5 i starten, legge på et lodd fra økt til økt.
    vekta armhevinger
      5x5 i starten, legge på et lodd fra økt til økt.
    bondegang
      200m hver hånd med 40 kg, TT
  lørdag/søndag
    teknikkarbeid
    turgåing
    rulling og mobilitet

Det kan være dette blir så omfattende og slitsomt at jeg ender opp med 4-timersøkter hvis jeg skal ta mobilitetsarbeidet seriøst. Vestarmhevinger, markløft, kroppshev og bondegang handler ikke om terapi og kan i prinsippet tas ut. Men jeg tror det blir gøyest å ha de med.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #358 : 09. april 2013, 00:34 »
Styrkefokus mandag uke 1

195 minutter varte økta, og da droppa jeg tøying fordi klokka var over 11 på kvelden, og 50 minutt vektvestbæring til/fra boksen er ikke inkludert. Hadde spist nok på forhånd (pulver, havregryn og olivenolje rett før jeg dro), blei ikke matt. Slik sett gikk det fint.

Bør filme ettbeinsmarken og ta mer volum med lavere vekt for å finne ut hva jeg egentlig gjør. Tror det er veldig lurt å finne ut hvordan det er lurest å gjøre den øvelsen før jeg begynner å bli grådig på metall. Har også lyst til å prøve å gjøre den fra boks med kettlebells. Jeg tror ettbeinsmark kan ha et visst potensiale for legger og knestrekkere bare man får krøka seg langt nok ned.

5x5 magehjul og armhev fra håndtak med tom vektvest var mye tyngre enn jeg hadde tenkt. Tvilsomt om jeg kan komme til full vektvest i de øvelsene om ti uker, slik det vil bli med et lodd lagt til fra økt til økt. Har også lyst å prøve å gjøre magerullinga først i økta. Armhevinga kan kanskje også supersettes med markløftinga, for å spare tid.

Sideplanke med splitt er veldig intenst på de små gluteus-musklene. Mulig det blir litt mye ilag med alt annet og da bytter jeg til vanlig sideplanke på mandager.

Bokshopping kan egentlig være en veldig bra eksplosiv øvelse. I crossfit brukes den i kondisøkter, det synes jeg åpner opp for mye skaderisiko. Det er heller ikke nødvendigvis vits i å prøve å hoppe opp på høyest mulig boks, man får trent mye ved bare å prøve å hoppe høyest mulig og så lande så oppreist som mulig oppå boksen.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #359 : 11. april 2013, 19:25 »
Tiltagende følelse av ubrukelighet de siste dagene, feber og matthet i ettermiddag. Blir det ny runde med influensa nå blir jeg sur.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!