Skrevet av Emne: Hvorfor i all verden går jeg ned i styrke hver gang??  (Lest 1470 ganger)

Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Hei, har kjørt en del runder med bulk/deff nå, dette er vel 5te eller 6te gangen. Og hver gang går jeg ned i styrke så det suser.

Mitt opplegg:
Har veldig god kontroll på selve kaloribalansen, har kaloritabell og kan kontrollere selve vektnedgangen nøyaktig som jeg vil. Kjører 3-splitt program med styrke, samt cardio + grappling. Får med meg de fleste muskelgruppene og trener tungt.

Denne gangen:
La jeg til cardio, tok ting veldig sakte, og: På 2 måneder har jeg gått ned 2 kg. Veeeldig rolig, med andre ord. Selv om jeg har merket litt styrketap, synes jeg jeg ser tydelig i speilet at muskelkonturene har blitt mer definerte og at rutene på magen har blitt mer synlige.

Men neida, drar på treningssenteret for "InBody" kroppsanalyse, og fremdeles 13.8% med fett! Gått ned 0.8 kg fett, og 0.9 kg muskler!! Argh!


Hva gjør jeg galt her? Det må vel være mat?
- Jeg spiser godteri og drikker et par bokser med brus i helgene selv under deffen, er dette et problem når jeg likevel går i kalori-underskudd? Vil selv små mengder med raske karbs ødelegge alt?
- Må innrømme at jeg også titt og ofte spiser mat med gjerne dobbelt så mye carbs som proteiner; grove skiver til lunsj hver dag, pasta og lignende, men får jo i meg 80-120g proteinpulver daglig? Er dette likevel for lite?

Hvis noen har noen erfaringer med folk som har klart å løse samme problemet som jeg har, er jeg evig takknemlig for det!

Figuz

  • Gjest
Litt avhengig av hva du veier så tror jeg kanskje grunnen til ditt muskeltap kan være på grunn av lite protein, sett at du veier 80kg, og får i det 80g protein så blir dette noe lite. Prøv å få i deg mer protein; en grei tommelfingerregel kan være kroppsvekt x 2g protein pr dag.

Proteinpulver, mager kesam, skummet melk(moderate mengder), og andre meieriprodukter kan være gode proteinkilder samt kjøtt såklart.


Ellers må du vel ta slike vekter med en klype salt, se deg selv i speglet, ta bilder av deg selv og se om du ser bedre ut nå enn før!

Dessuten har du vel mer muskler enn fett på kroppen (forhåpentligvis) så 1kg fett og 1kg muskler i tap vil vel gi positiv uttelling i fettprosenten din? Man må regne litt muskelsvinn uansett. Smiley

Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Takk for svar. Målingen måler fettprosent, jeg gikk ned litt mer muskler enn fett, dessverre.. og prosenten er nøyaktig den samme (!) etter 2kg nedgang.

Jeg tror og håper du har rett i at proteinprosenten er problemet. Smiley Det er jo en relativt lett ting å fikse, ut med pasta og aldri ferdigpizza på deff. Får vel legge til en proteinprosent i kaloritabellen..

Mitt deffepunkt er 2500 kcal, så hvis jeg kjører 40% blir det 1000 proteinkcal, som skal bli ca 260-280 gram protein hver dag.. på 75kg blir det 40% proteiner da 3.4g protein per kg! Har lest mye om at så mye proteiner "egentlig" er meningsløst?

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau

Men neida, drar på treningssenteret for "InBody" kroppsanalyse, og fremdeles 13.8% med fett! Gått ned 0.8 kg fett, og 0.9 kg muskler!! Argh!


Hva gjør jeg galt her? Det må vel være mat?


Du har ikkje tenkt at den kroppsanalysen kroppsanalysen kanskje er litt unøyaktig? Eg hadde aldri stolt på noko sånt iallfall.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Jeg ville ikke stole blindt på INbody testen... Men det er ganske normalt at man vil miste noe muskler på diett.

Hvis du veier 75 kg så vil 2 gram kg (150 gram) sannsynligvis være mer enn nok, selv på deff. Det er klart du kan kjøre 40% protein, men det er nok ikke nødvendig og jeg tviler på at det vil utgjøre noen stor forskjell kontra 2 gram pr kg.

Når du er på diett kan du med fordel ha en dag i helga hvor du spiser akkurat hva du vil og hvor mye du vil. Det ødelegger ikke, selv ikke store mengder med raske carbs. Eventuelt kan man spise vanlig diettmat frem til 5-6 på kvelden, og så spise det man vil frem til man legger seg.

Hvor stort styrketap er det snakk om?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Hvordan trener du på deff? Hvis du ikke er oppe på tunge vekter i det hele tatt så vet ikke kroppen din at du vil beholde musklene på deff.

Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Jeg ville ikke stole blindt på INbody testen... Men det er ganske normalt at man vil miste noe muskler på diett.

Hvis du veier 75 kg så vil 2 gram kg (150 gram) sannsynligvis være mer enn nok, selv på deff. Det er klart du kan kjøre 40% protein, men det er nok ikke nødvendig og jeg tviler på at det vil utgjøre noen stor forskjell kontra 2 gram pr kg.

Når du er på diett kan du med fordel ha en dag i helga hvor du spiser akkurat hva du vil og hvor mye du vil. Det ødelegger ikke, selv ikke store mengder med raske carbs. Eventuelt kan man spise vanlig diettmat frem til 5-6 på kvelden, og så spise det man vil frem til man legger seg.

Hvor stort styrketap er det snakk om?

Jeg skal ikke stole 100% på den, selv om de har strenge regler for når du skal ta den, men baserer meg mest på at jeg alltid har gått merkbart ned i styrke ja, og ikke minst at sixpacken alltid ligger komfortabelt under et teppe med fett. Denne gangen er det relativt lite styrkenedgang i forhold til de andre gangene. Jeg tror dette har med at jeg la til cardio (?).

Jeg tenker jeg må ned 3-5% i kg belastning på stang/hantler nå, for å klare tilsvarende serier som på slutten av bulk. Det er ikke dramatisk, tidligere har det vært 10-15% nedgang på kort tid, spesielt på benk. Pga relativt lite (?) nedgang hadde jeg også litt håp for testen denne gangen.

Sitat
Hvordan trener du på deff? Hvis du ikke er oppe på tunge vekter i det hele tatt så vet ikke kroppen din at du vil beholde musklene på deff.

Ja, jeg kjører helt ned i 5er 4er-repetisjoner på noen øvelser, sjelden over 10ere, og prøver å fortsette å trene med de tyngste vektene selv på deff. Men det er greit å få en bekreftelse på at dette er noe jeg bør fortsette med, eller øke fokus på. Takker for det Smiley


Mitt personlige synspunkt er at en lik fordeling av makronutrienter kan være fordelsaktig; 33% av protein, karbohydrater og fett(husk at fett har en energitetthet på 9 pr gram ift. 4 på karbo og protein). Protein metter dessuten mer enn karbohydrater - som du hovedsaklig har bygd kosten din på nå..?

Mat er ganske enkelt og lett å lage da, stikk innom rema1000, handle kyllingfileter, laksefileter, kjøttdeig, evnt. biff om du har råd.

Du kan prøve å ligge på rundt 200g proteiner pr. dag ca, det blir nok ikke altfor vanskelig å klare?

Man trenger mye protein tilgjengelig når man deffer for å unngå at kroppen blir katabol.

150(2x)-200g(2.6x) proteiner må jeg fint klare. Jeg drikker 80g shake med skummetmelk i dag, hvis jeg øker den til 120g, samt spiser mer kjøttorientert middag, så må jeg være innenfor rangen. Problemet er at jeg kjørte dette opplegget de første deffingene.. (men da uten kardio).

Kan det være noe annet jeg ikke har tenkt på? Snop og godteri i helgene er min store svakhet, og selv om jeg ikke spiser noe i uka, kan det fort bli 1400-1700 kcal sukker på en helg inkl mat og drikke (over 3 dager).

I tillegg går det av og til gjerne 30-35 min fra treningen er over, til jeg får proteinshaken i kroppen. Er kjapt inntak her alfa og omega?

Figuz

  • Gjest
Sålenge du får i deg litt karbo før proteinshaken gjør det ingenting. Smiley

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Hvor mye styrketap er det snakk om? vil være naturlig å være svakere mens man har ett kcal underskudd, siden energi lagrene tømmes. Styrken vil øke igjen når du stabliserer kcal inntaket.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Jeg går faktisk for at det er maskinen som er om ikke "unøyaktig" så litt misvisende. Maskinen tar vekt inn i beregningen ikke sant? Dette betyr isåfall at hvor mye mat/veske du har i kroppen i det du testet deg kan ha noe å si på reslutatet. Ellers er vel greia at strømmen går lettere gjennom musklene enn fett fordi det er mer vann i musklene? Isåfall kan det tenkes at det og vil påvirke testen i positiv retning om man har hatt et rikelig matinntak før testen ble utført. Hvis du tester deg igjen om 1-2 måneder under samme matforhold som kroppen din hadde på forrige test så vil sikkert resultatene make mer sense.

Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Det er vel snakk om 3-5% styrketap, men jeg har bare gått ned 2 kg vekt over 2 mnd.

Tidligere deffer har jeg gått mye mer ned i styrke, men da med mer vekttap - 5-9 kg. Jeg har ennå ikke fått sixpacken frem under fettet på noen av deffingene.

Det er mulig maskinen er misvisende i seg selv, men mengde mat i magen og vanndrikking / toalettbesøk har vært bortimot helt likt. Det er en del av reglene for å ta testen at en ikke har spist, dusjet, trent osv på så og så lang tid. Måten den funker på, er å sende ultralyd gjennom kroppen, og så måler den "ekkoet". Fett gir et annet ekko enn muskler og indre organer, osv.

Hvis maskinen faktisk er misvisende, noe som hadde vært veldig bra, skal jeg "i teorien" kjapt få styrken tilbake nå når jeg har fylt opp sukkerlagrene igjen.


Jeg tar med meg en del nyttige tips fra denne tråden:
- fortsett å løfte tunge vekter (selv om mengde reps går ned?)
- jobbe med / passe på protein-inntaket (gjerne 33%, hold mengden over 2.0 kroppsvekt)
- inntak av snop og brus på deff er ikke nødvendigvis krise, så lenge vekten går ned (?)

Hadde forventet å få ordre om å spise basmatiris, grønnsaker, kyllingfilet og denslags ting som jeg ser på diettene som folk poster her.. Smiley men det kommer jeg uansett til å gjøre dersom jeg ikke har fremgang neste deff.

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Jeg går faktisk for at det er maskinen som er om ikke "unøyaktig" så litt misvisende. Maskinen tar vekt inn i beregningen ikke sant? Dette betyr isåfall at hvor mye mat/veske du har i kroppen i det du testet deg kan ha noe å si på reslutatet. Ellers er vel greia at strømmen går lettere gjennom musklene enn fett fordi det er mer vann i musklene? Isåfall kan det tenkes at det og vil påvirke testen i positiv retning om man har hatt et rikelig matinntak før testen ble utført. Hvis du tester deg igjen om 1-2 måneder under samme matforhold som kroppen din hadde på forrige test så vil sikkert resultatene make mer sense.

Hvis du nettop har trent vil det være mer plasma og annen væske i muskelene og slik at det påvirker resultatet
24 og feit

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!