Skrevet av Emne: Plutselig vektøkning  (Lest 13779 ganger)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Plutselig vektøkning
« #30 : 02. september 2009, 21:29 »
Et enkelt regnestykke - det er ca 7500kcal i et kilo fett. Du har et vedlikeholdsnivå på omtrent 30kcal per kg kroppsvekt (kan variere mye) som tilsvarer 1500kcal for ei jente på 50kg som deg. Dette vil si det dobbelte av det du spiser i dag. I tillegg til dette så har du en hard treningsøkt som vil si at av de 800 kcal du får i kroppen din så sitter du kanskje igjen med 300 kcal til å holde kroppen din gående resten av dagen. Dette vil da naturligvis føre til at kroppen din går på sparebluss å prøver å spare på alt du vil gi den av næring.

Det du bør gjøre men selfølgelig er veldig vanskelig for deg er å spise "Normalt" i noen uker å prøve å gi litt f*** i at vekta di går opp, noe som den garantert vil gjøre. Men dette vil også øke forbrenningen din som faktisk vil føre til at du kan spise normalt etterhvert uten å øke i kroppsvekt.

Dette har jeg faktisk erfart selv da jeg lå på 2000 kcal i 3 mnd å gikk opp 2Kg. Mens nå må jeg over 3000Kcal for at vekta skal øke.

Lite Quote fra Børge Fagerli:
"For å legge på deg et kilo rent fett, og da ser vi helt bort fra at kroppen aldri vil lagre kun fett på et overskudd (avhengig av forskjellige faktorer kan hele overskuddet forsvinne som muskelglykogen og økt forbrenning) så må dama spise 9300kcal for å klare det over natta. Det tilsvarer 4 store fettdryppende pizzaer fra Peppe's, eller 8-9 Big Mac menyer med både burger og pommes frittes. Har du virkelig spist det? Eller snakker vi mer om noen pizzastykker, sjokoladebiter og noen never potetgull (1/10-del så mye kalorier omtrent)?"

Hehe  Wink

Mortenminstemann

  • Gjest
Sv: Plutselig vektøkning
« #31 : 02. september 2009, 21:37 »
Morten: Takk for hyggelig svar Smiley Han avsluttet fordi han ikke syntes at vi kom noe videre. Jeg har hatt flere ulike psykologer, og orker rett og slett ikke å gå igjennom enda en ny "bli kjent" runde.
Jeg tar forresten gjerne i mot et eksempel på en kostliste. Pause fra trening, ja.. Noen ganger så høres det bare så sinnsykt deilig ut. Jeg klarer noen dager, men så kommer abstinensene og den dårlige samvittigheten, også trener jeg da enda hardere for å "ta igjen" den pausen jeg hadde. Slitsomt..

bare hyggelig Smiley

okey, dette er min personlige kostliste...så jeg vet ikke om det er for mye for deg eller ikke. hvis du har problemer med og bestemme pålegg så legger jeg til noen forslag, husk at dette er minimum av det du skal spise. og dette er til en person som veier mellom 55-60, som ikke skal bygge opp kroppen sin, dette er basic kostliste. har du aldri hatt kostliste?




Frokost: 2 skiver brød med valgfritt pålegg (eksempel: skinke og ost, Leverpostei med rødbeter, Makrell i tomat). to glass melk eller juice.

Lunsj: 2 skiver brød med valgfritt pålegg. to glass melk eller juice.

Middag: en normal porsjon middag (jeg sliter litt med og finne ut hva en normal porsjon middag er, men det er en neve kjøtt/fisk/hoved maten, Grønnsaker, ris/potet/pasta. 2 glass vann.

Mellommåltid: En valgfri frukt eller nøtter.

Kveldsmat: 2 skiver brød med valgfritt pålegg. to glass melk eller juice.





du kan godt legge til noen mellommåltider hvis du føler deg sulten.


bare spør hvis det er noe du lurer på Smiley

jeg anbefaler deg og gå litt opp i vekt (ikke mye..), litt. jeg vet tanken på det kan være vanskelig men du må bare bestemme deg for og bli frisk.



Hvorfor har du dårlig samvittighet?

vet du ikke en dritt om spiseforstyrrelser eller? finn frem "eating disorders for dummies" boka...

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plutselig vektøkning
« #32 : 02. september 2009, 21:50 »
vet du ikke en dritt om spiseforstyrrelser eller? finn frem "eating disorders for dummies" boka...
du så åpenbart ikke poenget, hvilket er å utfordre og virkelighetsteste tvangstanker.

Utlogget Pusipusjenta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 186

Sv: Plutselig vektøkning
« #33 : 03. september 2009, 07:57 »
Morten.: Jo, jeg har hatt kostliste tidligere. Dessverre så spiser jeg ikke brød..

Forresten, kan det at jeg har begynt å veie meg 3-4 timer tidligere om morgenen enn vanlig ha noe med vektøkningen å gjøre? Og selv om jeg ikke har mensen så har jeg fortsatt syklusen, og pleier da å gå opp litt. Kom på at jeg er der nå...
Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Plutselig vektøkning
« #34 : 03. september 2009, 08:07 »
Piratequeen: Takk for svar Smiley Kan godt legge ut gårsdagens inntak.

M1: 09.40: Pannekake av 1 eggehvitte, 20g melk, 5g protein, litt pålegg & 1 sviske, grønn te
+ 1 Kiwi & trippel espresso m/en skvett extralett melk

M2: 12.15: 80g Cottage, 5g pean.sm/litt kokos/funlight, en skive mango & 15g skinke, grønn te
+ 1 Eple

*Trening* 0,8l vann
Etter; 65g Banan & 10g rosiner

M3: 17.54: Pannekake (samme som frokost), pålegg, 10g skinke & grønn te
+ En skive mango & 10g rosiner (måtte bare ha litt mer karbo)

MM: 18.50: 10g Protein & grønn te

M4: 21.15: 85g Cottage, 5g pean.sm/litt kokos/funlight, 20g skinke & litt mango

Dette er svaret på ditt spørsmål hvorfor du går opp. Kroppen din går i solid sparemodus og i en overgangsfase vil du gå opp. Men dette du setter opp her har ingenting med kosthold å gjøre, dette er selvskading på høyt nivå.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plutselig vektøkning
« #35 : 03. september 2009, 08:46 »
Forresten, kan det at jeg har begynt å veie meg 3-4 timer tidligere om morgenen enn vanlig ha noe med vektøkningen å gjøre? Og selv om jeg ikke har mensen så har jeg fortsatt syklusen, og pleier da å gå opp litt. Kom på at jeg er der nå...
Anoreksi er en nevrose, og behovet for å ha kontroll på vekten er for å bli kvitt angst og usikkerhet? Du dør ikke av angst og usikkerhet, det er bare følelser. Og du er fortsatt fri til å velge å lytte til følelser og å reagere på følelser. En mer konstruktiv reaksjon her er å utfordre følelsen og prøve å finne svar på hvorfor du føler det du føler, og se om begrunnelsen for følelsen er rimelig. Dette er lett å si og vanskelig å gjøre, men saken er at det er bare du som kan snu på dette. En psykolog kan hjelpe deg i denne prosessen.

Det at du veier deg og kontrollerer matinntaket fórer bare nevrosen ytterligere, ting blir ikke bedre. Du graver deg bare ned i et dypere og dypere hull, og det blir vanskeligere å komme seg ut.

Du er på en måte "heldig" med at du hører at kroppen sier ifra om at du er undervektig og underernært, det er uteblivelse av menstrasjon og kontinuerlig sult . Prøv å lytte til kroppen og ikke bare de vonde følelsene. Så lenge menstrasjonen uteblir veier du for lite, uansett kilo.

Hvis du ikke spiser brød er det andre ting du kan spise. Ikke bare spiser du veldig lite, men kosten er ribbet for fett og nesten ingen karbohydrater. Kosten din er helt absurd mangelfull! Men involvér legen din, få hjelp av en ernæringsfysiolog for å ordne kosten, finn en ny psykolog. Å holde på slik du gjør vil bare gjøre problemene dine større.

Kort og godt: få hjelp. Samme om du har vært hos 1000 psykologer og synes det er tungt, du bare ødelegger deg selv med å fortsette slik.

Utlogget Pusipusjenta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 186

Sv: Plutselig vektøkning
« #36 : 03. september 2009, 16:26 »
Jeg fatter ikke hvorfor det er så mye mas rundt karbohydrater. Jeg trodde det var meningen at man skulle ha så lite karbs som mulig. Sjekk bare denne dietten jeg fant på Pia Marlen Johnsens blogg: Måltid 1:

2- Omega
3 hele egg, 5 egg hviter

Måltid 2:
30 g whey,
1 spiseskje naturlig peanøtt smør (IKKE tilsatt sukker!)

Måltid 3:
170 gr kylling filet
30 gr mandler

Måltid 4:
30 g whey
 1 spiseskje naturlig peanøttsmør.

Måltid 5:
120 gr laks
Litt salat (isberg/ruccola), 1 ss. oliven oije, 2 ss hvitvinseddik, krydder

Måltid 6:
30 g whey,
30 gr mandler

Hva skal jeg liksom gjøre når suget etter noe kommer? Ofte er det nøtter, speltlomper, riskaker eller lignende. Riskaker har jo høy GI. Jeg vil så gjerne være slank, men sånn som vekten oppfører seg nå, er jeg redd jeg vil bli overvektig Shocked
Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Plutselig vektøkning
« #37 : 03. september 2009, 17:33 »
Hva skal jeg liksom gjøre når suget etter noe kommer? Ofte er det nøtter, speltlomper, riskaker eller lignende. Riskaker har jo høy GI. Jeg vil så gjerne være slank, men sånn som vekten oppfører seg nå, er jeg redd jeg vil bli overvektig Shocked

1: Spise en anstendig mengde kalorier fra sunn mat.
2: Holde ut suget som alle andre gjør. (ok, nesten ingen alt i alt, men en god del her på tf)
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Plutselig vektøkning
« #38 : 04. september 2009, 07:33 »
Jeg fatter ikke hvorfor det er så mye mas rundt karbohydrater. Jeg trodde det var meningen at man skulle ha så lite karbs som mulig. Sjekk bare denne dietten jeg fant på Pia Marlen Johnsens blogg:

Hvorfor sammenligner du deg med en profesjonell fitnessutøver?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Pusipusjenta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 186

Sv: Plutselig vektøkning
« #39 : 04. september 2009, 09:29 »
^ Fordi det er en slik kropp jeg gjerne vil ha
Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Plutselig vektøkning
« #40 : 04. september 2009, 09:31 »
Men tror du at du får det ved å kopiere kostholdet hennes nå all den tid dere ikke er på samme nivå? Det tar tid å komme dit, år med systematisk trening og planlegging. Å tro at du kommer dit ved å kopiere en diett hun har, det vil ikke bidra til så mye annet enn at du skyter deg selv i foten...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Plutselig vektøkning
« #41 : 04. september 2009, 13:34 »
Jeg fatter ikke hvorfor det er så mye mas rundt karbohydrater. Jeg trodde det var meningen at man skulle ha så lite karbs som mulig. Sjekk bare denne dietten jeg fant på Pia Marlen Johnsens blogg:

Hva skal jeg liksom gjøre når suget etter noe kommer? Ofte er det nøtter, speltlomper, riskaker eller lignende. Riskaker har jo høy GI. Jeg vil så gjerne være slank, men sånn som vekten oppfører seg nå, er jeg redd jeg vil bli overvektig Shocked


Denne dietten vil jeg tro er en del av Johnsens opplegg når hun er på en kraftig deff. Og for å være på deff er man nødt til å ha et fettlag som skal bort. (Kroppen "tvinges" til å forbruke opplagrede fettreserver i tillegg til matinntaket.)

Hvis du praktisk talt er fri for fett på kroppen og forsøker deg på en sånn diett vil du i praksis få motsatt effekt. Kroppen finner rett og slett ut at den ikke får nok samlet energi fra mat og fettreserver til å fungere normalt. Da vil den "sløve ned" alle kroppsfunksjoner, f.eks. ved å ikke gi deg mensen. (Det er derfor det er så viktig for kroppsbyggere og fitnessutøvere å treffe riktig med "deffen". Hvis de er i mål 14 dager for tidlig vil det faktisk komme tilbake et fettlag til konkurransen starter.)

I et utmerket svar fra "Brewster" tidligere i tråden påpekes det at du på en dag med trening bør ha et kcal-inntak på ca. 2000 for å holde vekta. Skulle ønske at du var villig til å prøve dette, om ikke annet bare i en 3-4 ukers periode. Du ville blitt fullstendig målløs over hvilken energi kroppen ville gi deg tilbake.

Utlogget UpAndBarfing

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Plutselig vektøkning
« #42 : 04. september 2009, 16:25 »
^ Fordi det er en slik kropp jeg gjerne vil ha

Tja, ifølge denne artikkelen (http://www.iform.no/pub/art.php?id=225) veier hun 56 kg i konkurranseform og 62 kg offseason. Du veier 48 kg, noe som betyr at du må legge på deg ca 8 kg muskelmasse for å se ut som henne. Da kan du ikke ligge i kaloriunderskudd og prøve å gå ned i vekt skjønner du Smiley Å kopiere deff-dietten hennes er det dummeste du kan gjøre, du skal jo som sagt OPP i vekt og ligge i kalorioverskudd. Du kommer aldri til å være i nærheten av hennes utseende hvis du fortsetter å spise for lite og ligge i kaloriunderskudd. 

Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.


Det er viktig å sette seg mål i livet, dette gjelder også med treninga.
Spør deg selv: Hva vil du oppnå om 1 år?

Vil du bli sterkere?
For å bli sterkere MÅ du ligge i kalorioverskudd, trene styrketrening 3-4 ganger i uka og bli sterkere i baseøvelsene.

Vil du se bedre ut?
Skal du se bra ut MÅ du opp i vekt og ligge i kalorioverskudd

Vil du se ut som en fitnessutøver?
For å se ut som feks Pia Marlen Johnsen må du opp over 10 kg i kroppsvekt og du må ligge i kalorioverskudd. Du kommer sannsynligvis ikke til å se ut som henne etter et år, men kommer ihvertfall nærmere målet ditt. Du bør ihvertfall ha gått opp minimum 5 kg i kroppsvekt, hvis ikke kommer du til å være der du er i dag om 1 år. Du må også bli mye sterkere.

Tenk at hver eneste treningsøkt og dag skal bringe deg nærmere mot målet ditt.
Før du begynner å trene skal du tenke slik:

"Hvorfor trener jeg i dag? Hva vil jeg oppnå med denne treningsøkten?"

Hvis svaret er feks: "Denne økta skal bidra til at jeg oppnår målet mitt som er bedre kondis ", "denne økta skal bidra til målet mitt som er å bli sterkere" eller "denne økta skal bidra til målet mitt som er å legge på meg muskelmasse", er dette gode svar.

Hvis du ikke vet svaret kan du liksågodt droppe treningsøkten. Hvis du ligger i kaloriunderskudd og kjører kardioøkt etter kardioøkt oppnår du ingenting med det. Du sløser rett og slett bort tiden din. Tenk på alle de hundrevis av øktene du har trent som har ført til absolutt ingenting.
Sikkert veldig kjipt å tenke på, men du vil vel ikke fortsette å sløse bort tiden din?

Så sett deg mål og tenk gjennom hva som må gjøres for å oppnå disse målene. Tenk gjennom alle faktorer som spiller inn for å nå målet ditt.
Når du har tenkt litt og kommet frem til hva dine mål er, kan du dele det med folk her på forumet, så kan vi si deg hva som skal til for å oppnå dine mål Smiley
Må av og til opp om natta å barfe litt etter ei real fyllekule, derfor nicket

Utlogget Pusipusjenta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 186

Sv: Plutselig vektøkning
« #43 : 04. september 2009, 17:08 »
^Vil bare takke deg for det beste svaret jeg noensinne har fått på mine spørsmål og frustrasjoner. Tusen takk, og honnør til deg. Du fikk meg virkelig til å tenke. Akkurat nå har jeg ingen mål med treningen. Jeg hadde det, trodde jeg. Nå tar treningen bare fra meg overskudd. Etter en treningsøkt føler jeg meg tom og trist, og slik skal det vel ikke være? Fristende å bare la kroppen hvile hele helgen, men tviler på at psyken er med på det forslaget...
Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.

Utlogget UpAndBarfing

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Plutselig vektøkning
« #44 : 04. september 2009, 18:20 »
Akkurat nå har jeg ingen mål med treningen. Jeg hadde det, trodde jeg.

Det første jeg synes du skal gjøre nå er å sette opp 1-3 hovedmål. Hovedmålene kan være "jeg vil legge på meg muskelmasse", "jeg vil bli sterkere", "jeg vil bli rask på 3000m" eller lignende.
Når du har kommet fram til dine hovedmål skriver du dem her, og så kan jeg og andre på forumet si deg hvordan du kan nå dem Smiley

Hvis du ikke har noe mål med treninga, kommer du til å være akkurat der du er i dag om 1 år
Må av og til opp om natta å barfe litt etter ei real fyllekule, derfor nicket

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!