Skrevet av Emne: Treningsprogram for å bli fallskjermjeger eller marinejeger  (Lest 44903 ganger)

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
Ja, 2-10 timers torturen som du kaller den er sikkert bra trening!

 buttrock
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Ja, og glem ikke det enorme potensialet som bor i deg. Hvordan overlevde folk 4 år i konsentrasjonsleir. Fordi de trodde,
trodde på et liv etter leiren. Dere må ha stor tro på dere selv, og huske at det er ufattelig hva en trent kropp kan klare. Det er primært de mentale barrierene som setter begrensninger for hva du TROR du kan
stå imot av belastning

Utlogget dbazzer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

På tirsdag snakket jeg med rekrutteringsoffiseren for HJK, løytnant Hans Lundestad. Han fortalte meg det jeg skrev i forrige innlegg. Består du de fysiske minstekravene med grei margin, fokuser på å gå langt med tung sekk og feltmessig robusthet. Kart og kompass er også veldig viktig! Løytnant Lundestad har bakgrunn som spesialjeger for få år tilbake, og vet hva han snakker om.
Treningsprogrammet som MJK har på siden sin er en kopi av Navy SEALs treningsprogram, og "over there" har de mye mer fokus på styrke i overkroppen enn de norske spesialstyrkene. Det ser du på minstekravene deres (79 push, 79 sitpus, 11 hangups osv.)
Så jeg holder fortsatt på mitt; fokuser på tung belastning over lengre tid dersom du består de fysiske minstekravene med grei margin. HJK har laget et bra og omfattende treningsprogram. Det er representativt i forhold til aktivitetene du vil møte på spesialjegeropptaket. Det anbefales.  2thumbsup
Men uansett hvor mye du har forberedet deg fysisk, så er det hodet som bestemmer om du fullfører eller ikke!

Utlogget yyiiyy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

Har sett på gode sko(m77) som jeg kan bruke for denne treninga frem mot militæret:

http://www.sport4u.no/webshop/varebeskrivelse.php?vareID=3

Mener det er slike de har i militæret og...?

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
Alfa M77 (fås som sivil utgave på f.eks Top Secret). Men anbefaler Lundhags Professional / høy type. De fleste som kom inn på HJK spesialjeger i fjor brukte nettopp Lundhags. Gir så til de grader mer støtte for bena og du unngår i det lengste vrikking/brudd etc pga god høy støtte.

Skoene koster flesk - rundt 3.000kr men kan bare underskrive på at det er verdt hver krone. Dette er også en støvel HJK anbefaler og bruker. Jeg kjøpte mine på XXL.

Leste en plass at skoene krymper etter en stund, stemmer dette? I så fall bør en kjøpe litt større sko da, eller er dette bare et lite problem?
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget runningman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Lundhags krymper i lengden. Anbefaler å kjøpe 2 nummer for stor. Den finnes også med forskjellige bredder i lesten. Viktig at den ikke er for smal. En dårlig butikk har ikke peiling på verken at den krymper eller hvilken bredder de har.  Den kan også spesialbestilles med ekstra tykk såle for vinterbruk, men det gjør dem også mer ustabile. Alfa M77 krymper ikke

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
Ok, så det er altså slik. Litt dumt siden de er så dyre!
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget yyiiyy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

Ja!  Angry

Men tror jeg heller går for M77'en da  Wink

Utlogget Calsonic

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Angående skobruk under opptak til MJK f.eks!...fikk mail fra dem, og de sa man ikke fikk lov til å bruke Alfa Bever/Lundhags på opptaket etc. på grunn av hygiene og slitasje. Man skal jo tross alt bade i saltvann med dem++  så da er det bare å venne seg til M77:-)

Noen som vet om HJK har samme regel?

Utlogget runningman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

"benytte feltstøvler etter fritt valg som er skikkelig inngått under trening forut for spesialjegeropptaket. Feltstøvelen skal være sort og bør ha relativt stiv såle, god ankelstøtte, rekke over ankelen, være mest mulig vanntett og tørke raskt. I løpet av de siste årene har HJK testet diverse feltstøvler, og noen som kan anbefales er: Lundhags Professional, Alfa Bever Pro, Varg Isogaisa og norsk militær feltstøvel."

http://www.mil.no/haren/hjk/start/utdanningen/treningsprogram_spjeg/


Utlogget nitro

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Foerst: Tusen takk til 25aarstrening for innteressant synspunkt om stoffskifte!

Jeg har et spoersmaal til deg. Jeg vurderer aa proeve aa trene kroppen paa stoffskifte/fettforbrenning, men jeg er redd for konsekvensene hvis du ikke har nok fett paa kroppen. Jeg foeler meg ganske tynn paa fettsiden. Hvis jeg har forstaatt det rett kommer kroppen til aa gaa paa musklene hvis karbo og fett er brukt opp. Vil du anbefale meg aa proeve dette? Hva kan jeg gjoere for aa legge mer fett paa kroppen? Er det et alternativ?

Takk for svar og kom gjerne med flere tips og raad til evt opptak!

Mvh Nitro

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Foerst: Tusen takk til 25aarstrening for innteressant synspunkt om stoffskifte!

Jeg har et spoersmaal til deg. Jeg vurderer aa proeve aa trene kroppen paa stoffskifte/fettforbrenning, men jeg er redd for konsekvensene hvis du ikke har nok fett paa kroppen. Jeg foeler meg ganske tynn paa fettsiden. Hvis jeg har forstaatt det rett kommer kroppen til aa gaa paa musklene hvis karbo og fett er brukt opp. Vil du anbefale meg aa proeve dette? Hva kan jeg gjoere for aa legge mer fett paa kroppen? Er det et alternativ?

Takk for svar og kom gjerne med flere tips og raad til evt opptak!

Mvh Nitro

La meg først si det slik, og dette er min personlige mening!, at FØR du begynner på en aspirantperiode, kan det være lurt å ha litt ekstra fettreserver å ta av. Hvis du får problemer med fettforbrenning på trening før grunnutdanningen, kommer neppe problemene til å bli mindre etter opptak, med mindre du gjør noe med det.

La meg også legge til at jeg ikke er fysiolog, slik at det jeg sier nå gjerne kan sjekkes opp med vitenskapelig litteratur på emnet.

1. Kroppens evne til å utnytte fett som forbrenningskilde kan trenes opp. Se bare på de utrolige afrikanske maratonløperne. Dette er folk som nesten ikke har kropssfett, men som kan løpe fort selv når glykogenlagrene i kroppen er tømt.

2. Man må bestemme seg for hva man skal prioritere - beholde muskelmasse eller bedre evnen til ekstrem utholdenhet og seighet.

3. selv om muskelmassen kan reduseres en del i tilfelle du velger det siste, er det forskjell på masse og funksjonell styrke. Min erfaring er at jegere kan være både meget utholdende og funksjonelt temmelig sterke, selv om de ikke bærer rundt på masse muskler.

4. Ikke lag for store problemer med skillet mellom muskler og utholdenhet, DERSOM opptak på denne type utdanning er det sentrale. Det man trenger her er ganske stor vekt på utholdende styrke, kondisjon, og evnen til å forbrenne fett og andre næringsemner på en rasjonell måte.

5. For å legge på deg fett er det en sikker vinner: spis måltider som inneholder mye fett og karbohydrater samtidig. Eksempelvis karbohydratrik drikke, pasta og noe fett i tillegg!

6. Tips forøvrig; mange! Lær kroppen din veldig godt å kjenne, våg å utforske grensene for din egen yteevne, dette gjør deg sterkere fysisk og psykisk, stell pent med beina dine, og skuldre og rygg

Lykke til!

Utlogget nitro

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Er saa enig som det gaar ann aa bli!

Seig muskulatur og evne til aa forbrenne fett er noe man helt klart boer ta paa alvor.

Takk igjen for overbevisende og klar tale!

Utlogget havregamp

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

Heisann!
Ja det viktigste er vel å være skikkelig sei.
Men, hva med de som fortsatt vokser?
Hørte fra rekrutteringsoffiseren på Rena (HJK) at de litt yngre ikke måtte trene for hardt fordi de fortsatt vokser.
At det beste da er å holde seg i god form, og en liten stund før opptaket, at man begynner å gå lange turer.

Er det ikke da best å vente med den aller hardeste treningen til man er rimelig sikker på at man ikke skader seg?

Utlogget nitro

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Det har jeg ogsaa tenkt paa. Tror ikke jeg er fullt utvokst, men de fleste kommer nok til aa vaere det iallfall ett par aar foer opptak.

Det er nok ikke lurt aa hive paa seg de tyngste sekkene foer man er utvokst.

Noen som har en mening om dette?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!