Skrevet av Emne: Treningsprogram for å bli fallskjermjeger eller marinejeger  (Lest 44770 ganger)

Utlogget yyiiyy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

Jeg er 16 år, 174cm høy, litt under 70kg. Har VELDIG lyst å søke meg inn som fallskjermjeger eller marinejeger.
Skal begynne med dette programmet til sommeren eller litt senere:

http://www.marinejeger.no/treningsprogram/grunnleggende.html

Skal ta det grunnleggende først og så det videregående(i menyen til venstre på siden). Se i menyen til venstre på siden, der er det "Last ned marinejegernes treningsdagbok her". Der står hele programmet, fra grunnleggende til videregående, ganske så nøyaktig forklart.
Har tenkt å ta treningsprogrammet for spesialjeger etter en god pause etter marinejegerprogrammet. Det er tyngre og mer omfattende:

http://www.mil.no/haren/hjk/start/utdanningen/treningsprogram_spjeg/

Last det ned på bunnen av siden.


Tror dere jeg har gode sjanser til å bli fallskjermjeger hvis jeg gjør dette til jeg skal til sesjon?
Har trent styrketrening med vekter en god stund, og har ganske godt treningsgrunnlag fra før. Kommer til å trene med vekter og ta proteintilskudd i tillegg.

Takker for svar!  biggrin

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
Hei!

Jeg og har lyst å søke MJK eller HJK! Er 17 år nå, og tenkte å søke om to år. Har ikke trent programmet på noen av sidene men har drevet med styrketrening ca.1 år.
Har også begynnt å trene kondisjonstrening nå! Det må jo absoulutt til da.

Hva har du mest lyst å søke da? Går en fallskjermjegerkurs så er jo dette for vernepliktige, og en må eventuelt søke FSK etterpå.
Går en marinejegerkurs kan en jo få muligheten til å tegen syvårskontrakt etter endt opplæring...

Har du forresten prøvd opptakskravene? I så fall hva klarte du. (pushups, hangups, løping osv.)
Og når hadde du tenkt å søke?
Er du medlem på MJK forumet?

mvh. Vidis (Vidar)
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget yyiiyy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

Jeg har utrolig lyst til å søke fallskjermjeger i 1. gangstjenesten, og så eventuelt søke meg inn som spesialjeger. Eller så blir det å søke seg inn til marinejeger.  2thumbsup

Hva har du tenkt å søke da? Jeg bare MÅ ha noe med MYE action i ass!  biggrin

Skal gå videregående til høsten da, så blir vel om tre år tenker jeg... Skal trene en del styrke frem til slutten av høsten og så begynne på MJK's program... 

Ja har prøvd de forskjellige øvelsene for opptakskravene:
11 hang ups (opptrekk)
30++ situps (sånne med beina i 90 graders vinkel og med festede bein) må øve meg mer på dette  furious
30++ ryggups (ryggrulle)
62 armhevinger (pushups) burde klare flere nå da...
5000m har jeg ikke tatt tida på, men burde klare det på GODT under 26min etter programmene da Smiley

Hva har du da?

Nei, er ikke medlem på MJK forumet... er det på www.marinejeger.no ?



Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
Mye action må vel til ja Smiley

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal søke, men jeg tror kansje mest det blir FJ.

Ja, du kan bli medlem av det forumet på www.marinejeger.no


Har ikke prøv løpingen men klarer ellers:
ca. 40 situps (Alt etter hvordan man har bena!)
30+ rullopprygg.
45 pushups (Går på opp Smiley )
12++ hangups (med tomlene vendt mot ansiktet!)

Så nå er det bare og  Food og for å komme i god form Wink
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget yyiiyy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

De situpsa som de har i militæret er at man skal ha beina festet i 90 graders vinkel, og man skal få hodet opp mellom knærne... jævli tunge, men det er bare  som skal til Wink

På pull-ups, er det med overhåndstak(håndflata vendt vekk fra ansiktet) eller underhåndstak(håndflata vendt mot ansiktet) de har i FJs opptak?

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
Det er med overhåndstak, altså med håndflaten vekk fra ansiktet.
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget sindrulf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

følger du marinejegernse treningsdagbok helt frem til uke 15 er det kun motivasjonen som skulle stoppe deg i å bli marinejeger/fallskjermjeger.

jeg har allerede bynt på dette programmet og skal søke FJ om to år.

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
Hvor gammel er du nå da? Har tenk å søke om to år jeg også!
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget Sebastian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 104

Sørg for at dere har kravene inne med god margin! Det viktigste er motivasjon og vilje!

Gi gass! 
Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life

Utlogget Link^

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Gå langt med tung sukk og lite mat, drikke og hvile.

Utlogget yyiiyy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

Hvor mange her har tenkt å søke til fallskjermjegertjeneste?

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
Har nå bestemt meg for hva jeg skal søke, og det blir marinejegerkurs...

Dette av den grunn av at jeg håper sterkt på å fullføre, og evt. tegne syvårs kontrakt. (er lov å håpe Wink)

Så begynner jeg på treningsprogrammet på marinejeger.no til sommeren..!
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Tror dere jeg har gode sjanser til å bli fallskjermjeger hvis jeg gjør dette til jeg skal til sesjon?
Har trent styrketrening med vekter en god stund, og har ganske godt treningsgrunnlag fra før. Kommer til å trene med vekter og ta proteintilskudd i tillegg.

Takker for svar!  biggrin

Jeg har vært i jegertjenesten, så kan kanskje bidra litt. Det er bare å trene, etterhvert som formen blir bedre, og kroppen tåler mer, vil jeg spesielt anbefale å trene opp evnen til fettforbrenning. Med det mener jeg å trene i den tilstanden hvor kroppen er gått tom for sitt primære drivstoff: glukose. Hvis du ikke er vant til å møte denne veggen, vil du få deg en stygg overraskelse ved oppstart av utdannelsen. Tilsvarende vil du ha et stort overtak, ikke minst mentalt, hvis det å gå på fett er "piece of cake". Poenget er at få ungdommer er vant til å brenne masse kalorier samtidig som de ikke får i seg noe særlig næring. Dette må imidlertid en jeger tåle- i ukevis!
Anbefaling; tren med veldig lav intensitet i 2 til 7 timer en gang per uke (løp/gange/sykkel/ski, øk etter hvert). pass på å få i deg vann underveis. Det er også lurt å ha med seg litt penger, hvis du får problemer og må bryte treningsøkta. Eksperimenter med forskjellige former for næringsinntak underveis.

Til slutt til alle som har ønsker om å gå gjennom en slik utdanning (jeg har best erfaring med MJK og KJK); erfaringsmessig vet vi at det er en meget liten andel som kommer seg gjennom grunnutdanningen, til tross for at gjennomsnittet er meget godt trent. Tenk nøye gjennom dette; det er en grunn til at meget veltrent ungdom gir seg, og det er motivasjonen. Det er av og til ganske trist å se hvordan folk har forberedt seg fysisk, men ikke mentalt - så står de der plutselig helt knust under aspirantperioden, ikke pga det fysiske, men fordi de reagerer annerledes på stress (særlig usikkerhet i enkelte situasjoner) enn de hadde trodd.

Tenk igjennom alle ubehagelige situasjoner du kan tenke deg - hvordan vil du opptre i disse?
har du spesielle svakheter - er det noe du er redd for, eller føler ubehag ved? Hva skal du gjøre for å bli sterkere i slike situasjoner?

Lykke til!

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
Takk for bra svar, honnør til deg!
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget yyiiyy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 100

Veldig bra å få svar fra folk som har erfaring med jegerutdannelsen, takker og bukker!  biggrin

Har lyst å høre mer om fallskjerm/marinejegerutdannelsen fra folk som har vært der og har erfaring, og hvordan jeg kan forberede meg på slike stress-situasjoner osv. Hvis noen her har gått igjennom dette hadde det vært veldig interessant og lærerikt å få høre mer om dette  Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!