Skrevet av Emne: Starte på RYP - Medium erfaren/trent - Motivasjon!  (Lest 2312 ganger)

Utlogget BillyBudd

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Starte på RYP - Medium erfaren/trent - Motivasjon!
« : 12. oktober 2009, 21:48 »
Hei!

Da har endelig satt meg ned å bestemt meg for å systematisere og effektivisere treningen. Jeg har trent meir eller mindre fast styrke i 3-4 år, og med ukentlige økter i spinningsal, fotball, squash etc. Som så mange andre har treningsopplegget vært veldig lite strukturert - ofte uker med 4-5 styrkeøkter hvorpå neste uke helt treningsfri. Det siste halvåret har kanskje vært min beste periode, jeg har kjørt gjennom "Bli Sterk" programmet til iForm.no en gang fram til utgangen av August.

Jeg har noen spørsmål knyttet til RYP, men først noen detaljer:

Gutt, 29år, 93kg, 191cm, 1RM pr 29.08.09:

Knebøy: 85kg, Markløft: 90kg, Benkpress:80kg.
Hantelroing: 36kg, Nedtrekk: 70kg, Benpress: 210kg, Stående tåhev: 110kg.
Skrå DB press: 28kg, DB Skulderpress: 23.5kg. Biceps curl: 20kg.

Spm:

1. Kan jeg bytte ut strake markløft med vanlig markløft i programmet?
2. Det står skrå hantelpress for trening av bryst, kan jeg istedet ta dette på flat benk? Jeg har inntrykk av at øvre del av brystmuskelen min er litt meir utviklet enn midte/nedre del, derfor ønsker jeg gjøre denne endringen.
3. Hvor viktig er det at jeg får spist middag før treningen? Ofte er det mestet praktisk for meg å gå direkte på trening etter jobb. Eg kan eventuellt supplerer like før trening med brød og tunfisk som jeg har tilgjengelig på jobb.
5.Noen som har anbeflaing på billig og bra måltidserstatter?

Jepp, det var det, nå skal jeg på badet og ta før /etter bilder Smiley Og i morgen skal jeg på senteret og finne ut 10RM i øvelsane.

Takker for alle innspill og tips, jeg trenger motivsajon så kjør på!!  Grin



Utlogget BillyBudd

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Starte på RYP - Medium erfaren/trent - Motivasjon!
« #1 : 14. oktober 2009, 22:14 »
Var lite svar å få?  Shocked

Idag har jeg målt 10RM:

Knebøy                   75
Markløft, vanlige   75
Benk flat DB   26
Nedtrekk, smalt   55
Roing, bredt   55
Arnoldpress   18
Bicepscurl                   13
Franskpress DB   10

Så da satser vi på å starte RYP på Fredag Smiley

Utlogget Sjakkaroni

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

Sv: Starte på RYP - Medium erfaren/trent - Motivasjon!
« #2 : 18. oktober 2009, 22:19 »
1. Kan du sikkert. Vet ikke.

2. Ja. Det kan du. De fleste godt voksne menn må faktisk gjøre benkpress istedenfor hantelpress. På senteret mitt (SATS) er de tyngste hantlene kun 36 kg. For å få nok progresjon/belastning har jeg derfor måttet bytte til benkpress.

3. Du bør få i deg et solid måltid 1,5 - 2 timer før trening. Om dette er "middag" er vel underordnet. Det viktigste er at måltidet inneholder nok energi. Her er det delte meninger, men jeg kjører 50/45/5 karb/protein/fett.

5. (Hvor ble det av spm 4? Smiley ) Svaret ligger i spørsmålet. For det første kan ingen måltidserstatninger erstatte et måltid med ordentlig mat. Når du i tillegg ber om en "billig" måltidserstatning er svaret mitt; glem det! Spis ordentlig mat!. Og spis den i såpass tid at musklene dine får tid til å absorbere den før du starter trening.

Lykke til !

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Starte på RYP - Medium erfaren/trent - Motivasjon!
« #3 : 19. oktober 2009, 23:11 »

1. Kan jeg bytte ut strake markløft med vanlig markløft i programmet?
2. Det står skrå hantelpress for trening av bryst, kan jeg istedet ta dette på flat benk? Jeg har inntrykk av at øvre del av brystmuskelen min er litt meir utviklet enn midte/nedre del, derfor ønsker jeg gjøre denne endringen.
3. Hvor viktig er det at jeg får spist middag før treningen? Ofte er det mestet praktisk for meg å gå direkte på trening etter jobb. Eg kan eventuellt supplerer like før trening med brød og tunfisk som jeg har tilgjengelig på jobb.
5.Noen som har anbeflaing på billig og bra måltidserstatter?

1. Ja, det kan du. Strake markløft er lagt inn for å gi trening til hamstring og glutaeus maximus, disse musklene bruker du også i vanlig markløft.

2. Selvfølgelig. Forskjellen er marginal. De gangene jeg har kjørt RYP har jeg vekslet mellom flat hantelpress og vanlig benkpress. Skråbenk er absolutt ingen favoritt... what

3. Dette må du nesten kjenne på selv. Det er veldig individuelt hvor tett inntil trening man trenger å spise. Selv føler jeg at jeg trenger et rimelig solid måltid ca. 1 time før trening. Spiser middag mellom 1600 og 1700, deretter spiser jeg kveldsmat sammen med barna kl.1900 og drar på trening når de har lagt seg kl.2000. Kveldsmat nr.2 inntas etter trening, ca. kl.2200.

Hvis du trener flere timer etter du har spist så sørg for å ha en karbohydratholdig drikke i bagen som du drikker rett etter trening. Dette for at kroppen skal fylle opp glykogenlagrene igjen uten å bruke energi fra muskelmassen din til dette formålet.

5. Den har du jo foreslått selv under punkt 3. Tunfisk! First price tunfisk på Bunnpris koster 5 kroner boksen. Billigere enn kattemat på boks Smile

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!