avstemning
Spørsmål: Teknikk i knebøy:
Du bør ha svai rygg.
Du bør unngå svai rygg. Du skal kun ha nøytral rygg.
Usikker. (Vet bare at krummet rygg i øvelsen er ikke et alternativ)

Skrevet av Emne: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?  (Lest 7619 ganger)

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« : 22. oktober 2009, 14:51 »
A commonly repeated phrase in fitness training and programs is "neutral spine" and "tuck the tail" for healthier lower spine posture. Many people know this, repeat this, teach this, write articles about it, then jut their hip too far out in back and overly-arch their lower spine, doing just the opposite, when they squat, bend to pick things up, sit in a chair, and exercise.

Tilting the hip too far outward in back overly-arches and hyperextends the lower spine - photo and drawing below.









Hyperextrending the spine, creating too much lordosis (hyperlordosis) can result in unhealthful compression on the spine joints called facets, and on surrounding soft tissue.

Overarching shifts your body weight onto the spine joints and compresses them in a bent-backward position, eventually increasing back pain and joint damage.

Another issue is that if you cannot squat without sticking out in back or leaning your upper body far forward, it is a sign that your thighs are weak, your Achilles tendons are tight, you are not using your ab muscles, your balance is poor, or all four.




Why do so many programs teach to stick far out in back? It is well known that the opposite problem of tucking too much and rounding forward (lumbar flexion) contributes to back pain. People hear this and assume that the opposite, over-arching backward, will counteract that. They exaggerate the arch.

Overarching often initially seems to "work" because you can lift more since you shift some of the work from the muscles onto the lower spine (and sometimes knees). The muscles do less, so it seems easier. Competition lifters use it to lift more, regardless of the pain and injuries it causes later on.

It is trend-breaking news to say don't stick your backside out too much to squat, and instead use neutral spine, shown in the drawing.  It goes against what fitness organizations and pop-science exercise books teach. Try this to see for yourself:





*Stand upright with feet side-by-side, comfortably apart.
*Face both feet in the same direction as your knees.
*Bend both knees, keeping both heels down on the floor and over your feet, not sinking inward or bowing outward.
*Look down and see if your knees cover the sight of your toes.
*If you can't see your toes because your knees are forward blocking the view, pull your knees back (keeping them bent) until you are still squatting but can see your toes.
*Keep your upper body as upright as you can.
*Now, here is the point about the lower back - notice if you tilt too far out in back, pinching your lower spine backward like a straw. Overarching may be habit, or that you don't have the leg strength or balance, or your Achilles tendon is so tight that your heels come up from the floor. Instead, tuck the bottom of the hip under, just enough to bring the spine to "neutral." A small inward curve remains when you have neutral spine, but not a large one - Right-hand drawing.
*Raise your upper body to be more vertical, while staying in the squat.
*Notice how you have to use far more leg and hip muscle, and the pressure of holding your body weight comes off the lower back and knee joints.




Use healthy bending for all bending. Neutral spine helps squats for exercise, to pick up clothes from the floor, to get pet dishes, look in the refrigerator, get the laundry, pick up the kids, to sit down in a chair, and so on. You will get a far better workout for your thighs, keep weight off the joints of your knees and spine. It is healthier to squat upright than bending over forward to pick things up. It is not healthier to cause the opposite problem by overly-arching and pinching the spine back (increasing swayback).


Another point in spine health and exercise is not to "tighten" or clench your abdominal muscles to squat or lift. It is not healthy or useful to tighten muscles for movement. It is trend-breaking news to say "don't tighten." It goes against what fitness organizations and pop-science exercise books have been teaching. Tightening is not what supports your back. Moving your spine out of unhealthy over-arched position, explained in this post, to a more neutral position is what "supports" (you hold your spine in place) preventing pain and injury. Using the muscles to stop unhealthy position, and hold healthful position is how you support your back - not by tightening.


http://www.healthline.com/blogs/exercise_fitness/2007/03/arent-you-supposed-to-stick-your.html


Interessant tema! Mange her har jo ryggproblemer.
Vært fint om dere kunne reflektert og bidratt med tanker, erfaringer eller kunnskap om dette.  Smiley

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #1 : 22. oktober 2009, 14:58 »
Skyt meg om jeg tar feil, men det er da ingen som betviler at hyperekstensjon er skadelig?
I de aller fleste tilfeller jeg har vært borti så er det jo snakk om å holde ryggen i en naturlig positisjon så langt det lar seg gjøre da det er i den posisjonen den tåler mest belastning.

Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #2 : 22. oktober 2009, 15:15 »
Skyt meg om jeg tar feil, men det er da ingen som betviler at hyperekstensjon er skadelig?
I de aller fleste tilfeller jeg har vært borti så er det jo snakk om å holde ryggen i en naturlig positisjon så langt det lar seg gjøre da det er i den posisjonen den tåler mest belastning.



Uten å prøve å skyte noe.. Wink
Jeg har fått med meg ganske mange råd om å svaie ryggen, men ingen om å unngå å svaie den for mye.

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #3 : 22. oktober 2009, 15:17 »
Skyt meg om jeg tar feil, men det er da ingen som betviler at hyperekstensjon er skadelig?
I de aller fleste tilfeller jeg har vært borti så er det jo snakk om å holde ryggen i en naturlig positisjon så langt det lar seg gjøre da det er i den posisjonen den tåler mest belastning.


Veldig fristende å skyte deg no! forrige treningssenter eg trente på var det allmen enighet at det var den rette teknikken å bruke.
ekstra svai i ryggen er (sånn eg ser på det) vanlig kompensering for svak buktrykksmuskulasjon (Og/eller vranglære) og eit problem både for instruktører og vanlige folk her i Norge.
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Utlogget larsman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Train hard, fight easy!
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #4 : 22. oktober 2009, 15:21 »
"The spine is best at bearing a load in an arch".
- Mark Rippetoe


Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #6 : 22. oktober 2009, 15:31 »
Veldig fristende å skyte deg no! forrige treningssenter eg trente på var det allmen enighet at det var den rette teknikken å bruke.
ekstra svai i ryggen er (sånn eg ser på det) vanlig kompensering for svak buktrykksmuskulasjon (Og/eller vranglære) og eit problem både for instruktører og vanlige folk her i Norge.

*AU*

Men ja det var ikke helt gjennomtenkt den første setningen min, men samtidig litt for å eventuelt pirre til diskusjon. Selvfølgelig er det alltid noen som sitter inne med forskjellig kompetanse etc, men jeg tror ikke det er noen som sier seg uenig i at hyperekstensjon kan være skadelig om man tar diskusjonene.
Hvorvidt folk er flinke til å formidle hva som er riktig i forhold til optimal teknikk ved utførelse av diverse øvelser i forhold til korrekt positur av ryggen blir selfølgelig noe helt annet.

Det er nok fort gjort å slenge ut at man skal svaie ryggen, men glemme å poengtere at hyperekstensjon igjen kan være skadelig. Øvelsen(e) er såpass kompliserte at det er mange momenter å tenke på når man skal lære de bort.

Viktig poeng det du her også trekker frem med kompensasjon for svak støttemuskulatur som eksempelvis rectus abdominis (som jeg forøvrig sliter med selv).
Dette gjelder jo forøvrig ikke bare knebøy, men like mye øvre del av et markløft da man til tider kan se tilfeller av folk som dra overkroppen altfor langt tilbake i toppen av løftet.

Eller kanskje jeg fortjener flere skudd? :-D
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #7 : 22. oktober 2009, 15:36 »
"The spine is best at bearing a load in an arch".
- Mark Rippetoe

Dette stemmer.
Så lenge denne svaien ikke forandrer seg i løpet av øvelsen er du good to go.
Dere som betviler dette kan jo kjøre en knebøy uten å fiksere noe i ryggen, garanterer at ryggen deres ikke vil oppretteholde samme naturlige svai under øvelsesutførelsen.


Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #8 : 22. oktober 2009, 15:45 »
*AU*

Men ja det var ikke helt gjennomtenkt den første setningen min, men samtidig litt for å eventuelt pirre til diskusjon. Selvfølgelig er det alltid noen som sitter inne med forskjellig kompetanse etc, men jeg tror ikke det er noen som sier seg uenig i at hyperekstensjon kan være skadelig om man tar diskusjonene.
Hvorvidt folk er flinke til å formidle hva som er riktig i forhold til optimal teknikk ved utførelse av diverse øvelser i forhold til korrekt positur av ryggen blir selfølgelig noe helt annet.

Det er nok fort gjort å slenge ut at man skal svaie ryggen, men glemme å poengtere at hyperekstensjon igjen kan være skadelig. Øvelsen(e) er såpass kompliserte at det er mange momenter å tenke på når man skal lære de bort.

Viktig poeng det du her også trekker frem med kompensasjon for svak støttemuskulatur som eksempelvis rectus abdominis (som jeg forøvrig sliter med selv).
Dette gjelder jo forøvrig ikke bare knebøy, men like mye øvre del av et markløft da man til tider kan se tilfeller av folk som dra overkroppen altfor langt tilbake i toppen av løftet.

Eller kanskje jeg fortjener flere skudd? :-D
No må eg nesten skyta meg sjøl! Tongue Eg gjorde det til ein vane når eg begynte med styrkeløft å gå for langt bak i mark. noe som har voldt masse smerte helt til eg fekk lært meg god teknikk. Eg har John Kleveland å takke for det. Smiley
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #9 : 22. oktober 2009, 15:46 »
Ja altso. den goe teknikken meine eg! :Smiley
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #10 : 22. oktober 2009, 19:54 »
Det er nok mulig å overekstendere lumbalryggen i starten av knebøybevegelsen, men prøv å gjøre det samme i bunnen.....................................you can't.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #11 : 23. oktober 2009, 12:39 »
Så.. Bør man svaie ryggen?
Eller kun prøve å få den til å holde en nøytral posisjon gjennom hele løftet?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #12 : 23. oktober 2009, 13:09 »
På generellt grunnlag vil jeg si: hold spennet/svaien fra du begynner løftet til det er avsluttet.
For 99% vil det være korrekt.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Regular Guest

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #13 : 25. november 2009, 18:42 »
Mye svai kan fort gi hyper extension. Jeg fikk en stygg skade grunnet dette (fraktur) med følgende stiv rygg i mange måneder. Det skal søren meg ikke rare skaden til før alt rundt stivner.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #14 : 26. november 2009, 11:10 »
Mye svai kan fort gi hyper extension. Jeg fikk en stygg skade grunnet dette (fraktur) med følgende stiv rygg i mange måneder. Det skal søren meg ikke rare skaden til før alt rundt stivner.

Strammer du magemusklene korrekt når du bøyer, så får du ikke hyperekstensjon som følge av å svaie ryggen Smiley
Non Plus Ultra

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!