Skrevet av Emne: Lundefuglen trener, 250 i markløft s. 198  (Lest 634773 ganger)

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1065 : 27. desember 2012, 15:46 »
Torsdag 27/12-12:

Intervaller på mølle. To minutters pause. 7*4 minutter. Først 6*4 minutter på 13,0 kilometer i timen med 6 grader stigning. Så 1*4 minutter flatt, barføtt og på 15,0 kilometer i timen. Glemte igjen pulsklokka, kannok konstaere at dette var ganske lett, selv uten den.

Tenkte jeg skulle endre litt på intervallene mine på nyåret. Var inne på et kondis-forum oh spurte om råd. Lurer på om jeg skal løpe litt lettere enn jeg har gjort i det siste. Ikke mye, men litt. Videre kutter jeg ned pausene fra tre til to minutter. Argumentasjonen for det er at pulsen ikke rekker å synke så mye mellom hvert drag og at dermed blir en større del av økta på 90-92% av makspuls uten at jeg trenger å dra på så hardt. Jeg kjøper den argumentasjonen.


Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1066 : 29. desember 2012, 15:07 »
Lørdag 29/12-12:

Styrke.

Styrkevendinger.

Frontbøy: 3*5, 102,5 kilo.
Benkpress: 5*97,5 kilo, 4*97,5 kilo, 5*92,5 kilo.
Markløft: 3*5, 190 kilo.
Dips: Kroppsvekt + 30 kilo, 3*6.
Gi pullups: Kroppsvekt + 10 kilo, 3*3.
Pullups: Kroppsvekt + 20 kilo, 6.

Nå er jeg omtrent på maks i vekter. På dagen tre uker til neste stevne. Med et mulig unntak av ett lite maksforsøk i benk, kommer jeg til å trene lett og eksplosivt i de tre store fram til da.

Dette kommer nok også til å bli den siste ordentlige økta i 2012. Det ble en god avslutning på det som strengt tatt har vært et miserabelt treningsår. Liker ikke julematen spesielt godt og lever nesten på twist i jula. Så har gått ned en kilo til 82. Ikke optimalt for trening, allikevel var det knalløfting i dag. Har benka femmere på 110 kilo og en treer på 125. Da uten stopp og med kroppsvekt rundt 100 kilo. Fikk ikke til 3*5 på 97,5, men er storfornøyd med en femmer på 97,5. Har aldri løfta det med stopp før. Har heller aldri vært i nærheten av å løfte så mye med en kroppsvekt under 95 kilo.

Frontbøyen er litt svakere. Har 3*5 på 110 kilo, i dag hadde jeg kanskje klart det samme på 105. Velger å sette det i sammenheng med at jeg løper mye om dagen. Da jeg tok det, løp jeg mindre og var 2-3 kilo tyngre.

Over på løpinga. Har løpt 10000 meter på 37.53. Veit ikke hvor nærme jeg er det. Da veide jeg ca. 79 kilo. Den raskeste intervalløkta fra da er 4*4 minutter flatt på 18,5 kilometer i timen. Med fire minutters pause. Nå har jeg løpt 4*4 på 18,1 kilometer i timen med tre minutters pause, litt lavere puls og 3 kilo tyngre. Tror O2-opptaket er bra jeg.

Så over på markløftinga. Kan telle de øktene jeg har dratt på ordentlig siden juli på en hånd. Var nok marginalt sterkere da, ikke mye. Har aldri dradd femmere på 190 kilo før, det gjorde jeg i dag. Etter å ha tatt meg ut i frontbøy først. Storfornøyd.

Oppsummert har jeg aldri vært fysisk i bedre form. Har definitivt vært bedre forberedt til et judo-stevne før. Til den stående delen iallefall, har riktignok hatt veldig godt av å trene judo en gang i uka de siste månedene. På bakken på judostevner er jeg selvsikker. Punktum. Til slutt kan jeg nevne at det er 8(!) måneder siden sist jeg gikk et ordentlig judostevne og jeg er kjempegira.

Mjøndalen, 19. januar 2013, hide your kids!  

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1067 : 31. desember 2012, 12:48 »
Hoho. Kanskje det ikke er så lurt å dra femmere på 190 i markløft allikevel. Føler meg som en gammel mann når jeg reiser meg. Heldigvis ingen skade, jeg har bare blitt støl, på steder jeg ikke visste var mulig. Har tydeligvis noen muskler langt inne i magen et sted som fikk kjørt seg mer enn normalt. Nok om det. Tenkte jeg skulle oppsummere 2012 og legge fram planen for første halvdel av 2013.

Som nevnt, gikk 2012 ikke slik jeg ønsket. Årsakene til det går helt tilbake til sommeren 2011. For det første trodde jeg at jeg skulle greie å slutte med judo og tok en jobb på Gjøvik, selv om jeg visste det ville begrense mulighetene veldig. Nok om det også, det var en feil, en feil jeg jobber med å rette på.

Det som derimot var en tabbe, kom i forbindelsen med at jeg løp maraton den sommeren. Fullførte, og angrer ikke på at jeg gjorde det. Tabben var å ikke ta det med ro etterpå, slik at jeg forverret antydningen jeg fikk til runners knee av å løpe. Resultatet ble tilnærmet null kondistrening høsten 2011.

Det hjalp heller ikke at jeg flytta 3 ganger på det halvåret. Først flytta jeg hjem til foreldrene mine i utkanten av Gjøvik og bodde der til jeg skulle hospitere tre måneder i Oslo på høsten. Det var tungvint å komme seg på trening da jeg bodde der. Så fulgte tre måneder der før jeg flytta inn i min egen leilighet, midt i sentrum av Gjøvik, med gangavstand til alt. Etter masse styr, lå nå i det minste forholdene til rette for en god treningsperiode.

Så begynte jeg å få bakterieinfeksjoner. I leggen, tåa og nesa. Det ble tatt alle mulige prøver av meg, ingen viste at noe var feil. Følte meg heller ikke syk utenom den lokale infeksjonen. Jeg får nesten bare slå meg til ro med at det var uflaks. Uflaks eller ikke, jeg gikk glipp av enda mer trening og formen blir heller ikke på topp av å nærmest kontinuerlig gå på antibiotika i tre måneder. Konkurrerte blant annet mens jeg var på antibiotikakur i vår. Ikke akkurat optimalt.

I april var formen generelt og kondisen spesielt laber. Etter det, og spesielt i høst, har jeg ut fra hvor jeg bor, fått trent godt. Derfor var det ekstremt frustrerende å skade meg i det første av tre stevner jeg hadde ambisjoner om å delta på i høst. Treninga ble ikke spesielt skadelidende, jeg var bare ikke i stand til å konkurrere.

Den eneste konkurransen i 2012 jeg er fornøyd med, er Västcup i Karlstad. Der submitta jeg to svensker og kom meg til bronsefinalen. NM var heller ikke helt håpløst. Vant i det minste en kamp og gjorde det mye bedre enn i 2010 og 2011. Har sutra mye over hvor dårlig formen har vært i 2012. For å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde gått så voldsomt mye bedre hvis jeg hadde vært i den formen jeg er i nå. Kan iallefall ikke huske noen kamper jeg tapte pga. fysikken. Ikke i den forstand at jeg var dårligere fysisk enn motstanderen. Kanskje jeg kunne ha kjempa noen ekstra seiere i land på bedre fysikk enn motstanderen, hvem veit. Tror i såfall ikke det dreide seg om mange kamper.

Det jeg veit er at nå er fysikken på en all-time high. Og hvis ting går som jeg vil, kommer den til å forbedre seg utover våren. Gleder meg virkelig til å konkurrere igjen. Dette har jeg tenkt å delta på i første halvdel av 2013:

19. januar, Mjøndalen. Nyttårsstevnet, norgescupstevne i judo. Målsettinga mi er å konkurrere i judo igjen. Det er 8 måneder siden sist.

26. jaunar, Stavanger. Åpent KM for Rogaland. For å være helt ærlig tviler jeg på at det blir noe særlig deltagelse på dette stevnet. Jeg kombinerer det med familiebesøk og stiller på stevne hvis jeg får en klasse å gå i. For å få gått enda flere kamper.

7.april, Larvik. NM. Har ingen ambisjoner i år, men stiller selvsagt.


20. april  Levanger. Åpent trøndersk mesterskap, norgescupstevne i judo. Igjen ingen ambisjoner. Selv om jeg ikke har noen ambisjoner om plasseringer i vår, betyr det ikke at jeg liker å tape. Stiller jeg, legger jeg meg ikke for noen. Og jeg går selvsagt for å vinne hver eneste kamp. Ingen ambisjoner betyr bare at jeg ikke skal glemme hvor lite judo jeg faktsik trener om dagen og se på det som trening.

Kommer også til å slenge meg på noen bjj-stevner hvis det skulle passe. Klarer bare ikke å gire meg like mye opp til det. Tror det er pga. belteklassene. Selv om treneren skulle bestemme seg for å gi meg et blått belte og jeg mot formodning skulle høvle over all motstand, blir det bare ikke det samme når jeg veit at det finnes mye bedre folk som jeg ikke konkurrer mot.

27. april, Oslo. Så over til løping, Sentrumsløpet, 10 kilometer gateløp. Målet er å teste formen.

11. mai, Oslo. Holmenkollstafetten. Er litt prat på jobben om å stille lag. Da er jeg med for å få konkurranseerfaring. Tipper etappen blir 2-3 kilometer. Henger også litt på om jeg fortsatt jobber på Sykeuset på Gjøvik da.

25. mai, Bergen. Sykehus-NM. Tenkte terrengløp eller motbakkeløp. Usikker på hvilke distanser som settes opp, men alltid moro med NM... Igjen avhengig av om jeg fortsatt jobber på sykehus.

27. juli, Hornindal. 10 kilometer på asfalt. Som jeg nevnte helt i starten av denne maratonposten, løp jeg maraton sommeren 2011. Det var på samme sted. Jeg fullførte, men på en katastrofalt dårlig tid. 3.41.08. Vil tilbake og rette på det. Maraton er for langt å trene til og tar for mye tid, til at jeg kan beholde styrke min og få trent kampsport 4 ganger i uka. Derfor blir målet 36.30 på 10 kilometeren i stedet for deltagelse på maraton. Må løpe mer ute og lenger distanser enn jeg gjør nå for å ha en sjanse. Det får vente til iallefall etter NM i starten av april. Om målet er realistisk, finner jeg ikke ut av før da, alt jeg veit er at steget og lungene føles meget bra og at jeg har 7 måneder å forbedre begge deler på.

Så kommer august. Da har jeg forhåpentligvis flytta slik at jeg får trent mye mer judo. Går det slik, skal jeg love at jeg kommer til å stille på stevner med ambisjoner igjen.


Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1068 : 01. januar 2013, 20:45 »
Mandag 1/1-13:

Intervaller på mølle. 5*4 minutter. To minutters pause.

Drag 1: Sluttpuls 173. (13,3 kilometer i timen, 6 grader stigning)
Drag 2: Sluttpuls 179. (13,3 kilometer i timen, 6 grader stigning)
Drag 3: Sluttpuls 183. (13,3 kilometer i timen, 6 grader stigning)
Drag 4: Sluttpuls 184. (13,3 kilometer i timen, 6 grader stigning)
Drag 5: Sluttpuls 177. (15,3 kilometer i timen, barføtt, flatt)

Hm, lukter gull av dette. Iallefall hvis pulsklokka stemmer. Like høy sluttpuls som da jeg løp på 14,3 kilometer i timen med 6 grader stigning, var ikke i nærheten av å stivne og alt i alt en lett økt. Trolig også høyere gjennomsnittpuls siden den droppa mindre mellom dragene. Bedre effekt med mindre belastning? Sånn liker jeg hvis det stemmer Grin Fikk lyst på ei litt mer avansert klokke så jeg kan se profiler av pulsen. Typisk å komme på det rett ei uke etter jul.

Blir godt å begynne å trene ordentlig igjen. Bare bjj-treningene begynner på igjen snart, blir opplegget slik:

Mandag: 4*4 på morgenen og bjj på kvelden.
Tirsdag: 4*4 på morgenen og bjj (submission wrestling) på kvelden.
Onsdag: Bjj. Kanskje noe utholdenhet på morgenen.
Torsdag: Judo, i Oslo.  
Fredag: Intervaller, rett etter jobb. Lenger enn 4*4. 8*4 minutter, 5*5 eller noe lignende.
Lørdag. Styrke, fullkropp.
Søndag: Restitusjonstrening.

Veldig likt sånn jeg har trent i høst. Stort sett hele dagen mandag-torsdag går med til trening og jobb. Til gjengjeld er jeg ferdig med trening/jobb i femtida på fredagskvelden. I helgen blir det veldig rolig med tanke på trening. Syntes det har funka godt, så da fortsetter jeg med det.



Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1069 : 02. januar 2013, 20:32 »
Onsdag 2/1-13:

Styrke.

Styrkevendinger.
Benkpress: 1*100 kilo, 1*110 kilo, 1*115 kilo.
Bittelitt franskpress.
Window sweepers.
Wrestler twists.

Siden det ikke er kampsport denne uka, tok jeg meg den friheten å leke meg litt. Tok 115 i benken med stopp. Litt skuffa, hadde håpa på 120. 5 kilo pers (med stopp). Så ikke helt krise. Gadd ikke prøve 120 engang, merka at i dag var 115 maks. Fikk vondt i albuen av franskpress. Det var altså derfor jeg egentlig har gitt meg med det. Ga meg med engang jeg merka noe, så ingen fare. Judo i morra. Så starter det opp igjen med bjj på mandag.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1070 : 04. januar 2013, 08:58 »
Torsdag 4/1-13:

Judo. Mange store og gode. Moro Trolig en god del høyere nivå enn jeg kommer til å møte på Nyttårsstevnet.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget mrfredrikas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1071 : 04. januar 2013, 09:34 »
hei jeg heter a
Alder: 17
Vekt: 66
Høyde: 174

Benkpress: 70kg
Knebøy: 80kg
Markløft: 120kg
There are no shortcuts to any place worth going

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1072 : 04. januar 2013, 22:03 »
Fredag 4/1-13:

Styrke.

Smalbenk: 3*5, 80 kilo.
Pull-ups: Kroppsvekt, 6*5.
Frontbøy: 3*5, 80 kilo.
Noe mage dill.
Arm-sykling: 4*2 minutter.

Lett og eksplosivt, skulle ha ønska det var enda lettere og mer eksplosivt. Skulle egentlig ha løpt intervaller i dag, men fikk en liten vridning i ankelen/øvre del av foten i går. Så det ann utover dagen i dag og beslutta å droppe løping i dag. Trolig blir det noe på søndag. Ikke noe alvorlige greier.

Har fått noen tips fra andre forum og fra en erfaren benkpresser som spotta meg på onsdagen. De hørtes fornuftig ut, så i går spurte jeg judotreneren, som er meget kompetent. Han bekrefta at det var gode tips. Så fra nå av byttes benkpress med smalbenk, for å styrke triceps. Dessuten skal jeg begynne å kjøre 4*4 med armsykling. Veit ikke om det er det offisielle navnet, men forhåpentligvis skjønner folk hva jeg mener. Det for å få bedre utnytte av O2-opptaket i en kampsituasjon. Holde lenger rett og slett. Prøvde ut det i dag.


Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1073 : 05. januar 2013, 11:51 »
Lørdag 5/1-13:

Styrkevedinger
Markløft: 3*5, 140 kilo.
Gi pullups: Kroppsvekt + 10 kilo, 2*3, kroppsvekt +15 kilo,*2.

Armroing, 2*4 minutter.
Drag 1: Sluttpuls 164.
Drag 2: Sluttpuls 157.

Fin og eksplosiv markløft. Testa armsykling med pulsklokke i dag. Det blir en utfordring å få opp pulsen. Mulig det blir synkende puls fra drag 1 når jeg begynner med 4*4. Iallefall i starten. Målet er å øke pulsen etterhvert som jeg får tatt det noen ganger. Kommer nok alltid til å generere høyere puls ved løping, men skal greie å nærme meg.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1074 : 06. januar 2013, 11:51 »
Søndag 6/1-13:

Intervaller på mølle. 5*4 minutter, 2 minutters pause. Flatt.

Drag 1: Sluttpuls 172. (16,5 kilometer i timen)
Drag 1: Sluttpuls 178. (16,5 kilometer i timen)
Drag 1: Sluttpuls 180. (16,5 kilometer i timen)
Drag 1: Sluttpuls 181. (16,5 kilometer i timen)
Drag 1: Sluttpuls 178. (15,3 kilometer i timen, barføtt)

Merka ikke noe i ankelen. Grei oppstart på på flat løping med to minutters pause. Er så fornøyd med at pulsen er såpass høy samtidig som jeg føler meg mye mindre sliten. Måtte nok ha løpt opp mot 17,3-17,2 kilometer i timen for å få så høy puls med 3 minutters pauser. Det er mer slitsomt. Får se hvor mye og hvor fort jeg øker farta utover vinteren.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1075 : 07. januar 2013, 21:41 »
Mandag 7/1-13:

Morgen

Intervaller på mølle. 4*4 minutter, 6 grader stigning, 13,4 kilometer i timen, 2 minutters pause.

Drag 1: Sluttpuls 172.
Drag 2: Sluttpuls 178.
Drag 3: Sluttpuls 180.
Drag 4: Sluttpuls 182.

Beina føltes greie.

Kveld

Bjj. Treneren er i Brasil i et par uker til. Derfor blir det nok til at folk trener litt på sine egne ting og sparrer, funker fint det og. Iallefall når det er såpass mange som har holdt på litt og det bare er for en kortere periode. Fikk sparra bra og hardt mot en som er betraktelig bedre enn meg i dag. Lærer mye av det.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1076 : 08. januar 2013, 22:04 »
Tirsdag 8/1-13:

Morgen

Armsykling, 4*4 minutter.

Drag 1: Sluttpuls 146.
Drag 2: Sluttpuls 152.
Drag 3: Sluttpuls 156.
Drag 4: Sluttpuls 162.

Kommentar: Forbedringspotensiale. Fikk til å øke pulsen for hvert drag, det kan nok skyldes en rolig start.

Kveld

Bjj. Sparra litt og kjørte bittelitt teknikk.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1077 : 09. januar 2013, 21:09 »
Onsdag 9/1-13:

Morgen

Intervaller på mølle. 4*4 minutter, 16,6 kilometer i timen, flatt, to minutters pause.

Drag 1: Sluttpuls 170.
Drag 2: Sluttpuls 175.
Drag 3: Sluttpuls 178.
Drag 4: Sluttpuls 179.

Kveld.

Bjj. For det meste sparring. 6 økter på 3 dager. Føler meg overhodet ikke sliten. Det tøffe er å stå opp 06.20. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg etterhvert som jeg drar på mer med løpinga og treneren kommer tilbake slik at det blir mer trøkk på bjj-treningene. Resten av uka blir det "bare" en økt om dagen. Judo i morgen, det blir bra!

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1078 : 10. januar 2013, 17:09 »
hva er maxen din da:) ?

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 783
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 783

  • Taper aldri på trening.
Sv: Lundefuglen-trener mot NM i judo 2014
« #1079 : 11. januar 2013, 09:29 »
hva er maxen din da:) ?

Regner med at du mener makspuls? Den ligger rundt 195.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!