Skrevet av Emne: Sit-ups  (Lest 2123 ganger)

Utlogget kimole.r

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

Sit-ups
« : 01. november 2009, 02:30 »
Har lett en del rundt omkring her i forumet, men finner ikke det jeg er ute etter.

-Er sit-ups en god øvelse for magen?
-Er den så skadelig for rygg-søylen som folk sier?
-Noen sier den ikke hjelper i det hele tatt, stemmer dette?

Takker for svar!

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Sit-ups
« #1 : 01. november 2009, 02:50 »
.

Utlogget kimole.r

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

Sv: Sit-ups
« #2 : 01. november 2009, 03:21 »
Okei! Honnør til deg Cheesy

btw har du et filmklipp der det blir gjort en skikkelig crunch?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Sit-ups
« #3 : 01. november 2009, 12:45 »
Hvorfor er crunches bedre en situps mtp hva som er belastendende for korsryggen?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Sit-ups
« #4 : 01. november 2009, 16:52 »
Okei! Honnør til deg Cheesy

btw har du et filmklipp der det blir gjort en skikkelig crunch?

http://www.youtube.com/watch?v=TKg_cdwq9l4

Hvorfor er crunches bedre en situps mtp hva som er belastendende for korsryggen?
Når du tar situps, bruker du også korsryggen får å komme deg opp, det gjør du ikke med crunches.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Sit-ups
« #5 : 01. november 2009, 17:03 »
Her er noen andre gode øvelser for magen du bør vurdere.

Dette er benhev, den går på de nedre magemusklene, de får du vanligvis ikke trent ved hjelp av situps og crunches. Å trene benhev sammen med crunches er gull.

http://www.youtube.com/watch?v=G0ysNevIv0w

Crunches i apparat, om du ønsker mer motstand. Du kan også gjøre som i den første videoen og holde ei vektskive bak hodet, men jeg synes nå dette er enklere.

http://www.youtube.com/watch?v=ueGPiseLBS0

Extreme situps. Dette er for viderekommende, du bør ha noen års trening bak deg før du går over til denne varianten.

http://www.youtube.com/watch?v=dEbGGcJ2S24&feature=rec-LGOUT-real_rn-HM

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Sit-ups
« #6 : 01. november 2009, 17:20 »
Når du tar situps, bruker du også korsryggen får å komme deg opp, det gjør du ikke med crunches.

Når du trener sit ups og også legraise varianter så belaster du psoas maj, og det kan medføre problemer om du fra før av har anterior pelvic tilt.

Om du derimot har smerter under fleksjon av korsryggen (typis når du sitter eller bøyer deg fremover) så kan situps eller hanging leg raise være fordelaktig mtp at psoas da behøver å aktiveres. Crunches derimot vil da gi ytterligere belastning på korsryggen. (belastning i fleksjon av ryggsøylen er aldri positivt)

Mtp personer med korsryggsmerte uten kynding veildening så er derfor ingen av delene å anbefale, da begge deler kan føre til økte smerter eller gjøre deg mer predisponert for korsrggsproblemer. 

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Sit-ups
« #7 : 01. november 2009, 17:35 »
Når du trener sit ups og også legraise varianter så belaster du psoas maj, og det kan medføre problemer om du fra før av har anterior pelvic tilt.

Om du derimot har smerter under fleksjon av korsryggen (typis når du sitter eller bøyer deg fremover) så kan situps eller hanging leg raise være fordelaktig mtp at psoas da behøver å aktiveres. Crunches derimot vil da gi ytterligere belastning på korsryggen. (belastning i fleksjon av ryggsøylen er aldri positivt)

Mtp personer med korsryggsmerte uten kynding veildening så er derfor ingen av delene å anbefale, da begge deler kan føre til økte smerter eller gjøre deg mer predisponert for korsrggsproblemer. 

Ja vel. Ser at du har lest en del om dette, hva med å komme med et konkret tips til trådstarter istedenfor å gjøre ting komplisert for han?

Jeg vet av min egen erfaring at jeg ikke har vondt i korsryggen dagen etter å trent crunches, men jeg kjenner det derimot om jeg har trent situps.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Sit-ups
« #8 : 01. november 2009, 22:03 »
Jeg er mest for å trene megemusklaturen statisk fremfor dynamisk, men vi har alle forskjellige behov for hva vi behøver å fokusere mest på.
For en person som vanligvis ikke har korsryggsmerte, så går det fint å trene både crunch og sit ups/benhev, men de fleste burde inkorperere mer statisk trening av mellomgulvet for å fungere optimalt og å forebygge skader.
Øvelsene varierer i forhold til styrkenivå/funksjonsnivå og ikke minst hva slags idrett man bedriver.
Jeg synes olympatoppens sider har mange bra øvelser oppdelt på en fornuftig måte:
http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/basistrening/styrke/page108.html
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Sit-ups
« #9 : 02. november 2009, 00:03 »
Jeg er mest for å trene megemusklaturen statisk fremfor dynamisk, men vi har alle forskjellige behov for hva vi behøver å fokusere mest på.
For en person som vanligvis ikke har korsryggsmerte, så går det fint å trene både crunch og sit ups/benhev, men de fleste burde inkorperere mer statisk trening av mellomgulvet for å fungere optimalt og å forebygge skader.
Øvelsene varierer i forhold til styrkenivå/funksjonsnivå og ikke minst hva slags idrett man bedriver.
Jeg synes olympatoppens sider har mange bra øvelser oppdelt på en fornuftig måte:
http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/basistrening/styrke/page108.html

Jeg har nettopp begynnt å trene planken, og kan skrive under på at det er en god øvelse. Men jeg ser ikke problemet med at trådstarter trener crunches om han ikke har problemer med ryggen. Om crunches er galt, trener halve forumet feil.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Sit-ups
« #10 : 02. november 2009, 07:52 »
Om crunches er galt, trener halve forumet feil.
Stemmer det  Wink
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!