Skrevet av Emne: Vil øke bilavgiftene  (Lest 14799 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #90 : 15. desember 2009, 18:18 »
Hmm..slik jeg ser det:

1. Vi forurenser Verden. Det tror jeg INGEN er uenig i. Uansett om det er at vi er for mange mennesker, Co2-utslipp, you name it. Spiller ingen rolle, vi er gift for Jorda akuratt nå.

2. Biler forurenser, det tror jeg vi også alle kan være enig i. Frem til noen finner et godt alternativ til forbrenningsmotoren så vil biler forurense.

3. MEN, nyere biler forurenser mindre enn gamle biler. Sånn sett virker det for meg logisk å ville at folk skal kjøpe nyere og mindre miljøskadelige biler.

4. Oljen er en ikke-fornybar ressurs, som har peaket. Vi pumper opp mindre olje enn vi forbruker, for første gang siden de første Yankeene pumpet opp olje ett eller annet sted.

Her har vi en likning som ikke går helt opp. Vi har kjørt oss fast i en globalisert verden, der økt velstand har ført til en ekstrem befolkningsvekst, der før fattige land har begynt å ta del i velstanden (Kina, India osv). Alt dette går i retning av økt forbruk av olje.

Vi må jo få oljeforbruket ned, så jeg kan ikke se annet enn at begge parter har rett i denne diskusjonen. Det burde gjøres enklere for folk å få kjøpt seg mer miljøvennlige biler, som bruker mindre drivstoff. Samtidig må bensinprisene opp, mye, slik at folk in the long run kjører mindre. Samtidig må det også forskes noe inni granskauen mye mer på alternativ energi.

Alle forstår jo dessuten at det blir absurd om man nå kjører nye biler som bruker 0,5l på mila, og bensinprisen er den samme som da bilene brukte 1l på mila. Det er jo ikke bare Co2-utslippet som er viktig, men også hvor mye bensin vi bruker. Ok, så kan man kjøre lenger på 0,5l pr mil enn 1l pr mil, men lavere drivstoff-forbruk gir også sjaføren the impression that they should....use it. mer! (Bill Hicks forøvrig) "Ja, men den bruker så lite på mila, så nå kan vi dra oftere på sverigetur, eller på fjellet, eller hva som helst".

Ok, så vil folk kanskje ikke kjøre dobbelt så mye med en bil som bruker 0,5 i forhold til 1 liter, men det er garantert ikke nok å bare minske drivstoff-forbruket til bilparken. Oljen forsvinner jo sakte men sikkert uansett. Det mange ikke vil innse er at peak oil faktisk betyr at fra omkring 2005 så har det blitt mindre og mindre olje i verden. Da må man gjøre flere tiltak enn ett. Dessuten er jo bensinprisen omtrent den samme nå som for 10 år siden, men vi tjener mye bedre.

Billigere nye og miljøvennlige biler.
Dyrere drivstoff
Veldig mye mer forskning på alternativ energi.
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #91 : 15. desember 2009, 18:21 »
det har både jeg og Fleksnes plenty av.

På en annen side så har ikke jeg noe mer respekt for Røkke enn det jeg har for vaskedama på min tidligere skole, heller stikk motsatt. Men det skal da ikke stikkes under en stol at Røkke nok har jobba en _del_ mer for å komme dit han er enn vaskedama.


Er du og Fleksnes liksom cyber-bffs nå eller?

Faktisk så hadde jeg valgt livet til Røkke any day fremfor å vaske i 50 år på en skole. Hvorfor? Fordi det er mye hardere å vaske hele tiden enn å jobbe med finans.
Sa brura

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Vil øke bilavgiftene
« #92 : 15. desember 2009, 18:32 »
Det hadde gjort liten forskjell fra eller til om alle i Norge kunne HTML.  Det ville fortsatt være sånn at de fleste måtte gjøre jobber av typen industriarbeider og politi.  Det er disse jobbene som er og blir viktige.  Jeg kunne HTML før du fikk hår på tissen, og jeg kjenner haugevis av folk som kunne det samme, og det store flertallet av dem er i lønnsarbeid i en eller annen form.  Noen prøver å komme seg unna lønnsarbeidet, og noen få av dem lykkes.  Det forandrer ikke hovedpoenget: Det er lønnsarbeiderne som produserer verdiene som alle lever av.
Det var ikke poenget mitt, poenget mitt var at hvem som helst som setter seg ned og lærer seg html og php har mulighet til å lage seg eget nettsted som de kan tjene penger på. Litt i samme gate som å jobbe godt på skolen og få karakterer til å komme inn på studier der du ender i en godt betalt jobb.
Om ting hadde vært så bastant som enkelte av og til gir inntrykk av, skulle det vært nok for personen i en av disse viktige jobbene å faktisk vite at jobben deres er viktig. Lønn er tilsynelatende underordnet. Bare så dumt at man ikke kan betale for saltet i såret med viktighet.
Du ser dessuten ut til å ta viktigheten ut av alle hvitsnipp-jobber fordi resultatet av deres jobb ikke er en vare som du kan holde i hendene eller ta på. Tongue

Jeg er innom haugevis av forskjellige nettsteder hver dag, blandt annet Treningsforum.  Har du tenk igjennom hva som egentlig gjør dette mulig?  De som redigerer Treningsforum er den ørlille glassuren øverst på kaka.  De som virkelig har sørget for at du og jeg kan snakke med hverandre, er dem som har skaffet til veie råvarer, halvfabrikata og enkeltkomponenter i datamaskiner, servere og kabler.  Rett også en takk til dem som har laget de møblene som datamaskinene våre står på, som har bygd de bygningene som maskinene er inni og som har dyrka den maten som alle de andre arbeiderne har spist mens de gjorde dette.  Veldig mye av dette er gjort av arbeidsfolk i fattige land, folk som lever under slaveriliknende forhold.
Om det skal finne gode grunner for å lønne folk forskjellig, så burde tøffhetsskalen være en av de tingen som avgjorde.  Politifolk, sykepleiere og skogsarbeidere har faktisk et tøft arbeid, og burde lønnes for det.
I den _virkelige_ verden er det ikke slik at tøffhet belønnes, serru. Noe som for øvrig går igjen innen kommunismen, den ideelle og den virkelige verden er så milevidt fra hverandre.. Ikke at man ikke skal prøve å gjøre ting mest mulig rettferdig, men sosialisme i seg sjøl fungerer aldri. En aldri så liten digresjon..
Skulle jeg liksom la være å lage nettsider for så å tjene penger på dem, i ren lojalitet til de som ikke kan html og php? Kanskje jeg også skulle ha festa vekk tida i stedet for å lese når jeg gikk på videregående? Jeg kunne jo faktisk risikere å ende opp i en godt betalt jobb fordi jeg faktisk har jobbet hardt?

Men en vag ide kan være som følger: Alle som har en god ide skal ha muligheter og anledning til å starte sin egen bedrift.  Det bør finnes ordninger som understøtter sånne initiativtakere i startfasen, f.eks. etter modell av Norges Forskningsråd.  Men der du og jeg antagelig skiller lag, er i synet på ansatte.  I et sosialistisk samfunn bør det ikke finnes ansatte.  Dersom det er behov for mer arbeidskraft, bør nykomne til bedriften bli medeiere, ikke ansatte lønnsarbeidere.  Et sånt samfunn kan utmerket godt premiere nye ideer og innsats.
Dette er umulig, for da antar jeg at alle "medeierne" skulle ha like mye å si? Hva slags kaos hadde ikke det blitt?
For øvrig kunne jeg aldri tenkt meg å fått en medeier som ikke hadde jobbet like hardt og like mye som meg sjøl. Der har du for øvrig også grunnen til at hele tanken bak det sosialistiske samfunnet aldri kommer til å fungere; det er en forutsetning at viljen til å jobbe og lojaliteten til hverandre er like stor hos alle.


Er du og Fleksnes liksom cyber-bffs nå eller?

Faktisk så hadde jeg valgt livet til Røkke any day fremfor å vaske i 50 år på en skole. Hvorfor? Fordi det er mye hardere å vaske hele tiden enn å jobbe med finans.
Ja, "soldat"-gutt, bff er vi.

Nettopp, hvem hadde ikke gjort det? Og han har jobbet hardt for å komme seg dit. Rulatoren må vel være den eneste i verden som ikke ville vært i Røkke sine sko. Eller ville han det, mon tro..? Jammen ikke sikker. Milliardær kontra en halv mill i året. Vanskelig valg. Antar videre at den godeste Rulatoren øyeblikkelig hadde gjort alle de ansatte til medeiere, samt gitt alle like store andeler i TRG, om han plutselig skulle befinne seg krokodilleskinnsskoene til Røkke. Cheesy
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Vil øke bilavgiftene
« #93 : 15. desember 2009, 18:36 »
*dægger'n* ... som folk sklir bort fra tema og heller går til personangrep på hverandre  Angry
(jeg har ikke lest det mellom side 3 og 6)

Det at rikspolitikerne ikke er i stand til å kalle en spade for en spade er jo egentlig ikke noe nytt ... 60% av statsbudsjettet går til sosiale "ting" og mye av dette kunne blitt bedre, men de velger heller å skattlegge bilen litt til ettersom "Ola dunk" ikke er i stand til å gjøre annet enn å jatte med  >Cheesy

Vi får de politikerne som blir stemt av "folket" ... dvs. stemmekveget som ikke tør ha egne tanker, men heller tror på alt som er i media eller i bunnen av rødvinsflasken.

Litt (vel) kynisk sagt kan det hende de heller vil ha gamle biler ... færre mennesker overlever ulykkene på de elendige veiene og dermed sparer staten utgifter til sykehusopphold.

Om noen år vil de nok innføre "strømskatt" på elektriske biler for å dra inn enda mer fra bilen  Sad
HABEAS CORPUS

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #94 : 15. desember 2009, 18:56 »
Du misforstod Sprø som kjeks. Jeg vil ikke være i Røkkes sko fordi han tjener så mye. Men fordi det er mye hardere jobb å være vaskedame.
Sa brura

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Vil øke bilavgiftene
« #95 : 15. desember 2009, 19:07 »
Du misforstod Sprø som kjeks. Jeg vil ikke være i Røkkes sko fordi han tjener så mye. Men fordi det er mye hardere jobb å være vaskedame.
Pass deg nå, så du ikke sier noe som kan oppfattes som kapitalistisk.. biggrin
Innrøm det, du hadde ikke hatt noe i mot å hatt penga til Røkke?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #96 : 15. desember 2009, 19:13 »
Pass deg nå, så du ikke sier noe som kan oppfattes som kapitalistisk.. biggrin
Innrøm det, du hadde ikke hatt noe i mot å hatt penga til Røkke?

Jo, haha, faktisk. Jeg veit knapt hva jeg skal gjøre med pengene når jeg får feriepenger. Jeg kunne aldri fått gjort noe lurt med noen milliarder. Hadde sikkert gjort noe skikkelig raddis-aktig. Gitt bort en mill til hver og en av alle narkisene i Oslo eller noe, og kjøpt meg en Aston Martin som gikk på bæsj.
Sa brura

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Vil øke bilavgiftene
« #97 : 15. desember 2009, 19:39 »
I cant always help :Pjust pm me xD

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #98 : 15. desember 2009, 20:33 »
Hmm mulig du misforstod det jeg skrev om baller og vilje. Evt var jeg uklar. Baller og vilje er jo ikke noe du får ETTER at du har begynt å tjene mye penger. Kluet er at så godt som alle her i landet har samme muligheter hva utdannelse og jobb angår. Likevel er det nå en gang sånn at en kar som har 2.9 i snitt fra videregående ikke kommer seg inn på medisin eller juss. Derfor handler det i høyeste grad om vilje når alle kompisene fester i helgene og har det moro og du heller sitter hjemme og leser; ditt eget valg, men et visst press fra de rundt deg slipper du ikke unna, det veit jeg alt om. Videre; du ser flere år frem i tid enn dem som da kanskje kommer til å bli fornøyde og lykkelige med en vanlig jobb (og dem som evt er for late til å jobbe for karakterene); du vil noe mer. Dette må du jobbe for. Det krever både baller og vilje, for du kommer til å bli både motsagt (som denne tråden er et eksempel på) og måtte ofre en hel del fordi du vil jobbe mot målet; noen har kanskje ikke vilje til å stå i mot presset fra utsiden når det kommer til feks sjalusi og jantelov, men det har både jeg og Fleksnes plenty av.

På en annen side så har ikke jeg noe mer respekt for Røkke enn det jeg har for vaskedama på min tidligere skole, heller stikk motsatt. Men det skal da ikke stikkes under en stol at Røkke nok har jobba en _del_ mer for å komme dit han er enn vaskedama.

Nei, har du ikke interesse av å gå på skole i mange år, så får det jo selvsagt være opp til deg. Det gjør ikke deg og din jobb noe mindre verd enn hvem som helst andre, og for min egen del må jeg si at jeg respekterer den ene og hans jobb like mye som hvem som helst andre. Det JEG i allefall vil frem til er akkurat det du selv skrev;  Det var dem jeg siktet til, ikke..hmm skulle til å si vanlig folk.


Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men f.eks har jeg nylig begynt videregående (en del år etter jeg egentlig skulle, men skjitt au), og senere skal jeg studere til å bli sosionom, et yrke som hverken er spesielt bra lønnet eller høystatus. Hvorfor kreves det egentlig mere "baller" eller "viljestyrke" for å gjennomføre et studie som fører til et bedre lønnet yrke? Hvis det er dette du mener, har jeg forstått det riktig. Hvis ikke, har jeg misforstått å da beklager jeg det.

Det siste du sier er vi meget enige i. Og for all del, folk som tar utdanninger og ender opp i godt lønnede yrker står det respekt av, absolutt ingen tvil om det.

Og ja, folk som syter å klager over at andre tjener bedre enn dem, uten at de er villige til å gjøre noe med det eller forventer at andre skal fikse det for dem kan ta seg en bolle. En er sin egen lykkes smed, eller hva det nå heter   Smiley

Igjen, beklager hvis det er mange skrivefeil og rotete, men når det blir så mye skrift bare svirrer det vilt utover skjermen, så korrekturlesing er litt vanskelig.  Embarrassed
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Vil øke bilavgiftene
« #99 : 15. desember 2009, 20:58 »
Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men f.eks har jeg nylig begynt videregående (en del år etter jeg egentlig skulle, men skjitt au), og senere skal jeg studere til å bli sosionom, et yrke som hverken er spesielt bra lønnet eller høystatus. Hvorfor kreves det egentlig mere "baller" eller "viljestyrke" for å gjennomføre et studie som fører til et bedre lønnet yrke? Hvis det er dette du mener, har jeg forstått det riktig. Hvis ikke, har jeg misforstått å da beklager jeg det.
Syns du skriver helt greit jeg. Smiley

Fordi studier som fører til bedre lønnet yrke i det ALLER fleste tilfellene faktisk krever mer lesing og jobbing. Kanskje til og med i helger, når kompisene helst vil ha deg med ut på fest. Vilje til å stå i mot presset; baller til å snakke i mot når folk kaller deg streber eller slenger drit for å dra deg ned på deres nivå (les: sjalusi).

Flott at du har begynt på skole. Smiley Men har andre folks syn på ditt studievalg vært udelt positivt? Hva med det at du begynner på videregående "seint" sammenlignet med gjennomsnittet, har du aldri fått høre noe negativt rundt det?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #100 : 15. desember 2009, 22:14 »
Syns du skriver helt greit jeg. Smiley

Fordi studier som fører til bedre lønnet yrke i det ALLER fleste tilfellene faktisk krever mer lesing og jobbing. Kanskje til og med i helger, når kompisene helst vil ha deg med ut på fest. Vilje til å stå i mot presset; baller til å snakke i mot når folk kaller deg streber eller slenger drit for å dra deg ned på deres nivå (les: sjalusi).

Flott at du har begynt på skole. Smiley Men har andre folks syn på ditt studievalg vært udelt positivt? Hva med det at du begynner på videregående "seint" sammenlignet med gjennomsnittet, har du aldri fått høre noe negativt rundt det?


Krever økonomstudiet, eller advokatstudiet, eller aksjemeklerstudiet noe mer jobbing enn f.eks en som studerer for å bli fysiker, mattematiker, filosof, ernæringsfysiolog;), kiropraktor, eller slikt?
Dessuten, selv om kanskje advokat eller legestudiet er tungt, så har jeg like mye respekt for en som velger å bli sosionom eller en som velger å jobbe med rusmisbrukere eller psykisk syke. Det krever en helt annen mental styrke å klare seg i slike jobber enn å sitte på et kontor å knuse tall eller selge varer.

Når det kommer til treårige eller femårige utdannelser så er kunnskapsnivået omtrent like høyt på alle studier. Noen studier krever at du kan generelt endel om mye (sykepleier f.eks) mens andre studier er mer spesialiserte. Men du lærer omtrent like mye uansett.
Sa brura

Utlogget prizm-image

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 723
  • Honnør: 94
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 723

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #101 : 15. desember 2009, 23:26 »
Ganske interessant at Fleksnes er så rik og arbeidsplass-skapende. Har alltid sett for meg han som en FRP-stemmende, arbeidsledig ex-boler på et mørkt ettroms, overfyllt av gamle middagsrester, ronkepapir og tre-fire pc`er.
og det tror jeg at stemmer ganske så bra  Wink tror faktisk at hele "forumet" her inne sitter igjen med den følelsen Grin
VEIKING-POWER FOREVER AZZ
STEI KLIN WITT TJIKKEN ÆND REIS
BOLING AR FÅRR PUSSIS
NO PAIN NO MØSSEL-GAY-NING

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #102 : 16. desember 2009, 03:59 »
Det som er trist er jo at folk ikke ser på NRK. Den eneste norske kanalen som sender programmer som IKKE er hjernedøde. Det kryr jo av gode dokumentarer, nyhetsprogrammer og alt annet som er interessant på NRK. Dette får du ikke på noen andre norske kanaler. Og ikke kom å si at TV2 eller den JÆÆVLA TV-Norge-dokumentar-stemme-mannen sender gode dokus, for det gjør de ikke.

Jeg betaler lisensen, ikke gladlig, men jeg er jævlig glad for å slippe reklame på en god kanal. Synes bare det er totalt urimelig at f.eks fattige studenter skal betale like mye for en TV som en milliardær.

Jeg ser ikke på TV stort sett. Laster ned seriene jeg ser fra nett så slipper jeg å vente i et år eller mer på dem eller nye sesonger. Når vi først ser TV her i huset er det enten Discovery, History Channel eller National Geographic det går og jeg tør påstå at disse kanalene gjør NRK rimelig overflødig for min del!  Smiley
Det som er enda verre er jo at mange betaler dobbelt for NRK, først gjennom lisens og deretter gjennom kanalpakken (tror RiksTV er de eneste som praktiserer dette dog, plukk selv pakken med bare NRK kanalene du ikke kan velge bort har en grunnpris på 140 kroner per måned...).
Norsk TV generellt er tragisk synes jeg, og det gjelder alle kanalene inkludert den eminente statskanalen (eller skal jeg si kanalene?).

TV 2 sender tenåringstv av verste sort eller tretten på dusinet krimserier, TVNorge sender bare amerikansk "mainnskit", NRK sender stort sett debatt med de samme folka rundt de samme problemstillingene eller kulturprogrammer (skal innrømme at jeg kan finne på å se på Berulfsen's programmer hvis det står på, vittig og karismatisk fyr) og alle kanalene har til felles at når det står "Sport" på programmet er det egentlig bare fotball... andre idretter finnes ikke.
De sender alle gamle filmer (kommers kanalene har til og med masse avbrudd underveis som plager vettet av en) og alle TV serier vanligvis minst en sesong senere enn i hjemlandet.

PS: Bergensbanen minutt for minutt var det visst i 7-8 timer her en dag på NRK, det er nettopp sånne programmer som gjør meg sur for at jeg blir påtvunget lisens. Og, om noen skulle være i tvil; jeg hører aldri på radio, det er enda verre...  Sad
Huff for en grinebiter jeg er men jeg mener Norge er et u-land hva angår underholdning (norske kanaler har ikke funnet opp et eneste eget eller spennende programkonsept på år og dag).
Takk de høyere makter for internett!  Grin

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #103 : 16. desember 2009, 07:07 »
Hmm..slik jeg ser det:

1. Vi forurenser Verden. Det tror jeg INGEN er uenig i. Uansett om det er at vi er for mange mennesker, Co2-utslipp, you name it. Spiller ingen rolle, vi er gift for Jorda akuratt nå.

2. Biler forurenser, det tror jeg vi også alle kan være enig i. Frem til noen finner et godt alternativ til forbrenningsmotoren så vil biler forurense.

3. MEN, nyere biler forurenser mindre enn gamle biler. Sånn sett virker det for meg logisk å ville at folk skal kjøpe nyere og mindre miljøskadelige biler.

4. Oljen er en ikke-fornybar ressurs, som har peaket. Vi pumper opp mindre olje enn vi forbruker, for første gang siden de første Yankeene pumpet opp olje ett eller annet sted.

Her har vi en likning som ikke går helt opp. Vi har kjørt oss fast i en globalisert verden, der økt velstand har ført til en ekstrem befolkningsvekst, der før fattige land har begynt å ta del i velstanden (Kina, India osv). Alt dette går i retning av økt forbruk av olje.

Vi må jo få oljeforbruket ned, så jeg kan ikke se annet enn at begge parter har rett i denne diskusjonen. Det burde gjøres enklere for folk å få kjøpt seg mer miljøvennlige biler, som bruker mindre drivstoff. Samtidig må bensinprisene opp, mye, slik at folk in the long run kjører mindre. Samtidig må det også forskes noe inni granskauen mye mer på alternativ energi.

Alle forstår jo dessuten at det blir absurd om man nå kjører nye biler som bruker 0,5l på mila, og bensinprisen er den samme som da bilene brukte 1l på mila. Det er jo ikke bare Co2-utslippet som er viktig, men også hvor mye bensin vi bruker. Ok, så kan man kjøre lenger på 0,5l pr mil enn 1l pr mil, men lavere drivstoff-forbruk gir også sjaføren the impression that they should....use it. mer! (Bill Hicks forøvrig) "Ja, men den bruker så lite på mila, så nå kan vi dra oftere på sverigetur, eller på fjellet, eller hva som helst".

Ok, så vil folk kanskje ikke kjøre dobbelt så mye med en bil som bruker 0,5 i forhold til 1 liter, men det er garantert ikke nok å bare minske drivstoff-forbruket til bilparken. Oljen forsvinner jo sakte men sikkert uansett. Det mange ikke vil innse er at peak oil faktisk betyr at fra omkring 2005 så har det blitt mindre og mindre olje i verden. Da må man gjøre flere tiltak enn ett. Dessuten er jo bensinprisen omtrent den samme nå som for 10 år siden, men vi tjener mye bedre.

Billigere nye og miljøvennlige biler.
Dyrere drivstoff
Veldig mye mer forskning på alternativ energi.


Oljen tar jo slutt, end off problems Grin Eller?

Temperaturen på jorden er IKKE i hovedsak menneskeskapt, det blir varmere og varmere pga at vi er fortsatt på vei bort fra forrige istid. Det er lite vi kan gjøre med det. Like lite som når det snur og vi går inn i neste istid(men kansje det hadde vært ok å hatt oljen til fyring da Wink)

Men vi har ett stort problem, med stadig økende befolkning, næmlig å skaffe nok ressurser til alle. Om det er noe som skulle vært avgift på så er det unger, eller iallefall de etter nr. 2

Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #104 : 16. desember 2009, 09:19 »
Hvis yrker som politi, sykehusportør etc som mange her mener burde tjent mer hadde vært lønnet rundt millionen så ville veldig mange "feil" folk endt opp i disse yrkene. Slike yrker krever en innstilling om å utgjøre en forskjell og gjøre noe virkelig meningsfylt, og kan ikke være penge-motivert.

Så noterer jeg meg at soldaten tror det er lettere å være Røkke enn vaskekjerring, og at bæsj tiss og promp fortsatt er like morsomt som i barnehagen. Du er virkelig så blind på begge øya at tastaturet ditt bør inndras til du har vokst opp. Røkke ( for å ta det som eksempel ) gikk konk 14 ganger før han lykkes. På hvilket tidspunkt ville du gitt opp?

Man velger selv hva man studerer, og hvilke sjanser man tar her i livet. De fleste kjører play-it-safe og ender opp i en trygg jobb med grei lønn og pensjon, noen tar større sjanser enn andre og en del lykkes og tjener mer penger.

Jeg skaper ikke enorme verdier, selskapet er ikke så stort og det er jeg veldig glad for - da får jeg jobbe med mennesker og ikke bli sittende og flytte papir på ett kontor. Men jeg skaper noen arbeidsplasser og det er mine handlinger som skaper dem, ikke de som kommer og søker jobb hos meg som ønsker å lære og utvikle seg selv.

Jeg ser Rulatorens poeng, men man kan ikke si det så enkelt. Hvis ingen skapte bedrifter og fikk de til å fungere skulle vi vært bønder alle sammen?  Hvis det var lik lønn for alle uansett så ville verden i stor grad stoppet veldig opp da all verdiskapning som kommer fra hard jobbing og bunner i penge og suksess motivasjon ville vært borte.

Jeg skatter allerede halvparten av alt jeg tjener. Er det rettferdig å øke skatten enda mer? Hvor skal grensa gå da? 60% for meg og 20% for de som tjener 400.000 i året og som ikke har ansvar for noe annet enn akkurat seg selv?

Jeg ser ikke ned på noen i noen yrker, bortsett fra kanskje de som har valgt å bli rike på å forsvare samfunnets svin eller leve av å skrive ut bøter. Men jeg skal heller ikke ha dårlig samvittighet for at jeg har fått til noe.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!