Skrevet av Emne: Jeg trenger hjelp til å finne en treningsstil som passer meg  (Lest 2759 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Hei!

Som en god nyttårsforsett, vil jeg prøve å finne meg en "treningsstil" som jeg føler at passer meg - en treningsstil som jeg har tiltro til, som jeg ikke ender opp med å forkaste etter 2 uker fordi jeg finner visse svakheter som jeg blåser opp til katastrofer. For jeg er oppgitt! Nevnte "prøve i 2 uker og så kaste"-scenario har forfulgt meg gjennom hele 2009, og jeg har hatt minimal fremgang dette året. Og det er på tide å gjøre noe med dette.

Jeg begynte å trene når jeg var 16 år. Etter 6 mnd. med trening hadde jeg økt kroppsvekten fra ca. 62/63 kg til 74/75 kg. Det var etter 6 mnd. Og nei, dette var ikke fett som enkelte har påstått når jeg har nevnt det på diverse forum. Jeg hadde blitt vesentlig mye sterkere og så deretter ut. En super start. Men så begynte jeg å kludre det til. Nybegynnerøkningene stoppet naturlig nok opp, og jeg måtte finne en løsning på videre fremgang. Så hva gjør jeg? Jo, jeg leste. Og det MYE! Jeg kan på mange måter sees på som et vandrende treningsleksikon, men god fremgang selv har jeg likevel aldri hatt. Jeg må ha lest mange tusen artikler, jeg har omtrent en mening om alt folk diskuterer på treningsforumer, jeg har selv trent i ganske nøyaktig 3 år nå, jeg kjenner til omtrent alle treningssider det er verdt å vite om, jeg vet dødsmasse om kosttilskudd, øvelser, kosthold m.m. Jeg har masse honnør i forhold til antall innlegg på dette forumet, og mye av det jeg sier er helt klart ikke dumt (men noe av det er sikkert det også. Jeg vet det bare ikke). Men jeg er en dum "ekspert" (bruker ordet ekspert siden jeg nærmest må tro det om meg selv så mye som jeg stoler på meg selv når det gjelder trening), for jeg klarer ikke å bruke kunnskapen til noe vettugt! Alt jeg gjør er å lese og gjenfortelle ting til andre, men jeg er IKKE flink selv. Og det er jeg lei av.

Jo mer jeg har lest over årene, jo mer innser jeg at jeg ikke kan. Slik er det med det meste. Men i treningsverdenen kan en slik oppfatning av seg selv bli til noe negativt. For viss du tar til deg kunnskapen på en negativ måte (jeg sier negativ måte, fordi det selvsagt går an å lese masse og bare bli klokere på det. Men det gjelder ikke denne karen) ender du opp med å alltid finne feil i ting.

Det som skjer, enkelt sagt, er at du ender opp meg å alltid tvile på deg selv, aldri føle deg fortrolig med at det du gjorde er bra nok, at du ikke gjorde ting "optimalt" (og vi vil jo ha alt optimalt. Hvem vil vel tenke at de ikke får maks igjen for alt strevet de legger ned?) - og du ender derfor opp med å trene på en måte som bare gjør vondt verre, fordi du aldri lar noen programmer få den virkningen de skal; du hopper nemlig fra det ene programmet til det andre hele tiden til du blir mentalt utbrent. Og når dette først har skjedd én gang, er fort den onde sirkelen i gang.

La meg ta et eksempel. Jeg skal prøve å gjøre dette til et kort eksempel, for jeg vet at jeg kunne utgreid i evigheter om dette, slik jeg kunne med alle de andre titalls eksemplene jeg har i hodet. I dag begynte jeg altså på et nytt treningsprogram som jeg har brukt tidligere. Ikke med noen voldsom fremgang, men med helt grei fremgang. "Westside For Skinny Bastards" av Joe DeFranco, som de fleste her inne sikkert kjenner til (både mannen og programmet).

Her er grunnene til at jeg begynte på programmet:
- Joe DeFranco er en sterk jævel. Så da tenker jeg at han vet hva han driver med. Du benker ikke 143 kg x 10 og 100 kg over 40 ganger om du ikke vet en ting eller to.
- Jeg har prøvd programmet før uten å føle meg utbrent etter 3 uker.
- Programmet brukes av mange som trener på DeFranco's Gym, hvor det er mange sterke karer som trener.
- Du skal trene intensivt i dette programmet for å få fremgang, noe som passer meg bra siden jeg elsker å trene intensivt.
- Det passer "skinny bastards" som er en kategori jeg faller inn i. Folk som veier rundt 80 kg (jeg er 179 høy og vekta viser som regel 78-79 kg), er typen som gjerne har vanskelig med å legge på seg muskelmasse osv. Typisk ektomorfer.
- Programmet er smart mtp. at det iallfall er noen "nøkkeløvelser" som hele tiden vil sjekke om du har progresjon, og som du starter hver økt med. F. eks, viss du aldri øker i markløft er det noe galt. Programmet legger altså fokus på at du må ha indikatorøvelser.
- Det ligger ute før- og etter-bilder av folk som har prøvd programmet på defrancostraining.com, og det skal visst nok bare være noen få eksempel på folk som har hatt veldig god fremgang.
- Jeg tror på at alle som trener på DeFranco's Gym er rene (dette er forresten et tema jeg kan helt ekstremt mye om. Ikke for å høres arrogant ut, prøver bare å understreke at jeg ikke er naiv og tenker dette om alle bare fordi jeg ønsker at det skal være slik)

Og her er grunnnene til at jeg fant ut i dag at jeg ikke gidder å trene dette likevel:
- Det er umulig å trene med 100% intensitet fordi du må trene så mye hver dag. I dag måtte jeg f. eks konsentrere meg om å trene både bryst, lats, bakside skuldre, biceps og mage på en dag - hardt. Jeg begynte med bryst... Så kom jeg til lats... Og siden jeg var sliten etter bryst, hadde jeg mindre energi igjen når jeg skulle begynne på latstreninga. Derfor måtte jeg trene med mindre vekt enn jeg er i stand til når jeg trener lats på en egen dag. Jeg hater å trene store muskelgrupper på samme dag. Føles som workout fuck up nr. 1! Når jeg vet at jeg blir sterkere i lats av å ikke trene det rett etter bryst, hvorfor skal jeg da trene det etter bryst? Hvorfor er programmet slik i det hele tatt? Er det noen på denne planeten som opplever dette annerledes enn meg? Jeg skjønner ikke dette. I tillegg skal man supersette lats med trening av bakside skuldre. Det er ikke den dummeste supersettingen jeg har sett, men hvorfor skal man supersette i utgangspunktet? Hvorfor ikke hvile, slappe litt av, og SÅ trene bakside skuldre med større fokus og intensitet enn man klarer om man supersetter? Folk snakker om at supersetting sparer tid. Vel, som man sier: hastverk er lastverk.
- Jeg innså at det nesten ikke er skuldertrening i programmet. Noe som btw har vært tilfelle for en rekke programmer jeg har trent. I mine øyne kan skuldre godt trenes like mye, eller nesten like mye som bryst. Store skuldre er dødsviktig for å få en flott fysikk, og du får bare ikke noe særlig store skuldre om du ikke trener dem spesifikt virker det som. Iallfall på meg. Først nå, etter at jeg har begynt å trene skuldre med 6 - 9 sett med pressøvelser over hodet har jeg opplevd litt synlig fremgang i forsiden av skuldrene. Dette har ledet meg over på tanker om at det faktisk er slik at det aller meste burde bli trent spesifikt, ink. underarmer. Noe Stan McQuay forøvrig har sagt i mange år, og han har vel noen av de beste underarmene jeg har sett på en kroppsbygger.
- Jeg har aldri sett poenget med å trene benkpress med lav vekt og masse repetisjoner, slik du skal på repetisjonsdagen. Det har aldri gitt meg noe. I stedet har jeg tidligere opplevd å bli svakere på nettopp det å ta mange repetisjoner på en gitt vekt av å trene slik (som skjedde sist jeg trente dette programmet).
- Volumet er utrolig lavt. Jeg fatter ikke hvordan en kropp kan endre seg nevneverdig om den ikke blir utsatt for større volum.

Og dette klarte jeg å komme frem til enda jeg vet at Joe DeFranco har dullioner mye mer kunnskap i hodet sitt enn det jeg har. Jeg er intet annet enn en tulling fra internett som ikke klarer å legge sammen puslespillet, og trenger derfor masse motsvar som får meg til å innse hvor dum jeg er. Så kan jeg begynne å bygge meg opp fra et ydmykt sted hvor jeg innser at jeg ikke kan så mye likevel.

Så hva anbefaler du meg å gjøre?

For å ytterligere forklare hvordan jeg tenker, kan jeg forsåvidt legge til at jeg har funnet ut at det er ÉN treningsmetode som jeg fortsatt har 100% tiltro til, og som jeg forøvrig har hatt enormt god fremgang med tidligere også. Max-OT!

Hvorfor liker jeg Max-OT?
- Mentalt er det mye mer behagelig siden du har en hel uke på å forberede deg til neste økt. Det føles mye mer "riktig" å komme tilbake en uke etterpå og trene steinhardt, enn å komme tilbake 3 dager etterpå og trene samme muskelgruppe, men med lavere intensitet fordi du må spare deg. Å spare meg i forbindelse med trening har i mitt tilfelle kun ført til én ting; lik kropp hele tiden. Samtidig, å presse seg til du skriker i smerte fører som regel til én av tre ting for meg; enten å bli utbrent fordi volumet er for høyt, oppleve null fremgang fordi volumet er for lavt eller å faktisk få fremgang. Den beste fremgangen har jeg fått av å ha ca 6 sett på hver muskelgruppe med 4-6 reps per sett, altså slik man trener i Max-OT.
- Det neste er at volumet er lavt. Som sagt, 6 sett (et uhyre lavt volum) er det som har gitt meg den beste fremgangen noen sinne (og det var når jeg trente Max-OT). I tillegg funker 4-6 reps langt bedre for meg enn noe annet. 4-6 reps gjør at jeg kan strekke musklene med ekstremt tunge vekter og det er få repetisjoner å konsentrere seg om mentalt (det er lettere å forberede seg på et sett med 4-6 reps enn et med 12 reps, for å si det sånn). Med en gang jeg bikker 6 reps kommer tanken om "hvorfor gjør jeg dette?" opp i hodet mitt. For ja, hvorfor skal jeg gidde å ta flere reps? Fordi jeg blir større? Min erfaring er at jeg ikke blir større om jeg ikke blir sterkere. Og det skjer minimalt i styrken min av å trene med 7+ reps. Særlig 10-12. 10-12 reps, høyt volum generelt og korte pauser mellom hvert sett (typisk byggertrening med andre ord) er det verste jeg har prøvd. Føler at du bare står og pumper syra i muskualturen. Du tretter deg ut, har ingen indikatorøvelser... Du blir enkelt sagt bare sliten og oppnår ingenting. Føler forøvrig at jeg får en mye "hardere" pump av få repetisjoner. Og når du så går tilbake til lavt volum og tunge vekter finner du ut at du faktisk har blitt litt svakere (!). Kun min opplevelse det siste, så klart. Sikkert mange som ikke opplever det sånn, i likhet med at veldig mye av det jeg skriver er ting mange ikke vil kjenner seg igjen i.
- Som nevnt i forrige punkt; HVILE MELLOM SETTENE. 2-3 minutt mellom hvert sett gjør at musklene får langt bedre tid til å hente seg inn igjen, og du kan dermed løfte tungt også i neste sett. 2-3 minutt skaper enkelt sagt mye bedre forhold for å få en god og hard treningsøkt hvor du utfordrer musklene med så tunge vekter du kan klare å løfte.
- Fokus på at alt du gjør skal ha en MENING! Hver repetisjon har et formål. Ingenting skjer fordi "vi tror at høyt volum gjør deg større... Det virker iallfall sånn... Og så får du jo bra pump! Og det mener iallfall mange kroppsbyggere at er viktig. De sier iallfall at de selv opplever det sånn, så da stemmer det vel? De er jo ikke akkurat små, så...".

...

Det er likevel baksider med Max-OT. Skal du trene hele kroppen etter Max-OT sine prinsipper, blir det knalltungt, og selv opplever jeg at etter ca 3 uker med Max-OT (hvor jeg trener alle øvelser svært konsentrert og strict, men samtidig så tungt at jeg ikke klarer mer enn 6 reps og aldri mindre enn 4) begynner jeg å merke det på kroppen. Etter noen uker, som regel 3, merker jeg på kroppen før jeg skal trene at sannsynligheten for at jeg skal klare å øke vektene i dag er ganske små - det kan faktisk bli et problem bare å trene med samme vekter som uken før. Så her er det noen ting jeg ikke helt forstår meg på.

Dere merker at jeg har mange tanker inni hodet mitt samtidig sannsynligvis. Men det jeg vil frem til, i et virr-varr av tanker og ord, er at jeg ønsker HJELP. Jeg trenger hjelp til å finne et program som funker, og som du faktisk BLIR større og sterkere av. Og det er egentlig mer enn et program... Det er mer en måte å trene på. Styrkeløfttrening kan kanskje være svaret, men der igjen... Jeg vil ikke ha kun "styrkeløftmuskler"... Mange styrkeløftere innrømmer at de er veldig lite allsidige fordi de trener lite på enkele muskelgrupper og mye på andre. Du blir ikke sterk i biceps av å trene mye markløft, og det er jeg sååååå lei av å lese nå. Folk som hevder at styrkeløfttrening er den hellige gral til en atletisk kropp, og at du er en fjortis om du trener stangcurls. Én ting har jeg funnet ut, og det føler jeg at jeg har grunn til å kunne si mtp. den fremgangen jeg har sett i min egen kropp iallfall; er det en muskelgruppe du vil gjøre sterkere - tren den spesifikt! Og hardt! Vil du ha større underarmer, TREN underarmer direkte! Begynn med det, og ikke stol på at bare roing, markløft og chins skal gjøre jobben. Viss de ikke vokser av det nå, vokser de sannsynligvis ikke av det senere. Jeg har opplevd enorm økning i enkelte muskelgrupper ved en sånn tankegang, og den har jeg fått fra folk som er grådig sterke. Så akkurat det er en treningsfilosofi som jeg iallfall ikke legger fra meg. Jeg har gitt det motsatte en sjanse, og det virket ikke. Det virket derimot å trene dem spesifikt! Etter at jeg lærte dette har jeg forresten funnet ut at det er fryktelig vanskelig å få trent hele kroppen i en uke uten å trene noe annet enn 4- og 5-splitt. For du bør, i mine øyne iallfall, faktisk trene muskelgrupper som nakke, legger, forside skuldre, ytterside skuldre, bakside skuldre - som btw er særlig glemt - biceps, triceps og underarmer spesifikt - dette er forresten noe Max-OT også står for; hele kroppen skal trenes spesifikt, ink. underarmer. Noe du ser veldig sjelden.

Huff, så mye jeg skriver. Men... Max-OT står iallfall for mye av det jeg oppfatter som fornuftig. Man kan da kanskje spørre seg: Hvorfor trener du ikke bare Max-OT da? Vel... Jeg har liksom ikke opplevd noen sånn heeeelt ufattelig fremgang av det. Jeg har sett for mange her inne som sier at de økte 20 kg i benkpress av det og det benkprogrammet etter 8-10 uker. Så jeg lurer vel egentlig fortsatt på hva som EGENTLIG må til for å oppleve denne typen fremgang, selv om jeg innser at jeg iallfall har opplevd god fremgang fra Max-OT. Men det blir liksom ikke så gøy å øke med kanskje 5 kg over 6 mnd. når en kar på Treningsforum sier at han økte 25 kg i samme tidsrom.

La det også være sagt at mat IKKE er svaret til at jeg ikke har den voldsomme fremgangen. Det er delvis et svar. Men mat bygger ikke muskler i seg selv, det bygger bare opp igjen musklene så mye som det er behov for alt etter hvordan du har trent. Å spise er med andre ord det du gjør etter en effektiv treningsøkt, men for at kroppen skal bli sterkere må du trene den på en måte som gjør at den "ser noe poeng i det", for å si det sånn. Ellers kunne vi jo bare trent RYP hele gjengen og spist som gale (jeg sier dette bare slik at jeg unngår det svaret, for jeg vet at mange er truende til å si dette siden jeg har sett det så altfor mange ganger. Jeg er svak og ei pingle, men jeg vet at det bare er tull, og det er det mange store og sterke folk som er enig med meg i).

Men jeg skriver for mye. Tro meg, dette er sikkert 8. gang jeg prøver å formulere et innlegg med dette innholdet. Jeg har lagret flere andre versjoner på PCen som skulle bli postet, men som jeg droppet fordi det alltid ender opp med å bli noen gigantinnlegg som ingen vil lese. Jeg får vel bare innse at jeg bare må poste et langt innlegg, og kanskje er det noen som orker å lese gjennom. Viss ikke... Ja, jeg har det bedre med å vite at jeg iallfall prøvde.

Uansett, til dere som har lest helt til hit: Tusen takk! Og til dere som svarer: Tusen hjertelig takk!

Og forresten... Spørsmålet er fortsatt det samme som det var før jeg begynte å snakke om Max-OT: Hva anbefaler du meg å gjøre?

Det får være nok.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Les en bok om psykologisk programmering, for eksempel "Best når det gjelder" eller noe i den duren. Problemet ditt sitter i hodet.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Lurer på hvor mange som orker å lese det innlegget.. Du bør poste short version på 1-2 avsnitt.

kingkris3

  • Gjest
Shit, du er glad i å skrive ass!

Som Boyscout slayer sier så burde du poste en kortversjon Wink

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Jupp, grenser til narsisisme dette.

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Jeg leste halve, men tror det holdt. Har vært borti litt av det samme. Dette er vel også noe egentlig alle sliter med, et program blir aldri perfekt. Kroppen tilpasser seg, så man må hele tida benytte all kunnskapen man har, og implementere det i treningen.

Det er vel strengt tatt ikke vits å følge et spesielt program heller, det er individuelle variasjoner, og du må finne det som passer for deg. Jeg pleier å si at et godt utgangspunkt ligger i Bill Starr sin 5x5 variant, så må du deretter periodisere selv utover året.

KISS prinsippet for alle penga. Bruk baseøvelser, og varier frekvensen på trening av muskelgrupper per uke. Ikke glem ting tar tid.

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Ja mye mentalt her.. det så eg syns e greit e og ta et høgvolum program (dietmar mengde, sheiko osv).. Itte ca 8-12uker me høgvolum går du over til lavere volum.. Program som powerbuilding etc.. Typisk overkropp/underkropp split, eller 5x5(3x5 e og bra) fullkropp 3x i uka..

Så høgvolum, deretter lavere volum me mer fokus på lineær progresjon..
Har alltid kjørt halveis itte de prinsippene sjøl og det va itte eg leste at IronAddict gjore det for mangen av sine kunder + det e ein fin måte og finna ut ka så funke for deg sjøl..

Eg har hatt megabra resultat av 3x5 (fullkropp 3x i uka me lineær progresjon).. Men minst like bra progresjon me mengdetrening fra dietmar me 4x i uka sikkert bøy 2x kver økt + mye mark og litt frontbøy..

Ha et åpent sinn, prøv mye rart og isje tro at folk kan anbefala deg et program så e perfekt.. Selv om eg økte 10kg i benk, 20-30kg i bøy og 10-15kg i mark på 3x5 kan det ver du isje øke ein drid.. Men du lærte jaffal at fullkropp 3x i ukå isje va tingen for deg..




Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Program eg har kjørt ut og kan anbefala e: Dietmar mengdetrening, 5x5(fra myorevolution), powerbuilding(bryst-skuldre-triceps og bein-rygg-biceps splitt m lavt volum) og halveis Westside 4 skinnybastards.. Av overnevnte program fekk eg minst progresjon av ws4sb.. økte mest i utholdenhet av de der RE dagene.. MaxEffort funka isje så bra for meg Smiley Någe eg vet nå..

Utlogget ArildM29

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

begynn med kroppsvekttrening Smiley

www.kroppsvekttrening.no/ovelser.html

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Jeg har lest innlegget ditt, og har gjort meg noen tanker. Jeg har noen års treningserfaring, men har fremdeles mye å lære, men dette har jeg lært foreløpig om framgang, basert på egne erfaringer:

Da jeg startet å trene seriøst, fulgte jeg et "internettprogram" som het MuscleNow. Jeg hadde allerede trent en del, men aldri opplevd noen spesiell framgang. Men så lærte jeg at det var noe som het å spise proteiner, og da sugde kroppen disse til seg... Jeg gikk opp fra ca 70-74 kg til 85 kg, på få måneder, og økte betraktelig i styrke. Så et skikkelig trenings- og spiseprogram var det som skulle til for meg i begynnelsen. Men som du beskriver så opplevde jeg at fremgangen flatet ut etter noen måneder. Likevel fortsatte jeg i samme stil, men skjønte etter et par år med minimal fremgang at dette ikke var helt optimalt... (Fulgte nok ikke programmet til punkt og prikke, men likevel...)

Så leste jeg litt her og der og fant ut at det var noe som het sykluser, og at det faktisk var mulig å IKKE trene maks hver trening og FREMDELES få fremgang. Inntil da så pleide jeg å løfte til failure (eller tett opptil) på hver trening. Hadde liksom ikke trent før jeg hadde tatt skikkelig i. Første test var militærpress. Her hadde jeg en pers som hadde stått stille i et par år, nemlig 65 x 6 eller noe sånt. (Som var blitt til 66 x 8 etter mye volumtrening en periode, men så stoppet det opp igjen). Nå skulle jeg prøve å begynne på en habil vekt, ta få reps og mange sett. Etter hvert fant jeg fram til denne rutinen: vekt x 5, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, (ett sett på 5, ni sett på 3) tre ganger i uka. Programmet var enkelt: Man begynner på en vekt som er ca 10-15 kg under 5RM. Løft denne vekten de nevnte antall repsene og settene tre ganger i uka, f.eks. mandag, onsdag, fredag, og legg på en kg for hver trening. Ikke 5 kg, ikke 2,5 kg, men 1 kg, kanskje 2 hvis du føler det er veldig lett. (For underkropp kan du tillate deg 2,5 kg). Når du har nådd maks etter noen uker, plukker du av 10-15 kg og begynner på nytt igjen. Etter noen måneders trening med dette, skjedde det plutselig noe som ikke hadde skjedd på en stund, nemlig økning, og jeg endte på 81 x 5 og 91 x 1 i press, med en kroppsvekt på 85-87 kg. Nå dreide plutselig alt seg om sykluser. Det var vekt x 5, 3x9 sett + 1 kg per trening som gjaldt. Programmet funket nemlig også bra på andre overkroppsøvelser. Men ting varer ikke evig her heller...

Nå var jeg plutselig vant til fremgang igjen, men så prøvde jeg syklus nr. 3 på militærpress, etter to sykluser over all forventning, og da uteble fremgangen plutselig. Var jeg sliten? Nytt platå? Trengte jeg et nytt program? Nå prøvde jeg en ny taktikk. Jeg hadde power rack, der det er muligheter for å stille inn pinnene i ulike høyder. Målet var fremdeles å øke i press. Jeg la vekta på 101 kg, 10 kg over maks. Så, i sittende stilling løftet jeg noen reps og sett med denne vekta, men bare "halvreps", altså den øverste delen av løftet. Det var lett. Men for hver trening prøvde jeg å øke løftebanen litt og litt, med å legge flere og flere planker under benken, og stille på pinnene, så etter hvert ble jo løftebanen lenger og lenger, og målet var jo naturlig nok å holde på til jeg hadde stanga helt ned til brystet, og tok en full rep med 101 kg. Etter hvert som jeg nærmet meg hodehøyde, etter noen uker, begynte det å bli skikkelig tungt, men jeg merket at jeg fikk framgang, og jeg presset meg litt etter litt nedover. Nå har jeg kommet til ca pannehøyde, så vi får se hvor det ender... Når det stopper opp, vil jeg begynne litt lenger oppe igjen og jobbe meg nedover igjen, altså en ny syklus. Få reps, mange sett.

Etter hvert som man blir sterkere og sterkere, blir det vanskeligere og vanskeligere å øke. Sånn er det bare, og du vil nok oppleve at det går seint. En annen ting som jeg tror har vært til min fordel er å gi blanke i en del øvelser og konsentrere meg om det viktigste. Jeg er sånn at jeg helst vil gjøre alt, for å ikke henge etter i noen kroppsdel. Men etter hvert har jeg bare satt foten ned, og prioritert. Jeg tar f.eks. ikke noen form for bicepscurl, eller spesifikke tricepsøvelser. Mye dreier seg om baseøvelser som press, chins, mage og bøy/mark, samt grepstrening. Er du råsterk i chins, har du en habil biceps uansett, hvis det er målet.

Jeg har mye å lære, men har lært litt her og der allerede. Det er mange "eksperter" på forumet her, så jeg har vel egentlig ikke noe særlig å tilføye, men mine råd er som følger:
- Gi litt blanke i de vanlige programmene. Prøv noe så enkelt som sykluser med få reps, mange sett, små økninger per trening, som beskrevet i innlegget her. Du kan trene f.eks. fem ganger i uka, men bare to femmere per gang, eller du kan trene to-tre ganger i uka, men mange flere sett per gang. Jeg har hatt fremgang på begge deler. Husk å begynne med en rimelig lett vekt. Det blir saktens tungt om noen uker, og kroppen har bare godt av noen lette perioder innimellom uansett.
- Når det stopper opp, så prøv en annen, lignende øvelse. F.eks. dersom det har stoppet opp i benk, så prøv vektbelastede armhevinger, eller benkpress fra bunnposisjon (i power rack), eller forsøk med halvreps, slik jeg beskrev og jobb deg nedover til helrep. Gjør dette i sykluser, dvs. tyngre og tyngre til det stopper opp, og begynn så på nytt.
- Få øvelser! Blås i alle type isolasjonsøvelser til biceps, triceps, skuldre og bryst. Du får muskler der uansett med press og chins. Du får heller spe på etter hvert hvis det går bra.
- Kvalitetsmat! Ikke lavkvalitets proteinpulver, og bare kylling og ris hver gang. Jeg kjøper mitt kosttilskudd i utlandet, da jeg synes tilskuddene her til lands er for veike. (Bare naturlig kosttilskudd, selvfølgelig). Du trenger fett som f.eks. kokosfett, melkefett, olivenolje etc. Kvalitet i alle retninger.
- Ellers er det å finne balansegangen mellom trening og hvile, men det vet du sikkert mer om enn meg. Jeg trener kanskje litt for mye i perioder...

Og så har jeg lest om en del mer, som muligens virker og som jeg selv har lyst til å prøve ut senere, men siden jeg ikke har erfaring med det selv ennå, ser jeg ikke poenget i å anbefale det videre. Jeg skal prøve ut negativer for å klare enarms chins, og har lyst til å prøve sandsekktrening senere. For en proff utøver, er kanskje ikke rådene mine noe særlig verd, men dette er i alle fall det som hjalp meg til å ta steget videre, men så vet jeg ikke helt hva neste skritt er igjen, men jeg har noen ting og idéer jeg har lyst til å prøve ut. Jeg har funnet ut at det lønner seg med sykluser, og så spinner jeg en del rundt dette, og bytter rundt på øvelser og sånt når det begynner å gå trått, og så blir det fremgang et eller annet sted hele tiden. Jeg har også innsett at det tar tid å bli sterk, spesielt når man ikke har supergener, men bare helt alminnlige styrkeforutsetninger, så jeg tenker at noen år med dette, så blir det kanskje bra...

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Tenk mindre tren mer, det er ikke slik at ett treningsprogram må være komplisert for at det skal være en fremgang der.
Sammtidig så tar jo du standard program og følger de, noe som sjeldent fungerer optimalt ut i fra de målene du har.

Jeg ville tatt kontakt med en av de bedre i norge innen for trening og kosthold, da feks Sandvik, Fagerli osv.
Følg så hva de sier og stol på de 100% så vil du få fremgang.

Utlogget Jannycash

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

Har du prøvd ut ryp? Sjekk det ut på tn.no, der får du alt servert i fanget. Bare å sette i gang å trene, er SYYYYKT tungt viss du følger det til punkt og prikke. Har kjørt det et par ganger før og hatt god fremgang.

Utlogget Rez

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • KALLISTI
Etter å ha lest innlegget ditt syns jeg du kommer med svaret ditt selv. Du forteller hvordan du har hatt best fremgang og hva som ikke har virket for deg. Hvorfor sluttet du med det som funka? "If it aint broken, don't fix it" er det noe som heter. Du sier de som funker for deg er: Lav rep-range type powerbuilding. En muskelgruppe per trening. Du ser ikke lenger poenget i å trene etter å ha bikket 7 reps. Så hvorfor trene høyere enn det, da? Annet enn ved deloading? Å ha både høye og lave dager har en gunstig effekt på fettforbrenningen, og kan være svaret om du stagnerer. Så jeg ville uansett lagt inn en form for progresjon her. En forkortet versjon tror jeg passer for deg som trives best i lav-rep området.
Har du prøvd DC/Myo?

Om ikke behøver du ikke følge "en treningsstil" laget av andre. Du kan basere programmet ditt på prinsipper hentet fra de forskjellige. Ta det beste fra det beste og sett det sammen til et opplegg som faller i smak.
En 4 split som starter treningsdagen med de fire store kan funke. Suppler etter behov. Ikke overdriv øvelsene, men kjør heller et ekstra sett på en god dag. Roter på øvelsene. Tar du markløft ene uka, så tar du chins andre uka, etc etc.

Du kan feks, starte med en uke på 15-20 reps, (oh boring pain in the ass), så en uke på 12-15, en uke på 8-12, og et et par uker på 5-8, så begynner du på'n igjen.

K.I.S.S

Håper det hjalp litt.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Først av alt, tusen takk for alle svarene! Jeg setter pris på hvert eneste innlegg, og dere sier mye som virker fornuftig og som jeg prøver å ta til meg etter beste evne.

Men jeg tror jeg kan ha funnet ut hva som er problemet mitt på egenhånd.

Kosthold.

Jeg sa (om jeg husker rett) i åpningsinnlegget at jeg ikke trodde det kunne BARE være kosthold. Og til tross for at jeg tror man kan oppnå mye bedre fremgang av å trene bra i tillegg til å spise bra, så kan det virke som at jeg har funnet ut hva som er problemet mitt. Dette gjelder særlig min evige jakt etter å finne ut hvordan jeg kan legge på meg muskelmasse, men også styrke.

Tillater meg å lufte tankene mine litt selv om dette forsåvidt ikke er for noen andre enn meg selv, først og fremst (kan jo være andre vil kjenne seg igjen tho).

Jeg har lest mye om kosthold, og har god styring på det meste man må kunne for å få fremgang. Ja... Trodde jeg iallfall. Man lærer så lenge man lever, er det noe som heter. De siste dagene har jeg hatt et lite "aha!"-øyeblikk, og mye av det skyldes noe jeg leste som Tommi Thorvildsen hadde skrevet.

For å gjøre en lang historie kort: Blodet transporterer næring. Dette har jeg lært på skolen og det er vel noe de fleste er klar over, men sjelden har jeg sett det bli nevnt i artikler som har å gjøre med trening og kosthold å gjøre. Derfor har jeg heller ikke tenkt noe større over det før – før nå!

Mitt inntrykk er at du må spise ca 2 g protein pr kg kroppsvekt, ligge i kcaloverskudd med ca. 300-500 kcal ekstra daglig og holde dette stødig over tid for å pakke på deg muskelmasse. Få i deg sunt fett og en del karbohydrat for å orke å trene, men fokuser først og fremst på protein og kcal, og du vil sannsynligvis være ganske safe. Kombiner dette med et smart treningsprogram, og du kan vente deg bra økninger over tid. Når du spiser, hvor ofte du spiser osv. er ikke så viktig – bare du orker å trene og får i deg nok næring per dag er du trygg. Du kan spise én gang om dagen om du ønsker det, poenget er bare totalen av protein, karbs, fett og kcal som du får i deg. Dét avgjør hvordan muskelbyggingen går.

Men det er noe jeg ikke har skjønt før nå.

Jeg har alltid undret meg over hvordan det er mulig at så mange kroppsbyggere tenker på dette med pump når det for lengst er funnet ut at pumpen i seg selv ikke har noen direkte effekt på å bli hverken større eller sterkere. Dette er grunnen til at jeg har styrt unna kroppsbyggerprogram, da det for meg «ikke gir noen mening». Grunnen til at Max-OT har fungert for meg har sannsynligvis kun å gjøre med at du trener nervesystemet ved hjelp av å kun trene få reps og vekter over 85% av 1RM hele tiden. Der igjen – jeg har aldri hatt veldig god økning av Max-OT, og den jeg har hatt har primært hvert styrkemessig. Ikke muskelmassemessig. Der har jeg hatt ca. 0 økning, uansett hvilket program jeg har trent (bortsett fra i startfasen, og noob-gains kunne komme nærmest av å stirre intenst på en ussel hantel).

Så tilbake til dette med blodet og transporteringen av næring. Det var dette som gjorde at det plutselig sa klikk i hodet mitt. Nå skjønner jeg hvorfor det er så viktig å spise mye før en hard økt. Jeg har alltid trodd at jeg klarer meg fint ved å spise noen brødskiver og drikke litt melk, typisk følge Olympiatoppen sine råd (jeg har mistet mye fortrolighet til kroppsbyggersider etterhvert som jeg har fått et forvrengt bilde av at all informasjonen deres er myntet på byggere som doper seg, som har helt andre rammer å holde seg innenfor).

Nå tror jeg at jeg skjønner hvorfor kroppsbyggere anbefaler å bruke kosttilskudd etter trening, og ikke satse på å spise mat på dette tidspunktet, slik Olympiatoppen gjerne hevder at holder i massevis.

For hør: Hvis det er slik at blodet transporterer næringen i kroppen, at flere reps skaper bedre pump, at en god pump kan øke blodgjennomstrømmingen med 80% og gi blodårene 20 ganger større blodsirkulasjon (jf. Tommi Thorvildsen, http://www.iform.no/pub/art.php?id=1443) - aha! Dette forklarer hvorfor kroppsbyggere er opptatt av pump for å oppnå optimal muskelstørrelse! Musklene tar opp næringen fra blodet, og når du har god pump får musklene masse næring, slik at de kan vokse seg store og sterke! Her kommer også grunnen inn til at det er viktig med rask fordøyelig mat etter trening; da kan kroppen utnytte seg av næringen fortest mulig mens blodgjennomstrømmingen enda er på et nivå som gjør at man kan få fylt musklene fortere enn normalt. Dette er grunnen til at du kan oppleve sterkt økt innhentingsevne om du får i deg næring fort etter trening; kroppen suger til seg næringen som en svamp og ender opp med å bygge seg opp igjen mye fortere enn den hadde klart om du hadde ventet til kroppen var tilbake i «normalmodus», og blodgjennomstrømmingen var som normal.

Nå skjønner jeg hva folk mener med det «anabole vinduet» som varer i 1-2 timer etter trening. Enklere sagt så er denne «tilstanden» ikke noe annet enn en beskrivelse av hvordan kroppen er mens musklene skriker etter næring etter en hard økt, og blodsirkulasjonen er større enn normalt. Det er sirkulasjonen som gjør at det går så fort, ikke at kroppen har behov for næring og må bygges opp igjen. Venter du lenge, kan du oppleve å være stiv og støl i mye lengre tid enn nødvendig, det kan vel de fleste som har prøvd begge deler skrive under på. Saken er at så lenge blodsirkulasjonen er som normal, går det tregere. Uansett når du spiser.

Og pumpen etter treningen varer gjerne i sånn ca. 1-2 timer. Rett etter trening er den ekstremt høy, 30 min etter er den vesentlig mye lavere, 1 timer senere er den vesentlig mye lavere enn for 30 min siden igjen. Etter ca. 2 timer er den helt borte. Effekten av å se mye større ut enn til vanlig er så klart borte for lengst, men blodgjennomstrømmingen er likevel mye bedre enn til vanlig i mer enn bare den tiden da musklene svulmer opp og ser store ut. Sånn tolker iallfall jeg det.

Og viss jeg har tolket alt rett, skjønner jeg nå også hvorfor folk alltid sier at det er så viktig å få i seg næring FORT. Jo fortere du får i deg næring, jo bedre utnyttelse av den høye blodgjennomstrømmingen får du! Venter du i 30 min er gjennomstrømmingen mye lavere. Og dette er også grunnen til at du må ha raskt fordøyelig mat i kroppen. Drikker du f. eks skummetmelk, får du i deg hovedsaklig kaseinprotein, som tas opp mye tregere enn myseprotein. Kroppen fordøyer kaseinet mye tregere, slik at du ikke får utnyttet den gode blodsirkulasjonen.

ALT har gitt mening nå! Omtrent iallfall. Det var bare sånn plutselig... Plutselig skjønte jeg hvorfor jeg må spise slik jeg har lest overalt at du bør spise!

Har nå gått til innkjøp av en bra gainer nå (den til ej-shop. NutriSport-gaineren). Har satt opp en vektøkningsplan som er ligner veldig mye på vektøkningsdietten for 70-80 kgs klassen som Tommi Thorvildsen har satt opp og lagt ut på Tomminutrition.com, men tilpasset den til meg selv slik at jeg vet at jeg kan få i meg det jeg skal hver eneste dag uten å sluntre unna. Heldigvis har jeg gode evner innenfor Excel, samt tolmodigheten til å slå opp i matvaretabeller, og har endt opp med en diett som gir meg ca. 225 g protein, 382 g karbs, 79 g fett og 3145 kcal. Drikker i tillegg et glass vann til hvert måltid nå, slik at næringen fraktes bedre rundt i kroppen (som jeg også lærte av Tommi Thorvildsen).

Treningen kommer til å være en 3 dagers splitt som er satt opp av Tommi Thorvildsen. Jeg fant den i Treningsforum Magasinet, utgave 2, hvor han anbefaler en 16-åring å trene et 3 dagers splittprogram for å legge på seg litt muskelmasse. Her er det ikke noe fokus på å trene opp nervesystemet gjennom 5x5 trening eller lignende, men jeg er interessert i å se hva som kommer til å skje når jeg begynner å spise mye bedre og trener klassisk kroppsbyggertrening. Kroppen skal, om jeg gjør ting riktig, nå begynne å ta opp næring langt bedre, noe som skal føre til at musklene får et veldig bra voksemiljø. Trener jeg intensivt med reps i 8-10-området burde dette føre til økt muskelmasse. Skal fokusere på strict form og begynne lavt, men trene slik at jeg kan opprettholde stødig progresjon over tid. Bruker samme form for progresjon som jeg brukte i Max-OT, bare at jeg nå trener med høyere reps. Begynner derfor med en vekt jeg kan klare 9 reps med. Så fort jeg kan løfte den mer enn 10 ganger, øker jeg med 2,5 kg slik at jeg ikke klarer mer enn 8-9 lenger, og jobber meg opp til å klare å skvise ut 11 repetisjoner på nytt.

I tillegg har jeg en del kreatin stående som jeg ikke har brukt. Har pleid å bruke kre-alkalyn, hvor jeg har brukt 1 kapsel før og etter trening, samt 2 til frokost på hviledager. Tommi anbefaler å bruke 4 per dag; 2 før og etter trening. Derfor gjør jeg som han sier der også.

Leste forresten over en gammel artikkel som jeg leste på iForm for mange år siden. Den heter «Slik spiser du FØR og ETTER trening», og når jeg leste denne om igjen nå ga plutselig alt mye mer mening. Det var mye lettere å forstå hvorfor det er slik som forfatteren sier.

Og alt dette skjedde pga. at jeg leste at kroppen tar opp næring gjennom blodet, og etter trening er blodgjennomstrømmingen så høy at man bør utnytte seg av det.

Jeg har lenge trodd at dette med «timing», det å tilføre kroppen næring RETT etter trening i form av myseprotein osv. bare er noe oppskrytt tøys. At det er en konsekvens av typisk overanalysering. At det holder med en yoghurt og noen brødskiver med kokt skinke, eller noen glass melk og en frukt med raske karbs som banan. Men jeg merker nå fordelene med å benytte seg av kosttilskudd... Og det at man kommer lettere i kcaloverskudd er så klart en gigantisk fordel. Å komme i kcaloverskudd på ren mat alene er ekstremt vanskelig spør du meg.

Nå skjønner jeg at folk kan si at det er bedre å trene dårlig og spise bra, enn å trene bra og spise dårlig. Jeg trodde jeg spiste greit, men innser nå at med mitt kosthold, f. eks ved at jeg er alt for dårlig til spise riktig både før og etter trening, så sender jeg i praksis «tomt blod» til muskulaturen slik at musklene ikke får noe å bygge for, uansett hva jeg måtte foreta meg i gymmet.

Utlogget Rez

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • KALLISTI
Det var litt av en avhandling om det som ganske enkelt kalles pre og post workout shake/måltid Smiley

Lykke til Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!