Skrevet av Emne: Instinktiv spising  (Lest 2652 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Instinktiv spising
« : 14. januar 2010, 10:47 »
Hvorfor skal man telle kalorier? Hvorfor er man mest sulten på kvelden? Hvorfor får vi plutselig lyst på en bestemt matvare? Dette er noen av spørsmålene vi setter under lupen.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Instinktiv spising
« #1 : 15. januar 2010, 11:51 »
 "Spis kun de matvarene du selv ønsker"

Tull og tøys. Man får IKKE pallplass i verken kroppsbygging eller fitness med den filosofien. Man blir neppe i spesielt god form heller. Hadde det vært så enkelt hadde nok flere sett ut som meg.

Hadde blitt mye Pizza og potetgull for min del om jeg kunne velge fritt og likevel oppnådd bedre resultater. Men om det hadde stått: Spis de matvarene du selv ønsker riktig fordelt på karbo, fett og høyverdig protein og unngå transfett og sukker da begynner jeg å bli enig men da er det IKKE lengre fritt valg er det vel?

Som Dorian Yates sa så fint: I dont believe in instinctive training. If i followed my instincts i would be at the pub drinking beer and chasing women all day long.

Utlogget ejinte

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Instinktiv spising
« #2 : 15. januar 2010, 12:38 »
"Spis kun de matvarene du selv ønsker"

Tull og tøys. Man får IKKE pallplass i verken kroppsbygging eller fitness med den filosofien. Man blir neppe i spesielt god form heller. Hadde det vært så enkelt hadde nok flere sett ut som meg.

Hadde blitt mye Pizza og potetgull for min del om jeg kunne velge fritt og likevel oppnådd bedre resultater. Men om det hadde stått: Spis de matvarene du selv ønsker riktig fordelt på karbo, fett og høyverdig protein og unngå transfett og sukker da begynner jeg å bli enig men da er det IKKE lengre fritt valg er det vel?

Som Dorian Yates sa så fint: I dont believe in instinctive training. If i followed my instincts i would be at the pub drinking beer and chasing women all day long.

må gidde å lese gjennom artikkelen og få med deg alt før du kommer med idiotiske kommentarer.

"#1. Lær deg matlaging. Lag retter kun av ferske råvarer. Ingen ferdigprodukter."

altså ikke kjøpepizza og potetgull. lager gode retter av ferske, næringsrike matvarer. og så spiser man når man er sulten og til man er mett. for folk flest, også trenende, passer dette ypperlig siden man slipper å ha et så anstrengt forhold til mat. slanking er en annen sak igjen, men dette er en fin begynnelse på bedre vaner.

instinktiv trening har ingenting med artikkelen å gjøre.

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Instinktiv spising
« #3 : 15. januar 2010, 16:22 »
alltid fulgt instinktet.. funka greit den perioden eg faktisk trente å spiste seriøst:P
Westside disciple

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Instinktiv spising
« #4 : 18. januar 2010, 13:21 »
Ok inrømmer at jeg overdrev litt. Har uansett liten tro på dette. Fordelingen mellom karb, fett og proteiner er veldig viktig for å opppnå gode resultater. Selv om man spiser ulike ting vil det fort bli en feil fordeling her for de fleste som spiser instinktivt tror jeg. Likheten mellom instinktiv trening og spising er at ingen av delene funker dersom man ønsker virkelig gode resultater. Hardt arbeid er ett must. Er enig i at dette sikkert kan funke for noen til en viss grad men er ikke uten grunn til at konkurranseutøvere innen bb og fitness følger strenge dietter og spiseregimer.
At man skal holde seg til rene naturlige råvarer er egentlig selvsagt uansett hvordan man ønsker  spise.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Instinktiv spising
« #5 : 18. januar 2010, 13:39 »
Jeg har tro på instinktiv spising, men hovedproblemet er at det er få som har kontakt med signalene kroppen og sinnet gir for hva som er riktig å spise, og derfor kommer cravings for cola og potetgull opp isteden. Jeg tror imidlertid det er mulig å trene seg opp til det.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Instinktiv spising
« #6 : 18. januar 2010, 16:10 »
Det er klart man kan trenes opp til å spise riktig. Kan vel ikke kalles intinktiv spising da. Instinkt er noe man har ikke noe man får. Gode kostholdsrutiner er noe man må lære seg.
Personlig har jeg verken ett fast treningsprogram eller kostholdsprogram men jeg vil ikke kalle det å følge mine instinkter. Jeg kaller det å følge den kunnskap og erfaring jeg har tilegnet meg gjennom 15+ års trening.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Instinktiv spising
« #7 : 18. januar 2010, 22:42 »
Det er klart man kan trenes opp til å spise riktig. Kan vel ikke kalles intinktiv spising da. Instinkt er noe man har ikke noe man får. Gode kostholdsrutiner er noe man må lære seg.
Personlig har jeg verken ett fast treningsprogram eller kostholdsprogram men jeg vil ikke kalle det å følge mine instinkter. Jeg kaller det å følge den kunnskap og erfaring jeg har tilegnet meg gjennom 15+ års trening.

Jeg mener ikke å trene opp ved å få kunnskap og erfaring med kosthold. Jeg snakker om trening for å komme i kontakt med det kropp/sinn trenger. Kall det gjerne intuisjon. F.eks via yoga og meditasjon. Det har ingenting med vitenskap eller kunnskap og gjøre. 
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget javel234

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Instinktiv spising
« #8 : 11. mai 2010, 14:24 »
Jeg mener ikke å trene opp ved å få kunnskap og erfaring med kosthold. Jeg snakker om trening for å komme i kontakt med det kropp/sinn trenger. Kall det gjerne intuisjon. F.eks via yoga og meditasjon. Det har ingenting med vitenskap eller kunnskap og gjøre. 


kan trenes opp den evnen ja. har levd slik en stund nå og føler meg bra samt at det faktisk ikke har gått negativt utover treningen. trodde jeg ville ende opp med å spise for slite og slikt, men neida. jeg føler også en enorm frihet for dagen fordi jeg slipper å tenke på mat og planlegge hvert måltid. i tillegg har jeg fått mer overskudd mentalt siden jeg ikke lengre er frustrert. "lytt til kroppen". hvem hadde trodde det var så enkelt hehe

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!