Skrevet av Emne: boxesekk..  (Lest 6461 ganger)

Utlogget ola_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 251

boxesekk..
« : 14. januar 2010, 20:50 »
hei!
har hatt boxesekk i en stund nå, men det har egentlig aldri blitt noe orgentlig trening (på denn)..
problemet er at når jeg skal bokse, blir jeg bare stående der å "dellje på sekken :Smiley

spørsmålet er: hvordan er det egentlig man trener på en boxesekk, er det noe
programm/inntervaller for det? Undecided


Utlogget Mandodiao

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: boxesekk..
« #1 : 14. januar 2010, 21:12 »
Et tips kan være å sjekke youtube etter teknikkvideoer og prøve å 'snappe¨ opp tips der ..
Om du har et ønske om å forbedre teknikken da elfølgelig...

Fra min lille erfaring fra boksetrening, så hadde vi to ulike måter å bruke boksesekken på:
1: harde kotrollerte/ukontrollerte slag til utmattelse , som regel delt opp i 3min. sett
2: Teknikk terping på de slagene/komboene vi ville fokusere på ,her også i 3min. sett

f.eks (random) http://www.youtube.com/watch?v=XrqXUA_wWms#noexternalembed

Utlogget I'M A MAN

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 573

Sv: boxesekk..
« #2 : 14. januar 2010, 21:17 »
Jeg har også hatt bokse sekk en stund men har ikke brukt den så mye, men tenkte jeg sku begynne å bruke den snart...

Men de gangen jeg har brukt den har jeg slått hardt og fort så lenge jeg klarer Tongue
Logg:http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99150.0

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: boxesekk..
« #3 : 14. januar 2010, 21:22 »
Gjør som meg, slå til du begynner å blø på fingrene.. Har blitt utrolig sterk i knyttneven av det.
Bare husk på å ikke slå vill som en idiot, tar tid å lære seg å bokse ordentlig men alt i alt så er det med teknikk å gjøre.

Utlogget ola_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 251

Sv: boxesekk..
« #4 : 14. januar 2010, 21:45 »
takk for svar Smiley
men hvis man skal bokse får å varme opp,hadde hvert en bra løsning å bokse
rolig 5 min - pause 1. min - 3min max - pause 1. min - 3min max -1. min pause - 3min max -5 min rolig.
 ??

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: boxesekk..
« #5 : 14. januar 2010, 21:54 »
Hvis du skal bokse slik at du blir varm, så kan du jo f.eks bokse så fort og så mange slag du klarer på 10-20 sekunder. Det gjør deg som oftest jævlig varm, hvis du ikke blir det bare ha en litt tykk genser så skal du nok merke at du svetter.

Utlogget Detik

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 59

Sv: boxesekk..
« #6 : 15. januar 2010, 08:12 »
Går selv på boksing og trener daglig med boksesekk .. Merker framgang for '' hver '' månede. Men ikke slå så hardt at du begyner å blø sånn som eQna sier ... Finn riktig stilling, slå riktig så skal du se den sitter Wink

Utlogget waalern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: boxesekk..
« #7 : 15. januar 2010, 10:19 »
Har spurt selv om effektiv trening på sekk av flere kampsportere og da får jeg til svar 'mix it up'. Derfor har jeg prøvd å lage en rutine som funker for meg. Vi har helsestudio og gymsal på jobben og der har vi en stående 'sekk'

Sånn jeg kjører boksing egentrening.
Begynner med skyggeboksing. Lar armene gå lett og ledig. 3 x 3 min.
Så kjører jeg opp tempoet litt. Da kjører jeg rette slag 30 sekunder så fort jeg kan, hviler 30 sekunder så ny runde samme, så kjører upercut og hook samme. to runder ganger 30 sekunder på alle de 'vanlige slagene'
Etter det finner jeg meg en strek på gulvet i gymsalen. Da prøver jeg fotarbeidet. Da kjører jeg som regel enten hooker eller venstr høyre komboer mens jeg ruller og flytter meg frem og tilbake over streken. Rett og slett for å få inn fotarbeidet. viktig å huske på å bruke beina så mye som mulig, ikke bare overkroppen når man 'ruller'/'dukker.

så begynner jeg på sekken. Jeg begynner som regel med rette slag. Det som er viktig er ikke bare slagen men at fotstillingen er bra, og at du holder guard. Altså en god boksestilling. Bare stå og slå er jo ikke boksing.

Så begynner jeg å legge på  litt mer på kombinasjonene. kjør feks vestre høyre venstre og flytt deg til høyre en kvart runde rundt sekken. Flytt deg som en bokser gjør det og tenk alltid på at guarden er der den skal være. Kjør den komboen som du plukker ut en 10 - 15 ganger. Legg vekt på hvordan du står og guard. Hver gang du bytter kombo kjører du den en 10 - 15 ganger. Først bare vanlig, så med at du flytter deg. Etterhvert legg på ruller, tenkte blokker, dukker osv.


Føler i hvertfall det funker for meg...

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: boxesekk..
« #8 : 16. januar 2010, 04:03 »
Skrev akkurat ett rimelig langt innlegg,med litt langvarig tankevirsomhet inni mellom.
Tenkte ikke på å kopiere det før jeg la det ut,så får jeg innloggingssiden og fikk heller ikke
gått tilbake til teksten.Så da er det bare å legge seg..så kan dette her brenne i helvete så lenge.
Kanskje jeg gidder å skrive noe igjen i morra...
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget ola_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 251

Sv: boxesekk..
« #9 : 16. januar 2010, 10:33 »
 Bow
har kjedd med meg å Wink skriver ikke så lange innleg, er værdens tregeste til å skrive å (er ganske ny innen trening osv.) (skriver VELDIG mye feil å Tongue)

håper du gidder å skrive noe igjen i dag Thumbsup


              Smiley                                                                       
                                                                                    kan få honnør hvis det er noe trøst..

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: boxesekk..
« #10 : 16. januar 2010, 18:21 »
Huff.. Sad ja da prøver jeg igjen..
Mye varierte..og variable tips her Smiley waalern er inne på mye bra.

Først og fremst hadde det vært fint med litt info da..om du kan slå..ikke sant Ola..? Wink
Kan du ikke..så lær det først..så slipper du skader og feiltrening..

Gjør som meg, slå til du begynner å blø på fingrene.. Har blitt utrolig sterk i knyttneven av det.
Fint at du vil herde eQna,men det er lite nødvendig å slå til blods,bruk bandasje og sekkehansker.
Og ja..bruk bandasje..

Hvis du skal bokse slik at du blir varm, så kan du jo f.eks bokse så fort og så mange slag du klarer på 10-20 sekunder. Det gjør deg som oftest jævlig varm, hvis du ikke blir det bare ha en litt tykk genser så skal du nok merke at du svetter.
Dette kalles for å pulse-opp og er noe man gjør i forbindelse med kamp så man ikke får pulssjokk i kampen(skjer når tempoet blir høyt for fort).Å pulse opp har ingenting med selve oppvarmingen å gjøre
(selv om du sikkert blir svett Wink)Varm opp på vanlig måte med store muskler og store bevegelser først.

takk for svar Smiley
men hvis man skal bokse får å varme opp,hadde hvert en bra løsning å bokse
rolig 5 min - pause 1. min - 3min max - pause 1. min - 3min max -1. min pause - 3min max -5 min rolig.??
Med 3 min max håper jeg du mener ca 80% av max.
Max er max.. Wink dvs 100%..ved 80-85%(ca mål for toppidrettsutøvere)starter melkesyre produksjon i musklene..derfor vil du ikke klare å maxe i 3 min..klarer du å sprinte i 3min..?? Smiley
Push maxpulsen din,men ikke ligg over grensa..
Du kan jo selvfølgelig kjøre langintervall på sekk,selv er jeg ikke for det..er sikkert bare meg men.. :Smiley

Skal du kjøre sekkeintervall så ville jeg ha kjørt 10-10,15-15,15-30(30 pause)30-30 syntes jeg blir for lenge..kjør det i 2 eller 3 min runder.

Det er jo mange forskjellige måter å gå på sekk:
Avstandene:
-Avstandsboksing
-Halvdistanse
-Infight
-Variert avstand

Så deler du inn i spesifike oppgaver:
-Intervaller
-Faste kombinsjoner
-Finter
-Eksplosive teknikker(med en liten pause i mellom)
-Enkelteknikker(en teknikk av gangen)
-Jobbe med kun venstre eller høyre arm
-Jobbe i motsatt kampstilling
-Tempoveksel(småintervaller,som en fartslek når du jogger)
-Steporientert(slå-og-gå sideveis)
-Starte inne-slå deg ut
-Inn- og utbevegelser
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget ola_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 251

Sv: boxesekk..
« #11 : 16. januar 2010, 18:49 »
 Cheesy
tusen takk får kjempe bra og utfyldende svar!

om jeg kan slå?..  det var vell i fjor mye skjedde.. hadde klart å bølle på meg en gjeng (av våre nye landsmen).. da begynte jeg rett og slett med å lære meg selvforsvar, alt fra thai boxing, kick boxing,
boxing till aikido. lærte veldig mye på det året og det var da jeg "oppdaget" hvor "gøy" det var å trene! Smiley

men når jeg ser hva du skriver som:
-Avstandsboksing
-Halvdistanse
-Infight
-Variert avstand

-Intervaller
-Faste kombinsjoner
-Finter
-Eksplosive teknikker(med en liten pause i mellom)
-Enkelteknikker(en teknikk av gangen)
-Jobbe med kun venstre eller høyre arm
-Jobbe i motsatt kampstilling
-Tempoveksel(småintervaller,som en fartslek når du jogger)
-Steporientert(slå-og-gå sideveis)
-Starte inne-slå deg ut
-Inn- og utbevegelse


så ser jeg at det er VELDIG mye jeg ikke kan også! Wink

nå trener jeg fotball og styrke.. har planer om å begyne på boxing etterhvert Smiley..


litt flaut, men 10-10, 15-15, 15-30? Undecided

.. .. .. ..
                                                                                                           18smileysleep










































Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: boxesekk..
« #12 : 16. januar 2010, 18:58 »
Lillefighter@

Sa ikke at det jeg gjorde var 100% riktig, skrev det JEG mener og det JEG syns funker.
Så lenge du blir "varm" så har det ikke noe å si om du slår 1min eller 2min, poenget er bli "varm".

Vi har en Europa mester i kickboxing på treninga, og han fortalt alt det jeg skrev her nå. (ang. det med knyttneven)


Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: boxesekk..
« #13 : 16. januar 2010, 23:42 »
om jeg kan slå?..  det var vell i fjor mye skjedde.. hadde klart å bølle på meg en gjeng (av våre nye landsmen).. da begynte jeg rett og slett med å lære meg selvforsvar, alt fra thai boxing, kick boxing,
boxing till aikido. lærte veldig mye på det året og det var da jeg "oppdaget" hvor "gøy" det var å trene! Smiley
Regner med du ikke har lært deg alt deg i løpet av ett år.. Wink
Bra du er i gang og har funnet entusiasmen da.. :)men trening på egenhånd fører gjerne til mye
feiltrening som en trener senere må bruke mye tid på å rette.Sååå..finn deg en klubb..jo fortere jo bedre.
 Smiley


litt flaut, men 10-10, 15-15, 15-30? Undecided
10sek arbeid-10sek hvile   Smiley
                   
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: boxesekk..
« #14 : 17. januar 2010, 00:00 »
Sa ikke at det jeg gjorde var 100% riktig, skrev det JEG mener og det JEG syns funker.
Så lenge du blir "varm" så har det ikke noe å si om du slår 1min eller 2min, poenget er bli "varm".
Og jeg skriver deg JEG mener er riktig..og hva JEG mener du ta feil om..
Dette er ett diskusjonsforum vet du  Wink
 
 Men at du er varm betyr ikke nødvendigvis at du er riktig oppvarmet..
Dvs at selv om du blir varm(og svett)av å pulse opp så betyr ikke det at du er gjennomvarm.
Blir som fotballspillere som sitter i bilen med varmeapparatet på fordi de tror effekten er den samme.
Elementær treningslære egentlig..

Vi har en Europa mester i kickboxing på treninga, og han fortalt alt det jeg skrev her nå. (ang. det med knyttneven)
Neimen :)Da kan jo vi ta denne diskusjonen på trening..for hvis du har en regjerende(?)europamester
på treninga så trener du jo sammen med meg.. Smiley
Men siden jeg uansett kjenner personen så lurer jeg fælt på hvem det er..
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!