Skrevet av Emne: Proteiner? Hvor mye er nok?  (Lest 8711 ganger)

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #15 : 16. januar 2010, 01:55 »
Hvorfor presse i seg tunfisk når det finnes så mange andre gode kilder til proteiner???

Hva som er for mye tunfisk eller ikke vet ikke jeg, men den inneholder ihvertfall en aminosyre som kan føre til matforgiftning. Denne aminosyren forekommer i spesielt stor grad i tunfisk, så jeg ville vurdert å droppe et par bokser.

Ja, spiser man 100 tunfisk bokser i uken får man i seg for mye kvikksølv, det har du rett i.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #16 : 16. januar 2010, 07:23 »
Mat skal smake. Punktum finale.

Tunfisken har blitt populær fordi den er billig og inneholder mye proteiner pr. 100g.

Selv synes jeg at folk som trener styrke tenker for lite over hva maten egentlig betyr, for man kan lett klare å bygge muskler, tro det eller ei (!) på mat som smaker godt.

Selv hadde jeg min periode hvor jeg gnaflet tunfisken rett fra boksen. Trodde til og med at den var bedre enn annen proteinrik kost.
Men den tid er over for lengesiden, og jeg supplerer heller med proteinkilder som smaksløkene mine trives bedre med.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #17 : 16. januar 2010, 09:28 »
Spørsmålet var vel eeegentlig hvor mye proteiner en trenger å innta for at det skal være nok. Smiley

Det vil selvfølgelig avhenge av målsettning og hvilken type diett en forholder seg til
Forholder en seg til en ketosediett med mye fett i, så vil jeg anta at 2,5-3 gram protein/kg kroppsvekt er såpass mye at en via proteinet får dannet alt for mye karb (neoglukogenese). Det ville derfor virke negativt på selve grunntanken bak dietten

Er en en ordnær trimmer som de fleste av oss, så holder det i hvertfall lenge med 1,5g/kg noenlunde mager kroppsvekt.

Vil en være på den sikre siden så kan det forsåvidt være greit å hive innpå både to og tre gram pr kilo kroppsvekt, men absolutt nødvendig er det seff ikke mht å få resultater.

Mengden en "trenger" er jo også svært avhengig av hva en får i seg av de andre makronæringsstoffene. Spiser en moderat med fett og relativt lite karb, så er det greit å holde proteininntaket høyt (2.5-3.5 g/kg). Dersom en imidlertid spiser mer balansert (hovedandelen av energien fra karb og middels fra fett), så er det slett ikke nødvendig å pøse på unødig med proteiner - da er i hvertfall 2g/kg mer enn nok!

Ø

PS!.....vet ikke om det var en skrivefeil i starten på tråden...men fem bokser tunfisk i ett måltid...for en på 75kg...ja, det blir bare psyco! Smiley Vel, det er psyco for en på 150kg også...så det er sagt!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #18 : 16. januar 2010, 10:12 »
brs innlegg tri man! er på ketose diet selv for øyeblikket og spiser aldri mer enn 250g prot ihvertfall på ca 3100kcal hver dag. Keto runs (kortere keto dietter med supercompensations på slutten) fungerer utrolig bra for meg ihvertfall og kan anbefales. Om noen ikke kan så altfor mye eller bare vil utvide kunnskapen sin så kjøp BETTER THAN STEROIDS. Dere vil være evig takknemlige for den nyttige og enkelt anvendelige informasjonen om diet som står der.
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #19 : 16. januar 2010, 11:42 »
Spørsmålet var vel eeegentlig hvor mye proteiner en trenger å innta for at det skal være nok. Smiley

Det vil selvfølgelig avhenge av målsettning og hvilken type diett en forholder seg til
Forholder en seg til en ketosediett med mye fett i, så vil jeg anta at 2,5-3 gram protein/kg kroppsvekt er såpass mye at en via proteinet får dannet alt for mye larb (neoglukogenese). Det ville derfor virke negativt på selve grunntanken bak dietten

Er en en ordnær trimmer som de fleste av oss, så holder det i hvertfall lenge med 1,5g/kg noenlunde mager kroppsvekt.

Vil en være på den sikre siden så kan det forsåvidt være greit å hive innpå både to og tre gram pr kilo kroppsvekt, men absolutt nødvendig er det seff ikke mht å få resultater.

Mengden en "trenger" er jo også svært avhengig av hva en får i seg av de andre makronæringsstoffene. Spiser en moderat med fett og relativt lite karb, så er det greit å holde proteininntaket høyt (2.5-3.5 g/kg). Dersom en imidlertid spiser mer balansert (hovedandelen av energien fra karb og middels fra fett), så er det slett ikke nødvendig å pøse på unødig med proteiner - da er i hvertfall 2g/kg mer enn nok!

Ø

PS!.....vet ikke om det var en skrivefeil i starten på tråden...men fem bokser tunfisk i ett måltid...for en på 75kg...ja, det blir bare psyco! Smiley Vel, det er psyco for en på 150kg også...så det er sagt!

Bra innlegg. Vil bare rette på en ting. Det heter glukoneogenese Smiley
Sa brura

Utlogget PressPlayOnTape,8,1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #20 : 16. januar 2010, 12:32 »
Ja, spiser man 100 tunfisk bokser i uken får man i seg for mye kvikksølv, det har du rett i.

Hvor i innlegget mitt nevner jeg kvikksølv? Jeg nevner at en AMINOSYRE (histidin) som det er spesielt mye av i tunfisk kan føre til matforgiftning. Det var noen tilfeller for noen år tilbake.
Høyde: 186
(Morgen)Vekt: 83,0 kg 08/09-07
                      97,1 kg 01/03-08 (Fett% 19,1)
                      86,3 kg 13/09-08 (Fett% 10,9)
                    101,0 kg 07/02-09 (Fett% 17,9)
                      87,9 kg 12/09-09 (Fett% 10,3)
                    100,2 kg 06/03-10 (Fett% 13,9)
                      90,9 kg 04/09-10 (Fett%  9,8)
                      97,1 kg 05/02-11 (Fett% 12,1)
                      91,4 kg 27/08-11 (Fett%  8,9)

Eat or be Eaten

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #21 : 16. januar 2010, 12:40 »
Man bør vel få i seg proteiner av andre slag enn tunfisk også for å unngå mangel på visse aminosyrer?
Selv spiser jeg mest for funksjon og ikke smak. Er andre ting som er viktigere for meg enn mat, så lenge jeg får den næringen kroppen min trenger for å fungere bra selvsagt  Wink
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #22 : 16. januar 2010, 12:44 »
Bra innlegg. Vil bare rette på en ting. Det heter glukoneogenese Smiley

Nerd!  dry

 Smile

Stemmer nok det, men begge blir på en måte riktig da - "Ny-glukose-skapelse" og "Glukose-ny-skapelse" lissom  Smiley
Har en kroppsbyggende bekjent som er utrolig inne i ketogene dietter (gått på det i mer enn 15 år), som er veeeldig opptatt av det der med å ha et moderat proteininntak på den type dietter serru Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #23 : 16. januar 2010, 12:46 »
Joda, etter igår så vurderte jeg litt og nå er jeg oppi 2-3 bokser. Men nå øker vekta, sist jeg veide meg var 4januar, blir spennende å se på mandag hva jeg har fått til på disse to ukene med mye spising Cheesy

Men for all del, det er ikke bare proteiner jeg stapper i meg, spiser en del ris/poteter/nøtter osv.

Ellers så skjønner jeg hva dere vil frem til, så har mye å lære når det kommer til mat.

Jeg er forsatt ung, må bare sette meg inni det her med mat så vil det nok gå bra.
Så tusen takk for svarene igjen, hvis det er noe dere vil tilføye så er det velkommen, har mye å lære Smiley

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #24 : 16. januar 2010, 12:57 »
Hvor i innlegget mitt nevner jeg kvikksølv? Jeg nevner at en AMINOSYRE (histidin) som det er spesielt mye av i tunfisk kan føre til matforgiftning. Det var noen tilfeller for noen år tilbake.

Når det gjelder histaminforgiftning, så er vel det en nokså sjeldent forekommende sak. Jeg har aldri hørt noe særlig om det i Norge, selv om jeg er litt mer enn middels opptatt av fisk på alle måter Smiley ....og det konsumeres da en del reale porsjoner makrell (og forsåvidt tunfisk) i dette landet også Smiley
Zyrtec tar uansett de verste symptomene vil jeg tro Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget PressPlayOnTape,8,1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #25 : 16. januar 2010, 13:11 »
Når det gjelder histaminforgiftning, så er vel det en nokså sjeldent forekommende sak. Jeg har aldri hørt noe særlig om det i Norge, selv om jeg er litt mer enn middels opptatt av fisk på alle måter Smiley ....og det konsumeres da en del reale porsjoner makrell (og forsåvidt tunfisk) i dette landet også Smiley
Zyrtec tar uansett de verste symptomene vil jeg tro Wink

Er nok ikke så vanlig. På en annen side, hvor mange spiser 5 bokser tunfisk i ett måltid...

Her er et par tilfeller:

http://matportalen.no/artikler/2006/12/mistenker_flere_tunfisk-produkter_for_aa_gi_histaminforgiftning
Høyde: 186
(Morgen)Vekt: 83,0 kg 08/09-07
                      97,1 kg 01/03-08 (Fett% 19,1)
                      86,3 kg 13/09-08 (Fett% 10,9)
                    101,0 kg 07/02-09 (Fett% 17,9)
                      87,9 kg 12/09-09 (Fett% 10,3)
                    100,2 kg 06/03-10 (Fett% 13,9)
                      90,9 kg 04/09-10 (Fett%  9,8)
                      97,1 kg 05/02-11 (Fett% 12,1)
                      91,4 kg 27/08-11 (Fett%  8,9)

Eat or be Eaten

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #26 : 17. januar 2010, 13:47 »
Er nok ikke så vanlig. På en annen side, hvor mange spiser 5 bokser tunfisk i ett måltid...

Her er et par tilfeller:

http://matportalen.no/artikler/2006/12/mistenker_flere_tunfisk-produkter_for_aa_gi_histaminforgiftning



Hehe ja sant nok! En boks pr måltid holder vel for de fleste. Jeg har forsåvidt tidvis hivd innpå to bokser i slengen dersom jeg har gått glipp av et måltid jeg også......og to bokser er i grunn tøft nok for min del hverfall


Det oppslaget der er forøvrig forenlig med det jeg har hørt tidligere også; at de fleste tilfellene er knyttet til inntak av fersk eller frossen tunfisk inntatt rå (sushi) eller varmebehandlet.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Proteiner? Hvor mye er nok?
« #27 : 17. januar 2010, 14:09 »

Hehe ja sant nok! En boks prmåltid holder vel for de fleste. Jeg har forsåvidt tidvis hivd innpå to bokser i slengen dersom jeg har gått glipp av et måltid......og  to bokser er i grunn tøft nok for min del hverfall

Det oppslaget der er forøvrig forenlig med det jeg har hørt tidligere også; at de fleste tilfellene er knyttet til inntak av fersk eller frossen tunfisk inntatt rå (sushi) eller varmebehandlet.
Kjører to bokser tunfisk til lunch hver dag, jeg...  Food

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!