Skrevet av Emne: For lite volum på isolasjonsøvelsene?  (Lest 2148 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

For lite volum på isolasjonsøvelsene?
« : 15. januar 2010, 21:53 »
Hei!

Jeg sitter og vurderer 5x5 Powerbuilding, men det er én ting med programmet jeg ikke klarer å få fokuset bort fra.

Volumet.

Viss jeg skal trene bryst én gang i uken, og trener bryst på tirsdag, hvordan kan 4 sett med 10 reps være nok til neste tirsdag? Jeg liker tanken med å at man trener opp kroppen til å håndtere tyngre vekter gjennom 5x5-metoden, en velutprøvd metode som visst nok fungerer veldig bra for styrke. Men du bygger ikke akkurat mye størrelse på å trene 5 sett med en konstant vekt før du begynner å slite skikkelig med å ta de 5 repetisjonene i hvert sett. Siden man begynner lavt, frykter jeg at man kaster bort mye tid den første tiden fordi man ikke trener intenst nok til at musklene begynner å vokse før man er langt ute i programmet, og de 5 settene med 5 repetisjoner begynner å føles veldig tunge.

Jeg er også redd for å spise mye på dette programmet. Når man begynner med så lav intensitet som man jo gjør i starten (4 sett x 10 reps til failure er ikke akkurat en kjempejobb for kroppen å restituere seg etter, og 5x5 på en vekt man kan løfte uten problem merker man jo ikke på musklene en gang), ser jeg for meg at det er lett å legge på seg mye unødvendig vekt i de første ukene.

Jeg synes egentlig det ser ut som for lite trening i dette programmet. En kropp må da tåle mye mer enn dette og samtidig ikke bli overtrent?

Folk har så mange forskjellige tanker om dette at jeg blir helt sprø i hodet av det. Noen som har noen tanker om dette de vil dele?

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: For lite volum på isolasjonsøvelsene?
« #1 : 15. januar 2010, 22:44 »
Det 5x5 powerbuliding-programmet til iform er ikke et 5x5-program i den betydningen som ilegges begrepet her. At et program er et 5x5 betyr ikke at man tar fem reps med fem repetisjoner, men at man trener hele kroppen hver økt, med mye eller bare baseøvelser, stort sett fem reps per sett og hovedsaklig lineær progresjon, alts at man legger på litt fra økt til økt.

For splitt-program a la iform-programmet er det muligens best å spørre om råd andre steder.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: For lite volum på isolasjonsøvelsene?
« #2 : 16. januar 2010, 00:28 »
Åja... Det har du rett i! Noen får flytte den da. Beklager for feilposting.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!