Skrevet av Emne: Boey og vektloefting  (Lest 2328 ganger)

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Boey og vektloefting
« : 18. januar 2010, 13:24 »
Trenger litt flere treningsrelaterte traader her synes jeg, saa jeg slenger i alle fall ut noen spoersmaal og haaper paa svar Smiley.

Spesielt til dere som driver aktivt; hvor ofte boeyer dere? Kjoerer dere baade vanlig og front, og hvordan er fordelingen? Hvor mange reps kjoerer dere og hva med periodisering (saann omtrentlig)?

Selv kjoerer jeg boey paa Mandag, Onsdag og Fredag (vanlig boey onsdag, front de to andre dagene). Paa disse dagene kjoerer jeg relativt lett med olympiske loeft (fokus paa hurtighet og teknikk). Tirsdag og torsdag prioriteres olympiske loeft. Boey paa mandag og onsdag kjoerer jeg tungt med 2-1 reps opp til noen toppsett med naer maks (men aldri til failure). Fredag er vanligvis en middels/lett dag med mange doble repetisjoner og fokus paa hurtighet og god teknikk. Lette uker og oekter tas naar kroppen sier i fra Smiley

Hvordan kombinerer dere boey og olympiske loeft? Jeg er sikker paa at det maa vaere flere enn meg som er interessert i aa hoere andres erfaringer, saa haaper noen er villige til aa dele Cheesy


Utlogget Zhenja

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

Sv: Boey og vektloefting
« #1 : 18. januar 2010, 13:56 »
Persene mine er 180kg i front og 230kg bak.

På mandager kjører jeg stort sett bak og mye mengde, dvs. 25 løft over 70%.

På tirsdager kjører jeg en kombinasjon med front knebøy+overstøt (2+2). Belastningen er avhengig av dagsformen her, men kjører aldri under 70% i alle fall.

Onsdag er det lett, evt. eksplosiv (50%), front. Ca 70-85%.

På fredager er det tung knebøy bak og kun 18 løft, 2-3 reps. Her er det opp mot 100% av det man greier trippel på den dagen.

Lørdagene er det eksplosiv knebøy bak hvor jeg stort sett kjører 3-4 reps. på 50% av pers.

Har for tiden fokus på å få opp styrken min i front så da kjører vi front-knebøy isteden for bak på fredagene. Men vanligvis ser programmet slik ut.

Tekniske øvelser kjører jeg på mandag,onsdag og fredag. Når jeg er i en mengdeperiode har jeg bare støt en gang i uka siden denne øvelsen tar så hardt på bein og rygg.
Dæ æ jabnå så dræge!

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Boey og vektloefting
« #2 : 18. januar 2010, 14:10 »
Takker for utfyllende informasjon Smiley. Jeg er kun en rekreasjonsloefter, saa jeg har kuttet stoet helt grunnet noen negative erfaringer med ryggen. I stedet kjoerer jeg rykk og rykk-varianter hver ukedag, med varierende intensitet, samt press og pushpress-oevelser tre dager i uka.

Vil du si at kneboey bak er en oevelse som er mer relatert til rykk enn det frontboey er? Jeg liker godt frontboey, og har vel ressonert slik at naar jeg kjoerer saapass mye rykk-oevelser saa trenger fremside laar litt mer fokus. Derav to dager front og en dag bak. Har du noen synspunkt eller gode innspill?

Utlogget Zhenja

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

Sv: Boey og vektloefting
« #3 : 18. januar 2010, 22:37 »
Høres jo ut som du har helt grei fordeling og utvalg av øvelser for en mosjonist da Cool

Hvorfor vi kjører knebøy bak samme dag som vi har rykk tror jeg har noe med belastningen å gjøre. Når man kjører støt så får man jo temmelig stor belastning på lår og kne og trener derfor front på lettere vekter enn når man kjører bak. Sånn rent styrkemessig tror jeg ikke det har så mye å si. Vanligvis så har man ikke store problemer med å reise seg i et rykk Tongue
Dæ æ jabnå så dræge!

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Boey og vektloefting
« #4 : 19. januar 2010, 12:50 »
Takk for positiv tilbakemelding Smiley.  Som en gammel mann paa 33 er jeg noedt til aa legge opp treningen slik at det er goey og motiverende aa holde paa Tongue. Det var derfor jeg startet med olympiske oevelser, og spesielt rykk. I tillegg hadde jeg lyst paa bedre kondisjon, stoerre smidighet og kroppsbeherskelse, samt aa bli kvitt noen ekstra kilo. Jeg hater egentlig jogging og kondisjonstrening, saa da syntes jeg det var helt topp aa oppdage olympiske loeft! Egentlig synd at mange aldri oppdager hvor fantastisk allround trening olympiske oevelser gir. Jeg pleide aa fokusere paa styrkeloeftene, men foeler jeg naa har faatt en ny giv og har stoerre glede av treningen. Haaper et eget delforum for vektloefting her paa treningsforum ogsaa kan vaere til hjelp for flere mosjonister som er nyskjerrige paa sporten. Slik sett er det veldig flott at du og andre aktive utoevere kommer med innspill og svarer paa poster. Godt jobba Cheesy

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: Boey og vektloefting
« #5 : 15. februar 2010, 15:02 »
Persene mine er 180kg i front og 230kg bak.

På mandager kjører jeg stort sett bak og mye mengde, dvs. 25 løft over 70%.

På tirsdager kjører jeg en kombinasjon med front knebøy+overstøt (2+2). Belastningen er avhengig av dagsformen her, men kjører aldri under 70% i alle fall.

Onsdag er det lett, evt. eksplosiv (50%), front. Ca 70-85%.

På fredager er det tung knebøy bak og kun 18 løft, 2-3 reps. Her er det opp mot 100% av det man greier trippel på den dagen.

Lørdagene er det eksplosiv knebøy bak hvor jeg stort sett kjører 3-4 reps. på 50% av pers.

Har for tiden fokus på å få opp styrken min i front så da kjører vi front-knebøy isteden for bak på fredagene. Men vanligvis ser programmet slik ut.

Tekniske øvelser kjører jeg på mandag,onsdag og fredag. Når jeg er i en mengdeperiode har jeg bare støt en gang i uka siden denne øvelsen tar så hardt på bein og rygg.
Ingen mark?
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Boey og vektloefting
« #6 : 15. februar 2010, 20:33 »
spørsmålet i starten er hvordan kombineres knebøy og olympiske løft. han trener masse støt og rykkdrag  i forskjellige varianter i løpet av en vanlig treningsuke, men det er bare ikke ramsa opp i det innlegget.
vektløftere trener stortsett en variant av drag/mark nesten hver trenings dag

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!