Skrevet av Emne: Jeg sliter med motivasjonen..  (Lest 1601 ganger)

Utlogget JosteinT.J.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 370
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 370

  • Hulk to be
Jeg sliter med motivasjonen..
« : 19. februar 2010, 16:38 »
...men ikke med min egen. En jevngammel venn av meg (18år) har i lengre tid "vært på slankern". Han er ganske overvektig og vil ned i vekt. Men problemet er at selv om han starter med trening og kosthold, detter han så fort av lasset, og han er ikke typen som lar seg overtale lett, og blir fort irritert om du "maser". Problemet er at han bor alene, har alle pengene han trenger osv. Han er med andre ord ikke avhengig av noen for å klare seg, så han styrer løpet veldig mye selv.

Noen som har hatt suksess med å motivere venner? Jeg vil veldig gjerne se han lykkes i dette, vi er gode venner. Noen som har tips, motivasjonsvideoer e.l?

Hjelp mottas med takk og honnør!

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #1 : 19. februar 2010, 22:48 »
Du kan ikke fortsette å leke mammaen hans, han er 18år og må klare denne jobben selv! Det er både snilt og hyggelig av deg å forsøke hjelpe ham, men saken er den at han ikke er motivert nok til noen endring. Da får han heller fortsette i sitt eget spor frem til han er klar over hva han må forandre. Det er altfor energi- og ressurskrevende for deg å skulle bruke tid på en som egentlig ikke vil endre seg.

Sier ikke at du skal forlate han, det er bare bra om dere trener sammen osv, men ikke ta hans problemer på dine skuldre.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #2 : 19. februar 2010, 22:52 »
Det viktigste er holdningene. Han må ikke tro det er lett og begynne glede seg for mye til å bli tynn. Da vil man fort bli skuffet over vanskelig det er, tenke det er evigheter til du er ferdig osv. I det hele tatt  må du nedjustere dine forventninger og det er i seg selv meget demotiverende.

Derfor er det interessant nok bedre å starte dietten med en mer pessimistisk holdning, for deretter å etterhvert kunne oppjustere forventningene når resultatene kommer. Sistnevnte er i seg selv meget motiverende.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget JosteinT.J.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 370
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 370

  • Hulk to be
Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #3 : 19. februar 2010, 23:01 »
Joda, jeg innser vel egentlig det dere sier her, hadde bare håpet at noen hadde lignende erfaringer. Jeg vet det er teit å leke "mamma", men vi er faktisk ikke bare venner men også søskenbarn, så har en viss ansvarsfølelse Tongue Men jeg antar at det ikke er så mye jeg kan gjøre uten 24/7 oppfølging, og det blir jo bare teit.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #4 : 20. februar 2010, 13:39 »
Jeg tror han må ha noe han syns er kjekt å holde på med for å være motivert til å fortsette. Er du sikker på at det ikke finnes en eller annen fysisk aktivitet han virkelig kan like? Hvis det i tillegg er noe dere kan gjøre sammen, hjelper det på også. Eller kanskje han er en som fort blir lei uansett? I så fall vil vel gjerne nøkkelen ligge i variasjon, altså å bytte aktivitet. De fleste syns jo at et eller annet som får dem svette er gøy. Personlig ble jeg jo fullstendig bitt av spinningbasillen da jeg var overvektig, og har holdt meg til det og sykling, samt å gå i fjellet fordi jeg trives med det. Det er kun han selv som vet hva som er "det rette" for ham, men jeg vil bli overrasket om dere ikke finner noe som kan svi av noen kalorier for ham, og som han kan gjøre med et smil om munnen.  Smiley

Utlogget tsk tsk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 106

  • Nei nei
Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #5 : 20. februar 2010, 14:14 »
Ta han igjen på veien, altså, bli like feit, så går dere resten av turen sammen. Da kan du kalle deg kompis.

Utlogget JosteinT.J.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 370
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 370

  • Hulk to be
Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #6 : 20. februar 2010, 14:17 »
Hehe, så mye ekstraarbeide tror jeg ikke det er verdt Tongue

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #7 : 20. februar 2010, 14:21 »
blir litt av det samme her men, fins sikkert minst EN idrett som han liker å holde på med eller vil begynne med, er det alltid.
1. Kan fungerer å slenge realitetet i trynet på han, kanskje er han hard og bryr seg ikke, men  når det gjelder så kommer de orda du sa fram og kan fungerer som motivasjon (eller så går det bare feil vei, 50/50)

2. når han begynner å se og ikke minst begynner å merke at buksene og diverse begynner å bli løsere så er det ingenting som stopper han fra å fortsette. DET er motivasjon..

Så finn på fysiske aktivitet (ikke golf feks Tongue) og ha det morsomt, kosten kan være vanskelig å følge 100% når man er aleina og ska klare dette men tar tid å snu om vanene.

Utlogget tsk tsk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 106

  • Nei nei
Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #8 : 20. februar 2010, 14:27 »
Få han interessert i off-pistekjøring. Ta han med på toppturer, altså hvor dere går til toppen av fjellet og står på ski ned igjen. Flere som kommer under overvekten etter slike vintre og alle liker vel å stå på ski?!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #9 : 20. februar 2010, 14:28 »
Eller han kan feige helt ut og kjøre vanlig styrketrening og modifisert(mer mat) health of fitness concept på matfronten. Veldig tregt, men langsomt vil han bytte ut fett med muskler, og fremgangen vil kanskje motivere han til å gå ned i vekt raskere.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget JosteinT.J.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 370
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 370

  • Hulk to be
Sv: Jeg sliter med motivasjonen..
« #10 : 20. februar 2010, 14:58 »
Ja, skal prøve å overtale han igang igjen. Jeg trener jo hver dag, så da kunne vi avtalt tider der vi møtes på senteret et par ganger i uka kanskje... Takk for hjelp alle sammen!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!