Skrevet av Emne: Trene hele kroppen på en trening?  (Lest 11398 ganger)

Utlogget toshibadell

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Trene hele kroppen på en trening?
« : 20. februar 2010, 23:17 »
Hei!

Jeg er en 17 år gammel gutt, jeg går på gainer og kreatin, veier 62 kg, 177 høy. Jeg har trent 1 mnd på elixia nå. Når jeg trener så pleier jeg å trene hele kroppen hver gang, trener rundt 2 timer. Men jeg har sett mange, og hørt at man bør bare trene et par kropsdeler av gangen. Som f. eks rygg en dag, bryst en annen, armer en annen osv. Jeg har trent alt i en måned nå, og jeg merker forskjell. Men hva anbefaler dere?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #1 : 20. februar 2010, 23:19 »
Tren hele kroppen hver gang. Men finn deg et skikkelig program f,x RYP.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Morrille

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #2 : 20. februar 2010, 23:29 »
Som nybegynder vil jeg anbefale deg å trene hele kroppen hver gang - altså et fullkroppsprogram.
Så kan du alltid senere bytte til et split-program. Men ikke tenk på det nå.
Du skriver at du bruker gainer og kreatin. Men hva spiser du? Husk kosten du spiser hver dag er mye viktigere enn tilskudd som kreatinin, gainer osv. Skal du ligge på deg muskler må du være i kalorieoverskudd og du må innta nok proteiner.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #3 : 21. februar 2010, 00:08 »
Tren fullkroppsprogram helt til fremgangen/progresjonen uteblir.

Men syns 2timer styrketrening hørtes veldig lenge ut.... Mulig du bør gjøre noen endringer.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #4 : 21. februar 2010, 00:28 »
Tren hele kroppen en stund til, kanskje 1-2 mnd. Deretter ville jeg forandret og trenet noen kroppsdeler pr trening.

Ikke bry deg så mye om hvor lenge du trener, kompisen min og jeg har trenet en god stund nå, og trener 4 ganger i uke og bruker 2-3 timer hver gang.
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #5 : 21. februar 2010, 10:21 »
Ikke bry deg så mye om hvor lenge du trener, kompisen min og jeg har trenet en god stund nå, og trener 4 ganger i uke og bruker 2-3 timer hver gang.

Mulig vi er enige, men det er vesentlig forkjell på å være/bruke 2-3 timer på gymmet, og å trene effektiv styrke 2-3 timer! Bruker dere 2-3 timer på selve styrketreningen, så skurrer det noe for meg! Men har du med oppvarming på tredemølla, en sosial pratebit, litt kardio til slutt etc., så blir det noe helt annet.

Et fullkroppsprogram bør ikke ha noe mer enn 9-10 øvelser, og maks ca 30 rep fordelt på x antall sett (personlig mener jeg enda mindre, men rundt 30 rep er det mest vanlige). Pausene bør ikke bli for lange. Viderekomne bør ha færre øvelser, uansett splitt eller ikke. Bruker dere 2-3 timer på dette?
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #6 : 21. februar 2010, 11:15 »
Jeg bruker også rundt 2 timer, men trener alltid 45-60 reps per muskelgruppe. Mindre på støttemuskulatur. Jeg følger bare rettningslinjene til Bodyrecomposition.com
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #7 : 21. februar 2010, 12:16 »
Syns fortsatt 2timer det høres lenge ut, kanskje det er jeg som er litt for rask,... er ferdig på ca 45min.... 45-60reps per muskelgruppe er helt kurrant, men kanskje ikke for ett fullkroppsprog eller for 1 øvelse. Finnes stort rom for variasjoner.

For nybegynnere leste jeg om et eksperiment der dem målte fremgang på kun 1 arbeidsett mot 3 arbeidsett, gitt at dem trente så hardt at dem ikke klarte den 11. rep, men uten failure. 1 arbeidsett viste seg å ha bedre fremgang enn 3 sett på nybegynnere. Less is more.

De fleste har også alt for mange øvelser på programmet. For dem som har trent noe, holder ca 5 øvelser per økt. Nybegynnere som ikke har hørt på råd, tar kanskje 3-4 øvelser kun på den populære muskelen biceps. Egentlig trenger ikke nybegynnere å trene biceps i det hele tatt, hvis dem har trekkøvelser som roing, nedtrekk etc. Bicepsen kommer etterhvert uansett. Men dette er ting som er hardt å akseptere for de som har det travelt og er ivrige etter å få muskeler fort.... Less is more.
Kanskje en liten avsporing fra det trådstarter spør om men... Tongue
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #8 : 21. februar 2010, 14:33 »
Mulig vi er enige, men det er vesentlig forkjell på å være/bruke 2-3 timer på gymmet, og å trene effektiv styrke 2-3 timer! Bruker dere 2-3 timer på selve styrketreningen, så skurrer det noe for meg! Men har du med oppvarming på tredemølla, en sosial pratebit, litt kardio til slutt etc., så blir det noe helt annet.

Et fullkroppsprogram bør ikke ha noe mer enn 9-10 øvelser, og maks ca 30 rep fordelt på x antall sett (personlig mener jeg enda mindre, men rundt 30 rep er det mest vanlige). Pausene bør ikke bli for lange. Viderekomne bør ha færre øvelser, uansett splitt eller ikke. Bruker dere 2-3 timer på dette?

Vi er nok enig ja, blir litt venting, prating + oppvarming i den tiden. Feks benken, der tar det lang tid, kroppen min fungerer ikke uten mye oppvarming der så hele benkøkten tar brått 30-40 min. Mens andre øvelser går fort, men det er bare slik jeg har funnet ut fungerer for meg, regner ikke med at det er likt som andre Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget toshibadell

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #9 : 22. februar 2010, 23:52 »
Ennå så tar jeg 4 øvelser på rygg, 2 på skuldre, også 4 på bryst, også 2 på armene. Jeg tar 3 X 12. Så varer treningen min rundt 2 timer, med oppvarming. Høres det riktig ut  Tongue ?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #10 : 23. februar 2010, 00:20 »
Ennå så tar jeg 4 øvelser på rygg, 2 på skuldre, også 4 på bryst, også 2 på armene. Jeg tar 3 X 12. Så varer treningen min rundt 2 timer, med oppvarming. Høres det riktig ut  Tongue ?

du burde helt klart trene fullkroppsprogram, eller 2 splitt. men jeg anbefaler fullkropp for masse, i likhet med 95% av alle trenere i verden.

1 pressøvelse, 1 draøvelse, 2 beinøvelser, 1 mageøvelse, 1 hva du vil. alle burde være baseøvelser bortsett fra den siste. eks: benk, roing, knebøy, markløft, planke, biceps curl. du burde, hvis du vil ha optimal fremgang, holde TRENINGEN til under 45-60 min. dette har med at kroppen begynner å bryte ned muskelfibre etter en viss tids trening. jeg sier ikke at du ikke vil få resultater med 2 timers treninger, men du vil få bedre resultater med kortere treninger. og ikke tren 3x12, tren 5x5, 4x6, 4x4 osv. bli sterkere, det er det viktigste i første omgang.

du har med i overkant mange øvelser. og ikkeno bein!!! knebøy og mark er de desidert beste øvelsene for overall masse og styrke. med disse frigjør kroppen veksthormoner og testosteron i fleng, og det er ett must hvis du vil ha mest ut av treninga di. hvis du må velge 1 av dem, ta knebøy, tunge knebøy, færre enn 5 reps. men begynn lett, gå dypt, og få inn teknikken. gjør du dette, vil du takke meg om noen år.

det er mange fullkroppsprogrammer der ute som vil gi deg en grei guide. ryp, 5x5, texas, osv.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #11 : 23. februar 2010, 00:35 »
du burde helt klart trene fullkroppsprogram, eller 2 splitt. men jeg anbefaler fullkropp for masse, i likhet med 95% av alle trenere i verden.

1 pressøvelse, 1 draøvelse, 2 beinøvelser, 1 mageøvelse, 1 hva du vil. alle burde være baseøvelser bortsett fra den siste. eks: benk, roing, knebøy, markløft, planke, biceps curl. du burde, hvis du vil ha optimal fremgang, holde TRENINGEN til under 45-60 min. dette har med at kroppen begynner å bryte ned muskelfibre etter en viss tids trening. jeg sier ikke at du ikke vil få resultater med 2 timers treninger, men du vil få bedre resultater med kortere treninger. og ikke tren 3x12, tren 5x5, 4x6, 4x4 osv. bli sterkere, det er det viktigste i første omgang.

du har med i overkant mange øvelser. og ikkeno bein!!! knebøy og mark er de desidert beste øvelsene for overall masse og styrke. med disse frigjør kroppen veksthormoner og testosteron i fleng, og det er ett must hvis du vil ha mest ut av treninga di. hvis du må velge 1 av dem, ta knebøy, tunge knebøy, færre enn 5 reps. men begynn lett, gå dypt, og få inn teknikken. gjør du dette, vil du takke meg om noen år.

det er mange fullkroppsprogrammer der ute som vil gi deg en grei guide. ryp, 5x5, texas, osv.

Er helt uenig i at man må begrense økten til under 1 time. Begrens det totale repsantall og neural utmattelse først og fremst.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #12 : 24. februar 2010, 17:20 »
Er helt uenig i at man må begrense økten til under 1 time. Begrens det totale repsantall og neural utmattelse først og fremst.

jeg trodde det var velkjent at lengre treninger, utløser mer katabolske hormoner i kroppen, som i sin tur bryter ned muskelfibre, demper de positive effektene av trening, og setter kroppen i en beskyttelsestilstand og lagrer energi(fett). men for all del, du kan være uenig.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #13 : 24. februar 2010, 19:49 »
jeg trodde det var velkjent at lengre treninger, utløser mer katabolske hormoner i kroppen, som i sin tur bryter ned muskelfibre, demper de positive effektene av trening, og setter kroppen i en beskyttelsestilstand og lagrer energi(fett). men for all del, du kan være uenig.

Det gir null mening at kroppen skrur opp stresshormonene kraftig etter x minutter uavhengig av hvordan du trener. Synes du det gir mening?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Trene hele kroppen på en trening?
« #14 : 24. februar 2010, 22:53 »
Det gir null mening at kroppen skrur opp stresshormonene kraftig etter x minutter uavhengig av hvordan du trener. Synes du det gir mening?

om det gir mening eller ikke vet nå ikke jeg, men fakta, det er det Wink
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!