Skrevet av Emne: Anabole steroider - bivirkninger?  (Lest 13577 ganger)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Anabole steroider - bivirkninger?
« : 09. januar 2011, 10:48 »
Legger ut en studie som ble publisert nylig, det er ikke ment for å skape nok en for/imot diskusjon om AAS, kun informasjon til den som er interresert.

I hovedtrekk så konkluderer studiene med tildigere antatte, men også hyppig omdiskuterte virkninger av anabole steroider på det kardiovaskulære systemet (hjertet og blodsystemet).

Denne er gjort av Sjefslege, og spesialist i kardiologi (hjertemedisin), Paul Vanberg ved Oslo Universitetssykehus. Kort fortalt så konkluderes det her at:

1. suprafysiologiske doser med ASS medfører forandringer i hjertet, og påvirker hjertes pumpefunksjon. Det vil si hypertrofi av myokardium (hjertemuskel) og økt diameter i hjertekammer, noe som kan påvirke venstre hjertekammers evne til å relaksere og kontrahere, for å pumpe blod optimalt under ett hjerteslag.

2. ett midlertidig (transient) økt blodtrykk, uvisst hvorvidt dette har noen klinisk betydning

3. økt aktivitet i blodplate aggregering, som kan ha betydning for de som allerede er disponert for dannelse av blodpropp etc. (som følge av andre hjerte- og karsykdommer).

4. negativ påvirkning i blodårenes evne til å utvide seg (vasodilatasjon), noe som i de fleste tilfeller ansees å være reversibelt.

5. negativ påvirkning i metabolismen av lipider, økning av LDL (low density lipoprotein) og reduksjon i HDL (high density lipoprotein), noe som øker faren for hjertesykdom, da spesielt relatert til koronar arteriene som supplerer hjertet med blod.

6. økt fare for arytmi (hjerterytmeforstyrrelser), som i sin tur kan medføre plutselig død.

Vanberg oppsumerer med at disse forandringene øker faren for kardiovaskulære sykdommer hos brukere av ASS.

Hos mange kan disse forandringene selvfølgelig forbigå i stillhet, dessuten er mange av de studier som er gjort på dette emne gjennom årenes ofte motstridende. I noen studier har man funnet av disse forandringene vedvarer til en viss grad, i andre har man funnet at det meste er reversibelt. Men til felles har de alle en konsensus om at bruken av ASS vil påvirke det kardiovaskulære systemet negativt, og spesielt hjertet, uavhengig om hva som menes av varigheten og betydningen av dette. Det er viktig å huske at det finnes en del som allerede er, og som kanskje ikke vet at de predisponert for hjerte- og karsykdommer, så da kan dette være verdt å ta med i betraktningen når man vurderer bruk av ASS.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20020375


190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Proteinmannen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • :D
Sv: Anabole steroider - bivirkninger?
« #1 : 09. januar 2011, 11:16 »
Har et par kammerater i 20 åra som går på steroider.. han ene er 22 år og har hatt hjerteinfarkt 2 ganger..
han andre på 24 har ikke hatt noe bivirkninger såvidt jeg vet.. Så bivirkningene kommer kanskje ann på person til person ( såsant steroidene er skikkelig laga og ikke juggel som mye kan være)

Jeg kan skjønne at å bruke steroider kan være fristende, og har vurdert å bruke det selv, men er altfor glad i livet..

Jeg vet også at framgangen jeg har nå er jeg veldig stolt av fordi jeg vet at jeg har fått de naturlig med masse hard trening og mat.. Jeg VET med meg selv at jeg hadde ikke vært stolt av meg selv hvis jeg hadde brukt steroider..
Weightlifter3 + Food = bodybuilder

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!