Skrevet av Emne: En blå bjørn  (Lest 180727 ganger)

Utlogget Ulrik91

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 842
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 842

  • Where there’s a will, there’s a way.
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1035 : 19. april 2012, 15:53 »
Hvorfor spiser du usunne ting på deff, er jo bare dumt :p Uansett om man havner på samme makronivå, så er det jo langt ifra bra. Eneste det viser tegn til er mangel på disiplin, ikke å være smart med å spise det man vil Tongue
x2
Født i 1991, 190cm høy og veier 90kg(+-5). 115kg benk.

Største prestasjon til nå:
- 11. plass Drammens påskemaraton: 3.36

Trener mot å bli den beste jeg kan bli i alt.

Loggen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114104.msg1805251;topicseen#new

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1036 : 19. april 2012, 16:24 »
Hvorfor spiser du usunne ting på deff, er jo bare dumt :p Uansett om man havner på samme makronivå, så er det jo langt ifra bra. Eneste det viser tegn til er mangel på disiplin, ikke å være smart med å spise det man vil Tongue
x2
Skal man stole på Alan Aragon så har det lite å si hva man spiser så lenge makroen er riktig. (Om jeg husker rett seff). Nå er det vel også snakk om oppkarbing i forbindelse med Psmf så da skal det ihvertfall mye til for at det skal ha negativ effekt. I UD 2.0 skriver Lyle McDonald at noen kan ligge på 10000 kcal uten å legge på seg fett under lignende oppkarbing.

Jeg vil også si at det er smart å spise det man vil. Ellers får man et sinnsykt hatforhold til mat etterhvert. Tongue

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1037 : 19. april 2012, 17:15 »
Spiste en "usunn" ting i går og det var coco pops.. som egentlig ikke er noe usunt. Det er snakk om 25g sukker per 100g. Så jeg holder meg innenfor fruktose nivåene.

Og det å spise rent er sterkt overvurdert, og man må ha et realistisk syn på mat. Om du vil spise ris og kyllingkjøttdeig (hvorfor ikke kyllingfilet og kokosolje som vil være "sunnere"??) så blir det ditt valg selvsagt.. om jeg velger å spise coco pops samtidlig som jeg holder meg innenfor makroene mine på alle punkt og i tillegg går ned i fett prosent, holder six packen og har energi på trening hva er det å snakke om da?

PS jeg har tross alt spist opp mot 4000-5000 kalorier på treningsdager i en lengre periode, og fremdeles har fettprosent holdt seg noen lunde.. nå er jeg totalt sett i underskudd på karbohydrat og kalorier.. så om jeg velger å danse i et badekar av sukker så har det faktisk svært lite å si. Hehe. Er det en ting jeg kan så er det å gå ned i vekt på en enkel og effektiv måte.. bluebear has been helping old ladies with this shiiit since 2010 <3

Og for å legge spikeren i kista her.. jeg hadde bursdag på onsdag, og feiret med torsk og potet. Så suck it bitches.. suck it!   Cool

Kan jo legge ved noen moro linker:

http://jcdfitness.com/2010/09/clean-eating-is-a-scam-and-why-you-should-abandon-it/

http://jcdfitness.com/2010/10/clean-eating-is-dead-putting-the-nail-in-the-coffin/

Jeg kommer stadig flere steg nærmere mitt nåværende mål.. jeg føler meg fin, og kroppen har det bra. Jeg når alle makroene, holder meg på ca maks 50g fruktose og spiser faktisk rimelig rent 90% av tiden. Hvem var det som sprakk i påsken? Jeg vil nok si en sprekk er være enn at man kontrollert spiser "fy" mat..

Jeg har et sunt forhold til mat, der jeg kan spise hva jeg vil.. samtidlig som jeg holder formen fordi jeg vet alle makroene og holder 97% av tiden bio-rytme og kaloriterskelen min. Jeg har sjeldent søtsug, fantaserer lite om mat (bortsett fra nå når jeg er på diett, men da er det faktisk fantasier om kylling og ris!  Wink) Så takk for at dere passer på, men å være så hard på at jeg spiser "usunt" ser jeg ikke noen begrunnelse for.  Grin

Much love to all <3 og PS!
Sauesyndrom del 4, ladies:
http://treningsforum.no/php/art.php?id=2100

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1038 : 19. april 2012, 17:37 »
Benkpress RPT, 10-12 reps | Uke 1| @84.7kg

Oppvarming:

Div skulderdill (like a boss)

Benkpress RPT

Stang - 5 reps
40kg - 5 reps
50kg - 4 reps
60kg - 3 reps
80kg - 10 reps @ RPE 9
70kg - 11 reps @ RPE 9
62.5kg - 12 reps @ RPE 8

Skråbenk, hantel supersett spider crawls:

25kg - 12 reps / 3 opp og ned spiders @ RPE 7
22.5kg - 12 reps / 3 opp og ned spiders @ RPE 7
20kg - 12 reps / 3 opp og ned spiders @ RPE 6.5

Diamond push-ups:

KV - 10 stk
+15kg - 10 stk @ RPE 8.5
+10kg - 8 stk @ RPE 8.5
+5kg - 7 stk @ RPE 8.5

Push-down, MYO:

20kg - 12 reps + 3 + 4 + 3 + 3

.. alt kjøres i halv bane med markert start og stopp, okklusjon ftw altså. Aldri fått så bra feel under en økt før, dette føltes riktig ut!  Cool!!

Push-down var helt meningsløs.., haha de kablene på senteret er så utrolig tilbakestående. Alle plater i spania og noen få plater her.. "20kg" - MY ASS!  biggrin Fikk veldig gode kontraksjoner i dag, og tror brystet mitt kommer til å komme seg bra fremover. Når jeg skifter til tung benk igjen om noen uker så bør ting gå meget bra!

Tror dog jeg tøyet grensene litt på RPE noen plasser.. skråbenken var altfor altfor lett, men jeg bare prøvde meg frem der og med okklusjon så trenger man egentlig ikke såå tunge vekter egentlig for å gråte seg i søvn.

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1039 : 19. april 2012, 18:41 »
Mener fortsatt du er alt for opptatt av makroer, og ikke hva selve makroene dine kommer fra. Det å havne på det samme makronivået fra sjokolade og shake er ikke det samme som å få det inn gjennom god mat. Nå er ikke jeg noe sykt bra faglig på akkurat det området her, men er jo mange ting som spiller inn. Kyllingfileet og kokosolje blir jo noe helt annet da kokosolje inneholder fett og ikke karbohydrater.

Det og spise rent er sterk overdrevet? Merker selv at det å spise rent er latterlig mye bedre enn å spise dritt. Nå skal ikke jeg si så mye ang fruktose og glukose, men Børge Fagerli som vel har noe av de beste PT prestasjonene i landet har MYE frukt i kostholdet. Og det med at du spiste såpass på treningsdager og ikke gikk opp var jo pga du lå alt for lavt på treningsfrie dagene.

Du må jo seff spise som du selv ønsker, men når du logger på et treningsforum må du godta at folk er uenig i det du gjør Wink Hvem som sprakk i påska veit jeg ikke Tongue Er mer til kosthold enn makroer er vel det jeg skal fram til Smiley
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1040 : 19. april 2012, 19:02 »
Mener fortsatt du er alt for opptatt av makroer, og ikke hva selve makroene dine kommer fra. Det å havne på det samme makronivået fra sjokolade og shake er ikke det samme som å få det inn gjennom god mat. Nå er ikke jeg noe sykt bra faglig på akkurat det området her, men er jo mange ting som spiller inn. Kyllingfileet og kokosolje blir jo noe helt annet da kokosolje inneholder fett og ikke karbohydrater.

Det og spise rent er sterk overdrevet? Merker selv at det å spise rent er latterlig mye bedre enn å spise dritt. Nå skal ikke jeg si så mye ang fruktose og glukose, men Børge Fagerli som vel har noe av de beste PT prestasjonene i landet har MYE frukt i kostholdet. Og det med at du spiste såpass på treningsdager og ikke gikk opp var jo pga du lå alt for lavt på treningsfrie dagene.

Du må jo seff spise som du selv ønsker, men når du logger på et treningsforum må du godta at folk er uenig i det du gjør Wink Hvem som sprakk i påska veit jeg ikke Tongue Er mer til kosthold enn makroer er vel det jeg skal fram til Smiley

Og mitt kosthold er 90% ren mat, så hva var egentlig poenget ditt?
Om du ser over den dagen igjen, så ser du hva jeg mener. Og kyllingkjøttdeig er 8.5% fett..

Og frukt inneholder veldig lite fruktose.. og Børge holder dosene ganske lave i en overskuddsperiode selv. Det med fruktose har ikke mye å si om man totalt sett ligger i underskudd, men jeg spiser altså 10% overskudd ca på treningsdager og 20% underskudd på fridager.

En vanlig dag for meg ser omtrent slik ut:
http://www.myfitnesspal.com/food/diary/sQwin?date=2012-04-17

Og en treningsdag kan se slik ut som den i går.. vil du si at jeg da spiser usunt? Og at jeg har mange usunne valg? Jeg vil si du spiser mer usunt enn meg strengt tatt. Og generelt sett så er det makroene som spiller en rolle, og det betyr også bestanddelen hvor de kommer av (iallefall når jeg yter ordet).

Og for de som har lest BBEC så er det

Bio-rytme
Lav fett på treningsdager / Høy karb
Lav karb på fridager / høy fett
Innslag av BCAA
Ren mat som oftest

Og denne måten å spise på har i teorien mange fine fordeler, der noen av de fordelene er dokumentert via studier. Blant annet effekten på leptin, sultfølelse og hvilke makrostoffer som blir forbrent og hvordan næring blir utilisert.

Om du vil frem til å spise optimalt, så er du vel enig i at kyllingkjøttdeig / svinekjøttdeig IKKE er optimal mat. Og at kyllingfilet med kokosolje (i samme kalorimengde) vil være bedre.. og i tillegg at kokte / stekte egg vil være bedre for deg når vi først går innpå kostholdet til hverandre?

Når jeg spiser sunt 90% av tiden, har ingen søtsug, får alle næringsemner jeg skal ha og i tillegg totalt sett ligger i underskudd i uken.. hvordan kan du si jeg spiser usunt da? At man føler seg bedre når man spiser rent er jo fordi man får i seg mer næringsemner, og ikke bare sukker. Jeg forstår såklart at du føler deg bedre når du sluttet å spise så mye godteri osv, men det blir som å sammenligne egg mot MUK kjøtt. De er proteinrike begge to.. men kroppen reagerer annerledes på de fordi på dypere nivå er de egentlig av helt forskjellige bestanddeler.

Dette er ikke noe angrep mot deg Jørgen, og jeg setter stor pris på innspillene dine.. men jeg forstår ikke tankegangen du prøver å legge frem?

Og si at jeg er FOR opptatt av makroer blir feil, da jeg ikke spiser mye godteri (om jeg ikke har en spisedag, med innskudd av godteri). Slik jeg har spist den siste tiden vil jeg si er et veldig fint og sunt kosthold, og ikke minst svært menneskelig. :-)

PS!

Poenget med å ligge lavt på treningsfridager er jo fordi jeg leangainer, og ikke bulker meg opp slik dere strongman gutta gjør. ;-) Jeg vil gjerne ha en OK fettprosent året rundt, og har tenkt å fortsette med det videre da jeg føler meg mye bedre på 10-11% enn å ligge på 15-16% har jeg merket.

Og det er ikke mer til kosthold enn makroer, når makroer innebærer å velge riktig i alle næringsemner. Om du forstår (ergo at man spiser riktig mengde sukker ifh til fruktose.. frukt.. egg.. variasjon osv). Kosthold ER makroer, kosthold ER næringsemnene man får i seg og de skal selvsagt være i balanse. Dette har jeg da fremmet for deg, og alle andre jeg prater kosthold med mange ganger? Kontekst og balanse? Det er jo de to tingene jeg alltid gjentar. :-)

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1041 : 19. april 2012, 19:13 »
Fin diskusjon, men ligger du virkelig på 10-11% nå? Jeg ville gjettet mer på 16-17. Mulig jeg ikke har peiling, men selv om flere av blodårene på magen min har dukket opp, tror jeg at jeg ligger på 12-13% selv:)

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1042 : 19. april 2012, 19:17 »
Har ikke skrevet at du spiser usunt et eneste sted Tongue Skreiv at jeg syns det var dumt å spise usunn mat som i godteri på deff, og det mener jeg fortsatt. Har heller aldri sagt at jeg spiser optimalt. Jeg har ganske så begrenset økonomi, så har ingen mulighet til å spise de beste variantene Smiley Og jeg er også matlei når jeg spiser mye kcal i ren mat, så da tyr jeg til lettere varianter som å drikke egg selv om jeg veit det ikke er det beste.

Så du mener at siden kosthold er makroer kan man øke like bra ved å få i seg alt fra sjokolade og shakes istedenfor "diett mat" så lenge makroene er helt like? Mener ikke at du gjør dette, bare et spørsmål om det er dette du mener Smiley Er jo mange andre ting kroppen trenger fra kostholdet som vitaminer, mineraler og slike ting. Ang biorytme, så har jeg veldig troa på at det er en av de bedre måtene å spise på.

Men du gikk jo ned i vekt under "bulken" din, så må jo være enig at du gjorde endel feil der Smiley Å lære av feil er en av de viktigste tinga innen trening.
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1043 : 19. april 2012, 19:18 »
Fin diskusjon, men ligger du virkelig på 10-11% nå? Jeg ville gjettet mer på 16-17. Mulig jeg ikke har peiling, men selv om flere av blodårene på magen min har dukket opp, tror jeg at jeg ligger på 12-13% selv:)

Nei, jeg ligger rundt 14-15% nå. Etter PSMF og start av diett, men grunnen til at jeg valgte å ta deff i år allikevel er fordi jeg IKKE følte meg komfortabel på 16-17%. Så jeg vil ned igjen til 10-11% og holde meg rundt det området. :-)

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1044 : 19. april 2012, 19:31 »
Før alt dillet under så er det greit at vi ikke misforstår hverandre. Jeg sier ikke at man trenger eller bør spise sukker, jeg sier at det ikke vil ha spesielt mye å si i riktig mengde (og i riktig kontekst). Og det er du vel enig i?

Har ikke skrevet at du spiser usunt et eneste sted Tongue Skreiv at jeg syns det var dumt å spise usunn mat som i godteri på deff, og det mener jeg fortsatt. Har heller aldri sagt at jeg spiser optimalt. Jeg har ganske så begrenset økonomi, så har ingen mulighet til å spise de beste variantene Smiley Og jeg er også matlei når jeg spiser mye kcal i ren mat, så da tyr jeg til lettere varianter som å drikke egg selv om jeg veit det ikke er det beste.

Du mener at coco pops er usunt, jeg spiser coco pops ergo spiser jeg noe usunt? Ergo er mitt kosthold sub-optimalt etter din mening og min deduksjon? :-)

Men coco pops er ikke "usunt" i denne konteksten, og om jeg hadde spist 200g ris i stedet så hadde det ikke utgjort noen som helst forskjell i hele verden. Usunt er et relativt begrep.

Sitat
Så du mener at siden kosthold er makroer kan man øke like bra ved å få i seg alt fra sjokolade og shakes istedenfor "diett mat" så lenge makroene er helt like?

Nei, ikke per say. Fordi makroene vil ikke være korrekte da, pga inneholdet av sukker og næringsfattig mat blir for stor. Om man spiser sjokolade som tilsvarer det man bør ha i seg per dag av de næringsemnene, uten at det går utover total inntaket av de riktige emnene så vil man ikke merke noen forskjell. Får man i seg 300g sukker eller 300g stivelse så er det selvsagt en forskjell der. Man må må implementere litt mer kontekst og balanse i synet på makroer, og ikke bare 1g sukker = 1g stivelse for det er det ikke. Så mitt syn på makroer er ikke helt som andre sitt syn. :-)

Sitat
Mener ikke at du gjør dette, bare et spørsmål om det er dette du mener Smiley Er jo mange andre ting kroppen trenger fra kostholdet som vitaminer, mineraler og slike ting. Ang biorytme, så har jeg veldig troa på at det er en av de bedre måtene å spise på.

Ja, nettopp. Kroppen trenger alle næringsemnene, ergo kan man ikke bare spise sjokolade.. men å kutte ut sjokolade er ikke nødvendig heller. Om vi heller sier vingummi.. så kan jeg gi et eksempel..

Om jeg spiser 100g vingummi hver dag, og ikke får i meg sukker fra noen andre kilder (og får i meg alle næringsemnene jeg skal ha.. altså vitaminer, mineraler osv) så vil det ikke har dritten å si om du spiser 100g ris (og får sukker fra en annen kilde) i stedet om kostholdet vårt ellers er helt likt (sett at vi begge har helt lik kropp og responderer HELT identisk på alle matvarer).

Sitat
Men du gikk jo ned i vekt under "bulken" din, så må jo være enig at du gjorde endel feil der Smiley Å lære av feil er en av de viktigste tinga innen trening.

^

Ja, men muskelmassen økte.. :-) Økte også fra 122,5kg x 2 i Juni 2011 til 160kg x 3 i januar i bøy og kroppsvekten økte med ca 6kg. Jeg har økt ca 3kg muskelmasse på denne tiden iflg useriøse tanita maskiner. Styrken har økt i samtlige øvelser.

Juni 2011:

80kg var helvete i benk
Dips = helvete
Bøy = 122,5kg x 2
Skulderpressen var mye lavere

2012:

Hadde 100 x 8 i benk en dag i spania
Dips = Kan lett skvise ut 25-30stk på et sett
Bøy = 140 x 3 blir regnet som en "lett" økt

Så jeg vil si egentlig at selv om ting går treigt og jeg ikke går opp i vekt så har jeg fremdeles fått en veldig OK fremgang.

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1045 : 19. april 2012, 19:38 »
Mener kostholdet ditt da ikke er optimalt ja Smiley Hvordan veit du alt det du skriver er fasitt, er ihvertfall sånn du skriver det. Jeg mener ihvertfall at det er langt ifar optimalt å spise noe sånt uansett om jeg ikke har den faglige kunnskapen bak det, sier jeg det utifra erfaring. Dog mener jeg at det kan være viktig å få seg noe usunn mat iblant for å mette den psykiske trangen til dette.

Etter jul gjorde du endel feil med tanke på kosthold, er jo ingen skam å godta det? Jeg har gjort masse feil opp gjennom åra, og har lært av dem. Du gikk vel ned 6-7kg i den perioden og ble vel svakere i både bøy og mark? Selv om du økte mye fra juni til juletider betyr det ikke at hele perioden fra juni har vært topp. Er ikke ment som noe diss, så ikke tolk meg feil Smiley
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1046 : 19. april 2012, 19:52 »
Mener kostholdet ditt da ikke er optimalt ja Smiley Hvordan veit du alt det du skriver er fasitt, er ihvertfall sånn du skriver det. Jeg mener ihvertfall at det er langt ifar optimalt å spise noe sånt uansett om jeg ikke har den faglige kunnskapen bak det, sier jeg det utifra erfaring.

Etter jul gjorde du endel feil med tanke på kosthold, er jo ingen skam å godta det? Jeg har gjort masse feil opp gjennom åra, og har lært av dem. Du gikk vel ned 6-7kg i den perioden og ble vel svakere i både bøy og mark? Selv om du økte mye fra juni til juletider betyr det ikke at hele perioden fra juni har vært topp. Er ikke ment som noe diss, så ikke tolk meg feil Smiley

Grunnen til jeg ble svakere er ikke isolert pga kostholdet, men pga oppsettet jeg hadde på treningsprogrammet. Jeg valgte å sette opp 5/3/1 på en annen måte, og ble overtrent som følge av det. :-) Jeg gjorde en nybegynner feil med å legge opp mengde og intensiteten for høy uten å tilpasse det faktum at jeg går på PSMF og spiser mindre kalorier på fridager.. hadde jeg tilpasset programmet til meg selv og situasjonen jeg var i i Spania bedre (stor forskjell på hverdag i Norge / Spania) så hadde jeg nok hatt 170-180 x 2-3 i bøy i hvertfall i dag.. Jeg tok ikke PSMF med i tellingen blant annet.. og trente for hardt i perioder uten å følge nok med på RPE. Bell-curven kan kun pushes så og så langt før man er over stupet og blir overtrent.  Angry Programmet endret seg litt når jeg kom til Spania.. blant annet fordi jeg trente med Glenn, så jeg ble litt mer ivrig for å løfte tyngre vekter ettersom Glenn drev å løftet mine vekter som "lett oppvarming" og man blir da litt for overivrig.

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" når jeg reflekterer tilbake så ser man feilene med en gang, og jeg hadde aldri fortalt noen å gjøre det jeg gjorde eller til og med mange av de tingene jeg gjør.

Kostholdet er en faktor, men treningsprogrammet i seg selv ble sub-optimalt og for "optimistisk" ifh til restitusjon og evnen min til å tåle tyngre løft.

Om alt jeg skriver blir skrevet med en usikker baktanke.. hvordan i alle dager vil noen, noengang høre på meg som trener?

Alle karbohydrater blir til slutt til glukose.. bearbeidingen av fruktose er forskjellig fra de fleste andre sukker, men opp til en viss mengde så har det svært lite å si. SPESIELT hos en aktiv person, med et variert kosthold og ENDA mer når man ligger i kaloriunderskudd.

Derfor kan jeg si at dette ikke betyr noe som helst, i riktig kontekst.

100g bordsukker à 50g fruktose = 400 kalorier, 100g karbohydrat
125g ris = 400 kalorier, 100g karbohydrat

So far .. identisk.. oppbyggingen av de to er dog forskjellig.. MEN om person A IKKE spiser mer sukker denne dagen og person B spiser f.eks mager vanilje kesam / yoghurt og sjokomelk og får på slutten av dagen lik mengde sukker så spiller det ingen rolle om alt stemmer.

Om jeg får fruktose fra vingummi eller om jeg spiser frukt og får 50g fruktose (som er MYE frukt) så vil det (foruten næringsemnene og fiberet i frukten) ha lite å si.. men om jeg får fiber og næringsemner fra andre kilder.. og ikke spiser vingummi hver dag så vil det ha lite å si? Det er det jeg mener med et variert kosthold..

Å spise vingummi hver dag, og drite i kosthold er en ting.. å plassere en matvare en plass, en gang i blant.. det har derimot INGENTING å si i det lange løp. Forstår du hva jeg mener?

Fruktose = fruktose
Glukose = Glukose

Uansett kilde.. isolert sett. Mengden og kostholdet som helhet i tillegg til statusen ifh til trening / helse til individet må selvsagt være med i bildet.. altså en helhetlig kontekst.

Så jeg sier ikke.. SPIS vingummi.. jeg sier, om du en dag spiser vingummi i stedet for havregryn.. og det er eneste sukkeret du fikk i deg den dagen.. og du andre dager vanligvis spiser frukt / sjokomelk eller lignende matvarer.. så vil det ikke ha noe å si. :-)

Om du derimot spiser 200g vingummi, + sjokomelk og alt annet.. og ender opp med 100g fruktose (kroppen har kun begrenset kapasitet til bearbeidingen til fruktose) og du ligger i kcaloverskudd = en annen situasjon enn om du er på diett og gjør det en dag i uken.

Optimalt? Nei
Har det noe å si i den begrensede situasjonen? Nei
Er det nødvendig? Nei
Vil det føre til en mer allsidig, og ikke minst til et mindre "psykotisk" syn på mat annet enn at det.. bare er drivstoff.. JA.

Man hører hele tiden om 80/20 prinsippet.. at om man spiser riktig 80% av tiden vil ikke de resterende 20% ha noe å si.

Vil du si at du hadde følt deg bedre om du aldri spiste godteri? Og kun spiste det riktige hele tiden?

For min del så handler alle valg om å øke livskvaliteten, og med en mer variert matplan MED muligheter for å spise godteri / bakverk / egentlig alt man vil I RIKTIG MENGDE så vil livskvaliteten til DE FLESTE øke betraktelig. Det er iallefall MIN mening.

Uenig kan du være, bro, men det er vel ikke noe argument i seg selv. Om du derimot kommer med noe som tilsier at det å spise litt coco pops (eller annet) en gang i blant er UGUNSTIG så skal jeg holde helt kjeft og trekke meg rolig tilbake etter å ha sagt unnskyld for mine sterke meninger.. men jeg har en sterk personlighet og jeg er sta, sånn er det bare. :-)

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1047 : 19. april 2012, 20:03 »
Funker ikke å kjøre "hadde jeg gjort det hadde jeg løfta såpass nå". Jeg kan igjen da si at du ble overtrent siden du spiste alt for lite på treningsfrie dager, og at kostholdet gjorde restitusjonen dårligere. Uansett om du sier det er pga treninga kan jeg fast bestemt si at kostholdet du kjørte hadde like mye å si. Situasjonen i Spania virka jo latterlig chill Tongue

Hvis personen spiser yogurt og drikker sjokomelk er jo det akkurat like dårlig som å spise bordsukker tidligere på dagen.

Det med 80/20 er ihvertfall det teiteste jeg har hørt om innen trening. Skal man ha best mulig framgang er kosthold 100% og så er trening de andre 100% Tongue Får man en bedre hverdag og man ikke ønsker å være for nazi er det jo helt greit å ta litt coco pops under deff. Man skal jo tross alt leve også, ikke bare trene Tongue

Har gått et helt år uten å spise en eneste usunn ting (sjokolade, chips, brus, is etc etc), og det funket nok ikke så optimalt nei. Dette er jeg ganske sikker på er mer grunnet de psykiske faktorene med stress og lignende.
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1048 : 19. april 2012, 20:16 »
Funker ikke å kjøre "hadde jeg gjort det hadde jeg løfta såpass nå". Jeg kan igjen da si at du ble overtrent siden du spiste alt for lite på treningsfrie dager, og at kostholdet gjorde restitusjonen dårligere. Uansett om du sier det er pga treninga kan jeg fast bestemt si at kostholdet du kjørte hadde like mye å si. Situasjonen i Spania virka jo latterlig chill Tongue

Ja, restitusjonen ble påvirket av kosthold.. men det hadde ikke hatt noe mye å si for overtreningen selv om det hadde hjulpet en periode. Jeg trente med for tunge vekter, for mange reps, for close til failure hele tiden.

Kosthold er viktig, men å reagere så mye på coco pops? Du vet at ingenting er sunt i for store mengder, og ingenting trenger å ekskluderes fra kostholdet?

Jeg kunne satt opp et kosthold til deg, likt det du spiser nå med mer varierte matvarer og du hadde hatt lik fremgang.. så lenge du gjør ALT annet identisk med det du gjør per i dag. Og det kostholdet inkluderer coco pops btw. ;-)

Sitat
Hvis personen spiser yogurt og drikker sjokomelk er jo det akkurat like dårlig som å spise bordsukker tidligere på dagen.

men så lenge mengden fruktose er lik den mengden kroppen kan bearbeide.. og siden alle karbohydrater blir til glukose uansett (og vi ser bort i fra metthetsfølelse, og at man får vitaminer / mineraler fra andre kilder) så vil det ikke ha noe å si.

Sitat
Det med 80/20 er ihvertfall det teiteste jeg har hørt om innen trening. Skal man ha best mulig framgang er kosthold 100% og så er trening de andre 100% Tongue Får man en bedre hverdag og man ikke ønsker å være for nazi er det jo helt greit å ta litt coco pops under deff. Man skal jo tross alt leve også, ikke bare trene Tongue

Det teiste jeg noen gang hører er når man mener et det å spise ris og kylling er et must.. og om trening er så viktig og kroppen er så viktig for deg hvorfor bruker du ikke mer tid på å tøye og kjøre mobiliseringsøvelser? Og om du har lyst å nå langt i strongman hvorfor kjører du ikke mer prehab øvelser enn du gjør per i dag (til min kunnskap). Selv om det blir en digresjon.. men om ting er så viktig å være optimalt? Er mange som sliter med både en og flere skader her og der som kunne vært unngått med noen enkle øvelser.

Hva om jeg sier at klonen din vil kutte 50g ris og drikke 0.5l sjokomelk i stedet, sier du at en tvilling av deg som er helt lik vil få dårligere resultat? (om du spiser tilpassede makroer ifh til melkens proteininnhold / fettinnhold gjennom dagen)?

Er ikke det å holde seg skadefri viktig også? Om alt skal være optimalt, så er det vel mye både jeg og du kan gjøre.. men du glemmer konteksten igjen. Jeg har jo som mål å ta 200 i bøy, men jeg vil også holde en lav fettprosent. Jeg ser ikke noe poeng å være Einar Gilberg, bare for å ta 300 i bøy. Jeg spiste rimelig likt i Norge, ifh til Spania. Det som endret seg er PSMF og intensiteten på øktene.

Sitat
Har gått et helt år uten å spise en eneste usunn ting (sjokolade, chips, brus, is etc etc), og det funket nok ikke så optimalt nei. Dette er jeg ganske sikker på er mer grunnet de psykiske faktorene med stress og lignende.

Det er forskjell på å spise mye usunt, og det å spise en usunn ting en gang i blant.. som er det jeg mener ikke har noe å si. Om du hadde spist en sjokolade en gang i blant.. så hadde det ikke hatt noen innvirkning (om du spiste totalt sett samme kalorier / næringsemner som du har gjort).

Du hadde også følt deg mindre restriktiv i hva du kan spise, men hva du velger å gjøre for DIN kropp trenger ikke å være det som fungerer for min psyke og MIN kropp.. som igjen er del av kontekst.. så vi debatterer egentlig i en sirkulær argumentasjon. Og jeg tror ikke du fult ut forstår hva jeg mener, men vi kan fortsette diskusjonen borte med sigvar en gang i nærmeste fremtid så kanskje vi begge to forstår bedre uten å misforstå hverandre? :-)

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Bluebear, massiv bildeupdate side 63
« #1049 : 19. april 2012, 20:21 »
Je, er nok bedre å ta det IRL da. Har aldri sagt man må spise kylling og ris heller, funker ikke å legge ord inn i munnen min Tongue Kjører rehab, prehab og det greine der. Kunne nok vært endel bedre på uttøyning og lignende da.
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!