Skrevet av Emne: Kolesterol og kylling  (Lest 8283 ganger)

Utlogget scroll

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Kolesterol og kylling
« : 18. april 2010, 04:38 »
Dukker opp flere og flere artikler og studier om kyllingens evne til å tette blodårer grunnet sitt høye kolesterol nivå. Ser ut som om mange må finne seg en annen proteinkilde gitt. Magert kjøtt er åpenbart ikke det samme som sunn mat.

http://www.diethealthclub.com/blog/diet-profile/health-benefits-of-chicken.html

http://ezinearticles.com/?But-Wont-Eating-Chicken-and-Fish-Lower-My-Cholesterol?&id=179070




Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Kolesterol og kylling
« #1 : 18. april 2010, 12:03 »
Er nok ikke kolesterolet i maten som er skylden i at man får tette blodårer, men heller et dårlig sammensatt kosthold basert på mye raske karbohydrater, lite aktivitet og energioverskudd.

Kolesterol fra mat er ikke å frykte. Eggeplommen (som blir skydd som pesten av mange) er noe av det mest kolesterolrike fra dyreriket. Selv om den har høye nivåer av kolesterol så er det en superb næringsbombe.

Med tanke på at kroppen selv produserer kolesterol (rundt 80%, mesteparten fra leveren) så spiller faktisk kolesterolet fra mat en marginell forskjell i hvordan det utspeiler seg i kroppen. Spiser du mindre kolesterolrik mat så produsereres det mer og vise versa.

Les mer nyttig informasjon på: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#kolesterol

Din uttalelse om at magert kjøtt ikke er sunn mat er for all del absurd og dårlig gjennomtenkt.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget blixt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Kolesterol og kylling
« #2 : 18. april 2010, 13:01 »
Du kan få lov til å tro hva som helst, men du kan da ikke bare fastslå at kylling ikke er bra på grunnlag av en dokumentar og noen få upålitelige linker når du selv ikke sitter på noe som helst kompetanse innenfor det område.

Jeg velger selv å ikke fastslå noe som helst, men jeg kan velge å tro på alle kilder fra Leger og forskere med lang tids utdanning som mener kylling er sunt, nettopp fordi det inneholder kun 1-1,1 prosent fett, der kun 0,3 gram av dette fettet er mettet.

Du slår også fast at det ikke finnes godt og dårlig kolestrol.

Det er forsket på forholdet mellom LDL (dårlig kolestrol) kolesterolpartikler koblet med spesielle proteiner som sirkulerer i blodstrømmen. Partikler som kan suges opp igjen av leveren hvis leveren har nok mottagermolekyler på overflaten, såkalte LDL-reseptorer, og HDL (godt kolestrol) som forhindrer  åreforkalkning ved å trekke kolesterol ut igjen fra blodåreveggene, som fjernes siden i leveren.

Skjønner bare ikke hvorfor du gidder å bruke så mye tid på å google frem noen teorier som ikke holder mål, når det finnes logiske forklaringer fra anerkjente forskere.


Utlogget scroll

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Kolesterol og kylling
« #3 : 18. april 2010, 13:36 »

jeg kan velge å tro på alle kilder fra Leger og forskere med lang tids utdanning som mener kylling er sunt, nettopp fordi det inneholder kun 1-1,1 prosent fett, der kun 0,3 gram av dette fettet er mettet.


Joa, legevitenskapen og folk "med lang utdanning" som du sier er det all grunn til å stole blindt på. Den samme fagruppen fortalte oss jo at sigaretter var helt ok for bare 40 år siden. Ja faktisk sverget legene til Camel:  http://www.youtube.com/watch?v=gCMzjJjuxQI#noexternalembed


Joa så neia..
 

Utlogget scroll

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Kolesterol og kylling
« #4 : 18. april 2010, 13:48 »
Hvor skadelig kolestrol er blir det mer og mer enighet rundt, det er dessverre en mektig kjøttbransje bl. annet sm misstrives med den type informasjon. Jeg mener, helmelk og brød var jo det absolutt beste noen kunne spise her til lands for ikke lenge siden. Alle skoler ble programforpliktet til å innføre melk og brød i skolematen og derved hadde det som den gang het Norske Meierier (Nå Tine) lagt grunnlaget for en lojal kundegruppe i tiårene som kom. Alle som mente at det fantes bedre kost enn helmelk og brød for aktive folk ble hurtig motarbeidet. Hvis den komboen er mat "for jernfolk" så burde det jo være ypperlig byggermat - men det vet jo alle at det ikke er. Det finnes andre langt bedre alternativer. Så når vi nå i 2010 sitter og skal tro blindt på "vitenskap" om ufarlig kolestrol og sunn kylling så velger jeg å se det nyansert og kanskje ikke hoppe så direkte og ukritisk på den vogna. Det finnes lobbykrefter i kjøttbransjen som har mange av disse folkene i sine lommer og det finnes svært mange gode økonomiske årsaker til hvorfor de som produserer feks. kylling og storfekjøtt ønsker å ha ting uforandret.

Hvis en hjertepasient bedrer sin allmene helse med 50% ved å gå over på plantebasert kost så er det også nærliggende å tro at andre også vil få den samme samme gode effekten. Hvis plantebasert kosthold gjør at folk eter seg friske så burde det være et lite varsko for de fleste! At noen ikke gidder å høre på det øret er en ting, men å tro at kjøttmat ikke medfører betydelige utfordringer for hjerte og karforholdene i en kropp er mildt sagt naivt. 




Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Kolesterol og kylling
« #5 : 18. april 2010, 14:04 »
Hva med friske oppegående mennesker som spiser haugevis med både kylling og egg som samtidig er friske og fine med helt fine kolesterolnivåer? Er de tikkende bomber?
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget scroll

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Kolesterol og kylling
« #6 : 18. april 2010, 14:31 »
Hva med friske oppegående mennesker som spiser haugevis med både kylling og egg som samtidig er friske og fine med helt fine kolesterolnivåer? Er de tikkende bomber?


Jeg kjenner også flere som røyker 20 sigaretter om dagen og har gjort det i 25 år, de føler seg helt fine de også. Men sunt er det neppe...

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Kolesterol og kylling
« #7 : 18. april 2010, 14:47 »

Jeg kjenner også flere som røyker 20 sigaretter om dagen og har gjort det i 25 år, de føler seg helt fine de også. Men sunt er det neppe...
dette er ikke et argument og det er ikke et svar på spørsmålet.

Utlogget blixt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Kolesterol og kylling
« #8 : 18. april 2010, 16:31 »
Hvor skadelig kolestrol er blir det mer og mer enighet rundt, det er dessverre en mektig kjøttbransje bl. annet sm misstrives med den type informasjon. Jeg mener, helmelk og brød var jo det absolutt beste noen kunne spise her til lands for ikke lenge siden. Alle skoler ble programforpliktet til å innføre melk og brød i skolematen og derved hadde det som den gang het Norske Meierier (Nå Tine) lagt grunnlaget for en lojal kundegruppe i tiårene som kom. Alle som mente at det fantes bedre kost enn helmelk og brød for aktive folk ble hurtig motarbeidet. Hvis den komboen er mat "for jernfolk" så burde det jo være ypperlig byggermat - men det vet jo alle at det ikke er. Det finnes andre langt bedre alternativer. Så når vi nå i 2010 sitter og skal tro blindt på "vitenskap" om ufarlig kolestrol og sunn kylling så velger jeg å se det nyansert og kanskje ikke hoppe så direkte og ukritisk på den vogna. Det finnes lobbykrefter i kjøttbransjen som har mange av disse folkene i sine lommer og det finnes svært mange gode økonomiske årsaker til hvorfor de som produserer feks. kylling og storfekjøtt ønsker å ha ting uforandret.

Det er jo bare tull. Vi er i 2010 og forbrukeren har faktisk mer makt enn kjøttindustrien. Det samme gjelder Tine meierier som vi husker ble kneblet i senk for noen år siden, takket være den fjerde statsmakt media.

Fedme og overvekt har sterkt fokus både blant myndigheter og i samfunnet generelt og kjøttindustrien jobber på spreng for å levere det forbrukeren vil ha. Sosial og helsedirektoratet legger også et sterkt press på industriene og kostholdsanbefalinger knyttet til magrere kjøtt. Og vi har nå i 2010 kommet veldig langt og Industriene har absolutt alt å tape på å motarbeide det forbrukeren ønsker, pga det globale nettverk.

Levealderen har økt jevnt og trutt de siste 200 årene, og spesielt har økningen vært stor de siste 20 årene, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Utlogget scroll

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Kolesterol og kylling
« #9 : 18. april 2010, 16:54 »
dette er ikke et argument og det er ikke et svar på spørsmålet.

Jeg syns så absolutt det besvarte ditt argument på en likestilt måte.

Utlogget scroll

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Kolesterol og kylling
« #10 : 18. april 2010, 17:07 »
Det er jo bare tull. Vi er i 2010 og forbrukeren har faktisk mer makt enn kjøttindustrien. Det samme gjelder Tine meierier som vi husker ble kneblet i senk for noen år siden, takket være den fjerde statsmakt media.

Fedme og overvekt har sterkt fokus både blant myndigheter og i samfunnet generelt og kjøttindustrien jobber på spreng for å levere det forbrukeren vil ha. Sosial og helsedirektoratet legger også et sterkt press på industriene og kostholdsanbefalinger knyttet til magrere kjøtt. Og vi har nå i 2010 kommet veldig langt og Industriene har absolutt alt å tape på å motarbeide det forbrukeren ønsker, pga det globale nettverk.

Levealderen har økt jevnt og trutt de siste 200 årene, og spesielt har økningen vært stor de siste 20 årene, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.



Jada, og derfor fortsetter Tine sine markedskampanjer med uforminsket styrke der meieriprodukter er den eneste sanne og gode kilde til kalium og diverse. Dette har ikke forandret seg noe! Tvert om, idag ser vi langt flere meieriproduktet direkte rettet mot barnesegmentet enn noensinne og de bruker de samme næringsvilledende argumentene for at de produserer helt vitale produkter! Du sier at ernæringsmyndighetene satser på magert kjøtt, jeg har aldri her sagt at kylling ikke er magert. Det jeg (og mange) sier er at kolestrol og kjøtt nok ikke er en så veldig topp kombo, og kolestrol er det mye av i kjøtt, nesten ingen differanse på rødt eller hvitt kjøtt.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Kolesterol og kylling
« #11 : 18. april 2010, 17:22 »
Jeg syns så absolutt det besvarte ditt argument på en likestilt måte.

1. Det var jeg som stilte spørsmålet, ikke Egil.

2. Nei du svarte ikke på noen av spørsmålene.

3. Jeg argumenterte ikke for noen ting.

4. Prøver igjen:

Hva med friske oppegående mennesker som spiser haugevis med både kylling og egg som samtidig er friske og fine med helt fine kolesterolnivåer? Er de tikkende bomber?
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget scroll

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Kolesterol og kylling
« #12 : 18. april 2010, 18:21 »
1. Det var jeg som stilte spørsmålet, ikke Egil.

2. Nei du svarte ikke på noen av spørsmålene.

3. Jeg argumenterte ikke for noen ting.

4. Prøver igjen:

Hva med friske oppegående mennesker som spiser haugevis med både kylling og egg som samtidig er friske og fine med helt fine kolesterolnivåer? Er de tikkende bomber?



Jeg regner med at du iallefall er såpass våken i hodet at du skjønner at et kosthold med mye kolestrol ikke er videre sunt? Om du ønsker å dramatisere retorikken og snakke om tikkende bomber får det være din sak - jeg tror ikke debatten kommer noe vei ved at du trekker i den retningen. Du ønsker åpenbart å skille mellom bomber og sunnhetsapostler og kosthold er noe mer sammensatt enn det, ting KAN leve i ubalanse på en relativ måte. Det jeg setter fokus på her er at man ikke nødvendigvis MÅ tro at hvitt magert kjøtt er så uavkortet bra kun fordi det er høyt på protein og lavt på fett. Kolestrol er noe som tetter årene og plantebasert mat er beviselig langt sunnere.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Kolesterol og kylling
« #13 : 18. april 2010, 18:31 »
Hva med å bare svare på spørsmålene?

Hva jeg mener, ønsker eller tror er irrelevant i forhold til hva jeg spør om, og du bommer uansett fullstendig på dine antagelser.

Jeg legger også til et spørsmål:

Er høyt kolesterol et kjent problem i "fitnessverdenen" ?
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget scroll

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Kolesterol og kylling
« #14 : 18. april 2010, 18:45 »

Hva jeg mener, ønsker eller tror er irrelevant i forhold til hva jeg spør om



Ler¤ Så hva du mener eller tror er altså irrelevant for hva du selv skriver? Greit. Da sa du nettopp god natt og hejdå til deg selv gitt. Vil avslutningsvis til deg annbefale kunnskap som en generell etterstrebelse. Kan som bonus fortelle deg at JA, kolestrol er et betydelig problem blant konkurrerende kroppsbyggere og flere og flere såkalte fitnessdeltagere.

Case closed.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!