Skrevet av Emne: Kvalm under trening, og kaster opp etter trening. Hvorfor?  (Lest 8961 ganger)

Utlogget butcher

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Jeg har nettop begynt å trene igjen, og det skal sies at jeg er i dårlig form. Noen ganger når jeg trener blir jeg sinnsykt kvalm, og må stikke fingrene i halsen når jeg kommer hjem for at det skal gå over. Det er spesielt øvelser som markløft og knebøy som utløser det, men det kommer på slutten av treningen uavhengig av hva jeg har trent.  Noen ganger blir jeg ikke kvalm i det hele tatt. Jeg lurer på om dere har noen tips til hvor lenge før, hva, og hvor mye jeg bør spise før trening. Det er jo ikke bra å spy :p 

Utlogget Aleksander86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Du skriver at det ikke er bra å spy...

Hvorfor stikker du da fingrene i halsen?? Det er det dummeste du gjør!!! Det kroppen trenger for at kvalmen skal gå over er næring!!!

Da sier det seg vel selv at det ikke er noe sjakktrekk å stappe fingrene i halsen for å fremtvinge oppkast!

Spis og hold maten i magen!!! waste of money and time hvis man stapper fingrene i kjeften etter trening fordi du er kvalm!!!


Det er helt sikker blodsukkernivået som er veldig lavt... Spis en banan el.lignende så skal du se at det blir bedre...


Men poenget med å stappe fingrene i kjeften kommer jeg aldri til å se.... Men hver sin smak!!! Jeg for min del liker maten best mens den er på vei ned... Den pleier å få en stram syrlig skarp smak på vei opp... Anbefales IKKE!!!

No pain, No gain!!! - No Gain, just pain!!!

Utlogget butcher

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Vist jeg spiser og kvalmen gir seg gjør jeg selvfølgelig det! Men det har virket så usannsynlig å trykke noe inn når kroppen vil ha noe ut :p Men jeg kan prøve på det! Og hjelper det er det jo supert! Men du tror ikke det kan ha noe med spisingen FØR trening å gjøre da?

Utlogget Arnie

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Hva spiser du før da, hvor mye, og hvor lenge før?
I'll be back( bigger than ever before)!

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Det som kan utløse kvalme under trening er plutselig blodsukkerfall. Markløft og knebøy er spesielt krevende energimessig og sluker blodsukker kjapt ut av kroppen.

To ting kan være tilfelle:
1) Du inntar energidrikke på tom mage rett før trening og blodsukkeret går raskt opp. Kroppen reagerer på dette og begynner å pøse ut insulin for å stoppe stigningen. Når insulinet er ute med full effekt tar du et sett med knebøy og presser blodsukkeret enda raskere ned. Resultatet er nesten føling eller i beste fall sterk kvalme.

2) Du har spist for lite næring(karbohydrat) siste dagen og lagrene til kroppen er lave. Leveren spytter ut litt fra sitt lager når du trener, men det er ikke lenge det rekker ettersom du har spist dårlig. Resultatet er at du trener hardt og når lagrene er tomme stuper blodsukkeret ned. Resultatet er kvalme.

Spis fornuftig med karbohydrater hele dagen, og bruk gjerne en god sportsdrikke under trening. Energy Boost 4:1 er en slik god sportsdrikke.

Soje

andysmuck

  • Gjest
Sist jeg åt rett før jeg dro på trening kom frokosten opp i kjeften mens jeg kjørte squats. Kan være som Arnie og Soje sier, det kan enten være at du spiser for mye rett før trening eller for lite generellt.

Ta noe som er lett før trening, ca 1 time før trening. Banan og proteinshake f.eks fungerer fint for meg. Er viktig at kroppen ikke trenger å bruke for mye energi på å fordøye mens du driver å presser kroppen til å prestere i knebøy f.eks

Utlogget butcher

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Takker for svar! Jeg tror det hjelper for meg å dele opp treningen. Tror ikke kroppen er i form nokk til å kjøre fullkropps program. Tapper meg vel helt! Og som du sier faller vel blodsukkeret drastisk da. Jeg får prøve meg litt frem.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Vel, les Sojes innlegg innlegg til du husker det utenat Smiley

Og for første gang, tror jeg, vil jeg si: Hold deg til et fullkroppsprogram! Høres ut som om det er det du trenger til du er i bedre form.

Begynn litt forsiktig, sørg for å få opp arbeidskapasiteten igjen!
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget javel234

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Jeg har nettop begynt å trene igjen, og det skal sies at jeg er i dårlig form. Noen ganger når jeg trener blir jeg sinnsykt kvalm, og må stikke fingrene i halsen når jeg kommer hjem for at det skal gå over. Det er spesielt øvelser som markløft og knebøy som utløser det, men det kommer på slutten av treningen uavhengig av hva jeg har trent.  Noen ganger blir jeg ikke kvalm i det hele tatt. Jeg lurer på om dere har noen tips til hvor lenge før, hva, og hvor mye jeg bør spise før trening. Det er jo ikke bra å spy :p 

Har du spist noe fett før trening? egg f.eks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!