Skrevet av Emne: [VIDEO] MARKLØFT!  (Lest 20835 ganger)

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #60 : 11. mai 2010, 09:54 »

det som er galt med Eirik sin sumo er at hen slipper rumpa alt for langt opp når han skal løsne ei tung vekt. Sumo er noe helt annet enn konvensjonell mark. Og dette vet jeg jo at eirik vet. Et godt sumoløft skal løsnes sakte og vektene skal forlate bakken så tidlig som mulig mens rumpa er påveg opp. ikke slik eirik ender opp med, nemlig at kroppen går oppover og vekta tilslutt følger etter.

Det er stor forskjell på å løfte sumomark med og uten drakt. Hvis man ikke trener for å løfte sumomark i konkuranse med drakt ser jeg heller ingen grunn til å la beina løfte en unaturlig stor del av løftet.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #61 : 11. mai 2010, 10:02 »
Nei, selvfølgelig ikke. Men i samtlige sumomarkfilmer av deg virker det som du like gjerne kunne løftet vanlig markløft når det gjelder utførelse. Sier ikke at ALLE må sitte lavest mulig med rumpa, men er vel ikke det som er poenget her. Se feks

http://www.youtube.com/watch?v=s8zAVehc6-Y#noexternalembed

I kontrast til

http://www.youtube.com/watch?v=-dpRChwpmaM#noexternalembed

Full kontroll vs null kontroll? Wink

For å få en god maksløftteknikk, som du sikkert vet, må du trene opp dine svakheter på lettere vekter - dette gjør du ikke med å konstant trene tunge vekter og dårlig teknikk (baserer meg på dine markløftvideoer her, kan hende du gjør det annerledes). Særlig sumomark er vel nesten mest kjent for en øvelse hvor en enten løfter perfekt eller så er det no-lift, om en gjør det skikkelig. (Men dette vet du vel Smiley )

Poenget er at det kanskje er litt for dumt av en i din posisjon å løfte med konsekvent dårlig teknikk i det som virker som å være en av dine hovedøvelser.

Edit:

Sikkert bare et tidsspørsmål før noen i debatten finner det - men ligger noen helt forferdelige videoer ute der jeg drar markløft - forskjellen i moral er vel at jeg ikke har et nettsted der jeg henviser til youtube kanalen som en kilde for å lære teknikk.

Syns begge disse løftene er nesten identiske mtp teknikk, eneste forskjellen er at Ed har betraktelig kortere bein..

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #62 : 11. mai 2010, 10:04 »
Ikke uten grunn at jeg brukte den som eksempel på at man kan starte med ræva høyt Boyscout, men fint at du poengterer hvorfor for andre som også gikk glipp av det Wink Coan har også smalere stand og kjører absolutt ikke full sumo. Men du er enig i at det er litt forskjell på utførelsen? (Les full kontroll vs null kontroll..) Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #63 : 11. mai 2010, 10:06 »
Ikke uten grunn at jeg brukte den som eksempel på at man kan starte med ræva høyt Boyscout, men fint at du poengterer hvorfor for andre som også gikk glipp av det Wink Coan har også smalere stand og kjører absolutt ikke full sumo. Men du er enig i at det er litt forskjell på teknikken fordiom? (Les full kontroll vs null kontroll..) Smiley

Ikke egentlig.. Ed løfter rumpa ca like tidlig som Eirik. Syns løftene er omtrent prikklike bortsett fra Ed Coan har litt smalere stand og kortere bein..

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #64 : 11. mai 2010, 10:09 »
Ikke egentlig.. Ed løfter rumpa ca like tidlig som Eirik. Syns løftene er omtrent prikklike bortsett fra Ed Coan har litt smalere stand og kortere bein..

Hva med spenn i ryggen, utretting og bruk av bein tidlig i løftet?

Sandvik har allerede sluppet spennet i ryggen og begynt å dra med krokrygg før stanga forlater bakken, noe som ihvertfall jeg mener ikke hører hjemme i sumomark... (men jeg kan selvfølgelig ta feil, er ikke ekspert på sumo). Vært spennende å sett med 60 kg mindre på stanga, og en startposisjon som er lik den første han har (før han svinger opp og ned med hofta og starter langt høyere) der han holder spennet og svaien i ryggen til beina er nesten utrettet, for ikke å snakke om å låse ut på topp.

Er selvfølgelig lov å gå all out på maks, men når teknikken ser slik ut på alle videoer Sandvik har av sumomark syns jeg han bør ta konsekvensen av at han har en stor fanskare.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #65 : 11. mai 2010, 10:12 »
Hva med spenn i ryggen, utretting og bruk av bein tidlig i løftet?

Kanskje litt urettferdig mtp at Ed Coan liksom hadde de sterkeste beina i verden.. Folk har ulik fordeling av hvor sterke de er i bein og rygg, dessuten vil det være utrolig vanskelig å generere mye kraft fra beina i en dyp posisjon med giraffbeina til Sandvik. Er enig i at spennet i ryggen til Eirik falmet litt, men ikke noe mer enn normalen i de fleste styrkeløftstevner..

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #66 : 11. mai 2010, 10:16 »
Kanskje litt urettferdig mtp at Ed Coan liksom hadde de sterkeste beina i verden.. Folk har ulik fordeling av hvor sterke de er i bein og rygg, dessuten vil det være utrolig vanskelig å generere mye kraft fra beina i en dyp posisjon med giraffbeina til Sandvik. Er enig i at spennet i ryggen til Eirik falmet litt, men ikke noe mer enn normalen i de fleste styrkeløftstevner..

Styrkeløftstevner ja, men nå har Eirik Sandvik en hjemmeside der han henviser til youtube kanalen sin for å vise løfteteknikk og treningstips, og da bør han kanskje ikke legge ut videoer der han har en skikkelig dårlig sumoteknikk (uten å nevne det som kommentar til treningen)






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #67 : 11. mai 2010, 10:21 »
Ed hadde samme stance i bøy som i sumo. DET var nøkkelen til hans måte å utnytte sin styrke på.

Jeg tviler på at Eirik bruker den stancen sin der i bøy... Ergo burde hans sumo-stance være mer lik hans bøystance hvis formålet skal være å utnytte beinstyrken. Smiley

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #68 : 11. mai 2010, 10:22 »
Styrkeløftstevner ja, men nå har Eirik Sandvik en hjemmeside der han henviser til youtube kanalen sin for å vise løfteteknikk og treningstips, og da bør han kanskje ikke legge ut videoer der han har en skikkelig dårlig sumoteknikk (uten å nevne det som kommentar til treningen)

Ah.. Da skjønner jeg problemet Wink

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #69 : 11. mai 2010, 11:14 »
Når det gjelder sumo vs. konvensjonell markløft så passer jeg definitivt bedre til vanlig markløft, ja. Dette er noe jeg er klar over, men jeg får fremdeles rumpa lavere i en modifisert variant av sumo. Korsryggen er definitivt mer stabilisert i det klippet enn hva som er tilfelle hos en rekke løft jeg har observert, deriblant hos "eliteløftere". Dette er det mest sentrale elementet for å unngå problemer. At rumpa startet for høyt i dette maksløftet er en årsak av at jeg rett og slett ikke er sterk nok til å kjøre optimal teknikk på den belastningen. Så, enten gi meg mer styrke over nettet, eller ta det for hva det er - et maksløft.

Når det gjelder klipp:

I mitt første innlegg henviste jeg til et klipp med teksten "markløft - teknikk". Om folk ikke forstår at et klipp kalt "markløft" vist av en galing med rosa bukser og betydelig mer vektbelastning ikke er hva jeg anser å være optimal teknikk, sammen med utallige artikler som har forklart og vist skikkelig teknikk, så får det være.

Skal Eric Cressey fjerne sine maksløft i mark fordi han er en av de fremste når det kommer til skadeforebyggende trening? Snakket tidligere med han om markløftteknikk og han sier at han selvsagt ikke benytter maksløft som oppskrift på god teknikk for sine utøvere. Det burde være greit å forstå også i denne sammenhengen.











Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #70 : 11. mai 2010, 11:25 »
Hva med spenn i ryggen, utretting og bruk av bein tidlig i løftet?
Vært spennende å sett med 60 kg mindre på stanga, og en startposisjon som er lik den første han har (før han svinger opp og ned med hofta og starter langt høyere) der han holder spennet og svaien i ryggen til beina er nesten utrettet, for ikke å snakke om å låse ut på topp.

Er selvfølgelig lov å gå all out på maks, men når teknikken ser slik ut på alle videoer Sandvik har av sumomark syns jeg han bør ta konsekvensen av at han har en stor fanskare.

Her er et eksempel på hva som er ca. optimal sumo for min del. Jeg kan eventuelt kappe av lårbeina mine for å gjøre det enklere å få rumpa lavere.

http://www.youtube.com/watch?v=1TLWLLonJ5I#noexternalembed


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #71 : 11. mai 2010, 16:33 »
Veldig fine de første der, Eirik.

Jeg tror nok ikke det er mye som skal til for å bedre utgangsposisjonen på tyngre løft enn det der. Du skal ihvertfall slippe å kappe lårbeina, selv om jeg ser utfordringen. Jeg har selv lange lårbein, noe som gjør markløft utfordrende uansett valg av variant.

Min første styrkeløfttrener mente utøvere med lange lårbein hadde fordel av å starte med rumpa høyere i konvensjonell markløft enn det feks misha gjør i sin video tidligere i tråden her.

Celdiir

  • Gjest
Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #72 : 11. mai 2010, 17:06 »


Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #73 : 11. mai 2010, 21:38 »
Bra post av Celdiir der. Rippetoe har definitivt en fin innlæringsmodell og dette er en meget bra illustrasjon av hele diskusjonen her.

Enig der, Egil. Skal nok ikke så mye til før samme posisjon opprettholdes under maksløft, men når jeg ser nærmere på alle mine markløft klipp, så er det kun dette maksløftet som er utsatt mtp teknikk - de andre er tilnærmet lik klippet med teknikk tilpasset mine kroppsforhold. Smiley

Fikk nettopp en kommentar fra Eric Cressey på dette klippet: http://www.youtube.com/watch?v=1TLWLLonJ5I#noexternalembed. Det var, "I think it`s fine".

Men selvsagt, jeg skal sterkt vurdere å fjerne mine sumo-klipp med tilsvarende teknikk (som er alle mine klipp, bortsett fra et maksløft). Dette fordi vi alle er like, med like kroppsforhold og de som ikke faller inn under den ideelle teknikken til eliteløftere kan rett og slett la være å trene disse løftene, i det minste ikke legge ut klipp på nettet fordi det ikke ser like estetisk bra ut.

Dette var selvsagt sarkasme og jeg vil heller anbefale å lære om kroppens biomekanikk og ha et snev av erfaring med coaching av ulike type menneskekropper før man uttaler seg om et enkelt tilfelle av teknikk. Den "ideelle teknikken" finnes ikke - noe alle som har coachet flere enn seg selv kan erkjenne.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: [VIDEO] MARKLØFT!
« #74 : 11. mai 2010, 22:59 »

Dette var selvsagt sarkasme og jeg vil heller anbefale å lære om kroppens biomekanikk og ha et snev av erfaring med coaching av ulike type menneskekropper før man uttaler seg om et enkelt tilfelle av teknikk. Den "ideelle teknikken" finnes ikke - noe alle som har coachet flere enn seg selv kan erkjenne.
hvis dette var rettet mot meg, så kan du se til å dra huet ut av rævva og få opp øynene for at flere har stålpeil på ting du åpenbart strever med. Å ta selvkritikk er i tilfelle ett av de punktene.

Jeg går aldri med på at dine sumoløft er bra sumo. og jeg har både trenerutdanning, coachingerfaring og forståelse av markløft som tydeligvis overgår din.

.... igjen... hvis den kommentaren var rettet mot meg, for jeg skal ha meg frabedt å bli disset av deg når det kommer til ting jeg tydeligvis både behersker bedre enn deg og har jobbet mer med enn deg. Smiley

Hvis du tenkte på noen helt andre sin kommentar, så ber jeg deg overse mine siste linjer... litt som et betalingsvarsel på en regning du har betalt. Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!