Skrevet av Emne: Brannfakkel - vektklasser  (Lest 4419 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Brannfakkel - vektklasser
« : 09. mai 2010, 21:46 »
Dette temaet er blitt diskutert før, og det vil kanskje føre til ramaskrik, men jeg tar det opp igjen: Vektklasser. Mitt egentlige syn er at det ikke skulle ha vært vektklasser i noen idretter. Stor kroppsvekt er et talent eller kan trenes opp. Antallet klasser kunne i hvert fall blitt redusert kraftig. I styrkeløft er det ingen klar sammenheng mellom vekt og styrke for de tyngste klassen. Mange i 125 løfter mer enn de i +125. Den kunne de i hvertfall slått i sammen. Et stykke på veien hadde vært å gjort som de gjør i vektløfting, med +105 som tyngste klasse. Men egentlig kunne de ha hatt enda færre klasser. Hva med tre klasser. Under 70, under 100 og over 100kg? Hadde ikke vært noe problem for de minste å legge på seg kilo og komme seg opp mot 70 kg. Greier du ikke det er du ikke en styrkeidrettsutøver.

Tenk så mye høyere nivå det ville ha blitt i hver klasse. Og på småstevner med få deltakere ville man få flere deltakere i hver klasse og ikke medaljer på billigsalg.

Utlogget Smiley!

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #1 : 09. mai 2010, 22:22 »
Enig i at man kunne kuttet antallet vektklasser på en fornuftig måte. Men ingen vektklasser er eg sterkt imot. Eg syns en på 160cm skal kunne hevde seg på sin måte også. det er ikkje annet en fair.

der kommer vi inn på noe som kan være interessant, kansje høydeklasser hadde vært mer rettferdig? Da vil man også slippe å begrense potensialet sitt med frykt for å komme noen kilo over vektklassen man hører hjemme i.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #2 : 10. mai 2010, 07:52 »
Ingen dum ide, men vi ville kanskje få folk som prøvde å gjøre seg lavere en de er. Etter ei knebøyøkt er man ofte 2-5 cm lavere. Du kan sikkert stå med en litt slapp holdning, slik at du vinner en cm eller to.

Utlogget Smiley!

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #3 : 10. mai 2010, 16:49 »
Ingen dum ide, men vi ville kanskje få folk som prøvde å gjøre seg lavere en de er. Etter ei knebøyøkt er man ofte 2-5 cm lavere. Du kan sikkert stå med en litt slapp holdning, slik at du vinner en cm eller to.
haha:P og? man bruker jo utstyr som får deg til å framstå som sterkere enn det man egentlig er.. så hvorfor ikkje kunne framstå som lavere enn det man er?

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #4 : 10. mai 2010, 17:49 »
du verden.... høydeklasser faktisk.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #5 : 10. mai 2010, 20:58 »
Det var faktisk på trappene for noen år siden med to klasser innenfor volleyball. For de over og under 185 cm. Vet ikke hvor det ikke ble noe av det. Det internasjonale forbundet hadde annonsert det. Så det er vel ikke umulig å få til noe sånn.

Utlogget Smiley!

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #6 : 10. mai 2010, 20:59 »
du verden.... høydeklasser faktisk.
jasså, er det sarkasme eg leser? kom med synspuynkter Smiley

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #7 : 10. mai 2010, 22:23 »
jasså, er det sarkasme eg leser? kom med synspuynkter Smiley
Jeg ser ikke poenget med høydeklasser. Hvorfor?
Har heller aldri hørt om det i noen andre idretter...
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #8 : 10. mai 2010, 22:37 »
Jeg ser ikke poenget med høydeklasser. Hvorfor?
Har heller aldri hørt om det i noen andre idretter...

Det var tynne argumenter.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #9 : 10. mai 2010, 22:42 »
Det var tynne argumenter.
Det er jo ikke skrevet noen argumenter for høydeklasser av deg eller smiley heller. Tror heller dere  får starte der så skal jeg ta det derfra...

Men jeg er enig i at det er tullete mange vektklasser i styrkeløft. -75, -90, -110, 110+ er passe synes jeg.  De fleste i +en er uansett for feite.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #10 : 10. mai 2010, 22:50 »
Og innfoere hoydeklasser vil vel aapne doeren for og innfoere mye rart, og sporten er vel grei som den er(for visse).

Likevel syns jeg det virker som om mange proever og skyve under en stol, at og ta 200 kg i kneboy paa en gitt kroppsvekt med en hoyde av 180 cm, vil vaere en stoerre prestasjon enn og ta 200 i kneboy med kroppshoyde paa 160 cm og samme kroppsvekt som forrige eksempel.

Sier vel seg selv at en mann paa 180 cm og 90 kg vil kunne boye, benke og marke mindre enn en mann paa 160 cm og 90 kg.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #11 : 10. mai 2010, 22:51 »
Det er jo ikke skrevet noen argumenter for høydeklasser av deg eller smiley heller. Tror heller dere  får starte der så skal jeg ta det derfra...

Men jeg er enig i at det er tullete mange vektklasser i styrkeløft. -75, -90, -110, 110+ er passe synes jeg.  De fleste i +en er uansett for feite.

Det ble vel argumenter for at ved høydeklasser ville man sluppet all bantingen like før innveingen.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #12 : 10. mai 2010, 22:53 »
Forumtroll? Hvordan vil han slippe banting ved å stille i en høydeklasse? Utdyp!
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #13 : 10. mai 2010, 23:06 »
Dette temaet er blitt diskutert før, og det vil kanskje føre til ramaskrik, men jeg tar det opp igjen: Vektklasser. Mitt egentlige syn er at det ikke skulle ha vært vektklasser i noen idretter. Stor kroppsvekt er et talent eller kan trenes opp. Antallet klasser kunne i hvert fall blitt redusert kraftig. I styrkeløft er det ingen klar sammenheng mellom vekt og styrke for de tyngste klassen. Mange i 125 løfter mer enn de i +125. Den kunne de i hvertfall slått i sammen. Et stykke på veien hadde vært å gjort som de gjør i vektløfting, med +105 som tyngste klasse. Men egentlig kunne de ha hatt enda færre klasser. Hva med tre klasser. Under 70, under 100 og over 100kg? Hadde ikke vært noe problem for de minste å legge på seg kilo og komme seg opp mot 70 kg. Greier du ikke det er du ikke en styrkeidrettsutøver.

Tenk så mye høyere nivå det ville ha blitt i hver klasse. Og på småstevner med få deltakere ville man få flere deltakere i hver klasse og ikke medaljer på billigsalg.

Er du selv en styrkeidrettsutøver? Jeg syns det er et temmelig tåpelig utspill å hevde at man ikke er en styrkeidrettsutøver om man ikke, som utøver i de letteste vektklassene, greier å komme seg opp mot 70kg. Det er mulig du sa dette på spøk, men det blir bare dumt i mine ører. Snakker du her av egen erfaring, eller kaster du kun ut et forslag? Stor kroppsvekt er et talent eller kan trenes opp? Du må gjerne svare på disse spørsmålene, så svarer jeg når jeg våkner imorra. Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #14 : 10. mai 2010, 23:07 »
Og innfoere hoydeklasser vil vel aapne doeren for og innfoere mye rart, og sporten er vel grei som den er(for visse).

Likevel syns jeg det virker som om mange proever og skyve under en stol, at og ta 200 kg i kneboy paa en gitt kroppsvekt med en hoyde av 180 cm, vil vaere en stoerre prestasjon enn og ta 200 i kneboy med kroppshoyde paa 160 cm og samme kroppsvekt som forrige eksempel.

Sier vel seg selv at en mann paa 180 cm og 90 kg vil kunne boye, benke og marke mindre enn en mann paa 160 cm og 90 kg.

Honnør til deg! Godt sagt! Stor kroppsvekt er ikke noen god indikasjon på at du er eller kan bli sterk. For å dra det litt langt, så kan du jo si at de som har stor kroppsvekt imponerer mer en de lette, for de må jo løfte sin egen kroppsvekt i tillegg til vektene på stanga (i mark, bøy, rykk og støt). Husker vektløfteren Chemerkin (vant OL -96) som på det meste veide 180 kg. Hadde vel 262,5 i støt. Ville vel tro at han kunne løfte en 350 kg i frontknebøy (han reiste seg ektremt lett fra sitten). 350 + 170 (-10 for leggene)= 520kg!! La oss si spinne videre på den å tenke at han kunne ta 450 kg i vanlig bøy med utstyr (noe som han sikkert aldri har prøvd). 450 + 170= 620kg!!! Det er tung det. Nei, disse pinglene i de lette klassene vet ikke hva det er snakk om. Legg på seg og konkurrer med de store gutta!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!