Skrevet av Emne: Millitæret  (Lest 3622 ganger)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Millitæret
« #15 : 16. mai 2010, 23:53 »
Men er det fortsatt sånn at alle må inn til førstegangstjeneste? Da jeg var inne i 99 var det full tvang, hvis man nekta ble man sendt til den gamle landssvikerleieren eller pælma i fengsel... Har inntrykk at mange 'kommer seg unna' nå til dags...

hehe, det er mulig det skjedde ekstremt mye det året du var inne, men året etter når jeg var inne så fantes det nok av de som under rekrutten sto å hang med gjeipen ved porten på Rena, i påvente av å bli hentet av mamma eller pappa. Jeg skjønner ingen ting, i 11 mnd får du alt gratis, nye opplevelser, nye venner, utfordringer, permturer til steder du aldri ellers ville besøkt, og rota med damer du ønsker du aldri hadde møtt...du får til og med penger for å gjøre det, og i stedet så velger over 50% av norske menn å sitte hjemme på gutterommet  å onanere til Jay Cutler plakaten sin. Makan..

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Ukjentfornå

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 544

  • "Train beyong the pain..Death is your release!
Sv: Millitæret
« #16 : 17. mai 2010, 00:01 »
Muscle-memory Smiley

Utlogget javel234

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Millitæret
« #17 : 17. mai 2010, 00:18 »
feis nå je

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Millitæret
« #18 : 17. mai 2010, 00:24 »
Selv som militærnekter synes jeg dette blir for sutrete.

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: Millitæret
« #19 : 17. mai 2010, 00:54 »
Din verste fiende blir nok skimarsjen! Går og går og går... lever kun på smeltevann og saftpulver.
Det å faktisk dra på butikken å kunne kjøpe skjokoladepudding som sivilist føltes som julaften!
Aldri vil en militærnekter få oppleve det å sette så mye pris på f.eks å drite på et dass alene, se på tv, kjøpe hverdagsklær, besøke en venn, kjøre bil uten å måtte skrive rapport, sove når man vil..
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Millitæret
« #20 : 17. mai 2010, 01:15 »
Sutring mener nå jeg.

Utlogget gira

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Millitæret
« #21 : 17. mai 2010, 08:11 »
Har planer om å fortsette militærkarrieren og mener dette er tråden å skyte inn spørsmål på, etter å ha lest de litt mer utholdenhetsvennlige innleggene.

Har siden nyttår abbonert på Treningsforum og er fornøyd. Imidlertid fokuseres det på muskelbygging og fitness, og heller lite 4x4 utholdenhetstrening, slik jeg bedriver nå. Jeg har som mål å komme i bedre form med kombinasjonen seig (aerob) utholdenhet, gjennomgående allsidig økt styrke med lavt volum, og økt smidighet. -Hvilke styrketreningsmetoder/-programmer bør jeg bruke for å oppnå denne typen styrke?

Benytter samtidig anledningen til å anbefale 4x4 programmet, (og gratulere alle med dagen). Det er godt omtalt ift. effekt. Jeg har merket meget betydelig fremgang etter drøye 10 økter, (og en anelse reduksjon i fettprosenten). Det har vært avgjørende å bruke (programmerbar) pulsklokke, noe artiklene (under) også fremhever.

Begynte å bruke programmet etter meget positive omtaler bl.a. her:
https://www.tn.no/drivkraft/artikler/effektiv-forbrenning-med-4-x-4-intervaller
http://www.loplabbet.no/4x4-trening
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=729

Økt-logg:


PS: Jeg bedømmer ikke meg selv sutrepave slik det snakkes om i tråden, og tar følgelig i mot eventuelle harhaus-programmer med et smil og en porsjon optimisme. Likevel er det noen år siden jeg løp 5-mila, og jeg ønsker ikke å la kroppen dingle etter psyken - Jeg har god tid og tar ett skritt av gangen.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Millitæret
« #22 : 17. mai 2010, 09:29 »
Jeg tror det som først og fremst er avgjørende for å finne ett program som fungerer, er å definere ett mål og finne ut hvilken vei du skal. Jeg tror mange blir sittende mellom to stoler, man vil ha mest mulig muskler til sommeren OG bli seig og utholden. Dette er selvfølgelig ikke umulig å kombinere (som forøvrig er min definisjon av sprek), men det blir fort litt halveis hvis man skal gjøre det samtidig, og overtreningslampene begynner fort å lyse. Det er også greit å ha ett program som er mulig å kombinere med hverdagen din, hvis man ikke er realistisk når man setter det sammen så mister man motivasjonen så fort det blir litt motgang.

Jeg gjorde det enkelt og valgte ut 3 ulike treningsøkter som ikke ble for innviklet:

1. Løping, som er essensielt hvis man skal bli spreeeeek, selv om 4x4 er bra trening synes jeg det blir ensformig 3 ganger i uka. Satte 3 km som min. distanse og 10 km som max. Hadde ingen faste dager å løpe på, men i snitt ble det 4 dager i uka, økte med 1-2 km på hver økt opp til max distanse, og trappet ned på samme måte, uke etter uke. Synes det var en fin måte å få variert mellom høy og lav intensitet.

2. Sirkeltrening med dips, chins, push up og mage hvor man jakter på reps. Høy intensitet. 15-20 min uten pauser i mellom øvelser. Folk kan si hva de vil, men det er sinnsykt slitsomt og rått når man kommer igang å får skikkelig kontakt i alle øvelsene. Jeg forsøkt 4 mnd uten annen styrketrening (brukte vektbelte etter hvert), da kjørte jeg det annenhver/hver tredje dag, og etter 4 mnd hadde økt i samtlige 1 RM (bortsett fra knebøy selvfølgelig), og i f.eks chins økte jeg fra 4 til 23 reps på topp. Det kan bli ensformig å kjøre hele året, så jeg endte opp med å bruke det som en del av periodisering.

3. Valgte en 5x5 med baseøvelser (bøy, mark, press). Trappet ned noe på sirkeltrening og la inn 2 dager med "ordinær" styrketrening med progressiv belastning. Ble tungt, men kjørte meg aldri tom på reps, det fungerte greit sammen med løping og sirkeltrening, selv om jeg sikkert hadde hatt større fremgang ved å bare prioritere styrketrening, men det var heller ikke målet;-)

Det ble litt mindre løping de årene jeg jobbet i grønt grunnet generellt høyt aktivitetsnivå, men når var i leir så fulgte jeg det samme programmet. På militærkost og sporadisk Grandiosa, med de oppturer og nedturer som hører med, så hadde jeg totalt sett veldig bra fremgang og ble spyttet ut litt smartere, kjekkere og 12 kg tyngre en når jeg kom. Og det tror jeg er resultatet hvis man har ett mål, en plan, motivasjon og tar tiden til hjelp!

Men som sagt, mulig det har gått ut på dato, og etter dette innlegget kommer de sikkert tusen andre forslag som er eeeeenda bedre;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Millitæret
« #23 : 17. mai 2010, 10:04 »
Huh? Jeg er i hæren og har hatt bra fremgang der. Hvorfor skal ikke hæren ha noe treningsrom? Vi har mulighet til å trene på 3 forskjellige gym!
Vi er totalt 6-7 uker i felt iløpet av hele førstegangstjenesten. Og mat var det ikke noe problem å få: jeg bestilte etterforsyninger på feltrasjoner og fikk til et par butikkbesøk under øvelser.

Et år i hæren har du bare godt av! Er både sterkere og har bedre kondis nå!

Kan også nevne at når vi er i leir, har vi rett til egentrening 3 ganger i uka, og egentrening varer vanligvis fra kl 08:30 til 10.. Da gjør vi akkurat hva vi vil: joggetur, trene på et av mange gym eller bare trene litt core på rommet!
Kommer an på hvor du blir stasjonert det da. På sætermoen er det opptil 50% felt på enkelte menige. Da er det vanskelig å få trent. Men sikkert fint andre steder også mtp trening.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Millitæret
« #24 : 17. mai 2010, 10:12 »
hehe, det er mulig det skjedde ekstremt mye det året du var inne, men året etter når jeg var inne så fantes det nok av de som under rekrutten sto å hang med gjeipen ved porten på Rena, i påvente av å bli hentet av mamma eller pappa. Jeg skjønner ingen ting, i 11 mnd får du alt gratis, nye opplevelser, nye venner, utfordringer, permturer til steder du aldri ellers ville besøkt, og rota med damer du ønsker du aldri hadde møtt...du får til og med penger for å gjøre det, og i stedet så velger over 50% av norske menn å sitte hjemme på gutterommet  å onanere til Jay Cutler plakaten sin. Makan..


Jeg vet ikke helt om du prøver å være frekk mot meg eller mot sløve menige. Uansett, jeg er delvis enig i det du sier. Det HAR skjedd mye siden 1999. Da jeg var inne var det fortsatt vanskelig å snike seg unna førstegangstjeneste, alle måtte inn og det med tvang. Selvsagt var det også de som slapp unna med en eller annen ubetydelig liten defekt, alt fra vondt i lilletåa til nervøsitet og homofili ble fritatt fra tjeneste.

I dag er det mange som ikke engang blir innkalt til å gjennomføre førstegangstjeneste! Vi har rett og plikt til å gjennomføre førstegangstjeneste, men det er bare på papiret, siden alle tydeligvis ikke omfattes.

Jeg er for førstegangstjeneste! Men ikke slik tjenesten har vært praktisert, der store deler av de menige blir satt til å gjøre idiotiske ting som å jobbe på lager eller jobbe på et museum! Jeg mener at absolutt alle burde vært inne, gjennomgått skikkelig militær opplæring, ikke bare gå rundt og drive dank som mange menige gjør!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Millitæret
« #25 : 17. mai 2010, 10:55 »
Jeg vet ikke helt om du prøver å være frekk mot meg eller mot sløve menige. Uansett, jeg er delvis enig i det du sier. Det HAR skjedd mye siden 1999. Da jeg var inne var det fortsatt vanskelig å snike seg unna førstegangstjeneste, alle måtte inn og det med tvang. Selvsagt var det også de som slapp unna med en eller annen ubetydelig liten defekt, alt fra vondt i lilletåa til nervøsitet og homofili ble fritatt fra tjeneste.

I dag er det mange som ikke engang blir innkalt til å gjennomføre førstegangstjeneste! Vi har rett og plikt til å gjennomføre førstegangstjeneste, men det er bare på papiret, siden alle tydeligvis ikke omfattes.

Jeg er for førstegangstjeneste! Men ikke slik tjenesten har vært praktisert, der store deler av de menige blir satt til å gjøre idiotiske ting som å jobbe på lager eller jobbe på et museum! Jeg mener at absolutt alle burde vært inne, gjennomgått skikkelig militær opplæring, ikke bare gå rundt og drive dank som mange menige gjør!

Var ikke mot deg nei, jeg poengterte at selv med "vernepliktstvang", så var det i 2000 mange som ikke ble kaldt inn, og enda fler som forsvant de første ukene p.g.a manglende motivasjon og hjemmelengsel, med tilhørende fiktive symptomer som "dimmegrunnlag".
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Millitæret
« #26 : 17. mai 2010, 11:19 »
Kan vel diskuteres om det er best å ha alle inne. Enten må man ta å sende de som vil hjem til en dritt leier for å samle dem, ellers går de rundt og sprer uhygge og ødelegger verneplikten for andre. Ettersom vi bor i norge, blir det til at man sender de hjem. Greit nok, landet er jo fult av snyltere allerede.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Millitæret
« #27 : 17. mai 2010, 15:50 »
Men fra almenn verneplikt til saken; jeg har vanskelig for å tro at man møter store hindre for å trene i forsvaret, hvis man er litt fleksibel. Trickset er vel bare å unngå fella mange havner i etter rekrutten med å havne i en kontorjobb, spise like mye som under rekrutten + grandis, og komme ut som en ostepølse når man dimmer.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!