Skrevet av Emne: Jente seksuelt misbrukt i ti år  (Lest 19696 ganger)

Utlogget kassa86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #90 : 21. mai 2010, 23:54 »
På vegne av folket. Og ja, de har frivillig søkt en risikofylt jobb. På samme måte som en soldat i Afganistan hadde jeg ikke forventet noen som helst spesialbehandling.

PÅ vegene av STATEN.. ja man søker seg frivillig til en jobb for å hjelpe andre.. ikke får de risikotillegg.. Det å sammenlikne med soldater i afghanistan blir for dumt.. Politiet er satt til å verne om folket og har ledelsesansvar ved alle typer ekstraordinære hendeliser.. redingsoppdrag, brann, kriminalitet osv.. Ett angrep på en politimann er ett angrep på hele den norske stat! vis litt respekt!

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #91 : 21. mai 2010, 23:56 »
det fins ingen  fagfolk som sier den amerikanske kriminalomsprgen fungerer bedre enn den norske, nei.

Tilbakefallet er over 70% der. Det er det bare Kina som konkurerer med.

Etter å ha sjekket statistikken en gang til så viser det seg faktisk at tilbakefallsprosenten i Norge er på 61% for forbrytelser, synes ikke du skal bruke Norge som noe suksesseksempel.
Dette er til tross for at verdens mest lukrative sosialsystem venter på alle som slipper ut, i Kina og USA får de ikke mat engang når de slipper ut.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #92 : 21. mai 2010, 23:57 »
Du minner meg veldig om de flotte politikerne som vi hører om så mye på nyhetene Egil. Du skrev alt det uten å svare på spørsmålet mitt. Synes DU det er nok med straffen han her fyren fikk, du trenger ikke dra fram de moralske kommentarene dine om hevn og følelser. Jeg vil bare vite om i dette tilfelle så synes du det er rettferdig at han kan misshandle et barn i 10 år, så skal han sitte inne i 3 ( og det er vel stor fare for at det blir mindre enn 3 år?)


Nei, du spurte om jeg syntes det var nok. Det er det samme som å spørre om hvor vått vannet er.

Hva er nok?

Jeg svarte i versjonen med datteren min. Der svarte jeg på samme grunnlag som du spurte. nemlig på følelsesbasis.

Men dette er ikke et spørsmål om følelser.

Jeg leste ikke annet i artikkelen enn straffeutmålingen. Og ingen av oss har sett dokumentene og hva som har skjedd. Jeg velger å tro at retten har utmålt straffen etter det som er gjeldende rettspraksis.

Jeg syns mange straffer er for lange. Feks for uaktsomt drap med bil feks.. Besittelse og salg av hasj... og mange andre triste forbrytelser.

Den som har sittet inne noen måneder har en viss formening om hvordan det vil være å måtte sitte inne i et år eller flere. det er ganske heavye saker å sone. Spesielt på høy sikkerhet/ lukka avd.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #93 : 21. mai 2010, 23:58 »
Jeg tror at så godt som all fengselstraff virker ekstremt avskrekkende på folk flest, og om denne er på noen uker eller et år blir nesten irrelevant. Det å få noe på rullebladet og bli stemplet som en kriminell bør virke mer enn avskrekkende nok på mannen i gata. Ikke minst bare det å sitte som tiltalt i en rettsak.

Jeg tror det største problemet her i Norge er vanekriminelle som har såpass lite stolthet og verdighet etter å ha vært gjennom systemet flere ganger, at enda en fengselstraff bare blir et par ukers ferie fra gata. Ikke minst kriminelle fra utlandet som ikke har noe å frykte fra det norske rettsystemet på noe som helst plan. Den eneste måten å få kontroll på disse blir vel en ekstremt tett oppfølging etter at de er sluppet ut av fengsel, som igjen sikkert er vanskelig rent økonomisk.

Utlogget Quasar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

  • Dualle steidn, jordeple og tjokke hosse
Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #94 : 22. mai 2010, 00:01 »
Jeg synes dette uansett koker ned til et etisk spørsmål, og det er om noen er verdt mer enn andre. Min mening.

Vi har alle forstått hva som er din mening, det er bare feil. Smiley
Når de laget disse straffene ( som vel er nok så like så og si alle land i verden. (At vold mot politi skal straffes høyere, som da går på deres, og etterhvert vår beskyttelse) ikke ble laget mens de satt å lo "POLITI ER DE VIKTIGSTE MENNESKENE I VERDEN, OG ER MER VERDT EN ALLE DE ANDRE TAPERENE"
- A day without sunshine is like, you know, night.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #95 : 22. mai 2010, 00:02 »
PÅ vegene av STATEN.. ja man søker seg frivillig til en jobb for å hjelpe andre.. ikke får de risikotillegg.. Det å sammenlikne med soldater i afghanistan blir for dumt.. Politiet er satt til å verne om folket og har ledelsesansvar ved alle typer ekstraordinære hendeliser.. redingsoppdrag, brann, kriminalitet osv.. Ett angrep på en politimann er ett angrep på hele den norske stat! vis litt respekt!

Staten er landet, regjeringen som styrer landet er valgt av folket. Husk at staten er der på grunn av folket. Kriminalitet er kriminalitet, uansett hvem det er mot, og skal straffes like hardt i alle tilfeller.

Politiet jobber for folket, så et angrep på en politimann er det samme som et angrep på nettopp folket. Altså mannen i gata. som jeg har skrevet tidligere mener jeg at statsministerens liv ikke er mer verdt enn noen annen uskyldig person. Og dette er sjefen. men, denne blir valgt av folket, og er en representant for dette. Derfor burde det ikke være strengere straffer for enten eller.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #96 : 22. mai 2010, 00:02 »
Nå snakker vi om strengere straffer, som jeg forsåvidt har skjønt du ikke mener vi trenger. men det er jo høyere oppklaringsrate på vold mot offentlige tjenestemenn(rett meg om jeg tar feil) og det er jo som du sier det som holder folk fra å gjøre kriminelle handlinger. og i dette tilfellet holder dem fra å gjøre kriminelle handlinger mot offentlige tjenestemenn. så hvorfor er ikke det nok? hvorfor mener du at det skal være høyere straffer for vold mot politiet når du selv sier det ikke hjelper med høyere straffer?

Jeg synes dette uansett koker ned til et etisk spørsmål, og det er om noen er verdt mer enn andre. Min mening.
vi snakker om to forksjellige ting. DU snakker om verdien av offeret. jeg snakker om det kriminelle valget som gjerningsmannen tar.

Jeg tror ikke paragrafene som gjør det mer straffbart å angripe en tjenestemann er lagd for å si at de er mer verdt, men mer for å avgjøre at GJERNINGEN å angripe forlengelsen av staten er straffskjerpende.

(men jeg har ikke lest forarbeidene til disse paragrafene, så jeg kan ikke påstå 100% at det er slik)

Det er heller ikke jeg som mener det skal være slik, jeg forklarer bare hvorfor jeg tror det ER slik.Smiley

Utlogget Tigerj

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 45

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #97 : 22. mai 2010, 00:04 »
For det første håper jeg at alle de som synes straffene er altfor lave i Norge er av de som benytter seg av stemmeretten sin(såfremt dere er stemmeberettiget). Det er de folkevalgte som vedtar og endrer lovene i Norge, og det er bare de som kan heve strafferammene.

At strafferammen i Norge er lav sammenlignet med mange andre land, er helt klart. Dette er, som Egil påvirker, ikke nødvendigvis et onde. Målet med sanksjoner er ikke å gjøre den straffede så miserabel som mulig. Sanksjonssystemet skal for det første ha en preventiv effekt. Videre skal det selvfølgelig også ha en beskyttende effekt, ved å få farlige kriminelle vekk fra samfunnet i en periode. Men den sistnevnte effekten reduseres dersom de vi sender ut av fengsel er i samme mentale stilling som da de kom inn. Det er et viktig poeng å få tidligere straffede integrert i samfunnet igjen. Er det noen av dere som har den fjerneste anelse om hvor vanskelig det kan være å komme ut av fengsel? De fleste har ikke noe lovlydig nettverk, de har et rulleblad som gjør det vanskelig å få jobb, generelt få holdepunkter for å starte et liv på den rette siden av loven. Det er dessuten et spørsmål om dødsstraff/livsvarig straff er moralsk og etisk riktig. Er en som har utført en forbrytelse mindre verdt som menneske? Hvilket grunnlag har man for å bedømme andre menneskers verdi?

Utlogget Quasar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

  • Dualle steidn, jordeple og tjokke hosse
Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #98 : 22. mai 2010, 00:07 »
Hva er nok?

Den som har sittet inne noen måneder har en viss formening om hvordan det vil være å måtte sitte inne i et år eller flere. det er ganske heavye saker å sone. Spesielt på høy sikkerhet/ lukka avd.

Hva med alle oss andre så stoler på at slike kryp skal sperres inne så våre barn kan gå sikkert rundt på skolen, i gata. Ikke bare dra fram hevn kortet ditt. Om det hadde vært bevist at våre ordninger faktisk "fikser" slike syke mennesker som han her, hadde jeg vel dritet i om han kom ut etter 1 år, men når dette er langt fra sant, så hadde hvertfall jeg følt meg mye tryggere når jeg hadde visst at han ikke har mulighet til å ta kontakt med andre barn etter bare 3 år
- A day without sunshine is like, you know, night.

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #99 : 22. mai 2010, 00:09 »
Hvis en drapsmann soner straffen sin, slipper ut og dreper på nytt, skal han da få enda en sjanse til rehabilitering?
Hvor mange uskyldige liv er det verdt å ofre for å forsøke rehabilitere en drapsmann?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #100 : 22. mai 2010, 00:09 »
Etter å ha sjekket statistikken en gang til så viser det seg faktisk at tilbakefallsprosenten i Norge er på 61% for forbrytelser, synes ikke du skal bruke Norge som noe suksesseksempel.
Dette er til tross for at verdens mest lukrative sosialsystem venter på alle som slipper ut, i Kina og USA får de ikke mat engang når de slipper ut.
Bildet er nok litt mer nyansert enn som så. Måling av tilbakefall er veldig avhengig av hvilke grupper man tar med i målingene. og da dukker det opp store forskjeller fra land til land på hva som er belagt med straff og ikke.

Så alt etter hvilke fangegrupper du tar med, så vil norges residiv variere mellom 40 og 60 prosent.

Men denne diskusjonen var egentlig ikke en sammenligning av tilbakefall, for der er jeg enig i at forskjellene mellom norge og USA er så store at det er vanskelig å sammenligne.

Men grunnen til at jeg dro inn USA og KINA, var at det er land som har det straffenivået enkelte i denne diskusjonen er ute etter. Og det viser seg at det i disse landene ikke VIRKER!

I norge på 60-tallet var maksimumsstraffen for narkotikakriminalitet 6mndr. .. de straffene har blitt økt til dagens nivå på 21 års fengsel som maks.

Har det fungert å øke straffene? Ser det slik ut på plata?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #101 : 22. mai 2010, 00:10 »
Hva med alle oss andre så stoler på at slike kryp skal sperres inne så våre barn kan gå sikkert rundt på skolen, i gata. Ikke bare dra fram hevn kortet ditt. Om det hadde vært bevist at våre ordninger faktisk "fikser" slike syke mennesker som han her, hadde jeg vel dritet i om han kom ut etter 1 år, men når dette er langt fra sant, så hadde hvertfall jeg følt meg mye tryggere når jeg hadde visst at han ikke har mulighet til å ta kontakt med andre barn etter bare 3 år
helt enig. jeg hadde også følt meg tryggerepå min datters vegne hvis jeg visste at alle barnemishandlere og pedofile forsvant rett etter at de ble tatt første gang.

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #102 : 22. mai 2010, 00:13 »
I norge på 60-tallet var maksimumsstraffen for narkotikakriminalitet 6mndr. .. de straffene har blitt økt til dagens nivå på 21 års fengsel som maks.

Har det fungert å øke straffene? Ser det slik ut på plata?

Du vet godt at maksimumstraffene aldri blir brukt mens minimumsstraffene blir brukt alt for ofte Smiley
Og igjen glemmer du å ta hensyn til samfunnsutviklingen og sosiale faktorer Wink

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #103 : 22. mai 2010, 00:13 »
Er en som har utført en forbrytelse mindre verdt som menneske? Hvilket grunnlag har man for å bedømme andre menneskers verdi?

Etter at denne personen har sonet sin straff, nei. men det vil alltid henge igjen. Når en tidligere pedofildømt flytter til mitt nabolag vil jeg vite om det.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Jente seksuelt misbrukt i ti år
« #104 : 22. mai 2010, 00:14 »
Hvis en drapsmann soner straffen sin, slipper ut og dreper på nytt, skal han da få enda en sjanse til rehabilitering?
Hvor mange uskyldige liv er det verdt å ofre for å forsøke rehabilitere en drapsmann?
Her er du inne på hele paradokset med kriminalomsorg og straff.
For vi har jo ingenting som virker.

Vi greier jo ikke "fikse" fangene igjen... Noen blir litt bedre... noen får litt mer skolegang..

det er ikke sikkert det fins noen løsning som er så utrolig mye bedre enn dagens.

Men jeg mener bare at man skal være mer opptatt av hvilken type person man ønsker å få som nabo. FOr når en fange slipper ut, og blir din nabo. da er det vel best at han er så stabil og velfungerende som mulig?!

Ikke full av hat, nerver, psykiske skader og forakt for alle andre... (selv om enkelte er slik uansett)

Men saken er at enkelte ikke kan fikses. hva gjør vi da?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!