Skrevet av Emne: Dykkertråden  (Lest 7002 ganger)

Utlogget Treningsfreek

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Mean and clean!
Dykkertråden
« : 11. juni 2010, 14:18 »
Jeg har dykking som hobby, men også trening. Og det hender jo da at jeg kjøper meg en boks med noe no xplode eller liknende, og disse produktene skal jo visstnok øke mengden nitrogen i blodet(?) Er det trygt å dykke samme dagen som man har konsumert et sånt produkt?
Alder: 22 år
BP: 107,5 kg
ML: 150kg
KB: uvisst
188cm/91 kg
("Thor is here, Odin is here, how can you miss!?

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Dykking og N.o Xplode
« #1 : 11. juni 2010, 15:58 »
Nei, ikke i det hele tatt. Jeg lukta på en teskje med No Xplode en gang, og hodet mitt eksploderte i det jeg fikk to dråper vann i panna. Tok 3 uker å sette sammen hodet igjen.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Treningsfreek

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Mean and clean!
Sv: Dykking og N.o Xplode
« #2 : 11. juni 2010, 18:15 »
Nei, ikke i det hele tatt. Jeg lukta på en teskje med No Xplode en gang, og hodet mitt eksploderte i det jeg fikk to dråper vann i panna. Tok 3 uker å sette sammen hodet igjen.

Så jævla tøff i trynet du var da! Drit i å svar hvis ikke du har noe konstruktivt å komme med neste gang.
Alder: 22 år
BP: 107,5 kg
ML: 150kg
KB: uvisst
188cm/91 kg
("Thor is here, Odin is here, how can you miss!?

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Dykking og N.o Xplode
« #3 : 11. juni 2010, 19:29 »
Når du puster inn luft under høyt trykk over lengre tid så øker jo mengden nitrogen som løses blodet, samt mengden som er fraktet ut i vev etter at kroppen oppnår likevekt, mengden avhenger selvfølgelig av dybde og tid. Siden nitrogenet ikke metaboliseres i kroppen, er man avhengig av ett gradvis og kontrollert trykkfall for å få det ut av vevet, tilbake i blodbanen og ut av kroppen under oppstigning. Om inntak av supplementer som øker produksjon NO øker tiden det tar for å oppnå likevekt mellom nitrogeninnholdet i lungealveolene, blod og vev under oppstigning er jeg ikke sikker på. Vanligvis så bindes NO fra åreveggene under fysiologiske prosesser i kroppen raskt til f.eks superoksid eller fettsyrer, og nitrogenet kan da ha andre kjemiske egenskaper (som kan påvirke muligheten for å danne gassbobler). Jeg er heller ikke helt sikker på om slike supplementer øker produksjonen av NO over lengre tid gjennom dagen, eller om det bare er i korte tidsintervaller under f.eks trening (noe som også vil ha innvirkning på mengde nitrogen i blodet). Det er tilgjengelig litteratur hvor man mener økte verdier av NO i blodbanen kan bidra til redusere dannelsen av gassbobler, men mekanismen bak det er veldig dårlig forklart, og da brukes også andre "medikamenter".

hehe......jeg tror ikke jeg kom frem til så mye her akkurat nå men bare tenkte høyt, så rådet må bli at du får være forsiktig og evt. utføre kortere dykk og lengre dekompresjonsstopp.

Men du jo lese ett par artikkler hvor de mener inntak av en korttidsvirkende NO-donor kan redusere dannelsen av gassbobler;-)

http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2006/08000/Exogenous_Nitric_Oxide_and_Bubble_Formation_in.10.aspx


http://jap.physiology.org/cgi/content/full/102/4/1725



 Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Dykking og N.o Xplode
« #4 : 11. juni 2010, 19:40 »
Jeg har dykking som hobby, men også trening. Og det hender jo da at jeg kjøper meg en boks med noe no xplode eller liknende, og disse produktene skal jo visstnok øke mengden nitrogen i blodet(?) Er det trygt å dykke samme dagen som man har konsumert et sånt produkt?

Dykker du så dypt? (btw alltid hatt lyst å dykke, ser kult ut..usaklig i forhold til tråd men hva koster å ta dykkelappen og evt utstyr?)

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Sv: Dykking og N.o Xplode
« #5 : 11. juni 2010, 20:11 »
Nei, dette er bare tull - du kan trygt dykke uansett hvor mye xplode du spiser. Det  er like meningsløst som å tro at du skulle få trykkfallsyke av å spise egg eller fisk, som også inneholder nitrogenforbindelser.

Det som gir deg trykkfallsyke er molekulært nitrogen, N2, som finnes i lufta og som under trykk oppløses  i forskjellige kroppsvev samt blodet
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget Treningsfreek

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Mean and clean!
Sv: Dykking og N.o Xplode
« #6 : 12. juni 2010, 00:57 »
Takk for konstruktive svar! Cheesy Tror uansett jeg kjører 100% safe og ikke tar xplode'n samme dag som jeg dykker, men fikk satt ting litt i perspektiv, nok en gang, takk.
Alder: 22 år
BP: 107,5 kg
ML: 150kg
KB: uvisst
188cm/91 kg
("Thor is here, Odin is here, how can you miss!?

Utlogget Treningsfreek

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Mean and clean!
Sv: Dykking og N.o Xplode
« #7 : 12. juni 2010, 01:00 »
Dykker du så dypt? (btw alltid hatt lyst å dykke, ser kult ut..usaklig i forhold til tråd men hva koster å ta dykkelappen og evt utstyr?)

Det anbefales på det varmeste! Jeg betalte 2000,- kroner for "lappen" og betalte 500,- i helgen for leie av fullt utstyr (tørrdrakt) som jo er gode priser. Har dog kjøpt eget utstyr nå, så utgiftene er veldig minimale, eneste jeg trenger å betale nå er egentlig service av utstyr og trykktesting av tanken annethvert år. Kjør på! Veldig verdt det!
Alder: 22 år
BP: 107,5 kg
ML: 150kg
KB: uvisst
188cm/91 kg
("Thor is here, Odin is here, how can you miss!?

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Dykking og N.o Xplode
« #8 : 12. juni 2010, 01:02 »
Ny på forumet her, siden du svarer SELVESTE Fleksnes slik?!
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Treningsfreek

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Mean and clean!
Sv: Dykking og N.o Xplode
« #9 : 12. juni 2010, 01:05 »
Ny på forumet her, siden du svarer SELVESTE Fleksnes slik?!

Ikke egentlig, men var bare i dårlig humør når den kom, så ble jeg litt kvass...
Alder: 22 år
BP: 107,5 kg
ML: 150kg
KB: uvisst
188cm/91 kg
("Thor is here, Odin is here, how can you miss!?

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Dykking og N.o Xplode
« #10 : 14. juni 2010, 09:40 »
Hva med å gjøre dette om til en dykke-tråd? Med så mange medlemmer, må det jo være en god del på forumet som driver med dykking! Jeg er rimelig fersk, tok kurs i fjor høst, og har ca 20 dykk etter kurset. I ferien reiser jeg til Thailand med damen, og da blir det selvsagt både snorkling og dykking. Sitter og drømmer meg vekk med dykkevideoer på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=Ho2AYmjVd6Y

Ser jeg enten hai eller skilpadde, tror jeg at jeg kommer til å være lykkelig resten av livet Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Dykking og N.o Xplode
« #11 : 14. juni 2010, 10:04 »
Ser jeg enten hai eller skilpadde, tror jeg at jeg kommer til å være lykkelig resten av livet Smiley
Sett begge deler. Smiley

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Dykking og N.o Xplode
« #12 : 14. juni 2010, 11:09 »
Sett begge deler. Smiley

ah, pent! Hvor dykket du når du så disse flotte dyrene?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Dykking og N.o Xplode
« #13 : 14. juni 2010, 11:25 »
ah, pent! Hvor dykket når du så disse flotte dyrene?
Salomonøyene. Når det gjelder haier, så var det black-tip, white-tip og grey whaler shark, og skilpadde har jeg sett to ganger (husker ikke om det var hawksbill eller green turtle); én gang på nattdykk og én gang ved snorkling. Dugong hadde vært kult å se...

http://www.youtube.com/watch?v=ZekmjoM0kwY

http://www.youtube.com/watch?v=JAYUY4gR0Pc

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Dykking og N.o Xplode
« #14 : 14. juni 2010, 13:29 »
Nydelige videoer. Tror det er Black Tip og nurse shark som er vanligst å se rundt Phuket, der jeg skal til. Det finnes et område som kalles Shark Point i nærheten, hvor muligheten, som navnet tilsier, skal være god for å se hai. Gleder meg også til varmt vann hvor en slipper tørrdrakt og masse ekstra bly. Hvordan var oppførselen til haiene rundt dere? Nysgjerrige? Redde?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!