Skrevet av Emne: Platon og Aristoteles- verdensforklaring  (Lest 2994 ganger)

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Platon og Aristoteles- verdensforklaring
« : 12. juni 2010, 20:21 »
Hei, jeg har muntlig eksamen i religion til tirsdag. I den forbindelse lurte jeg på om dere vet noe om Platon og Aristoteles' syn på verdensforklaringen (hvordan verden ble til). I kristendommen har vi f.eks. edenfortellingen og sjudagersfortellingen.

Noen som vet noe om dette? Setter utrolig stor pris på hjelp (er stuck Undecided)!

På forhånd takk!
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Platon og Aristoteles- verdensforklaring
« #1 : 12. juni 2010, 23:51 »
Platon hadde jeg om i ex.phil - les frustrasjon etter ex.phil i nick.

Trur Platon snakker om skapelse i Timaios : http://en.wikipedia.org/wiki/Timaeus_%28dialogue%29
Skaperen kalles "demiurg". Ta Ctrl - F på siden jeg sendte deg og les litt om det som står der. Så ser du på andre, og kanskje mer omfattende kilder.

* Edit: I Timaios møtes det mekanistisk forståtte universet tanken om én skapende kraft, representert i demiurgen, eller Gud. Timaois skulle mao. få stor betydning både for både vitenskap og trosspørmål i ettertiden. Det gudsbildet som fremstilles i Timaios er overraskende likt den teologi som utviklet seg 600 år senere, nemlig det jødiske monoteistiske gudsbilde som ble spredd gjennom kristendommens utbredelse og aksept i antikkens verden. (Kilde: Jens Braarvigs innledning til Timaios og Kritias)
Se om det stemmer, om det gjør det kan du kanskje trekke noen linjer ?

Ari er jeg usikker på, men fant denne:
Få menn har øvd større innflytelse over oldtidens og middelalderens verdensanskuelse enn den greske filosof Aristoteles (384-322 f.Kr.) Aristoteles lærte at det er en kontinuerlig gradasjon av livsformene fra det laveste til det høyeste, dvs. mennesket. Ifølge Aristoteles skjedde denne evolusjons-sekvens gjennom en indre, fullkommengjørende kraft. Imidlertid hevdet han at en intelligent designer var ansvarlig for utformingen av verden. I sin bok "The History of Biology", sier Erik Nordenskiold om Aristoteles: "Her finner vi framlagt for første gang en komplett evolusjonsteori."(24)

Ikke drep meg om jeg tar feil, treningsforum er neppe det beste stede å spørre om det her før eksamen. Les kildene skikkelig, og tenk litt kritisk. Det du er usikker på tar du ikke med.
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Platon og Aristoteles- verdensforklaring
« #2 : 13. juni 2010, 00:14 »
Kanskje ikke så verdifullt, men verdensforklaring er jaggu meg et idiotisk ord da det har sitt utspring i bibelen, og meg bekjent aldri vært i vokabularet til noen av de store filosofene. I tillegg er det jo alt for lite konkret til å spørre om i en eksamensoppgave - filosofisk så får det meg til å tenke på verdensbilde snarere enn skapelsen. Typisk at dette kommer i religion.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Platon og Aristoteles- verdensforklaring
« #3 : 13. juni 2010, 00:21 »
Platon og hans dualisme / idéverdenen er jo noe du kan lese deg opp på. Ikke særlig komplisert, det står en del om det wikipedia. Tar vel en ti minutter å skjønne selve greia. I korte trekk går det ut på at den materielle verdenen, eller sanseverdenen vi kan se, bare er en etterligning av en idéverdenen. F.eks når du ser en bil, har du en idé om hvordan en bil ser ut, og det du ser er en etterligning av ideen.

Har en oppgave om Platon liggende hvis du er interessert. Hvor mye hjelp den er, aner jeg ikke, men det skader vel ikke å titte. Send meg en PM med eposten din, så skal jeg få sendt den over Smiley Står litt kort om Platon og Staten, husker hvor mye det står om idéverdenen hans.

Hva er problemstillingen du har fått?

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Platon og Aristoteles- verdensforklaring
« #4 : 13. juni 2010, 00:58 »
Takk for svar folkens! Smiley

Emnet jeg har fått er: Verdensforklaringer og etikk i religion, livssyn og filosofi.

Stiansoftcore: Sender deg en PM med e-post Wink
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Platon og Aristoteles- verdensforklaring
« #5 : 13. juni 2010, 10:51 »
Takk for svar folkens! Smiley

Emnet jeg har fått er: Verdensforklaringer og etikk i religion, livssyn og filosofi.

Stiansoftcore: Sender deg en PM med e-post Wink
Sendte den akkurat Smiley

Men jeg tror ikke "verdensforklaring" betyr hvordan verden ble til, jeg tror det handler mer om virkelighetsforståelse eller verdensbilde. Med mindre du har fått spesifikk beskjed om at det handler om hvordan verden ble til. Hvis ikke, så kan du jo tolke oppgaven fritt. Og jeg tror det er lettere å trekke inn andre ting (tenkere, religioner etc.) hvis du tolker "verdensforklaring" som "virkelighetsforståelse", hvis du skjønner hva jeg mener. But just my 50 cents!

Noe som også kan være interessant å sjekke litt, er jo gnostisismen, eller "vranglæren", og sette det litt opp mot kristendommen, eller humanismen (hvis det inngår i problemstillingen). Hva slags syn gnostikerne hadde på menneskekroppen er jo veldig interessant osv.

Lykke til! Skulle ønske jeg fikk religion, jeg fikk sosialkunnskap...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!