Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162562 ganger)

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #105 : 31. januar 2011, 23:08 »
Et lite spørsmål ang. smerte i trapecius (tror jeg hvertfall). Har ingen smerter når jeg trener men innbiller meg at dette oppstod etter at jeg startet med stående stangroing. Smerten oppleves som stikkende, som om noen skulle kjørt en syl inn i ryggen min (kanskje ikke fult så ille da Wink). Den kommer ofte om jeg bærer litt tungt men også svakt ellers ved litt belastning av armen (som sagt ikke når jeg trener). Har hatt dette i rundt to måneder, vil jeg tro. Litt plagsomt. Vil en slik ting gå over av seg selv om man fortsetter øvelsen, dersom det er denne som forårsaker det, eller kreves det noe behandlig for at det skal gå over?

Den siste uken føles det faktisk ut som om det har flyttet seg litt oppover mot skuldren, men dette kan kanskje være noe annet.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #106 : 12. februar 2011, 03:00 »
Ser det er en stund siden det er skrevet her, men håper den eminente FysioPatrick kommer tilbake Smiley.

Jeg har i ganske lang tid (flere år) vært plaget med strålende smerter ned gjennom høyre bein. Smertene har sitt utspring lavt i setet og går nedover på baksiden av beinet. Kan kjenne det helt ned i (de minste) tærne. Smertene blir verre når jeg kjører dype knebøy og ellers når jeg sitter lenge i ro. Har tidligere vært hos fysioterapeut, som mente at det trolig er piriformismuskelen som trykker mot isjiasnerven. Dette er vel kanskje mest nærliggende, da MR ikke viser tegn til prolaps eller andre unormaliteter. Jeg har fått satt nåler i setet og direkte i piriformis, og da har presset sluppet taket noe. Samtidig ble det antydet at det likevel kunne være andre ting som medvirket til smertene. Når jeg utfører knebøy, får jeg en svært godt synlig vridning mot venstre i bunnposisjonen; en kompensasjon for at jeg er veldig stiv og har vondt på høyre side. Skjevheten har blitt større med tiden. Jeg tenker at det til dels har med stiv/kort muskulatur på høyre side å gjøre. Jeg har forsøkt å tøye mye, men jeg har ikke lykkes i å "tøye bort" denne skjevheten om jeg så har tøyd piriformis aktivt. Jeg går ut fra at problemet er komplekst, og at jeg må ha råd fra noen som har langt mer peiling enn jeg selv Smiley. Jeg er generelt stiv på høyre side av kroppen, også over hofta. Bruker spesiallagde innleggssåler, slik at det skulle ikke være noen alvorlig høydeforskjell. Hvordan bør jeg tilnærme meg dette problemet nå etter så lang tid - og er det spesielle øvelser jeg bør vurdere? Dette er noe som blir fort irritert, så jeg må være forsiktig med tøyingen. Jeg har i disse dager tenkt å oppsøke fysioterapeut på nytt.

Utlogget BendikS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #107 : 13. februar 2011, 20:36 »
Hei, har også et lite spørsmål.
For ganske lenge siden falt jeg og slo meg, og tror kanskje jeg har skadet ribbeina, og/eller ryggen litt. Merker hvis jeg f. eks legger meg ned på ryggen og strekker armene bak meg/legger de under hodet, merker jeg en slags smerte i de nederste ribbeina, føles som om det er noe som strekkes ellerno og det gjør litt vondt, merker det også bedre hvis jeg puster dypt inn med magen, når jeg ligger sånn. ellers hender det at jeg får litt vondt øverst i ryggen og på en måte på høyre side, ved vingemusklen (eller hva det heter) hvis jeg sitter lenge. det er ikke korsryggsmerter, det er på en måte mye lengre oppe på ryggen.. det er kanskje ikke så mye du kan si, men hvis det er noe, så hadde jeg vært veldig takknemlig. får vel kanskje også ta en tur til legen etterhvert...

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #108 : 13. februar 2011, 20:37 »
får vel kanskje også ta en tur til legen etterhvert...

you THINK?? Tongue
Mandal Treningssenter.

Utlogget BendikS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #109 : 13. februar 2011, 21:12 »
hehe, har ikke gjort det anda, fordi det ikke har plaga meg så veldig, merker det ikke noe særlig til vanlig, bare av og til når jeg strekker meg på forskjellige måter, tenkte at det sikkert ville gå over, at jeg kanskje bare hadde fått en brist i et ribbein eller lignende, og det er det jo ikke så mye å gjøre med...

Utlogget Vg_s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #110 : 13. februar 2011, 22:55 »
Hei
Har i 4mnd nå hatt problemer med rygg og venstre foten min. I november oppsøkte jeg kiropraktor etter at jeg fikk problemer med ryggen og smerter i venstre foten /sete. Problemet oppstod ved markløft. Kiropraktor sendte meg på MR og den påviste en liten skiveutglidning nederst i korsryggen. I starten var det veldig vondt å feks sitte seg inn i bilen eller feks reise seg når en hadde sittet i ro på en stol litt. Idag fungerer jeg, men har fortsatt smertene bak i setet. Ingen stråling bare et konstant verk nedover i venstrefoten og når jeg sitter og strekker ut beina 90grader i forhold til ryggen gjør det grisevondt bak i setet. Vis jeg strekker setemuskulaturen litt blir alt veldig bra og jeg kan gjøre øvelsen uten smerter, men venter jeg et par min er smertene tilbake. Kiropraktoren mener det ikke var mer hun kunne gjøre for halvannen mnd siden og sendte meg til fysio for opptrening, men ingen forskjell siste mnd etter at jeg har begynt å trene ryggen rolig i terapimaster. Den konstante verket/ømheten i foten føles nesten som dårlig blodsirkulasjon. Da jeg skadet meg kjente jeg noe som føltes at ble veldig strekt på venstre siden av ryggen. Kan det være noe muskulært i setet som er problemet eller er det rett og slett en skiveutglidning som kan gi sånne smerter i setet og ikke bli bedre. Første mnd ble det veldig mye bedre i forhold til hvordan det var rett etter jeg fikk skaden, men de siste 3mnd har det ikke vært noen fremgang. Snart fotballsesong og blir bare frustrert av at noe er galt, men ingen kan si noe spesifikt hva det er. Skal oppsøke fastlege, men bra tiltak med en slik tråd  Wink så tenkte jeg kunne høre om du hadde vært borti noe lignende?

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #111 : 22. februar 2011, 11:49 »
Hei.

Jeg har lagt inn et svar på tråden din...


Mvh

Patrick jensen
Fysioterapeut

Hei Smiley

Jeg la inn et innlegg her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104737.0

Kanskje du har noen innspill?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #112 : 22. februar 2011, 11:52 »
FROGGY

Hei.

Det stemmer at Trapezius kan være en problemmuskel. Hvis du bor i osloområdet kan jeg alltids se på den en gang. Men veldig mange fysioterapeuter kan forsøke dry needling på trapezius, spesielt øvre del, og jeg ser mange som får betydelig symptomlette av det.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no


Et lite spørsmål ang. smerte i trapecius (tror jeg hvertfall). Har ingen smerter når jeg trener men innbiller meg at dette oppstod etter at jeg startet med stående stangroing. Smerten oppleves som stikkende, som om noen skulle kjørt en syl inn i ryggen min (kanskje ikke fult så ille da Wink). Den kommer ofte om jeg bærer litt tungt men også svakt ellers ved litt belastning av armen (som sagt ikke når jeg trener). Har hatt dette i rundt to måneder, vil jeg tro. Litt plagsomt. Vil en slik ting gå over av seg selv om man fortsetter øvelsen, dersom det er denne som forårsaker det, eller kreves det noe behandlig for at det skal gå over?

Den siste uken føles det faktisk ut som om det har flyttet seg litt oppover mot skuldren, men dette kan kanskje være noe annet.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget jovoo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #113 : 23. februar 2011, 20:08 »
Hei

Har ett spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på. De siste par årene har jeg begynt å få mange ulike steder jeg kan knekke (ledd?) Det ene stedet jeg kan gjøre det er begge tomlene. Hvis jeg beveger dem sidelengs mens hånden min er i håndtrykk posisjon kommer det et slags knekk og en dyp lyd og jeg kan se en "linje" gjennom huden på hånden, fra tommelen jeg knekker til der hånden slutter som går den veien jeg knekker tommelen (i motsatt retning av de andre fingrene, vekk fra dem).  I tillegg kan jeg knekke pekefingrene med å bøye tuppen inn mot hånden og stramme.


Et annet sted jeg kan knekke er på armen midt på (der man tar blodprøver, midtpunket og der det er en hard kul). Dette kan jeg også gjøre på begge armene med å stramme punktet på armen og bevege den litt frem.

Det siste fenomenet er på kneet. Hvis jeg sitter med beina i 90 graders stilling, kan jeg knekke begge knærne. Dette kan jeg gjøre med å holde på punktet på kneet (den kulen som er midt på foten og der det begynner å gå ned på foten i 90 graders vinkel) og bevege foten opp, og da knekker det rett før den er i strak stilling. Kan gjøre det ca 3-4 ganger med ett vanlig knekk før når jeg tar foten opp en femte gang. Da kommer det en slags rekke av knekk på 2-3 sekunder, før jeg må vente 5-10 minutter før det fungerer igjen.

Spørsmålet mitt er; er dette farlig? har hørt om luft mellom leddene som ikke er farlig, i tillegg til at det kan bli slitasje. Men kan dette være noe mer alvorlig?
Kan nevne at jeg ikke kjenner noe smerte til det, i tilfelle er det hvis jeg knekker "ledd" i tommelen flere ganger og den blir litt "sliten".

På forhånd, takk for svar!

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #114 : 24. februar 2011, 08:21 »
Charro.

Hei.

Etter å ha lest innlegget ditt kan jeg si meg helt enig i at dette nok er en sammensatt situasjon. Umiddelbart ville jeg tenkt å gjøre noe med Piriformis, som du har forsøkt tidligere. Dette fordi du har erfaring med symptomlette. Jeg ville også vurdert å nåle hamstrings, for å se hvilken effekt det gav.
Men dette vil ikke gi noen vedvarende effekt uten tilleggsbehandling.

Primært ville jeg vurdert hele området fra "mage til kne" for å se om det er noen muskulære skjevheter som disponerer. Dessuten ville jeg anbefalt et ganske grundig tøyningsregime, over tid, slik at bevegeligheten økes i hamstrings, hofteleddsbøyer, setemuskulatur etc.

Smerten du beskriver synes jeg høres sannsynlig ut: øker ved knebøy --> setter ischiasnerven på strekk. Har du blitt undersøkt av en manuellterapeut i forhold til leddbevegeligheten i Lumbalcolumna?

Uansett tenker jeg at du trenger oppfølging over tid, gjerne gjøre yoga etc i en periode for å se om bevegeligheten kan gi symptomlette.

Håper dette var informativt?!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Ser det er en stund siden det er skrevet her, men håper den eminente FysioPatrick kommer tilbake Smiley.

Jeg har i ganske lang tid (flere år) vært plaget med strålende smerter ned gjennom høyre bein. Smertene har sitt utspring lavt i setet og går nedover på baksiden av beinet. Kan kjenne det helt ned i (de minste) tærne. Smertene blir verre når jeg kjører dype knebøy og ellers når jeg sitter lenge i ro. Har tidligere vært hos fysioterapeut, som mente at det trolig er piriformismuskelen som trykker mot isjiasnerven. Dette er vel kanskje mest nærliggende, da MR ikke viser tegn til prolaps eller andre unormaliteter. Jeg har fått satt nåler i setet og direkte i piriformis, og da har presset sluppet taket noe. Samtidig ble det antydet at det likevel kunne være andre ting som medvirket til smertene. Når jeg utfører knebøy, får jeg en svært godt synlig vridning mot venstre i bunnposisjonen; en kompensasjon for at jeg er veldig stiv og har vondt på høyre side. Skjevheten har blitt større med tiden. Jeg tenker at det til dels har med stiv/kort muskulatur på høyre side å gjøre. Jeg har forsøkt å tøye mye, men jeg har ikke lykkes i å "tøye bort" denne skjevheten om jeg så har tøyd piriformis aktivt. Jeg går ut fra at problemet er komplekst, og at jeg må ha råd fra noen som har langt mer peiling enn jeg selv Smiley. Jeg er generelt stiv på høyre side av kroppen, også over hofta. Bruker spesiallagde innleggssåler, slik at det skulle ikke være noen alvorlig høydeforskjell. Hvordan bør jeg tilnærme meg dette problemet nå etter så lang tid - og er det spesielle øvelser jeg bør vurdere? Dette er noe som blir fort irritert, så jeg må være forsiktig med tøyingen. Jeg har i disse dager tenkt å oppsøke fysioterapeut på nytt.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #115 : 24. februar 2011, 08:38 »
BendikS

Hei.

Vanskelig å si noe sikkert, men høres ut som grei gjetning med brist i ribbein.

Du beskriver ikke skadeøyeblikket så nøye, men de viktigste holdepunktene for ribbensbrudd er smerter ved innpust. Men er det et ribbensbrist er det ikke så mye å gjøre, dersom du ikke kjenner at noe er ute av stilling, en liten kul etc.

Hvis det ikke går over, kan du jo få det undersøkt gjennom å presse på hvert enkelt ribbein for å se om det er forskjell i smertene.

Lite fornuftig fra meg nå, men...

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei, har også et lite spørsmål.
For ganske lenge siden falt jeg og slo meg, og tror kanskje jeg har skadet ribbeina, og/eller ryggen litt. Merker hvis jeg f. eks legger meg ned på ryggen og strekker armene bak meg/legger de under hodet, merker jeg en slags smerte i de nederste ribbeina, føles som om det er noe som strekkes ellerno og det gjør litt vondt, merker det også bedre hvis jeg puster dypt inn med magen, når jeg ligger sånn. ellers hender det at jeg får litt vondt øverst i ryggen og på en måte på høyre side, ved vingemusklen (eller hva det heter) hvis jeg sitter lenge. det er ikke korsryggsmerter, det er på en måte mye lengre oppe på ryggen.. det er kanskje ikke så mye du kan si, men hvis det er noe, så hadde jeg vært veldig takknemlig. får vel kanskje også ta en tur til legen etterhvert...
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #116 : 24. februar 2011, 08:49 »
Vg S

Hei.

Når det gjelder ryggsmerter tenker jeg at i mange tilfeller er det en klinisk undersøkelse som er det viktigste når det gjelder å stille diagnosen. Vi vet at mange muskler kan gi et utstrålende smertepreg, selv om det primært er nevrogen (nerve) smerte man forbinder med utstråling til ben.

Du ble sendt til MR av kiropraktoren, stemmer det? Når det gjelder MR og skiveutglidning kan dette ofte være som å helle bensin på bålet. Vi vet det at en stor % andel av befolkningen har prolapser som ikke gir symptomer. De kan være små eller store, uten å gi plager, og så har man de andre som får mye smerter. Det er altså av liten klinisk verdi å vite om det er et prolaps dersom man ikke vet hva smertene stammer fra, altså hvilke strukturer som er involvert.
I flere tilfeller har i steden pasienten blitt svært engstelig over å ha fått en MR diagnose med prolaps, fordi man har hørt så mange skremselshistorier.

Behandlingen tenker jeg, naturligvis uten å ha undersøkt deg, bør være ryggstabilitet. Da vet man det at ryggen ikke er sterkere enn det magen er, og vice versa. Ved å trene den dype stabiliserende muskulaturen, Quadratus Lumborum og Transversus Abdominis synes jeg å se at mange får symptomlette ved at denne muskulaturen absorberer en del av belastningen som ellers ville truffet ryggen.

Men uansett, dette er vanskelig for meg å si noe om, da det kan være mange differensialdiagnoser som ikke skal overses. Fortsett derfor behandlingen hos fysioterapeut, og gjør din del av jobben med treningen så skal du se at det går seg til etterhvert. Et viktig stikkord er imidlertid tålmodighet...

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei
Har i 4mnd nå hatt problemer med rygg og venstre foten min. I november oppsøkte jeg kiropraktor etter at jeg fikk problemer med ryggen og smerter i venstre foten /sete. Problemet oppstod ved markløft. Kiropraktor sendte meg på MR og den påviste en liten skiveutglidning nederst i korsryggen. I starten var det veldig vondt å feks sitte seg inn i bilen eller feks reise seg når en hadde sittet i ro på en stol litt. Idag fungerer jeg, men har fortsatt smertene bak i setet. Ingen stråling bare et konstant verk nedover i venstrefoten og når jeg sitter og strekker ut beina 90grader i forhold til ryggen gjør det grisevondt bak i setet. Vis jeg strekker setemuskulaturen litt blir alt veldig bra og jeg kan gjøre øvelsen uten smerter, men venter jeg et par min er smertene tilbake. Kiropraktoren mener det ikke var mer hun kunne gjøre for halvannen mnd siden og sendte meg til fysio for opptrening, men ingen forskjell siste mnd etter at jeg har begynt å trene ryggen rolig i terapimaster. Den konstante verket/ømheten i foten føles nesten som dårlig blodsirkulasjon. Da jeg skadet meg kjente jeg noe som føltes at ble veldig strekt på venstre siden av ryggen. Kan det være noe muskulært i setet som er problemet eller er det rett og slett en skiveutglidning som kan gi sånne smerter i setet og ikke bli bedre. Første mnd ble det veldig mye bedre i forhold til hvordan det var rett etter jeg fikk skaden, men de siste 3mnd har det ikke vært noen fremgang. Snart fotballsesong og blir bare frustrert av at noe er galt, men ingen kan si noe spesifikt hva det er. Skal oppsøke fastlege, men bra tiltak med en slik tråd  Wink så tenkte jeg kunne høre om du hadde vært borti noe lignende?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget ebbe77

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #117 : 24. februar 2011, 19:12 »
Hei! Jeg trente triceps på onsdag. Under siste sett kom det en lyd fra Triceps nær albuleddet. (hørtes ut som om man river i et tøystykke) Liten hevelse, ømhet ved albuleddet. Ikke veldig vondt. Vondt ved berøring. Teipet opp i dag og gikk en skitur, vondt i starten men borte når jeg ble varm. Samme smerte etter skitur som før. Ikke økning av hevelse. Hva kan dette være og hva bør jeg gjøre? På forhånd tusen takk!

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #118 : 24. februar 2011, 20:55 »
Jovoo

Hei.

Det du beskriver høres ut som noe som kalles leddmanipulasjon. Det er det samme prinsippet som kiropraktorer og manuellterapeuter bruker for å "løsne" ledd.
Jeg har hørt mange (utrolige) forklaringer til denne knekkelyden, men det som skjer er at man separerer to leddflater og frigjør et vakuum mellom flatene.

Når det gjelder slik manipulasjon er det hensiktsmessig dersom man har låsninger i ledd som forhindrer normal leddbevegelighet. Det å gjenta dette over tid vil ha den effekt at leddet blir mer ustabilt, noe som naturligvis ikke er positivt.

Når jeg studerte fysioterapi, altså for en del år siden, spurte jeg en reumatolog om hvor skadelig dette er. Bakgrunnen var den at jeg knakk fingerleddene tildels mye. Vedkommende mente at det ikke var noen sammenheng mellom knekking og artrosedannelse. Men jeg merker nå at det ikke var det smarteste, da jeg bruker fingrene mye, og opplever at de er ustabile, og fører med seg at jeg må "sløse" bort muskelbruk/krefter på å stabilisere fingrene.

Er dette farlig? Nei, men kan man unngå vil jeg anbefalle å slutte!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut


Hei

Har ett spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på. De siste par årene har jeg begynt å få mange ulike steder jeg kan knekke (ledd?) Det ene stedet jeg kan gjøre det er begge tomlene. Hvis jeg beveger dem sidelengs mens hånden min er i håndtrykk posisjon kommer det et slags knekk og en dyp lyd og jeg kan se en "linje" gjennom huden på hånden, fra tommelen jeg knekker til der hånden slutter som går den veien jeg knekker tommelen (i motsatt retning av de andre fingrene, vekk fra dem).  I tillegg kan jeg knekke pekefingrene med å bøye tuppen inn mot hånden og stramme.


Et annet sted jeg kan knekke er på armen midt på (der man tar blodprøver, midtpunket og der det er en hard kul). Dette kan jeg også gjøre på begge armene med å stramme punktet på armen og bevege den litt frem.

Det siste fenomenet er på kneet. Hvis jeg sitter med beina i 90 graders stilling, kan jeg knekke begge knærne. Dette kan jeg gjøre med å holde på punktet på kneet (den kulen som er midt på foten og der det begynner å gå ned på foten i 90 graders vinkel) og bevege foten opp, og da knekker det rett før den er i strak stilling. Kan gjøre det ca 3-4 ganger med ett vanlig knekk før når jeg tar foten opp en femte gang. Da kommer det en slags rekke av knekk på 2-3 sekunder, før jeg må vente 5-10 minutter før det fungerer igjen.

Spørsmålet mitt er; er dette farlig? har hørt om luft mellom leddene som ikke er farlig, i tillegg til at det kan bli slitasje. Men kan dette være noe mer alvorlig?
Kan nevne at jeg ikke kjenner noe smerte til det, i tilfelle er det hvis jeg knekker "ledd" i tommelen flere ganger og den blir litt "sliten".

På forhånd, takk for svar!
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #119 : 24. februar 2011, 21:07 »
Ebbe77

Hei.

Det kan høres ut som om du pådro deg en liten muskelstrekk/ruptur. Det at hevelsen ikke var så stor tyder på at det ikke var en alvorlig ruptur som medfører blødning i muskulaturen. Jeg regner da med at du ikke har fått en rød/blå farging av huden, som tyder på en blødning.

For at dette skal gå over så snart som mulig anbefaler jeg helt standard akuttbehandling (som burde startet uiddelbart):

Rest (hvile i 24-48 timer)
Ice nedkjøling av skaden 20 minutter hver våkne time i inntil 72 timer etter skaden
Compression det viktigste enkelttiltaket for å forhindre hevelse
Elevation heve skadestedet ca 20 cm over hjertehøyde

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut

quote author=ebbe77 link=topic=98797.msg1591629#msg1591629 date=1298571151]
Hei! Jeg trente triceps på onsdag. Under siste sett kom det en lyd fra Triceps nær albuleddet. (hørtes ut som om man river i et tøystykke) Liten hevelse, ømhet ved albuleddet. Ikke veldig vondt. Vondt ved berøring. Teipet opp i dag og gikk en skitur, vondt i starten men borte når jeg ble varm. Samme smerte etter skitur som før. Ikke økning av hevelse. Hva kan dette være og hva bør jeg gjøre? På forhånd tusen takk!
[/quote]
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!