Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162538 ganger)

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #135 : 21. mars 2011, 15:24 »
Pernils

Hei.

Jeg vil for det første si det at jeg ikke vil anbefalle kirurgi uten at dette er helt nødvendig. Det er et inngrep inn i leddet, som i og med at man skjærer opp påfører deg skader. Man risikerer også infeksjoner. Så kirurgi bør man unngå så lenge det går.

Jeg vil helt klart anbefalt deg å oppsøke hjelp i form av fysioterapeut/manuellterapeut for å prøve opptrening. Du skriver at det er en stund siden du fikk disse øvelsene.. kan det være på tid å endre disse/progresjon/variasjon? Dette er jo enkle treningsprinsipper jeg regner med at du følger når du trener styrke ellers. Dersom du ikke har vært flink til å ha en progresjon på disse "rehab" øvelsene ser man det samme som med styrketrening: den relative motstanden pr repetisjon synker i takt med at muskelen blir sterkere....

Noe du kunne vurdert, dersom du bor i Oslo-området, er ultralydveiledet diagnostikk og behandling av slike påleiringer. Jeg har en bekjent som driver med dette. Les mer på : http://www.apexklinikken.no/ultralyddiagnostikk.php

Uansett, ta kontakt med noen som kan gi deg en ny vurdering, før du tenker på kirurgi!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei!


Slenger meg på denne tråden jeg også Smiley

Jeg har hatt vondt i særlig høyre skulder i ett års tid nå. Var hos en idrettslege for en tid tilbake og han mente jeg hadde forkalkninger på ei sene i skulderleddet (supraspinatus) som skapte sårhet og smerter.

Jeg fikk da noen øvelser jeg skulle gjøre, for at tverrsnittet på den aktuelle sena skulle gå ned og ikke "gnage"/slite på andre deler av leddet. Jeg gjør disse øvelsene en gang i uka.

Problemet er at det er blitt litt bedre, men skuldera blir aldri helt god og dersom jeg belaster den med benkpress er hundre og ett ute. Videre har jeg den uvanen at jeg ligger med hodet på armen når jeg sover. Når jeg da våkner er skuldera sår og vond.

Jeg lurer på om det er mulig å operere skuldra i stedet, da jeg ikke synes at øvelsene hjelper meg nok?

Er svært takknemmelig for gode råd Smiley

med vennlig hilsen

per
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #136 : 21. mars 2011, 15:32 »
#777

Hei.

For det første:
- hvor mye hevelse er det nå, sammenlignet med tidligere?
- har du sett misfarging av huden på ankelen etter overtråkket (regner med at det var tilfellet)?
-hvordan håndterte du skaden etter at den skjedde?

Mye hevelse, og misfarging (rød/blå farge) under huden antyder at det er snakk om en blødning. Årsaken til en slik blødning er ofte ruptur på leddbånd (komplett/delvis) eller skade på fester av slike ligamenter.

Det slår meg at en hevelse som har vart i over tre uker, ikke har blitt behandlet etter PRICE prinsippet, hvor man bruker kompresjon, is, elevasjon for å redusere hevelsen. Dette er viktig umiddelbart for å begrense skadens varighet.

I og med at du har hevelse, men fortsatt kan stå og gå på foten, tenker jeg at bevegelighetstrening, propriocepsjon og balanseøvelser er det riktige for det stadiet du er på nå.

Men det er vanskelig å si uten å ha sett deg, nøyaktig hva som er fornuftig å gjøre. Dersom du er i osloområdet kan du ta kontakt (patrick@fysiooslo.no) dersom du vil ha ankelen vurdert.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


jeg har forstuet ankelen og det er fortsatt hovent etter 3uker. kan gå og jogge på det men det gjør straks vondt når jeg hopper og spurter. noen tips til rask rehabilitering? har seriestart i fotball om 2uker og vil veldig gjerne rekke den
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget #777

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #137 : 21. mars 2011, 22:03 »
OK tusen takk:) hevelsen har gått ned en del men er fortsatt mrkant hovent, uten misfargin verken nå eller før. hadde ispose på med en gang men ikke noe trykk og jeg var dum nok til å ikke holde foten høyt selv om jeg fikk beskjed om det. kjøpte balansebrett idag og håper det hjelper. det er altså slik at jeg skal bevege foten og ikke sitte i ro? bør jeg bruke ankelskinnen i det lengste eller er det best at jeg går på det for å få det bra igjen?

Utlogget #777

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #138 : 26. mars 2011, 15:19 »
fikk fysio av treneren:) var visst bare å kjøre på ed all slags trening så lenge smerten var konstant og ikke gradvis ble værre. hadde brukt skinnen alt for lenge, skinnen er generelt en uting ved overtråkk ettersom den støtter altfor langt opp på benet. i mitt tilfelle feks har jeg fått dårlig leggmuskulatur i tillegg til den dårlige ankelen jeg fikk etter overtråkket

Utlogget Andy_72

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #139 : 04. april 2011, 13:48 »
Da slenger jeg inn ett spørsmål og.

Jeg er plaget med stiv rygg, det vil si fra nedenfor rinnbena og nedover. Ubøyelig sak, som gjør at jeg ikke greier å få til knebøy skikkeligt. Nederste del av ryggen dipper ned når jeg er kommet ett stykke ned og greier ikke å holde rett rygg. Jeg har ett par andre knebøy øvelser jeg tar, men vil gjerne starte opp med vanlig knebøy. Sliter også veldig godt på sykkelturer da ryggen blir sliten fort og må sette meg opp på sykkelen for å ikke få vondt.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #140 : 05. april 2011, 21:57 »
Andy_72

Hei.

Her kan det være snakk om et par forskjellige ting som kan gi de plagene du beskriver:

1) Det kan være at du har en nedsatt bevegelighet i ryggstrekkerene, evt kombinasjon av ryggstrekkere og hamstrings. Dette vil forhindre deg i å ta en rett knebøy, og videre kunne fremkalle en slik bekken-dipp som jeg tolker av ditt innlegg.

2) Instabilitet. Det kan også være at du er for "svak" i den dype, stabiliserende muskulaturen (mm Quadratus Lumborum og transversus abdominis) som skal "beskytte" korsryggen.

Hvor skoen trykker er vanskelig å si noe om før jeg kan se gjennomførelse av rette knebøy.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Da slenger jeg inn ett spørsmål og.

Jeg er plaget med stiv rygg, det vil si fra nedenfor rinnbena og nedover. Ubøyelig sak, som gjør at jeg ikke greier å få til knebøy skikkeligt. Nederste del av ryggen dipper ned når jeg er kommet ett stykke ned og greier ikke å holde rett rygg. Jeg har ett par andre knebøy øvelser jeg tar, men vil gjerne starte opp med vanlig knebøy. Sliter også veldig godt på sykkelturer da ryggen blir sliten fort og må sette meg opp på sykkelen for å ikke få vondt.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #141 : 05. april 2011, 22:21 »
Hei!

Jeg har vært litt rundt hos div fagfolk og forsøkt å finne ut av hva som feiler korsryggen min. Problemet er at den er noe forbanna stiv, og smertene stråler ofte ned bak i lårene, ofte også ned i leggene. Jeg droppet øvelser som knebøy, markløft og stangroing for over 1,5 år siden da smertene stadig ble verre og det kom til et punkt at jeg bare var nødt til å slutte med dem  Sad 

Smertene forverrer seg når jeg f.eks. spiller basket med mange vridninger og tyngdepunkt mye framme, som belaster korsryggen ganske mye. Jeg har pleid å gå hjem etter baskettreningene, et par km, siden det virker som at det myker litt opp igjen i korsryggen.

Sist jeg var hos refleksologen nevnte han at smertene kunne skyldes prolaps. Han sier muskulaturen rundt korsryggen er veldig spent. Før jeg starter timen er det ene beinet litt kortere, rundt 1/2 cm, og når han "masserer", altså trykker hardt på muskulaturen rundt så løsner det litt og beina blir like lange. Han sjekker om de er like lange når jeg ligger på ryggen på en benk. Han sier det skyldes bl.a. en veldig spent psoas.

Da jeg dimmet fra militæret var ryggen helt fin. Det var masse ståing og gåing, svært lite sitting, en veldig aktiv hverdag. Null problemer. Så etter endt førstegangstjeneste begynte jeg å sitte mye (som student) og smertene begynte å komme snikende. Ganske nøyaktig ett år etter avsluttet førstegangstjeneste (og mye sitting) var det blitt såpass ille at jeg måtte kutte ut mark og bøy som jeg nevnte.

Begynner å bli veldig overbevist om at det kan skyldes en prolaps, som følge av mye sitting og derav vedvarende trykk i ryggraden. Dager jeg sitter mye føles ryggen verre. Dette gjelder vel sikkert uansett hva slags ryggsmerter man har da..

Har du noen tanker om dette? Tror du ut fra det jeg skriver at det kan være en prolaps? Hvis det evt er det, hva kan jeg gjøre med det? Har testa ut en hau mage/rygg-øvelser. De lindrer der og da, men det blir LANGT fra bra =/  Blir som å ta seg en doc når man har skikkelig vondt i halsen  Tongue
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget skalblisterk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #142 : 07. april 2011, 14:25 »
Hei!

Jeg sliter en del med korsryggsmerter, nakkesmerter og skuldersmerter. Både når det gjelder trening (hovedsakelig knebøy, markløft, flyes, benkpress, skulderpress) og utenom trening (når jeg sitter for eksempel). Sliter i bunnposisjon i knebøy siden ryggen runder seg. Har slitt med disse smertene lenge også (kanskje 4-5 år).

Har vært hos kiropraktor og fysioterapeut, men føler ingen av dem kan særlig mye om vekttrening ift. problemene. Fysioterapeuten mener jeg ikke bør gå så langt ned i knebøy, og holde rompa opp i været i planken (for å ikke få for svai rygg). Ellers har jeg hørt at jeg bør trene bakside skuldre, tøye bryst og lysken.

Jeg legger ut noen bilder av ryggsøylen og bekkenet mitt, så du kan se selv hvordan det ser ut. Hvordan mener du jeg bør gå frem med tanke på trening? Ryggen er som du ser flat, og bekkenet litt skjevt.

Kroppsholdningen min ligner på bilde nr 3 fra venstre her:

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.medical-illustrations.ca/images/1020_kyphotic_lordotic_posture.jpg&imgrefurl=http://www.medical-illustrations.ca/kyphotic-and-lordotic-posture/&usg=__ePCAcmfqb5j_-5ikH1p-atxDAIw=&h=363&w=450&sz=41&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=LaYt_fU3NJfA-M:&tbnh=144&tbnw=179&ei=dKydTeTPKM-cOv22obUE&prev=/images%3Fq%3Dflat%2Bback%2Bposture%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1280%26bih%3D645%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=133&vpy=78&dur=1862&hovh=202&hovw=250&tx=127&ty=89&oei=dKydTeTPKM-cOv22obUE&page=1&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #143 : 07. april 2011, 14:46 »
Dette må jeg benytte meg av.

Jeg har et problem med brystet, smerter av og til. Det vil si at jeg i noen stilling, gjerne når jeg ligger, får smerte i brystet. Jeg kontaktet legen da dette begynte og bli veldig plagsomt. Siden jeg har astma tenkte han med en gang på at det kunne være noe med lungene mine, eller hjerte. Så jeg ble tatt røntgen av, hvor de ikke fant noe feil i det hele tatt. Etter dette har jeg ikke gjort noe mer med det.

Om smerten: Det er en skarp stikkende smerte i venstre "pupp". Smerten kommer kun ved visse stillinger, og så fort jeg skifter stilling får smerten fort over. Smerten kommer også hovedsaklig når jeg "tar tak" for og stå opp av senga (altså etter jeg har sovet). Det kan sammenlingnes med voksesmerter, men det er jo bare teit da jeg er 27 år gammel?
Smerten kommer og går i perioder.

Håper på svar og evt forslag til behandlingsmetode Smiley

- Mats

Utlogget #777

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #144 : 11. april 2011, 11:55 »
Jeg sliter fortsatt med overtråkket mitt selv etter et fysiobesøk. er nå inne i min 6. skade uke og har drevet rehabilitetstrening på balansebrett en god stund. jeg lurer på hvor lenge jeg maks kan være ute? fysioen jeg var hos sist sa at det så ut til at jeg kunne være på fotballbanen igjen om 2uker for 2uker siden men jeg er veldig ukomfortabel med maks spurt enda. jeg skal seff fortsette rehabilitetstreningen til jeg blir bra men lurer på om jeg kan kjøre markløft med de vektene jeg pleier i denne fasen( 140kg pluss minus)? knebøy med vekter er enda vondt og jeg kommer ikke langt nok ned til at det er noen vits

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #145 : 26. april 2011, 20:32 »
Hei Slappy

Beklager at det har tatt lang tid å få satt seg ned for å skrive...

Uansett, jeg skal forsøke å svare så godt som mulig uten å ha hatt deg inne til undersøkelse.

For det første synes jeg det er viktig å vite litt om prolapser.. Disse blir ofte veldig dramatisk fremstilt, men sannheten er at opptil 40 % av oss kan ha ikke-symptongivende prolapser uten å vite om dette. Derfor er det i mange tilfeller lite hensiktsmessig å ta rtg bilder uten å ha klare symptomer som gir sterk mistanke om prolaps.

Når det gjelder din situasjon synes jeg at prolaps høres ut som en sannsynlig diagnose. I ditt innlegg beskriver du utstrålende smerter til begge ben, som som kan antyde et midtstilt prolaps. Får du akutt forværring dersom du ligger på ryggen og noen løfter ett av bena når de er strake? (http://www.youtube.com/watch?v=JQD3rsb-quc#noexternalembed&NR=1&feature=fvwp)
Dette er tegn på at ischiasnerven kommer "i klem".

Jeg foreslår at du leser følgende artikkel (http://nhi.no/hjerne-nervesystem/rygg-og-nakke-sykdommer/isjias-prolaps-2435.html), for å lære litt om prolapser. Deretter vil jeg anbefalle at du henvises til fysioterapeut/manuellterapeut av din fastlege, slik at du kan undersøkes skikkelig, og iverksette et opplegg for deg. Enten i form av stabilitetstrening av mm. Quadratus Lumborum og Transversus Abdominis eller et annet individuelt tilpasset opplegg og videre oppfølging.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Den overnevnte muskulaturen er



Hei!

Jeg har vært litt rundt hos div fagfolk og forsøkt å finne ut av hva som feiler korsryggen min. Problemet er at den er noe forbanna stiv, og smertene stråler ofte ned bak i lårene, ofte også ned i leggene. Jeg droppet øvelser som knebøy, markløft og stangroing for over 1,5 år siden da smertene stadig ble verre og det kom til et punkt at jeg bare var nødt til å slutte med dem  Sad 

Smertene forverrer seg når jeg f.eks. spiller basket med mange vridninger og tyngdepunkt mye framme, som belaster korsryggen ganske mye. Jeg har pleid å gå hjem etter baskettreningene, et par km, siden det virker som at det myker litt opp igjen i korsryggen.

Sist jeg var hos refleksologen nevnte han at smertene kunne skyldes prolaps. Han sier muskulaturen rundt korsryggen er veldig spent. Før jeg starter timen er det ene beinet litt kortere, rundt 1/2 cm, og når han "masserer", altså trykker hardt på muskulaturen rundt så løsner det litt og beina blir like lange. Han sjekker om de er like lange når jeg ligger på ryggen på en benk. Han sier det skyldes bl.a. en veldig spent psoas.

Da jeg dimmet fra militæret var ryggen helt fin. Det var masse ståing og gåing, svært lite sitting, en veldig aktiv hverdag. Null problemer. Så etter endt førstegangstjeneste begynte jeg å sitte mye (som student) og smertene begynte å komme snikende. Ganske nøyaktig ett år etter avsluttet førstegangstjeneste (og mye sitting) var det blitt såpass ille at jeg måtte kutte ut mark og bøy som jeg nevnte.

Begynner å bli veldig overbevist om at det kan skyldes en prolaps, som følge av mye sitting og derav vedvarende trykk i ryggraden. Dager jeg sitter mye føles ryggen verre. Dette gjelder vel sikkert uansett hva slags ryggsmerter man har da..

Har du noen tanker om dette? Tror du ut fra det jeg skriver at det kan være en prolaps? Hvis det evt er det, hva kan jeg gjøre med det? Har testa ut en hau mage/rygg-øvelser. De lindrer der og da, men det blir LANGT fra bra =/  Blir som å ta seg en doc når man har skikkelig vondt i halsen  Tongue
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #146 : 26. april 2011, 20:56 »
Hei Skalblisterk

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen treningsguru, men basert på empirisk kunnskap og erfaringer fra treningssenter (hvor jeg har mitt kontor) ser jeg noen klassiske problemstillinger som jeg tror KAN være årsaken/medvirke i problemstillingen. Når det gjelder røntgenbildene vil jeg ikke kommentere disse, da jeg ikke er noen ekspert på å tolke slike :-(

Tips 1:
I slike tilfeller ser jeg mange tilfeller som bunner i manglende grunnlag. Med dette mener jeg at når man begynner å trene, og her skulker gutta spesielt mye, er hensikten å bli sterkest mulig i muskulatur som synes... ex bryst, biceps etc. I denne prosessen hopper mange over den muskulaturen som skal stabilisere kroppen under utførelsen av de "tøffe" øvelsene, og som kan gi store plager. Et godt eksempel på dette er det man i treningssenterbransjen kaller Core, altså mage/rygg stabilitet.

Mitt inntrykk er det at det mangler litt forståelse på hva Core egentlig er. Som fysioterapeut ser jeg mange som begynner med sit-ups/crunch og rygghev med 15 kg vektskive når jeg ber de om å styrke mage/rygg for å fascilitere tyngre løft. Dette blir helt feil!
Når man gjennomfører disse øvelsene på en svak rygg, vil belastningen bli alt for stor til at den virkelige Core'en blir trent!

Man må gå tilbake til barneskolematamatikken, man må finne minste felles multiplum... For å kunne stabilisere og beskytte ryggen, bør man først få igang "the first line of defence" som i dette tilfellet er triangelen: Quadratus Lumborum, Transversus Abdominis og evt bekkenmuskulaturen.
Dette er muskulatur som ligger tettere på leddene i ryggen enn type rectus abdominis og erector spinae, som kan ses som mer "global" muskulatur.

Hvis man skal trene Quadratus og transversus er det snakk om "pingle-øvelser" som menn ofte er for tøffe for, men som betaler prisen når vektstanga øker i belastning i f.eks. mark, knebøy etc. Mitt råd er: få hjelp med å stabilisere ryggen på en effektiv måte, og bygg lag for lag med stabiliserende muskulatur.

Tips 2:
Et annet område som kan være årsak er muskellengde. Det vil si at dersom en muskel, f.eks. hamstrings, er for kort, kan dette gå ut over bekkenets mulighet til å endre stilling ettersom du går dypere i knebøy. Dersom de biomekaniske forholdene endrer seg under en knebøy, vil belastningen falle på det svakeste punktet, ryggen, og du vil kjenne at belastningen gjør at du får vondt. Så dette kan også være en av årsakene.

Tips 3:
I ditt tilfelle ville jeg fått litt hjelp til å se på holdningen. Jo tyngre belastning, jo større krav til teknikk og holdning for å unngå overbelastninger. I og med at du beskriver holdningen som du gjør, tror jeg du villa ha en fordel av å korrigere denne noe, slik at tyngdepunktet kan falle på en anatomisk bedre måte når du trener. Her er holdning og teknikk viktig.

Beklager at dette ble ett litt formanende innlegg, men jeg er sikker på at om jeg ikke treffer i ditt tilfelle, vil dette kunne gjelde for 60% av alle de andre som kan lese dette innlegget som er i tilsvarende situasjon!

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei!

Jeg sliter en del med korsryggsmerter, nakkesmerter og skuldersmerter. Både når det gjelder trening (hovedsakelig knebøy, markløft, flyes, benkpress, skulderpress) og utenom trening (når jeg sitter for eksempel). Sliter i bunnposisjon i knebøy siden ryggen runder seg. Har slitt med disse smertene lenge også (kanskje 4-5 år).

Har vært hos kiropraktor og fysioterapeut, men føler ingen av dem kan særlig mye om vekttrening ift. problemene. Fysioterapeuten mener jeg ikke bør gå så langt ned i knebøy, og holde rompa opp i været i planken (for å ikke få for svai rygg). Ellers har jeg hørt at jeg bør trene bakside skuldre, tøye bryst og lysken.

Jeg legger ut noen bilder av ryggsøylen og bekkenet mitt, så du kan se selv hvordan det ser ut. Hvordan mener du jeg bør gå frem med tanke på trening? Ryggen er som du ser flat, og bekkenet litt skjevt.

Kroppsholdningen min ligner på bilde nr 3 fra venstre her:

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.medical-illustrations.ca/images/1020_kyphotic_lordotic_posture.jpg&imgrefurl=http://www.medical-illustrations.ca/kyphotic-and-lordotic-posture/&usg=__ePCAcmfqb5j_-5ikH1p-atxDAIw=&h=363&w=450&sz=41&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=LaYt_fU3NJfA-M:&tbnh=144&tbnw=179&ei=dKydTeTPKM-cOv22obUE&prev=/images%3Fq%3Dflat%2Bback%2Bposture%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1280%26bih%3D645%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=133&vpy=78&dur=1862&hovh=202&hovw=250&tx=127&ty=89&oei=dKydTeTPKM-cOv22obUE&page=1&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #147 : 26. april 2011, 21:05 »
Hei Heiamats.

Jeg må bare beklage at jeg ikke har så mye fornuftig å komme med her, jeg vil trenge å undersøke deg for å kunne si noe spesifikt.

Jeg vil derfor anbefalle at du kontakter fysioterapeut eller evt manuellterapeut for å diagnostisere dette.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Dette må jeg benytte meg av.

Jeg har et problem med brystet, smerter av og til. Det vil si at jeg i noen stilling, gjerne når jeg ligger, får smerte i brystet. Jeg kontaktet legen da dette begynte og bli veldig plagsomt. Siden jeg har astma tenkte han med en gang på at det kunne være noe med lungene mine, eller hjerte. Så jeg ble tatt røntgen av, hvor de ikke fant noe feil i det hele tatt. Etter dette har jeg ikke gjort noe mer med det.

Om smerten: Det er en skarp stikkende smerte i venstre "pupp". Smerten kommer kun ved visse stillinger, og så fort jeg skifter stilling får smerten fort over. Smerten kommer også hovedsaklig når jeg "tar tak" for og stå opp av senga (altså etter jeg har sovet). Det kan sammenlingnes med voksesmerter, men det er jo bare teit da jeg er 27 år gammel?
Smerten kommer og går i perioder.

Håper på svar og evt forslag til behandlingsmetode Smiley

- Mats
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #148 : 26. april 2011, 21:14 »
Hei #777

Det er dessverre vanskelig å si noe foruftig om dette uten å ha hatt deg inne. Grunnen til dette er at du har vært til en kollega, fulgt de råd vedkommende har gitt uten fremgang. Da er det overveiende sannsynlig at det er forhold jeg ikke vet om.

Du kan alltids be om en second opinion fra noen andre?! Alt avhenger av hvor stor skaden er, hvor tidlig du kan belaste foten uten at det gjør vondt, hvor flink du er både med styrketrening og balansetrening av ankelen, hvor stabil ankelen er etc etc...

Sjekk denne siden: http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/Kroppsdel/Ankel/Unnga-ankelskader/

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Jeg sliter fortsatt med overtråkket mitt selv etter et fysiobesøk. er nå inne i min 6. skade uke og har drevet rehabilitetstrening på balansebrett en god stund. jeg lurer på hvor lenge jeg maks kan være ute? fysioen jeg var hos sist sa at det så ut til at jeg kunne være på fotballbanen igjen om 2uker for 2uker siden men jeg er veldig ukomfortabel med maks spurt enda. jeg skal seff fortsette rehabilitetstreningen til jeg blir bra men lurer på om jeg kan kjøre markløft med de vektene jeg pleier i denne fasen( 140kg pluss minus)? knebøy med vekter er enda vondt og jeg kommer ikke langt nok ned til at det er noen vits
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget rkkb

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #149 : 27. april 2011, 16:28 »
Hei!

Jeg har akkurat merket litt ubehag i venstre kne etter noen økter med tung markløft og knebøy. Har hatt påskeferie fra treningen nå. Etter noen økter kjennes kneet kaldt og stivt ut. Er nøye med oppvarming og teknikk, men tror likevel jeg gjør en feil. Kjører knebøy til knær er parallell med gulv. Jeg er student og har derfor ikke råd eller tid til å ta runden med lege og fysioterapeut. Vil tilføye at jeg er 1,95 cm høy, noe som medfører til problemer med teknikk..

Noen tips om hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette ubehaget? Er redd det skal smelle snart..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!