Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162558 ganger)

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #150 : 27. april 2011, 17:14 »
Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Mange takk for svar! Skal ta MR-bilde om et par uker nå, så kanskje de finner noe da
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #151 : 27. april 2011, 17:36 »
kort spørsmål til fysioterapauten:

Jeg blir ofte veldig stiv helt nederst i korsryggen når jeg står oppreist over lang tid. Har ingen smerter eller følelse av stivhet når jeg trener eller beveger meg mye. Hva tror du dette kan komme av? Jeg har ut fra mine personlige vurderinger kommer fram til at jeg har anterior pelvic tilt og dette har kanskje gjort at nederste delen av ryggen har fått forkortet muskulatur og blir for stiv?
Har gjort masse øvelser for anterior pelvic tilt, men føler ikke at stivheten i korsryggen har gått bort. Noen tips?
Har prøvd noen ganger å tøyre nederste delen av ryggen. Kanskje jeg bør gjøre det mer?
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget skelly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #152 : 28. april 2011, 09:10 »
Bare utifra det at du er 1.95 høy, vil jeg anbefale at du går bort fra knebøy.. Et godt alternativ er frontbøy.. Grunnen til dette er at du vil aldri få optimal teknikk under knebøy pga høyden din..

Hei!

Jeg har akkurat merket litt ubehag i venstre kne etter noen økter med tung markløft og knebøy. Har hatt påskeferie fra treningen nå. Etter noen økter kjennes kneet kaldt og stivt ut. Er nøye med oppvarming og teknikk, men tror likevel jeg gjør en feil. Kjører knebøy til knær er parallell med gulv. Jeg er student og har derfor ikke råd eller tid til å ta runden med lege og fysioterapeut. Vil tilføye at jeg er 1,95 cm høy, noe som medfører til problemer med teknikk..

Noen tips om hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette ubehaget? Er redd det skal smelle snart..

Utlogget mfit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #153 : 06. mai 2011, 14:10 »
Hei.

Jeg har et spørmål om disse "gynge" skoene. Jeg sliter med smerter i nedre del av ryggen. Jeg får spesielt vondt når jeg sitter, og må skifte stilling hvert tredje minutt når jeg sitter på stol. Smertene er periodevis og jeg blir ekstra dårlig når jeg har ligget for mye. Bor i en liten hybel, så det blir ofte til at jeg ligger i sengen og ser på tv, med en ugunstig bøy i ryggen. Jeg kan ha sittet for mye på halebeinet opp igjennom årene. Men jeg har fått vite av legen at jeg også har abnormalt mye svai i ryggen. Derfor vil denne bøyen (å sitte litt på halebeinet) bli en slags avlastning for meg.
Jeg har fokusert mye på å trene og styrke ryggen det siste året men det har ikkje hjulpet på. Så det jeg lurer på er hva som er de beste ergonomiske skoene etter din mening? MBT eller Shape ups? Har forstått at det finnes mer forskning på MBT sin virkning, men siden Shape ups ser bedre ut, og er veldig populære på forum rundt omkring vil jeg hvertfall høre om det egentlig er så mye bedre med MBT. Er det andre sko du kan anbefale? Tenkte å gå til innkjøp på et par sneakers og et par sandaler av denne typen. Jeg gjør selvfølgelig dette for helsemessige årsaker, men det er ikke feil at man får fin rumpe og bein av det Wink

-mfit.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #154 : 08. mai 2011, 21:29 »
Hei rkkb

Jeg mistenker ut i fra det du skriver at det nok er teknikken som er problemet. Be om hjelp fra noen som spotter når du tar disse "løftene", for å se om det er noe du bør justere.
I og med at du ikke kommenterer andre utløsende årsaker, synes jeg det er verdt å prøve dette først.

mvh

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei!

Jeg har akkurat merket litt ubehag i venstre kne etter noen økter med tung markløft og knebøy. Har hatt påskeferie fra treningen nå. Etter noen økter kjennes kneet kaldt og stivt ut. Er nøye med oppvarming og teknikk, men tror likevel jeg gjør en feil. Kjører knebøy til knær er parallell med gulv. Jeg er student og har derfor ikke råd eller tid til å ta runden med lege og fysioterapeut. Vil tilføye at jeg er 1,95 cm høy, noe som medfører til problemer med teknikk..

Noen tips om hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette ubehaget? Er redd det skal smelle snart..
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #155 : 08. mai 2011, 21:37 »
Hei Lommelykt

Dette høres for meg ut som en kombinasjonsproblematikk mellom bevegelighet og funksjonell styrke i forholdet mellom mage og rygg.
Jeg vil råde deg til å begynne med systematisk bevegelighetstrening slik at bekkenets stilling kan normaliseres, og supplere dette med en basistrening i form av mm. Transversus abdominis og Quadratus Lumborum.
Dette bør hvertfall gi deg muligheten til å få en mer hensiktsmessig kurvatur, som videre kan redusere stivheten.

mvh

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

kort spørsmål til fysioterapauten:

Jeg blir ofte veldig stiv helt nederst i korsryggen når jeg står oppreist over lang tid. Har ingen smerter eller følelse av stivhet når jeg trener eller beveger meg mye. Hva tror du dette kan komme av? Jeg har ut fra mine personlige vurderinger kommer fram til at jeg har anterior pelvic tilt og dette har kanskje gjort at nederste delen av ryggen har fått forkortet muskulatur og blir for stiv?
Har gjort masse øvelser for anterior pelvic tilt, men føler ikke at stivheten i korsryggen har gått bort. Noen tips?
Har prøvd noen ganger å tøyre nederste delen av ryggen. Kanskje jeg bør gjøre det mer?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #156 : 08. mai 2011, 21:38 »
Har hatt en bitteliten prolaps i nakken for noen år siden. Får vondt i nakken hvis jeg ikke har nakkestøtte, eller kan hvile albuene når jeg sitter.

Har blitt anbefalt å trene, men være forsiktig med press over hodet og å ha tunge ting i armene, som f.eks ved markløft.  Ble også anbefalt å være forsiktig med fronthev.


Kjenner litt ubehag nå etter jeg har trent. Lurer på om det kan være pga en sidehev varian jeg gjør med armene 45 grader ut fra kroppen, altså ikke til siden, ikke fronthet, men midt i mellom sidehev og fronthev. Kjører med tomlene opp.

Ellers vet jeg ikke, lurer på om dips provoserer det, men jeg går ikke så dypt. Noen ganger får jeg bare vondt av uante grunner. Lurer også på om dips kan provosere det, selv om jeg ikke går så dypt. Ligger på gulvet.


Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #157 : 08. mai 2011, 21:59 »
Sitat
Hei Lommelykt

Dette høres for meg ut som en kombinasjonsproblematikk mellom bevegelighet og funksjonell styrke i forholdet mellom mage og rygg.
Jeg vil råde deg til å begynne med systematisk bevegelighetstrening slik at bekkenets stilling kan normaliseres, og supplere dette med en basistrening i form av mm. Transversus abdominis og Quadratus Lumborum.
Dette bør hvertfall gi deg muligheten til å få en mer hensiktsmessig kurvatur, som videre kan redusere stivheten.

mvh

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Så i praksis betyr dette å tøye mye på hoftemusklene spesielt(og andre muskler i underekstremitene)?

Kombinert med funksjonelle styrkeøvelser for magen (da magen min sannsynligvis er for svak/forlenget, mens ryggmusklene i korsryggen er forkortet? Øvelser som planken, sideplanke rollouts?

Styrkeøvelser for quadratus lomborum. Har du noen bra øvelser her?

Takk!
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #158 : 08. mai 2011, 22:01 »
Hei Mfit

Først vil jeg bare avklare at jeg ikke har særlig kjennskap til Shape Ups, da jeg bare har hørt om at disse fra bekjente. Hvis det stemmer at disse skoene blir promotert med en effekt som gir vekttap, synes jeg det virker litt useriøst... Jeg kan hvertfall ikke se noen måte slike sko, MBT eller Shape Ups, kan bidra til det. Kun kaloriforbruk reduserer vekt.

Men, jeg synes så absolutt at "gyngesko" har noe for seg! Jeg bruker selv MBT, og personlig blir jeg litt oppgitt av argumentet at de ser kjipe ut.
Gyngesko vil redusere hælisettet, det vil si at det reduserer vekten foten belastes med hver gang hælen settes i bakken. På denne måten reduserer den belastningen på ankl, kne og hofteledd. Denne belastningsreduksjonen er ikke å kimse av: Jeg kunne selv kutte ut pinex forte (vondt kne, etter 16 operasjoner) når jeg gikk på betonggulv med MBT.

Videre har slike sko den effekten man går på en balansepute for å oppnå, altså et ustabilt underlag som sørger for at den stabiliserende muskulaturen må jobbe. At denne effekten også forplanter seg oppover ryggen synes naturlig.

For deg, med den ryggen du beskriver, og tv-stillingen du snakker om, ville jeg absolutt tatt grep om situasjonen, og endret en del av disse faktorene. Trent litt bevegelighet i korsrygg/bekken og styrketrening av mm. Transversus abd og Quadratus Lumborum.

Mvh

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei.

Jeg har et spørmål om disse "gynge" skoene. Jeg sliter med smerter i nedre del av ryggen. Jeg får spesielt vondt når jeg sitter, og må skifte stilling hvert tredje minutt når jeg sitter på stol. Smertene er periodevis og jeg blir ekstra dårlig når jeg har ligget for mye. Bor i en liten hybel, så det blir ofte til at jeg ligger i sengen og ser på tv, med en ugunstig bøy i ryggen. Jeg kan ha sittet for mye på halebeinet opp igjennom årene. Men jeg har fått vite av legen at jeg også har abnormalt mye svai i ryggen. Derfor vil denne bøyen (å sitte litt på halebeinet) bli en slags avlastning for meg.
Jeg har fokusert mye på å trene og styrke ryggen det siste året men det har ikkje hjulpet på. Så det jeg lurer på er hva som er de beste ergonomiske skoene etter din mening? MBT eller Shape ups? Har forstått at det finnes mer forskning på MBT sin virkning, men siden Shape ups ser bedre ut, og er veldig populære på forum rundt omkring vil jeg hvertfall høre om det egentlig er så mye bedre med MBT. Er det andre sko du kan anbefale? Tenkte å gå til innkjøp på et par sneakers og et par sandaler av denne typen. Jeg gjør selvfølgelig dette for helsemessige årsaker, men det er ikke feil at man får fin rumpe og bein av det Wink

-mfit.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #159 : 08. mai 2011, 22:12 »
Hei Guggen

I en slik situasjon, hvor du har en konstatert, symptomgivende, prolaps, vil det være galt av meg å gi spesifikke råd ut over de du har fått.
På generellt grunnlag ville jeg tenkt at det er viktig å gjøre en grundig jobb med stabiliserende muskulatur rundt prolapset, slik at man så effektivt som mulig kan skåne og fordele belastningen rundt prolapset.
Etter at grunnmuren er laget, kan man øke belastningen etter som symptomene kommer eller ikke.

Moralen er at jeg synes du bør ha oppfølging i en periode, slik at du kan gjøre den riktige basistreningen først.

mvh

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Har hatt en bitteliten prolaps i nakken for noen år siden. Får vondt i nakken hvis jeg ikke har nakkestøtte, eller kan hvile albuene når jeg sitter.

Har blitt anbefalt å trene, men være forsiktig med press over hodet og å ha tunge ting i armene, som f.eks ved markløft.  Ble også anbefalt å være forsiktig med fronthev.


Kjenner litt ubehag nå etter jeg har trent. Lurer på om det kan være pga en sidehev varian jeg gjør med armene 45 grader ut fra kroppen, altså ikke til siden, ikke fronthet, men midt i mellom sidehev og fronthev. Kjører med tomlene opp.

Ellers vet jeg ikke, lurer på om dips provoserer det, men jeg går ikke så dypt. Noen ganger får jeg bare vondt av uante grunner. Lurer også på om dips kan provosere det, selv om jeg ikke går så dypt. Ligger på gulvet.


Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #160 : 08. mai 2011, 22:27 »
Hei igjen.

Sjekk denne siden for litt tips ang bevegelighetstrening: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/basistrening/bevegelighet/page121.html

Hvis man ser på anatomien rundt bekkenet, og den holdningen en anterior pelvic tilt gir, tenker jeg at du bør tenke i disse banene:

- Forkorte hamstrings (Trene max? styrke i hamstrings)
- Forkorte magemusklene (særlig de dype, som har mest effekt på holdning og stabilisering forøvrig)
- Tøye/øke bevegeligheten på mm. Iliopsoas (hofteflektor)
- Tøye erector spinae (den lange ryggstrekkeren, og det transversospinale system)

Hvis du får til dette vil nok bekkenets muskulære forbindelser være lagt til rette for en korrigering.

Npr det gjelder quadratus lumborum tenker jeg på "pyse-trening" som det er lett å hoppe over. Den øvelsen jeg bruker mest til å begynne med er vanskelig å beskrive via innlegg, men hør litt rundt etter tips.

mvh

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Så i praksis betyr dette å tøye mye på hoftemusklene spesielt(og andre muskler i underekstremitene)?

Kombinert med funksjonelle styrkeøvelser for magen (da magen min sannsynligvis er for svak/forlenget, mens ryggmusklene i korsryggen er forkortet? Øvelser som planken, sideplanke rollouts?

Styrkeøvelser for quadratus lomborum. Har du noen bra øvelser her?

Takk!
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #161 : 09. mai 2011, 00:58 »
Takk du bekrefter mine egne erfaringer og det jeg har lest tidligere Smiley
Da fortsetter jeg i samme bane som tidligere:

Min rehab drill for APT består av:

hofteleddsbøyertøy
Rectus femoris tøy
Glute bridge
1 beins glute brigde
Bird dog
Fire hydrants

sideplanke (statisk og dynamisk)
Planke
rollouts

Foam rolling på problem-muskulatur

Starter alltid treningen med dynamiske øvelser for å åpne hoften. Søk på lunge matrix i google. Da vil hoftene være mer fleksible før man gjør øvelser som kan potensielt forverre hoftens posisjon (tror jeg)

http://www.coachjayjohnson.com/2010/04/lunge-matrix-as-warm-up/
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget msvend

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #162 : 11. mai 2011, 08:42 »
Heisann.
Jeg har i en lengre periode nå hatt problemer med høyre skulder. Brystøktene blir hemmet av at skulderen min gjør vond når jeg trener øvre delen brystet. Derfor har bare trent nedre del i det siste i påvente av at det skal bedre seg, men det har det altså ikke. Øvelser som gjør vondt er brystøvelser i rett og skrå benk. Skulderpress går fint(med rett rygg) og brystøvelser som gjennømføres liggende i "nedoverbakke". I det siste har jeg gått ned noen kilo ifb med beachen og da har en liten bruskkul på høyre øverside av skulderen kommet til syne. Noen ide om hva dette kan være?? Takker for svar.

Mvh Martin

Utlogget Vetluss

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #163 : 11. mai 2011, 09:31 »
Hei, har hatt patellafomeralt smerte syndrom i 1 år nå, så lurte på om det er lurt av meg og gå til en fysioterapeut?

Utlogget thegreatestfeeling

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #164 : 11. mai 2011, 12:14 »
Hei! Har i 2-3 år hatt plager med øvelser som direkte targetter skulder, militærpress, skulderpress etc. Kommer klikkelyd på "nedturen" av løftet uansett hvor mye jeg varmer opp. Er ubehagelig og gjør at jeg ikke kan utføre øvelsene optimalt, kan dette gjøres noe med? Mvh max
TGF på 12 week Mass program fra BB.com
If the bar ain't bending stop pretending

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!