Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 163512 ganger)

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #270 : 30. september 2011, 23:24 »
Hei Kraftplugg

Denne S-ryggen du beskriver tolker jeg som en scoliose. Altså hvis man kjenner på ryggraden (nedover på ryggtaggene) vil man tydelig se at fingrene beveger seg i en S.

Hvis dette er tilfellet er det hensiktsmessig å få undersøkt om denne er det vi kaller idiopatisk (uforklarlig) eller om den er strukturell (stort sett benlegdeforskjell).

Dersom det er snakk om en benlengdeforskjell etc kan det være mulig å korrigere, men dersom den er idiopatisk, er det ukjent for meg at dette kan trenes bort. Vet at det har blitt gjort noen forsøk (vitenskaplige studier) uten at de har klart å bevise at dette skal være mulig.

Ta kontakt med en fysioterapeut som kan undersøke ryggen, for å se hvilken type det er snakk om, og tips og råd i forhold til hva man kan gjøre.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei, Fysiopatrick.
Jeg får ikke til å skvise skulderbladene mine sammen, mange sier jeg har en "S-rygg" å det er derfor jeg ikke kan dette, men noen sier at jeg kan trene det bort, stemmer dette ?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #271 : 30. september 2011, 23:37 »
Hei Millas

Smerter i håndledd kan lett skje når man dorsalflekterer håndleddene. Her er det 8 håndrotsknokler som skal bevege seg. Hvis det er snakk om problemer med bevegeligheten i leddene, kan det bli snakk om impingement, altså en klem-problematikk. Alternativt kan det være snakk om et tretthetsbrudd, men personlig tror jeg mest på klem-teorien.

Jeg tror jeg ville forsøkt med en spotter, som kan korrigere løfteteknikken, slik at håndleddene kan holdes i en mer nøytral posisjon. hvis det ikke gir seg etter en periode med dette, kan du ta kontakt med noen som kan undersøke saken.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei FysioPatrick!
Jeg sliter med høyre håndledd. Har tidligere hatt problemer med benkpress hvis jeg ikke holder håndleddet rett, blir rett og slett for tung belastning. Men aldri utenom treningen, nå, etter en fest har jeg slitt med smerter i håndleddet når jeg beveger det veldig. Hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre?  Smiley
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #272 : 30. september 2011, 23:40 »
Hei Judomann

Det er nok helt greit å begynne å trene, men jeg ville råde deg til å gradvis øke til det nivået du var på før. Kjenn litt etter, men i mange tilfeller er det nok over.
Dersom det kommer tilbake, ville jeg tenkt litt på teknikk evt å styrke synergister for å fordele belastningen.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Det er mye bedre i dag. Jeg kjenner ingen ting til det nå..Men jeg har ikke prøvd å trene ryggen igjen. Tror du jeg kan begynne å trene ryggen igjen nå? Jeg har nå gått en hel uke uten noe smerter.



Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #273 : 30. september 2011, 23:53 »
Hei Håvar

Ut i fra det du beskriver, kombinert med ditt yrke, synes det at problemstillingene sannsynligvis henger sammen.

Smerter i underarmene er svært vanlige for elektrikere. Det er noe som kan lige på en musearm, altså betennelse i underarmens muskulatur. Du sier du har vært hos fysio for dette tidligere, men ble du behandlet med nåler? Jeg ser gode resultater med dry-needling for dette, og mange blir bra etter 2-3 behandlinger.

De andre symptomene KAN forklares av et endret bevegelsesmønster, pga at du ubevisst beskytter armen mot å bli værre.

Moralen er: ta kontakt med en fysioterapeut som kan bruke dry-needling teknikken, så vil jeg tro at det meste vil ordne seg ila ikke for lang tid.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Hei

Har noen problemer her og der som jeg kanskje kunne fått noen svar på Smiley
Jeg får vondt i underarmen (på venstre side av underarmen, verst i høyre arm) i enkelte bevegelser når jeg gjør fysiske ting, som for eksempel å knyte igjen en pose eller løfte på tunge ting der jeg bruker armen spesielt mye. I tillegg har jeg ubehag i begge skuldrene på forsiden (nedover overarmen), ubehag i albuen (verst i høyre arm) og litt ekle smerter i bryster av og til ved tungt fysisk arbeid der jeg bruker armene mye. Smertene i underarmene har vært der i omtrent 1 år, det har blitt bedre med hvile over lange perioder, men aldri helt bra igjen. Har vært hos fysoterapaut før, men det ble ikke noe bedre av det heller dessverre.

Jeg jobber som elektrikker lærling, og problemer som dette er ganske irriterende i og med at jeg bruker armene og skuldrene hele dagen til å jobbe med. (dette har skjedd lenge før jeg begynte å jobbe). Jeg tror nå selv at det kommer av litt ensformig trening med mye benkpress og skulder, biceps og triceps øvelser litt for mye siden jeg kun trente det før, men det er over et halvt år siden og jeg synes det nesten burde ha gitt seg. Jeg kjenner ingenting til dette når jeg trener, men det kommer ofte noen ubehagelige følelser i underarmen etter trening.

Håper jeg kan få noen gode svar på hva dette kan komme av og hvordan jeg kan få det til å bli bra igjen Smiley

Edit: I det siste har jeg begynt å merke en "kilende" følelse inni høyre underarm, og den er blitt mer øm.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #274 : 01. oktober 2011, 00:12 »
Hei Paramora

Ut i fra hva du beskriver høres dette ut som et klassisk eksempel på doms... Altså, delayed onset muscle soreness, og er en helt naturlig reaksjon på styrketrening som var tyngre enn hva muskulaturen er vant til. Det bør gå over ila 3-4 dager, og da er du mest sannsynlig normal igjen.

Gi det derfor litt ekstra tid før du evt kontakter noen.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no




Hei, Patrick! Jeg trenger gode råd fra deg!

Problem: Jeg er EKSTREMT stiv i begge leggene!

Hva har skjedd: For to dager siden hadde jeg meg en vanlig styrkeøkt. Den avsluttet jeg med 5 sett tåhev, alle med så tung belastning at jeg nådde utmattelsespunktet etter ca. 8-15 repetisjoner. Men jeg har tydeligvis vært skikkelig dum, og varmet altfor dårlig opp (det er iallfall det jeg tror at må være grunnen). Jeg tror jeg tok et par sett med høy-reps før jeg begynte på det første arbeidssettet, men jeg burde tydeligvis gjort mer, merker jeg nå. Leggene var ikke varme fra noe arbeid jeg hadde gjort før, det kan jeg også legge til. Hadde nettopp trent bryst, triceps og mage, og fant ut at jeg kunne trengt litt legg-arbeid i tillegg. Trener altfor sjelden leggene direkte, og dette ble tydeligvis en altfor stor belastning på de. Trodde dog ikke at det skulle være noe problem å ikke ta flere oppvarmingssett, og dagen etter (dvs. i går) var det faktisk heller ingen problem i det hele tatt. Jeg tenkte knapt på at jeg hadde trent, og gikk helt normalt rundt uten problemer.

Men nå er jeg så stiv i begge leggene at jeg knapt klarer å gå. Det føles som om de er forslått, eller at de er i konstant krampe. Men det er ikke slik at de kontraherer av seg selv likevel, slik som i krampe. Det er bare følelsen som minner. De kjennes også veldig "fulle" ut. Dvs. at de føles som om de var skikkelig hovne, men uten at de egentlig er dette. Det er absolutt ingen ytre tegn på skade. Huden er ikke mørkere noe sted eller lignende. Men det føles som om noe er strekt altfor hardt eller noe sånt.

Viss jeg sitter i noen minutter, og skal reise meg, klarer jeg f. eks nesten ikke å strekke ut benet fordi det er så stivt øverst på leggen (rett under hamstrings). Hele muskelen er vond. Viss jeg trykker på muskelen, uansett hvor, gjør det vondt. Og jeg kjenner det for ingenting. Om jeg så bruker så lite kraft at jeg ikke hadde klart å løfte en avis, gjør det vondt.

Jeg har prøvd å strekke svææææært forsiktig i den i dag, da det har vært den eneste måten jeg har klart å bevege meg forholdsvis normalt på omtrent. Jeg har da først prøvd å lene meg litt frem med stiv kropp når jeg bare står rett opp og ned (selv dette er vanskelig). Når dette har blitt mer komfortabelt, har jeg prøvd å strekke den forsiktig mot en vegg, for å tøye den ytterligere. Når jeg da går tilbake til "normal posisjon", føles det mer riktig ut. Men når jeg begynner å gå, merker jeg det gjør sykt vondt med en gang. Ved å gå normalt, føles det som leggene "pumpes opp" på no time. Derfor har jeg gått veldig mye med flat fot. Går så klart kjempeseint å bevege seg sånn. Føler meg som en gammel mann når jeg går sånn.

Jeg har aldri hatt noen skader noe sted på kroppen av å ha trent feil, og er egentlig veldig flink på å varme opp til vanlig. Men jeg har kanskje begynt å slurve slik som dette fordi jeg aldri har hatt noen problemer før, uansett hva jeg har gjort. Men akkurat nå er det så ille at jeg knapt klarer å bevege meg rundt i leiligheten. Og jo lenger jeg sitter, jo verre blir det når jeg skal bevege meg igjen.

Hva tror du at det kan være?

Bør nok komme meg til en fysioterapeut som kan se/ta på området, men det er ikke sjans om at jeg får gjort dette i dag.

Mvh,
paramora

(tusen takk for at du tilbyr disse tjenestene forresten! Helt utrolig snilt)
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #275 : 01. oktober 2011, 00:19 »
Hei Bluebearworkout

Når det gjelder muskulære betennelser bruker jeg å behandle disse med nåler. Da har de en tendens til å gi seg. Men i dette tilfellet, ville jeg absolutt hatt vedkommende inn til en undersøkelse før jeg hadde gitt behandling.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no
Fysio!

Har en annen bekjent som sliter EKSTREMT med betennelse i skulderleddet / med kyfose i øvre del av ryggen "notre dame" style. Han slet allerede med betennelser i skulderen pga repeterende jobb, men etter en bilulykke med en hjort hvor han kom rett inn i hjulet ble det akutt skade.

Har prøvd med standard øvelsene, men det ser ut som om at de blir vanskelig å få til pga smerte. Har prøvd med øvelser som skal stabilisere humerus innad leddet, men hva mer kan jeg gjøre?

Noen gode tips?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #276 : 01. oktober 2011, 00:41 »
Hei Weasel

Dette er det nok vanskelig å si så mye fornuftig om uten å vite hvilken muskel/sene som er rupturert, om det er en totalruptur etc.
Generelt kan man si at i mange tilfeller kan man trene seg opp til å kompensere for den rupturerte muskelen. Om man bør vurdere å operere avhenger av hvilke krav som stilles til styrke, og om man opplever en endring i funksjon pga rupturen.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei!

Var nylig hos kiropraktor, og fikk vite at jeg har revet av noen av senene i øvre bryst. Største nedturen jeg har møtt på siden jeg begynte å trene. Fikk beskjed om at dette var en konsekvens av for hard trening.

Det jeg lurer på, er om jeg fortsatt har mulighet til å oppnå målene mine, altså om jeg fortsatt er i stand til å bli så sterk som jeg vil, og bygge en bra kropp? Før dette har jeg økt relativt dramatisk i alle øvelser, spesiellt benkpress. Hvordan bør jeg trene meg opp igjen etter de 6 ukene med treningsforbud?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FrøkenHP

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 765
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 765

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #277 : 01. oktober 2011, 02:13 »
Eg får høylydt klikking i kneet mitt, innimellom, og kom over denne artikkelen: http://www.trening.no/helse/8768.o2.html
Mulig eg har dette? Det står at eg skal strekke utsiden av hofta. Har du noen gode øvelser for dette?
Noen trener for å se ut som guder...
EG trener for å ikkje møte min gud for tidlig...

Utlogget Håvar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 16

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #278 : 01. oktober 2011, 16:38 »
Hei Håvar

Ut i fra det du beskriver, kombinert med ditt yrke, synes det at problemstillingene sannsynligvis henger sammen.

Smerter i underarmene er svært vanlige for elektrikere. Det er noe som kan lige på en musearm, altså betennelse i underarmens muskulatur. Du sier du har vært hos fysio for dette tidligere, men ble du behandlet med nåler? Jeg ser gode resultater med dry-needling for dette, og mange blir bra etter 2-3 behandlinger.

De andre symptomene KAN forklares av et endret bevegelsesmønster, pga at du ubevisst beskytter armen mot å bli værre.

Moralen er: ta kontakt med en fysioterapeut som kan bruke dry-needling teknikken, så vil jeg tro at det meste vil ordne seg ila ikke for lang tid.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no





Takk for svar Smiley

Kan hende at at jeg har noe betennelse pga. mye bruk av pc, fordi jeg satt store deler av dagen før på pc og spilte. Jeg endra hele livsstilen ganske brått og begynte å trene en del og spise mye sunnere, men det var først da jeg fikk vondt i underarmene (trente som sagt mye på armene, flere ganger i uka). Har kun jobbet som lærling i 2 månder, det har ikke blitt verre av det, men jeg merker bare mer til det.

Fikk ikke nåle-behandling hos fyso nei. Fysoterapauten trodde at smertene i underarmen kom fra skulderen (som også var vond), men skuldersmertene kom et halvt år etter de i underarmene. Jeg har trent mye benkpress med dårlig teknikk, det vet jeg, og veldig mye forskjellige øvelser på skulderen, tror rett og slett jeg har overbelastet de veldig.

Det med et endret bevegelsesmønster tror jeg kan stemme, fordi jeg har brukt veldig mye venstre arm til ting og løftet på andre måter fordi jeg har visst at jeg vil få vondt.

Har jo søkt mye på nettet rundt dette her i lang tid for å finne ut mer, men har skjønt at det er mange som har begynt å trene igjen med lette vekter og mange reps, og sakte blitt bra igjen, tror du dette kan fungere? Skal undersøke litt om nål-behandling også.

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #279 : 01. oktober 2011, 16:58 »
Hei,
Jeg sliter med en dårlig ankel, og har gjort det i mange år. I fjor sprakk jeg en av senene som går bak og under lateral malleolus. I det siste har jeg hatt vondt i uker i strekk. En to timers økt med løping på gress (lett ujevnt terreng) fører til en uke med smerter. Taping hjelper litt, men ikke mye.
Finnes ingen fysioterapeuter i byen jeg bor i, så jeg trenger forslag til hva jeg evt kan gjøre for å lette på smertene. Vil helst unngå overbelastningsskader pga kompensering for smerter.

Smerten er hovedsakelig lokalisert på medial artikulær overflate av lateral malleolus.

Håper du har noen tips.


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #280 : 06. oktober 2011, 13:55 »
Hei Bluebearworkout

Når det gjelder muskulære betennelser bruker jeg å behandle disse med nåler. Da har de en tendens til å gi seg. Men i dette tilfellet, ville jeg absolutt hatt vedkommende inn til en undersøkelse før jeg hadde gitt behandling.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Har referert vedkommende videre til deg og nettsiden. Smiley

Er også interessert i svaret på snapping hip og er det i såfall TFL man skal tøye? Har det på begge sider!

Utlogget Mira

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #281 : 07. oktober 2011, 10:08 »
Hei, jeg har hatt samme problem som Paramora flere ganger og vil egentlig bare takke for svar og skal ta det videre til min egen lege om det skjer igjen for jeg har vært stiv opptil en full uke før hvor jeg bare har måtte travet frustrert rundt i leiligheta. utrolig godt tiltak dette!

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #282 : 07. oktober 2011, 10:23 »
Har vært hos 2 fysioterapauter som ikke klarer å finne ut hva som er galt med beina mine.

Jeg har smerter på/rundt fibulahodet spesielt der senefestet fra hamstringen går.

Graden av smerter varrierer fra dag til dag.
Smertene oppstår lokalt ved fleksjon av beinet men kun i enkelte vinkler/grader. Feks er det ikke noe problem å kjøre knebøy helt uten smerter, men ved å kjøre nordic hamstring eller ghr så gjør det ekstremt vondt.
Smertene forsvinner når jeg er god og varm i forbindelse med løping.
Smertene kan være noe værre dagen etter aktivitet og det virker som om kneleddet stivner noe.
Det kommer i periode noe kneppelyd fra fibulahodet ved fleksjon.
Høyre bein er mye værre enn venstre.
Smertene oppsto for ca 1.5 år siden dagen etter fotballkamper men gikk da over etter 2-3 dager
Siste 6 mnd har smertene alltid vært der ved fleksjon.
Jeg har ikke hatt noen overtråkk eller smerter i ankel, jeg har ett normalt løpesett og ikke noen dysfunksjoner som ser ut til å skulle påvirke fibula.
Fysioen trodde først at tibahodet kunne vært for mobilt og fant ut at det heller var motsatt.
Har forsøkt å stabilisere fibula, har fått behandling for hamstring/senefeste uten hjelp.
Jeg har hatt ett treningsopplegg for å skape bevegelse på fibula uten at dette har gjort det hverkne bedre eller værre.
Smerten kan også fremprovoseres ved å trykke på fibulahodet.

Utlogget Millas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #283 : 09. oktober 2011, 00:44 »
Hei Millas

Smerter i håndledd kan lett skje når man dorsalflekterer håndleddene. Her er det 8 håndrotsknokler som skal bevege seg. Hvis det er snakk om problemer med bevegeligheten i leddene, kan det bli snakk om impingement, altså en klem-problematikk. Alternativt kan det være snakk om et tretthetsbrudd, men personlig tror jeg mest på klem-teorien.

Jeg tror jeg ville forsøkt med en spotter, som kan korrigere løfteteknikken, slik at håndleddene kan holdes i en mer nøytral posisjon. hvis det ikke gir seg etter en periode med dette, kan du ta kontakt med noen som kan undersøke saken.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Tusen takk! Grin Var hos legen og han mente det samme!
Det ble forsåvidt nesten bra igjen, men etter en ny fest var smertene tilbake, derfor blir det også null festing framover.  blush
Kul? Jeg? HEHE, veit det!

Utlogget S.Åseli

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 650

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #284 : 09. oktober 2011, 01:22 »
Hei FysioPatrick!

Jeg trener mye knebøy og markløft. Hovedsakelig klassisk markløft, men også noe sumo markløft til tider. Dette legger stor belastning på hofta, og jeg får noen perioder hvor jeg blir veldig øm og sår. Føler dette setter tilbake knebøyen til tider.Har du noen tips til hvordan man kan minimalisere ømheten (antar at det er betennelse som er i ferd med å bygge seg opp?) slik at jeg fortsatt kan trene en høy mengde med knebøy og markløft? Fra før av tøyer jeg hofta endel og gjør mye egenmassasje, men dette er kanskje ikke nok? Har du noen gode tøyeøvelser eller tøyemetoder som gir stor effekt?

Takker for eventuelt svar! Smiley
1992 - 86 kg - 175 cm

240 - 125 - 230 = 595

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92398.new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!