Skrevet av Emne: Høy vs lav stangplassering  (Lest 2033 ganger)

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Høy vs lav stangplassering
« : 15. juli 2010, 22:48 »
Har spekulert lenge i dette med plassering av stang, er det noe som er optimalt?

Hvor plasserer dere stanga i i bøy på konkurranse?

Er det noen som tjener mange kg på å endre stangplassering fra høy til lav el vice versa?

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Høy vs lav stangplassering
« #1 : 15. juli 2010, 22:49 »
Hvor du legger stanga vil i stor grad avgjøres av din egen antropometri og hva du selv føler du kan løfte mest med.  Selv har jeg stanga middels lavt og it works fine and dandy.
Non Plus Ultra

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Sv: Høy vs lav stangplassering
« #2 : 15. juli 2010, 22:56 »
Hvor du legger stanga vil i stor grad avgjøres av din egen antropometri og hva du selv føler du kan løfte mest med.  Selv har jeg stanga middels lavt og it works fine and dandy.

ok, så optimal stangplassering vil være opp til den enkeltes egen kroppsfasong med andre ord?

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Høy vs lav stangplassering
« #3 : 15. juli 2010, 22:58 »
ok, så optimal stangplassering vil være opp til den enkeltes egen kroppsfasong med andre ord?

Det vil i stor grad påvirke plasseringen, ja. Det er bare å prøve seg frem igrunn. Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Sv: Høy vs lav stangplassering
« #4 : 15. juli 2010, 23:03 »
Det vil i stor grad påvirke plasseringen, ja. Det er bare å prøve seg frem igrunn. Smiley

ok, will do =) takker

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Høy vs lav stangplassering
« #5 : 15. juli 2010, 23:11 »
Jeg mener at det stort sett vil være en fordel med høy stangplassering i styrkeløft med utstyr. Forutsetningen er at du tar deg tid til å øve nok.
Får mer hjelp av drakta(bedre kraftvinkler), lettere å få dybde, mer skånsomt for rygg(så lenge du holder posisjon)Det at det er mer skånsomt betyr foruten mindre skaderisiko, mer energi til mark- og bøytrening.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Sv: Høy vs lav stangplassering
« #6 : 15. juli 2010, 23:28 »
Jeg mener at det stort sett vil være en fordel med høy stangplassering i styrkeløft med utstyr. Forutsetningen er at du tar deg tid til å øve nok.
Får mer hjelp av drakta(bedre kraftvinkler), lettere å få dybde, mer skånsomt for rygg(så lenge du holder posisjon)Det at det er mer skånsomt betyr foruten mindre skaderisiko, mer energi til mark- og bøytrening.

Hmm, hva med hvis man har som vane å gå for langt ned i bøyen? Det er kansje det som er største problemet mitt, at jeg har som uvane å nærmest sette meg ned godt under pararell og tror jeg taper endel kg på det. Var ikke sikker på om stangplassering hadde noe å si for det, men bruker høy plassering nå for tiden, og førsøkte lavt i forrige uke og kjentes ut som jeg automatisk stoppet høyere.

Utlogget QJON

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 048
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 048

  • kraftkar
Sv: Høy vs lav stangplassering
« #7 : 15. juli 2010, 23:41 »
Jeg mener at det stort sett vil være en fordel med høy stangplassering i styrkeløft med utstyr. Forutsetningen er at du tar deg tid til å øve nok.
Får mer hjelp av drakta(bedre kraftvinkler), lettere å få dybde, mer skånsomt for rygg(så lenge du holder posisjon)Det at det er mer skånsomt betyr foruten mindre skaderisiko, mer energi til mark- og bøytrening.

Dette er min erfaring å. Jeg hadde tidligere lav stangplassering, da brukte jeg ryggen mye i bøy. Hadde ikke noe problem med å komme dypt nok. Gikk over til høy plassering for ca 6 måneder siden. Det var mye tyngre i starten, men det kom seg litt etter litt. Fordelen jeg har fått er: Kjenner ikke noe etter maks bøy i ryggen, kan derfor dra mer i mark etterpå. Det er lettere med utstyr også, rent teknisk.
Jeg har blitt sterkere i beina også, da det er de som må gjøre jobben i bøy Wink
Bedre sent enn aldri  215-140-220 m. utstyr

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Høy vs lav stangplassering
« #8 : 16. juli 2010, 00:16 »
Hmm, hva med hvis man har som vane å gå for langt ned i bøyen? Det er kansje det som er største problemet mitt, at jeg har som uvane å nærmest sette meg ned godt under pararell og tror jeg taper endel kg på det. Var ikke sikker på om stangplassering hadde noe å si for det, men bruker høy plassering nå for tiden, og førsøkte lavt i forrige uke og kjentes ut som jeg automatisk stoppet høyere.

Problem med for mye dybde elimineres når du får mere muskulatur og blir erfaren nok til til å løfte med tight utstyr evt.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Sv: Høy vs lav stangplassering
« #9 : 16. juli 2010, 00:19 »
Problem med for mye dybde elimineres når du får mere muskulatur og blir erfaren nok til til å løfte med tight utstyr evt.

Det er fint å høre! =) Da er det bare å få lårene til å vokse da Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!