Skrevet av Emne: Vekst  (Lest 87780 ganger)

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
SV: Vekst
« #60 : 10. mai 2004, 15:27 »
Når dere skriver failure. Hva legger dere i det ordet? Konsentrisk failure? eller total failure?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Vekst
« #61 : 10. mai 2004, 15:45 »


Hva er hensikten med drop-set dersom du ikke går til failure? 

Pump følelsen kan være en ting......

Man får jo også kjørt den "mer" uten å måtte gå ut til failure. Prøv!!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Vekst
« #62 : 10. mai 2004, 16:50 »


Hva er hensikten med drop-set dersom du ikke går til failure? 

Dette implementeres hovedsakelig i perioder med få repetisjoner, for å trigge en hoyrepsrespons samtidig, og dermed forhåpentligvis  få i både pose og sekk.

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Vekst
« #63 : 10. mai 2004, 16:51 »
Når dere skriver failure. Hva legger dere i det ordet? Konsentrisk failure? eller total failure?

Kosentrisk.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Vekst
« #64 : 10. mai 2004, 18:22 »


Pump følelsen kan være en ting......

Man får jo også kjørt den "mer" uten å måtte gå ut til failure. Prøv!!

Kan du forklare litt mer hva du mener her, pumpfølelsen-de fleste vet hva det er- og kjøre mer som du sier, er det en metodikk du bruker, eller noe du mener andre i denne tråden ikke har diskutert nok-fint hvis du kan være litt konkret på dette punktet. PS ingen ironi fra meg her, dette er en interessant diskusjon  Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Vekst
« #65 : 10. mai 2004, 18:24 »


Dette implementeres hovedsakelig i perioder med få repetisjoner, for å trigge en hoyrepsrespons samtidig, og dermed forhåpentligvis  få i både pose og sekk.


Akkurat, og hva er denne høyrepsresponsen som du kaller det.

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Vekst
« #66 : 10. mai 2004, 18:55 »
For det meste laktatdannelse.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Vekst
« #67 : 10. mai 2004, 20:12 »
For det meste laktatdannelse.

Javel Wink

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Vekst
« #68 : 21. mai 2004, 20:21 »
Slik begrepet failure er blitt benyttet overalt der jeg har lest har dette vært snakk om å forsøke å ta den 11. repetisjonen hvorav RM er 10 på den aktuelle vekten. Denne misforståelsen gjorde at du svarte litt på ting jeg var enig i fra før, men ok.

Jeg har forøvrig på bakgrunn av egne analyser av mine resultater konkludert med at en treningsform som likner den 25årstrening beskriver fungerer best, og har holdt på med dette selv på eget initiativ nå en stund.  Ingen konklusjon på hva som fungerer best enda forøvrig. Det essensielle er at jeg forkaster et treningsprogram som mener at bare 1-2 øvelser holder, fordi en da verken får dekket hele muskelen og les: får en tilsvarende hormonrespons DERSOM det er fakta at denne har innvirkning på treningen. Dette har jeg alltid trodd den hadde, men i så fall spørr jeg deg LurrePer, hva er den hovedsaklige grunnen til at basisøvelser er så ekstremt viktige i treningsprogrammer hvis man bare kan dekke alle musklene med isolasjonsøvelser? Er det en mekanisme i kroppen som igangsettes når flere muskler arbeider sammen og på en funksjonell og naturlig måte? Hadde trodd det var et resultat av begge deler.

Beklager forresten et veldig sent svar, men jeg har vært uten internett en stund og glemte av denne tråden.

Og en ting til 25årstrening, mitt poeng var nettopp at det er VANSKELIG å treffe det punktet der du på den siste repetisjonen -helt- såvidt klarer å få opp vekten UTEN å jukse på den repetisjonen som er den siste du kan utføre. At du ikke har litt mer å gå på, dvs at RM ikke er et helt tall, vil i 99% av alle tilfeller være et faktum. Når du da sier at en burde ha bedre konsentrasjon ol regner jeg med at du ber oss om å løfte vekten med en annen teknikk, dvs enten anti-jukse ved å gjøre det tyngre på de 2-3 siste repetisjonene eller å prestere den repetisjonen du i utgangspunktet ikke skulle klart nettopp ved å bruke andre muskler til å få den opp. I så fall har du beskrevet et dropset ved hjelp av kroppen som løsning. Disse momentene mener JEG at forklarer hvorfor det for de aller fleste i praksis VIL føre til økt muskelvekst å øke antall sets fra 1 til ihvertfal 2 og kanskje 3 pr øvelse, siden de da får flere sjanser for maksimalt stimulans.

MEN som sagt så er jeg overhodet ingen tilhenger av failuretrening (i min definisjon av failure, total-failure, at en "gir alt" som det så pent kalles på hvert set ser jeg på som en selvfølge ved bygging) og når jeg trener går jeg aldri for over 2 serier pr øvelse og utfører som regel den 2. serien i de tilfellene der den siste repetisjonen var ganske lett(men ikke så lett at jeg kunne tatt en til), og hvor jeg heller ikke fikk til/ønsket å prestere den ekstra-repetisjonen ved å jukse eller tilsvarende.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Vekst
« #69 : 21. mai 2004, 21:11 »
Btw 25årstrening, har du lagt ut treningsprogrammet ditt et sted? Evnt kan du skrive det opp sånn ca her?
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Vekst
« #70 : 21. mai 2004, 21:15 »
Btw 25årstrening, har du lagt ut treningsprogrammet ditt et sted? Evnt kan du skrive det opp sånn ca her?

Tror jeg har gjort det i grovt tidligere, men det blr vel så mye bråk  at jeg vet ikke om jeg gidder.. Undecided

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Vekst
« #71 : 21. mai 2004, 21:37 »


Tror jeg har gjort det i grovt tidligere, men det blr vel så mye bråk  at jeg vet ikke om jeg gidder.. Undecided


Bråk ?? Hvorfor skulle det bli det? Et treningsprogram er det vel ingen som bråker for. Sikkert noen som er uenig, men det er det jo alltid, uansett hva man mener.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Vekst
« #72 : 21. mai 2004, 23:33 »
Slik begrepet failure er blitt benyttet overalt der jeg har lest har dette vært snakk om å forsøke å ta den 11. repetisjonen hvorav RM er 10 på den aktuelle vekten. Denne misforståelsen gjorde at du svarte litt på ting jeg var enig i fra før, men ok.

Jeg har forøvrig på bakgrunn av egne analyser av mine resultater konkludert med at en treningsform som likner den 25årstrening beskriver fungerer best, og har holdt på med dette selv på eget initiativ nå en stund.  Ingen konklusjon på hva som fungerer best enda forøvrig. Det essensielle er at jeg forkaster et treningsprogram som mener at bare 1-2 øvelser holder, fordi en da verken får dekket hele muskelen og les: får en tilsvarende hormonrespons DERSOM det er fakta at denne har innvirkning på treningen. Dette har jeg alltid trodd den hadde, men i så fall spørr jeg deg LurrePer, hva er den hovedsaklige grunnen til at basisøvelser er så ekstremt viktige i treningsprogrammer hvis man bare kan dekke alle musklene med isolasjonsøvelser? Er det en mekanisme i kroppen som igangsettes når flere muskler arbeider sammen og på en funksjonell og naturlig måte? Hadde trodd det var et resultat av begge deler.

Hovedpoenget er at det er mer effektiv trening. Du får mer ut av ti sett med basisøvelser, enn ti sett med isolasjonsøvelser. Når det er sagt, så er det flere isolasjonsøvelser jeg personlig liker, flyes gir for eksempel en veldig god strekk i brystmuskulaturen.

Sitat

Beklager forresten et veldig sent svar, men jeg har vært uten internett en stund og glemte av denne tråden.

Og en ting til 25årstrening, mitt poeng var nettopp at det er VANSKELIG å treffe det punktet der du på den siste repetisjonen -helt- såvidt klarer å få opp vekten UTEN å jukse på den repetisjonen som er den siste du kan utføre. At du ikke har litt mer å gå på, dvs at RM ikke er et helt tall, vil i 99% av alle tilfeller være et faktum. Når du da sier at en burde ha bedre konsentrasjon ol regner jeg med at du ber oss om å løfte vekten med en annen teknikk, dvs enten anti-jukse ved å gjøre det tyngre på de 2-3 siste repetisjonene eller å prestere den repetisjonen du i utgangspunktet ikke skulle klart nettopp ved å bruke andre muskler til å få den opp. I så fall har du beskrevet et dropset ved hjelp av kroppen som løsning. Disse momentene mener JEG at forklarer hvorfor det for de aller fleste i praksis VIL føre til økt muskelvekst å øke antall sets fra 1 til ihvertfal 2 og kanskje 3 pr øvelse, siden de da får flere sjanser for maksimalt stimulans.

MEN som sagt så er jeg overhodet ingen tilhenger av failuretrening (i min definisjon av failure, total-failure, at en "gir alt" som det så pent kalles på hvert set ser jeg på som en selvfølge ved bygging) og når jeg trener går jeg aldri for over 2 serier pr øvelse og utfører som regel den 2. serien i de tilfellene der den siste repetisjonen var ganske lett(men ikke så lett at jeg kunne tatt en til), og hvor jeg heller ikke fikk til/ønsket å prestere den ekstra-repetisjonen ved å jukse eller tilsvarende.


Her er forresten en god artikkel om failuretrening. http://www.avantlabs.com/magmain.php?issueID=19&pageID=238

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Vekst
« #73 : 22. mai 2004, 01:14 »
LurrePer: Mer effektiv trening, ja. Men hva er grunnen til dette? Hvis det ikke er hormonresponsen som jeg tror det går på altså. Forresten tar jeg selvsagt høyde for at de fleste vil oppleve best fremgang ved en kombinasjon av både iso- og basisøvelser, men dette tror jeg kan forklares ved at ikke alle muskelgrupper kan være det "svakeste ledd" i en basisøvelse. For meg er feks underarmene det sviktende i markløft, ergo vil øvelser der rygg og bein er det sviktende i tillegg være et must.

25årstrening: Bråk blir det neppe nei, og som sagt så virker det på meg som at du trener på en måte som likner min egen, så ville vært interessant å se hvordan du gjør det. Deler du det for eksempel opp i veldig mange splitter, eller bare 2-3?
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Vekst
« #74 : 22. mai 2004, 01:20 »
Hormonresponsen fra trening (i vanlig forstand) betyr minimalt, etter min mening, hvis du tenker på testosteron, hgh og lignende.

I tillegg finnes det overflod av empirisk bevis på at baseøvelser er mest effektiv. Neste gang du trener, observer hvem som er størst. Er det de som trener tung roing eller hantelpress, eller er det de som tar utallige sett med isolasjonsøvelser på biceps?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!