Idrettspesifikk trening for sprinting

Trening03.02.2012Martin Norum0

De første meterne i en sprint avgjøres i stor grad av eksplosiv kraft generert fra kroppens kraftsentrum, hoftepartiet(sete, hamstrings og korsrygg).

Videre i sprinten tar andre faktorer som løpsteknikk, lengde og frekvens på stegene m.fl. Med denne informasjonen i bakhodet er markløft en av de beste øvelsene for eksplosiv start-kraft i sprint. Ikke bare ligner bevegelsesmønsteret(ekstensjonsbevegelsen) i en markløft på eksplosjonen som skjer ut av startblokka - det finnes ingen annen øvelse som kan trenes med like tung belastning som belaster samme muskelgrupper like effektivt.

Kristina Vukicevic - norsk friidrettsutøver og spesialist på 100 meter hekk, er en av fler som verdsetter kvalitetene øvelsen kan overføre til konkurransesammenheng. Hun løftet nylig imponerende 140(!) kg i markløft og kommer sannsynligvis til å dra nytte av ny personlig rekord i øvelsen i den kommende sesongen.

Risk/benefit ratio

Som ved alle andre styrkeøvelser er utførelse ekstremt viktig for å unngå skader, og få utnyttet de kvalitetene øvelsen kan tilby til det fulle. Spørsmålet i toppidrettssammenheng er hvor mye som skal ofres for å øke styrken. Kristina slet i fjorårets sesong med skader og det finnes intet verre scenario enn nettopp skader for mennesker som lever av at kroppen skal prestere på toppnivå. Vi kan derfor være enige om at "Do no harm" definitivt bør være første prioritet ved trening av utøvere på toppidrettsnivå.

Uansett hvor mye egoet vil løfte er det viktig å ha en dyktig Personlig Trener eller treningspartner som er oppmerksom på at teknisk brist øker skaderisikoen betraktelig. Det trengs en som tørr å si stopp når utførelsen blir uforsvarlig. Det er udiskutabelt vanskeligere å opprettholde teknikken 100% ved belastninger opp mot 1RM - uansett hvor flink du synes du er på å holde en nøytral ryggsøyle på tunge løft. Avvik VIL skje. Det er viktig å nøye oppveie fordelene øvelsen gir mot den potensielle risikoen et maksløft fører med seg.

Det høres kanskje ut som markløft er farlig, og om ikke farlig en øvelse som aldri må trenes med 1RM belastning. Det er ikke det jeg prøver å få frem. Faktum er at markløft er en av de aller, aller beste styrkeøvelsene som kan inkluderes i treningsprogrammet(nesten uansett mål). Det finnes bare èn hake: den må utføres korrekt. Blir ikke dette sikret har du en fin oppskrift på en eller annen form for ryggskade på kort eller lang sikt. Ta derfor teknikken på alvor, og sørg for å legge grunnmuren før du begynner med de tunge løftene.

Er alt under kontroll - løft tungt, repeter over tid og forvent gode resultater.
Er ALLE andre forhold konstante vil ALLTID den sterkeste utøveren vinne.


Martin Norum 

Martin en av Norges mest profilerte trenere. Han har som mål å være en av Norges beste personlige trenere og er veldig opptatt av og hele tiden utvikle seg faglig hva gjelder både teoretisk og praktisk kunnskap innen trening, ernæring, smertevitenskap og andre helserelaterte emner.

Idrettsspesifikktrening - Del 1

Trening28.01.200855

Ta de rette valgene og oppnå mest mulig suksess.

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Idrettsspesifikktrening - Del 1

Trening28.01.200855

Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?