Skrevet av Emne: Benpress Vs. Knebøy - Hurtighet, sprint . Noen som har peil?  (Lest 5402 ganger)

Utlogget mitchhedberg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Hei!
Vet at knebøy er veldig gunstig i forhold til hurtighetstrening,
men har ikke mulighet til å trene knebøy ved treningssenteret hvor jeg trener,
er det noe forskjell på å bytte ut knebøy med benpress på apparat, med like mye resultat på hurtighet?

Er det noen som ellers har noen gode tips på god hurtighets trening?

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Istedet for og bytte ut kneboy, boer du heller bytte ut trenings senteret.

Utlogget Breiflabben

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Lurer på mye det samme sjøl,då det ikkje er muligheter til å trene knebøy der som eg går heller!!! Er ikkje alltid like lett å skifte senter,er over 3 mil til neste senter:-(
170cm  ca. 80 kg
2*150kg KB
17*80kg BP beina opp
1*160kg ML

Utlogget mitchhedberg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

å bytte treningssenter hvor meg også er egentlig ikke en mulighet, i og med det neste ligger langt unna.
Men hva er forskjell på benpress på apparat og knebøy?
Er det noen andre apparater/øvelser som er like gode som knebøy i forhold til hurtighetstrening?

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Rykk og støt er øvelser som er mye bedre mtp hurtighetstrening/eksplosivitet enn knebøy. Tren disse.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Rykk og støt er øvelser som er mye bedre mtp hurtighetstrening/eksplosivitet enn knebøy. Tren disse.

Knebøy må i det minste kombineres med disse, Rykk/støt alene holder ikke.
Rykk/støt beror mest på teknikk. For styrke, som også er svært sentralt for økt eksplosivitet, bør man inkludere knebøy/markløft.

Til trådstarter: hvorfor har du ingen mulighet til å trene knebøy?
Har de ikke fristenger der?
I så fall bør du kjøpe et kombistativ å ha hjemme i steden  Shocked
Regner med det koster noen kroner i året å trene der, uten fristang er det komplett ubrukelig. Penger rett i dass! Et stativ, noen frivekter og en stang er alt du trenger. Dersom det blir for kostbart, få med deg 2-3 kompiser til å spleise.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Si i fra om eg tar feil!!!?

Når man trener eksplosiv knebøy så skal man ikkje trene så tungt! Det eg altså vil frem til er at man kan rykke eller støte stanga opp i posisjon.

Eller man kan bruke manualer.

Eller rett og slett de olympiske øvelsene RYKK og STØT. men disse er veldig tekniske.

Enkelte sprintere eg kjenner har aldri trent benkpress, bare noe push i ny og ne, men kasser og en sinnsyk styrke har de !! Men tren sprint for å bli rask, men ikkje tren benkpress for å bli rask.. det vil eg tro er veien å gå. Ihvertfall på et lavere nivå der det er mye å hente på teknikk og bein styrke/eksplosivitet

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
For å utvikle styrke, eksplosivitet, balanse og koordinasjon slik som det er nødvendig for å prestere i idrett, så er frivektsøvelser en nødvendighet.
Det finnes ingen maskin som kan erstatte frivekstøvelser for dette formålet.

Ellers så er de olympiske øvelsene på toppen av prioriteringslisten for å utvikle huritghet.
Bare hør hva Charles Polquin har å si om saken:

Q: Is there a single best lift to increase overall athletic performance? Like a lift that all athletes should do, regardless of sport?

A: Power snatch. Well, unless your sport is kayaking. Other than that, the power snatch reigns supreme in any sport that involves the lower body.

If you went to the Olympics and asked all the athletes to perform a power snatch, you could accurately predict performance in power sports. In other words, the correlation is very high. Good power snatchers are also good athletes. And if an athlete improves his power snatch, his power performance also improves.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget outfarm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 87
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 87

Får å trene eksplosiv knebøy skal man trene på 40-60% av maks

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!