Skrevet av Emne: Framtid innen styrkeløft?  (Lest 5201 ganger)

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Framtid innen styrkeløft?
« : 30. mai 2004, 10:39 »
Heisann alle styrkeløftere her inne...
Jeg har fått høre av noen styrkeløftere der jeg trener at jeg burde begynne med styrkeløft, eller være med i benkNM eller noe lignende, men veit ikke selv om jeg har neon særlig sjanse til å "hevde" meg, og i såfall har jeg heller ikke noe der å gjøre etter min mening...


Dette er de høyeste løftene mine:

Benkpress: 115kg 1RM (men nok ikke blitt godkjent)
                   107,5 som vistnok ville vært godkjent ifølge visse personer
Markløft: 6x140kg veit ikke om det ville vært godkjente løft.
Knebøy: 6x130kg veit ikke om alle her ville vært godkjent heller.

Må legges til at jeg aldri har brukt annet utstyr enn belte (og håndleddsbeskytter i benken), pluss at jeg har hatt hansker i marken, men det kan jo byttes ut med magnesium..


Har hele tiden trent for å bygge muskler, ikke styrke, hvilket betyr at jeg kun har trent disse tre "store" 1 gang i uka.
Er nå 16 år gammel og blir 17 på slutten av året, vekta ligger på mellom 70 og 72kg, men varierer veldig..


Så er det noen ehr inne som tror jeg kan ha en sjanse i stykrløft eller benkpress? eller er det best å slå det fra seg med en gang?


Setter pris på svar.
På forhånd takk!


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Mesterinne

  • Gjest
SV: Framtid innen styrkeløft????
« #1 : 30. mai 2004, 10:46 »
Du er veldig sterk for både alder og kroppsvekt. Vil anbefale deg at du melder deg inn i en styrkeløftklubb. Der vil du få hjelp til både teknikk, regler og treningsprogram.

Stå på!  Markløft

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Framtid innen styrkeløft????
« #2 : 30. mai 2004, 10:59 »
med tanke på din alder og kroppsvekt er det et veldig godt utgangspunkt!
Du er sterk, så det er ikke noe å lure på. Meld deg inn i en klubb!

Utlogget JSE

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 255
  • Honnør: 351
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 255

  • Sett deg ikke urealistiske mål, tren sikkert!
SV: Framtid innen styrkeløft????
« #3 : 30. mai 2004, 13:43 »
Veldig bra dette her. Du er nok god for nærmere 500kg med utstyr 2thumbsup
I klasse 75kg ungdom er norgesrekorden sammenlagt på 487,5.

Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Ganddal AK

Knebøy: 315,0kg
Benkpress: 222,5kg
Markløft: 290,0kg

Beste total: 817,5kg

Treningslogg
Løfterprofil

www.ganddalak.no

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Framtid innen styrkeløft????
« #4 : 30. mai 2004, 13:44 »
En ting til: Styrkeløft handler ikke nødvendigvis bare om å være sterk, men også om å bli sterk(ere). Meld deg inn i klubb, du kan bare bli bedre Smiley
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

SV: Framtid innen styrkeløft????
« #5 : 30. mai 2004, 15:47 »
Klart jeg veit at det er snakk om å bli bedre, men lar det heller være hvis det ikke r noe potensialet liksom...

Hvor lenge er det man er ungdomsløfter da?


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Mesterinne

  • Gjest
SV: Framtid innen styrkeløft????
« #6 : 30. mai 2004, 15:52 »
Du er ungdomsløfter ut året du fyller 18.

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

SV: Framtid innen styrkeløft????
« #7 : 30. mai 2004, 17:19 »
Det betyr altså at når jeg fyller 18år til neste år så er jeg juniorløfter hele året 2005?
Eller er det etter dagen man fyller 18år?


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Mesterinne

  • Gjest
SV: Framtid innen styrkeløft????
« #8 : 30. mai 2004, 17:21 »
Hvis du fyller 18 år i 2005, så er du ungdomsløfter hele 2005, og blir juniorløfter 1.1.2006.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
SV: Framtid innen styrkeløft????
« #9 : 30. mai 2004, 20:14 »
Tyson... de andre som skriver her inne har mye bra å si. Styrkeløft bør, som alle andre idretter, noe man driver på med fordi man liker det. Du liker det tydeligvis siden du trener de tre store og er opptatt av om du kan hevde deg eller ikke. Alle som er opptatt av det vil innerst inne være styrkeløfter Grin

Og uansett idrett det måtte være så vet man aldri sitt eget potensiale, og en bør begynne med idretten før man har mulighet til å bli verdensmester også. All idrett bør gå ut på å forbedre seg, ikke nødvendigvis slå alle andre - men det siste er jo selvsagt gøy og motiverende også. Det vil uansett for alle foruten 1 person i verden være noen som er sterkere enn deg, så hvis alle skulle vært best før de begynte hadde ingen begynt...

Jeg har trent med vekter siden 1993 da jeg startet på helsestudio som 16-åring. De første 5 årene drev jeg med kroppsbyggertrening, før jeg i april 1998 startet og trene styrkeløft (men hadde trent de tre store seriøst før dette også).

Før jeg begynte på treningsstudio tok jeg ca. 52 kg i benkpress på omtrent samme kroppsvekt i en alder av 15 år. Da jeg var 16 år trente jeg bare maskiner i ca. 1 år før jeg begynte med frivekter. Klarte 10 reps på 55 kg som 16.5-17 åring. Max på 70 kg tok det lang tid før jeg klarte. I benkpress tok jeg kanskje 100 kg for første gang da jeg var 19 år. I 1997 hadde vi en benk-konkurranse på treningsstudioet og jeg hadde ingen mulighet på å løfte 125 kg på mine tre forsøke Smiley I 1998 var jeg 21 år og løftet 115 kg (med ca. 5 kg i reserve) i mitt første stevne som styrkeløfter. Da veide jeg 96-100 kg.

Før jeg begynte med styrkeløft fikk jeg også høre av en styrkeløfter at jeg burde begynne med styrkeløft. Han kom av og til og trente med oss og det forundret meg at han trente med så lette vekter. Jeg var veldig repitisjons-sterk på både mark og knebøy og brukte tunge vekter her, men trodde likevel at alle styrkeløftere var så mye sterkere enn meg ettersom jeg så skumle resultater på resultatlistene. Dette var grunnen til at jeg selv ikke begynte med styrkeløft. Jeg ville vente og vente. Det var ikke noe å vente på egentlig..

Jeg er fortsatt ikke spesielt sterk i benkpress. Har slitt mye med den øvelsen, men det gjelder å aldri gi seg. I januar tok jeg 170 kg i benkpress uten stopp på trening. Da var jeg 26 år og 10 mnd og veide ca. 113-114 kg.   Smiley Å spise mye mat har hjulpet... hehe... Jeg kommer aldri til å bli verdensmester i benkpress, men jeg jobber for å bli sterkere og sterkere hele tiden. 200 kg uten skjorte var målet å klare før jeg ble 40 for bare 1 år siden. Nå er målet å klare det innen jeg er 30 år. Godt mulig jeg ikke klarer det, men å ha det som mål er kurrant. Det er talenter som tar 200 kg i benkpress med bare noen få år med trening, men de får ikke ødelegge for min motivasjon om å kunne klare det samme.

Poenget med dette innlegget iallefall er å få deg til å forstå at du er meget sterk. Jeg har vunnet junior-NM i styrkeløft og deltatt på to A-NM (uten å dumme meg ut tror jeg Wink ) Da jeg var på din alder var jeg ikke i nærheten av like sterk som du er nå. Ikke i nærheten.

Begynner du med styrkeløft nå er du kanskje verdensmester om noen år. Det kan du ikke vite før du har begynt og prøvd deg på stevner. Det er gøy og du vil få framgang. Garantert.

Håper du begynner så fort som mulig. Du vil ikke angre. Hva har du å tape? Lykke til på benk-nm i august (meld deg inn på tirsdag) og så møtes vi på A-NM 2006 (bruk 2005 som stevne-trening på KM, RM osv.)

Mvh,
Einar B. Gilberg
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

SV: Framtid innen styrkeløft????
« #10 : 30. mai 2004, 20:25 »
Må bare si Einar, meget motiverende post det der, jeg er ikke den som ofte gir honnør, men i mine øyne fortjener du en for den gitt så værsågod..


Nå blir det nok til at jeg tar meg en tur innom Brumunddal atletklubb en av de nærmeste dagene gitt...


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
SV: Framtid innen styrkeløft????
« #11 : 30. mai 2004, 20:28 »
Tusen takk for det og veldig morsomt at du vil oppsøke Brumunndal Atletklubb. De kommer til å bli glad for det, og du kommer til å få en kjempefin tid som styrkeløfter. Miljøet er veldig bra!

Takk for honnøren og lykke til videre!  Grin

Mvh,
Einar

p.s. du må selvsagt poste eventuelle andre spørsmål og resultater fra ditt første stevne o.l. her på Treningsforum så vi får vite hvordan det går!
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget L2-CaStLe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 635

SV: Framtid innen styrkeløft????
« #12 : 30. mai 2004, 21:47 »
Må bare si Einar, meget motiverende post det der, jeg er ikke den som ofte gir honnør, men i mine øyne fortjener du en for den gitt så værsågod..


Nå blir det nok til at jeg tar meg en tur innom Brumunddal atletklubb en av de nærmeste dagene gitt...

Trente selv på atletklubben høsten 2002 før jeg startet å trene på Høgskolen i Gjøvik. Har veldig mange gode styrkeløftere der, et par som har kommet seg LANGT av ungdommene siden jeg slutta der.

Lykke til!!
Bøy: 130 (uten drakt) - januar'06
Benk: 107,5 (uten skjorte) - juni'05
Mark: 205 (uten drakt) - juni'05

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

SV: Framtid innen styrkeløft????
« #13 : 30. mai 2004, 22:54 »
Trente der for et par år siden jeg også..
Blei satt til å kjøre med 25kg i benken et lass med repetisjoner hele tiden, for å lære teknikk..
Gud så lei jeg var da, hehe, men angrer ikke et sekund nå, tjent veldig mye på det...

Og ja, veit det er masse hyggelige, og ikke minst dyktige folk der, så får vel se om jeg bestemmer meg for å ta en tur dit ja...


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Jørgen H

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

SV: Framtid innen styrkeløft????
« #14 : 31. mai 2004, 11:05 »
Hei Tyson
Du er hjertelig velkommen Brumunddal Atletklubb.
Vi utarbeider treningsopplegg for som vil satse seriøst på styrkeløft. Forstår at du har vært innom oss tidligere, og at du kjenner litt til vårt opplegg.
Undertegnede som er trener, er i lokalet fast hver mandag og onsdag fra 17.00 til sa 20.00
Håper på å få se deg snart, da vi har benk KM i slutten av juni, og du er sterk nok til å hevde deg der.

Ellers flott innlegg av Einar B. Gilberg. Det er veldig få som har blitt sterke, som "husker" hva de greide første gangen de holdt i ei vektstang.

Mvh
Jørgen Haug
Trener i Brumunddal Atletklubb

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!