Skrevet av Emne: Doping blant mosjonister?  (Lest 9894 ganger)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Doping blant mosjonister?
« : 16. september 2010, 20:42 »
Det ryktes at enkelte mosjonister tar i bruk diverse midler for å prestere bedre i diverse konkurranser (F.eks. Birken). Jeg kan forstå motivet for en toppidrettsutøver som bare nesten er god nok til å vinne de store pengene. Men en mosjonist? Hva i alle dager skal det være godt for? Er det verdt å bruke dopingmidler for å sette ny pers, eller slå naboen?

Synspunkter?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Doping blant mosjonister?
« #1 : 17. september 2010, 00:15 »
Jeg kjenner en god del sykelister og bedriftsfolk som sykler birken år etter år...

Den generelle formen er skremmende dårlig på flere av dem. Høyt blodtrykk, stress, dårlig kosthold, for hard trening for lite hvile...

At enkelte bruker penger på litt ekstra krutt er ikke ukjent... Men det er bare rykter. Jeg har ikke møtt noen som har innrømt det enda.

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Doping blant mosjonister?
« #2 : 17. september 2010, 00:21 »
Med tanke på at det finnes mennesker som legger ned 700-800 treningstimer i året på sånne ting eller førtidspensjonerer seg for å kunne satse på birken fullt, er det vel ikke utelukket. Det finnes jo folk som bruker anabole steroider "bare" for å kunne se bra ut også. Når det er sagt så tviler jeg egentlig på at det er veldig utbredt blant birkenracerne.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Doping blant mosjonister?
« #3 : 17. september 2010, 13:58 »
Egil: Alternativet for dem hadde kanskje vært å ikke trene i det hele tatt, og det er vel nesten verre? Jeg syns det er fint at de har et mål å jobbe mot, men alt med måte, selvsagt. Birken er ikke SÅ hard at man ikke klarer å gjennomføre den uten å trene som en toppidrettsutøver. Dette var dog litt off topic Wink Jeg har heller ikke møtt noen som har innrømmet det, men "ingen røyk uten ild", heter det jo Wink

pinglo: Godt poeng. Når det gjelder Birken, brukte jeg bare det som et eksempel. Jeg kjenner forøvrig til eksempler på annet juks i sykkelritt, bl.a. bruk av bil som "hjelpemiddel"...  :Smiley Så da er det kanskje ikke utenkelig at noen bruker andre ting også. Og ikke bare i sykling...  Wink

Jeg bare undres over hvem i alle dager de skal lure?


Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Doping blant mosjonister?
« #4 : 18. september 2010, 14:23 »
Men målet for mange av de som går birken er jo ikke bare å gjennomføre. Man skal helst perse, hvert eneste år, uavhengig av om man begynte i 40-årsalderen og nå er 60 Wink Igjen er ikke dette noe vanskeligere å forstå enn folk som doper seg "bare" for å gå ned noen kg eller "bare" for å bli større og sterkere, uten ambisjoner om verken konkurranse eller annet.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Doping blant mosjonister?
« #5 : 22. september 2010, 08:16 »
Syns det er vanskelig nok å forstå, jeg...  Wink

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Doping blant mosjonister?
« #6 : 27. september 2010, 11:49 »
Det er av min oppfattning at dette fenomenet er ganske enkelt;

Slik jeg ser det, er majoriteten av dem som bruker AAS etc, mosjonister.

AAS vil jeg påstå brukes kanskje 90% av mosjonister/gymgutter uten noen mål eller ambisjoner om noen form for konkuranse.

Hvorfor? For vi lever i et samfunn der kosmetikk har gått ville veier de senere år. Plastisk kirurgi, modeller som forteller oss hver dag på TV at vi ser dårlige ut med å range av seg skjorta, seksualitet som undertone på nesten alt en ser av reklame, klær, plakater etc.

I et samfunn der kjerneverdiene i et menneske bedømmes ut fra hvordan vedkommende ser ut, kombinert med pillesamfunnet, der en har en pille for overvekt, en for undervekt, en for hodepine, en for skoleprestasjoner, en for humøret, en for festen, en for dagen derpå.,..

AAS er en naturlig progresjon i et samfunn som er dominert av raske løsninger, og utseende som viktigste verdi i et menneske,

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Doping blant mosjonister?
« #7 : 27. september 2010, 11:52 »
Det er av min oppfattning at dette fenomenet er ganske enkelt;

Slik jeg ser det, er majoriteten av dem som bruker AAS etc, mosjonister.

AAS vil jeg påstå brukes kanskje 90% av mosjonister/gymgutter uten noen mål eller ambisjoner om noen form for konkuranse.

Hvorfor? For vi lever i et samfunn der kosmetikk har gått ville veier de senere år. Plastisk kirurgi, modeller som forteller oss hver dag på TV at vi ser dårlige ut med å range av seg skjorta, seksualitet som undertone på nesten alt en ser av reklame, klær, plakater etc.

I et samfunn der kjerneverdiene i et menneske bedømmes ut fra hvordan vedkommende ser ut, kombinert med pillesamfunnet, der en har en pille for overvekt, en for undervekt, en for hodepine, en for skoleprestasjoner, en for humøret, en for festen, en for dagen derpå.,..

AAS er en naturlig progresjon i et samfunn som er dominert av raske løsninger, og utseende som viktigste verdi i et menneske,
Det tror jeg du har helt rett i! Tidligere innbiller jeg meg at de som bola gjorde det for å bli store, gjerne a la kroppsbyggerstor. Nå har det nok blitt slik at folk boler for å oppnå grei strandfysikk a la Paradise Hotel.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Doping blant mosjonister?
« #8 : 27. september 2010, 12:01 »
Det tror jeg du har helt rett i! Tidligere innbiller jeg meg at de som bola gjorde det for å bli store, gjerne a la kroppsbyggerstor. Nå har det nok blitt slik at folk boler for å oppnå grei strandfysikk a la Paradise Hotel.

Jepp:)

Har faktisk hatt poster på TF som i noen grad underbygger de påstandene.

En post lød som følger;
"Hvor mye tror dere Aksel Hennie måtte bole før uno??

Og en annen lød noe ala;
"Er det mulig å oppnå fysikken Brad Pitt hadde i fightclub rent?"

Enda en;
"Ingen som tar mer en 100kg i benken har rent mel i posen".

Dette underbygger faktisk bare noen vesentlige små ting;
1) Folk vet INGENTING om trening. De eksemplene ovenfor, hennie, og pitt er jo ikke MASSIVE karer, de er markerte, og ser dermed store ut.

2) Myten om at en kan prikke en nål i skinka, og bli stor på 1-2-3 lever enda. Om noen tror at AAS er magisk medisin; Så sier jeg FAKTISK; Prøv selv, og bli skuffet. Ingenting erstatter gener, kost, trening og hvile.

Men, at noen vil ha "paradise fysikken", eller pitt eller whatever, og ser en raskere vei til å oppnå dette, og dermed bruker AAS.. Desverre, men ja. Majoriteten av bolere er faktisk disse karene.

AAS var et "undergrunnsfenomen" i sin tid. Det var noe det "skumle hjørnet" på en privat gym holdt på med for å bli store. Dette har endret seg. Det er ikke masse, styrke, prestasjon som gjelder lengre, det er utseende, altså om en kan dra damer i syden når en bøtter nedpå sin tiende drink eller øl, og spiser på mcdonalds.

Snakk med noen som boler, så treffer dere sikkert "sydenbolerene", de som kurer et par måneder før de skal til sunny beach, for å så drikke, rølpe, og spise usunt mens de er der, slik at alt faller vekk, men det viktigste var, at de så bra ut de 14 dagene når de gikk lettkledde..

Sprøtt samfunn

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Doping blant mosjonister?
« #9 : 27. september 2010, 12:13 »
Hehe, bra observasjon, selv om vi ikke alltid er enige i alle spørsmål, så er vi helt enige her!

Når boling blir allemannseie så blir det fort et samfunnsproblem, og da dukker forbudstrangen blant politikerne opp...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Doping blant mosjonister?
« #10 : 27. september 2010, 12:16 »
Egsakt:)

Enige her ja:)

Problemet, uten å spore av debatten er om en kriminalisering vil demme opp problemet, ettersom vi aner konturene av et mye større problem, som er værre og gjøre noe med; Holdningene til folk.

men absolutt en tankevekker at så mange bruker AAS uten å vite et fnugg om trening, kosthold, hva medisinene faktisk gjør med kroppen etc.

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Doping blant mosjonister?
« #11 : 27. september 2010, 12:25 »
.

Utlogget Busted

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Sv: Doping blant mosjonister?
« #12 : 27. september 2010, 12:50 »
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=573837

Gammelt nytt, men gir kanskje et bilde av en typisk bruker av doping i dag?

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Sv: Doping blant mosjonister?
« #13 : 27. september 2010, 12:50 »
Dessverre vet folk INGENTING om trening! Jeg er helt enig i det. Heldigvis er vi her for å lære de som ønsker å vite noe om det. Vi har en stor oppgave å lære en befolkning som egentlig har fysisk aktivitet som en grunnleggene del av sin eksitens, brått ikke har det lenger. Det er en kjempeoppgave å få en organisme som naturlig har brukt mesteparten av sin våkne tid til å finne mat og drikke, ikke trenger løfte en finger for det lenger.
I tillegg har vi da TOPIC, hvor alt for mange gjennomgår den samme rutinen flere ganger i løpet av livet. Et veddemål med en eller annen, litt for langt utpå nyttårsnatten, om at man skal gjennomføre et eller annet løp eller ritt på en eller annen tid. Pengene man har inngått veddemålet med er vanskelig å dekke inn og man må dermed gjennomføre en treningsplan "så snart snøen er borte" og man har derved enda dårligere tid til å bli godt nok trent. Vi wsnakker ikke om godt trent som elitenivå, men på et akseptablet nivå for å i det hele tatt klare å gjennomføre med livet i behold. Faktisk er det mange som starter og synes det går bra første halvdel, men så har man brukt opp det treninggrunnlaget man hadde. Resten av løpet består av en mental kamp om liv og død, kanskje ikke fysisk, men ære og penger.
Lenge leve 40-årskriser og dumme alkoholiserte veddemål ;-)

Etter å ha gått gjennom en slik opplevelse ser jeg ikke bort fra at det er flere 40-50 åringer som kjøper litt på det "skumle hjørnet" nevnt i annet innlegg her.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Doping blant mosjonister?
« #14 : 01. oktober 2010, 10:42 »
Gode og interessante poenger dere kommer med her. Honnører utdelt Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!