Skrevet av Emne: Dopingfokus før NSM 09  (Lest 21884 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Dopingfokus før NSM 09
« : 27. november 2008, 13:37 »
Vil nå takke styrkeløfteren som ringte avisen i Bø og informerte om det enorme dopingforbruket blant norske strongmen!

Vedkommende ble oppfattet av jounalisten til å ringe fra Norges Styrkeløftforbund. Hvorvidt vedkommende faktisk ER i styre, stell eller klubb, vites selvfølgelig ikke. Men Viking Power Productions hadde en lengre prat med vedkommende journalist. Smiley

Selv om jeg først ble litt irritert over at noen skal forsøke å sabotere et arrangement som det er lagt ned så mye tid og verdier i, så måtte jeg samtidig trekke på smilebåndet. Her har vi fått en fantastisk posisjon.
Det er faktisk så fælt av vi arrangerer NSM 09, at noen finner det nødvendig å komme med angrep på doping blant deltakerne, selv FØR vi vet hvem deltakerne er! biggrin

Som vi informerte avisen om, så inviterer vi alle sterke menn i norge til å stille opp på kvalifisering fredag 22. Mai 2009. Vi kan umulig greie å gjennomføre en bra dopingkontroll på alle byggere, mekanikere, snekkere, kjeltringer og tullinger som velger å komme for å prøve seg. Vi vet jo ikke selv hvem som kommer enda...

Enhver som er engasjert nok i denne problematikken til å faktisk komme på å kontakte en avis for å sverte strongman, burde vite at det er fullstendig nytteløst.
Vi kårer norges sterkeste mann, og inviterer alle til å stille!

Enda en tråd om doping og strongman er sikkert ikke akkurat det trengingsforum trenger mest av, men jeg greier ikke la være, når ergrelsen over oss er så stor som den er... Smiley

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #1 : 27. november 2008, 13:42 »
 rofl Dance Drankere Erter lol

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #2 : 27. november 2008, 13:59 »
Det har jo lenge vært en dopingdiskurs mellom bl.a. styrkeløft og strongman her til lands, men den ser ikke ut til å stoppe med det første. Saken er nå engang den at stongman er en idrett som er underlagt Norges Idrettsforbund, og da heller ikke deres antidopingreglement. I så måte kan utøvere som deltar i den type konkurranser være - som Egil sier - dopede eller ei, men det vil ikke ha noen reell betydning.

Så lenge de som konkurrerer er inneforstått med dette er det vel ikke et problem innad i miljøet, men det henvises vel hele tida til den etiske og moralske siden ved dette. Hvor vidt det er riktig av diverse tv-kanaler etc. å sende dette da utøverne ikke blir dopingtestet. Hvilke signaler vil dette sende ut, og hvordan vil folk flest oppfatte dette? Blir dette en legalisering av doping da mediene godtar at den slags blir vist i beste sendetid? Vil folk flest skjønne at dette er voksne mennesker som har tatt et selvstendig valg enten å dope seg eller la være? Spørsmålene er mange, men jeg tror ikke akkurat sabotasje er veien å gå for å få fremmet sin sak.

Det sagt; jeg syns flere innen strongmanmiljøet gjør en kjempejobb mtp å arrangere stevner og fronte aktiviteten de driver med, hvilket flere bør lære av. Det gjelder å selge seg selv og sin aktivitet slik at de/den blir kjent blant massene. Selv om jeg ikke har sansen for alt ved strongman har jeg ingen problemer med å erkjenne at det finnes driftige folk innen miljøet som fortjener ros for sin innsats og ståpåvilje.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #3 : 27. november 2008, 14:00 »
Tror ikke det er en styrkeløfter, men en strongman som kun ønsker publisitet;) Strongmen er kjent for å bruke ekstreme metoder for å nå målet sitt, ho ho:)
Blenda!

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #4 : 27. november 2008, 14:01 »
Føre var, er det ikke det det heter? Skjønner ikke at denne styrkeløfteren heller konsentrerer seg om det han lever for. Styrkeløft?

Det står jo minst 30 dopede utøvere på den "ryktelista" på deltagere på NSM kvalikk  :Smiley
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #5 : 27. november 2008, 14:11 »
beklager, det var meg. siden jeg løfter mindre enn alle på norges sterkeste mann og kommer aldri til å bli så sterk, så må det skyldes dopet de tar og da er jeg nødt til å påpeke at det ikke er mulig å bli sterkere enn meg uten dop. derfor gir det meg en utrolig god selvfølelse å kunne rakke ned på noen som sikkert trener mye hardere enn meg og vil satse litt mer av helsa si på å gjøre det bra innen sin styrkesport. Hadde jeg fått litt mer ros og oppmerksomhet som barn ville jeg nok ikke ringt...im so sorry... buhu
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #6 : 27. november 2008, 14:12 »
Jeg må presisere at jeg IKKE tror dette kommer fra hverken forbundskontor eller styret i NSF.
Det var bare journalisten som hadde oppfattet det slik. Så dette er IKKE et forsøk fra meg på å anklage noen i styret i NSF for dette. Styret i NSF har nok utfordringer, om ikke jeg skal lage enda mer trøbbel for dem.  

Denne saken/tråden er utelukkende skapt av vedkommende som valgte å ringe avisen i Bø. Jeg syns det negative fokuset er slitsomt, men jeg skjønner at det kommer.

Det er klart at styrkeløft blir kjempepopulært bare strongman blir fjernet fra jordens overflate.

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #7 : 27. november 2008, 14:19 »
Jobber du fortsatt i Oslo Egil?


Isåfall vet jeg om et par gutter på B1 som sikkert ville vært glade for en tur til Bø hvis det skulle trenges Grin
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #8 : 27. november 2008, 14:22 »
hehe, hadde vært no' det! Grin

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #9 : 27. november 2008, 14:26 »

Det er klart at styrkeløft blir kjempepopulært bare strongman blir fjernet fra jordens overflate.

Tror eller det er slik at både vektløfting, styrkeløft og strongman blir kjempepopulært  bare vi får fjernet fotball ifra jordens overfalte. Om ikke noe annet vil TV sporten bli ett bedre TV program så det blir en vinn vinn situasjon Grin
 

La ungdommen begyne med idrett før fotballen tar dem....
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #10 : 27. november 2008, 14:30 »
agreeeeeeeeeeed
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #11 : 27. november 2008, 14:31 »
Det er et snev av sannhet i resonnementet... hvis folk hadde fått sett bredden i norsk idrett, så hadde det faktisk kunne blitt skapt et marked for mer enn fotball.

Derfor bra at NSM sendes som undeholdning og dokuentar på tv2 og ikke tar tid fra idrett og dens sendetid. Smiley

Utlogget DanielØvre

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 125
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 125

  • Kaliber Gym
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #12 : 27. november 2008, 14:40 »
Honnør til Egil!

Utrolig hvordan du får satt ord på ting i alle sammenhenger Smiley
Bra jobba!

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #13 : 27. november 2008, 14:42 »
Det er forsåvidt legitimt nok å ha motforestillinger mot bruk av medisin til ikke-medisinske formål, eller doping som det også kalles. At enkeltpersoner har holdninger til slik bruk som de bruker på seg selv, og som de ønsker skal gjelde for alle er forsåvidt også greit så lenge de er innenfor gjeldende lover og regler.

Det jeg synes er utidig dersom det blir en sammenblanding av begreper og medfølgende tvil om motivene.

Er motivet her å:
- fjerne strongman
- fjerne dopingbruken i strongman
- fremme egen idrett

Dersom motivasjonen er å fjerne strongman som konkurranse/aktivitet er det på grensen til et brudd på grunnleggende menneskeretter, så det velger jeg å se bort fra som alternativ. Sverting av strongman for å fremme egen idrett, det være seg styrkeløft eller annet, er en etisk tvilsom måte å gjøre det på, spesielt om man bruker ord som "endelig løsning på strongmanproblemet".

Det gir meg ett alternativ jeg kan se på som legitimt, nemlig et ønske om å fjerne dopingbruken i strongman. Så sant det er et bevisst valg, foretatt etter innhenting av informasjon fra troverdige kilder og sortering av denne så kan jeg forstå og akseptere det. Dersom det er et valg basert på en logikk som "jeg vil ikke ha det - derfor får ingen", så er ikke det holdbart.

Det er spesielt to negative faktorer knyttet til dopingbruk, og det er mulige skadevirkninger og at omsetningen kan støtte kriminell virksomhet ved at omsetningen er forbudt. Omfanget av skadevirkninger er ikke entydig klart på grunn av manglende forskning og store mengder skremselspropaganda fra institusjoner som ADN over tid. At penger fra innførsel og omsetning av dopingmidler finansierer kriminell virksomhet er hevet over enhver tvil.

Et tredje element er eventuelle samfunnskostnader som følge av skadevirkninger etter dopingbruk, her tenker jeg for eksempel på kostnader dersom man blir varig syk av bruken.

Summen av disse argumentene blir for meg at det er legitimt fra et å ønske slutt på dopingbruk i strongman fra et samfunnsengasjert standpunkt, men for at det skal oppfattes slik, og ikke som en interessekonflikt må det presenteres slik, og ikke gjøres ved å rakke ned på en aktivitet på bekostning av en annen.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Dopingfokus før NSM 09
« #14 : 27. november 2008, 15:12 »
Synd dersom noen føler at det er nødvendig å prøve å ødelegge for andre for å fremme egen sport. Tror egentlig ikke strongman er styrkeløfts største problem, men heller det at de fleste faktisk ikke vet at styrkeløft eksisterer.

Men er synd at det generelt virker som at doping er mer akseptert så lenge man ikke stiller i idrett der det er mot reglene. Man kan bortforklare og lukke ører og øyne alt man vil, men doping er skadelig og farlig. Kansje ikke i små mengder, men da er vel også effekten heller liten også.

Enda værre er det at folk ikke tør si det som det er. At unge blir lurt til å tro at ronnie coleman og co er helt ren, bare å spise rent å kjøpe store mengder protein pulver. Blir litt som styrkeløftere som oppgir rekorder med utstyr uten å nevne at utstyr brukes.

Strongman er show, og arbeidet utøverne har lagt ned for å bli så sterk er ikke mindre imponerende om de doper seg. Men for de som doper seg hadde resultatene vært dårligere dersom de ikke gjorde det, og folk må kunne bedømme selv på riktig grunnlag om de syns prestasjonen er fantastisk eller ikke.

Blir litt feil å avfeie doping i ett arrangement uten kontroll
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!