Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162912 ganger)

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #225 : 12. juni 2011, 11:00 »
Hei!

Jeg sliter noe med knærne, smerten har hovedssakelig vært under kneet, men nå har jeg kjent mer smerter ved medialsiden av patella. Har du forslag til hva jeg kan gjøre for at dette skal bli bedre? Er aktiv styrkeløfter så blir såklart en påkjenning på knærne.

Lurer også på hva smerter på fremsiden av begge leggene kan være, kjenenr det hovedssakelig etter gåturer og særlig det å gå i nedoverbakke.
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget stian224

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #226 : 16. juni 2011, 21:07 »
Hei, jeg sliter veldig med ene skulderen min, får kjempe vondt når jeg trener. Det er en strammende smerte, nesten som om man strammer en strikk eller noe. Noen anelse hva dette kan være??

Svar mottas med takk.

Utlogget GirlyPump

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #227 : 16. juni 2011, 21:08 »
Hei!
Jeg har hatt en smerte som kommer og går, i korsryggen, et halvt års tid. Det er PÅ selve ryggraden, kjenner det godt når jeg trykker på den. Kjennes som jeg har fått et hardt slag der. På en måte mellom klumpene på ryggraden...
Trener aktivt styrketrening og merker ikke noe vondt når jeg trener, og ikke i det daglige (når jeg sitter, ligger på myk madrass, står) men kjenner det tydelig når jeg bøyer meg med krum rygg og tar i bakken med hendene, når jeg gjør yoga og når jeg legger meg ned på et hardt gulv/sitter inntil vegg.
Har ikke klart å finne noen sammenheng mellom måten jeg belaster ryggen på og når smertene blir sterkere.

Noen anelse om hva det kan være eller hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det?

Utlogget nidhamu

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 94
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 94

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #228 : 17. juni 2011, 08:08 »
Hei
Den siste måneden har jeg slitt en del med håndleddet. Noen dager er det bra andre dager svært smertefult og går utover treningen (i hovedsak pressøvelser). Om jeg gjør sirkelbevegelser med hånda kjenner jeg det knekker innmarig i håndleddet disse knekkelydene kommer hele tiden når jeg roterer, de gir seg altså ike slik som knekking av fingre osv.. Vanskelig åm beskrive eksakt hvor smarten er men mener de er på oversiden av håndleddet.

Periling på hva dette er og ikke minst hva jeg bør gjøre får å fikse problemet?

Tusen takk for et herlig tilbud!
Things don't just happen - Take action - Make your dreams come true...

Logg med bilder --> http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104208.msg1577208;topicseen

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #229 : 19. juni 2011, 02:30 »
Hei.

Når det gjelder knesmerter distalt for kneskålen, eksisterer en god del forskjellige tilstander som bør nevnes. Patellafemuralt smertesyndrom, Jumpers knee, patella tendinopati for å nevne noen.
Det er vanskelig å si nøyaktig hva dette er, men på generelt grunnlag kan man gjerne vurdere å trene opp stabiliteten i kneleddet. Tenker da spesielt på vastus medialis, som har en stabiliserende evne på kneleddet. Denne kan være vanskelig å rekeruttere, men hvis man gjør leg ekstention samtidig som man klemmer en ball mellom knærne, funker dette bra.

Når det gjelder leggsmerter, på forsiden, kan dette høres ut som en begynnende periostitt, altså en benhinnebetennelse. Dette er noe man absolutt bør få gjort noe med, da det kan ta lang tid å bli kvitt.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no




Hei!

Jeg sliter noe med knærne, smerten har hovedssakelig vært under kneet, men nå har jeg kjent mer smerter ved medialsiden av patella. Har du forslag til hva jeg kan gjøre for at dette skal bli bedre? Er aktiv styrkeløfter så blir såklart en påkjenning på knærne.

Lurer også på hva smerter på fremsiden av begge leggene kan være, kjenenr det hovedssakelig etter gåturer og særlig det å gå i nedoverbakke.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget AnonymEn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #230 : 20. juni 2011, 18:35 »
Hei

I det siste har jeg opplevd at den ene foten min noen ganger svikter og at det er veldig vondt og ubehagelig å gå på den i en periode på 10-15 min (i tillegg til mindre vondt i et par timer) fordi leddet i kneet svikter. Jeg kan kjenne forskjell hvis jeg tar på venstrekne og høyrekne fordi leddet i høyre føles mindre kraftig og det føles vondt i leddet når jeg prøver å gå på foten det gjelder.

Det jeg lurer på er om dette kan ha sammenheng med at jeg i noen måneder har "knekket" ledd i kneet. Det gjorde jeg med å ta beinet opp så det var strakt mens jeg satt og holdt på et punkt på kneet, og dermed kommer det en knekkelyd. Det er det eksakt samme stedet jeg føler det svikter og foten min er vondt å gå på som der det knekker.

En annen ting er om mangel på kalsium kan ha noe med dette å gjøre?

Med vennlig hilsen

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #231 : 23. juni 2011, 08:16 »
Hei stian224

Det kan være snakk om en betennelse i en av rotatorcuffens muskler. HVis du kan angi hvilken bevegelse/bevegelser som gjør vondt, evt angir topografisk lokalisasjon kan det være lettere å si noe.

Dersom dette er tilfellet vil det være mulig å gjøre noe med det, ta kotakt med en fysio i ditt område.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei, jeg sliter veldig med ene skulderen min, får kjempe vondt når jeg trener. Det er en strammende smerte, nesten som om man strammer en strikk eller noe. Noen anelse hva dette kan være??

Svar mottas med takk.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #232 : 23. juni 2011, 08:42 »
Hei GirlyPump

Dette er dessverre vanskelig å svare deg på uten å ha hatt deg inne til en undersøkelse, da det kan være fryktelig mye forskjellig... Muskelfeste, skjelettskade, ligamentær smerte etc. Eller det kan være alminnelig trykkømhet pga lite subcutant fett.

Beklager ikke å kunne gi noe mer håndfast...

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no




Hei!
Jeg har hatt en smerte som kommer og går, i korsryggen, et halvt års tid. Det er PÅ selve ryggraden, kjenner det godt når jeg trykker på den. Kjennes som jeg har fått et hardt slag der. På en måte mellom klumpene på ryggraden...
Trener aktivt styrketrening og merker ikke noe vondt når jeg trener, og ikke i det daglige (når jeg sitter, ligger på myk madrass, står) men kjenner det tydelig når jeg bøyer meg med krum rygg og tar i bakken med hendene, når jeg gjør yoga og når jeg legger meg ned på et hardt gulv/sitter inntil vegg.
Har ikke klart å finne noen sammenheng mellom måten jeg belaster ryggen på og når smertene blir sterkere.

Noen anelse om hva det kan være eller hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Waroid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • oO
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #233 : 23. juni 2011, 08:44 »
Hei!

Jeg har et problem med min høyre skulder. Det "klikker" og "knaker" i den, og når jeg tar dips, så hever skuldra seg, liksom, den fyker opp til øret, mens den venstre er "normal". Det gjør ikke spesielt vondt, men ser veldig rart ut, og føler ikke at det kan være noe bra å trene når ene skuldra er så rar.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #234 : 23. juni 2011, 08:59 »
Hei nidhamu

I og med at det gjelder pressøvelser, regner jeg med at det gjelder dorsalfleksjon av håndleddet?
Det første jeg tenker på når du navner smerter her er glidningen av leddene i håndroten. Der hvor underarmbeinene slutter, og hånden begynner har vi 8 små ben "klumper" som danner overgangen mellom underarm og fingre.
(http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.fag.hiof.no/lu/fag/idrett/arstudium_60/ledd-eksamen/ankel-filer/slide0002_image005.gif&imgrefurl=http://www.fag.hiof.no/lu/fag/idrett/arstudium_60/ledd-eksamen/ankel-filer/slide0002.htm&usg=__U_0YT25sw6Qd6kxL5ujEQ70A1As=&h=217&w=199&sz=41&hl=no&start=0&zoom=0&tbnid=zVBlOmPzVhWcjM:&tbnh=107&tbnw=98&ei=oOMCTq3sPIX4sgbB9JSHDg&prev=/search%3Fq%3Dh%25C3%25A5ndrotsknokler%26hl%3Dno%26sa%3DX%26biw%3D1564%26bih%3D644%26tbm%3Disch%26prmd%3Divns&itbs=1&iact=rc&dur=313&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=68&ty=76)

Forferdelig lang url til et godt bilde....

Dersom disse ikke "glir" riktig vil det kunne komme slike lyder, og disse vil ikke gå bort på samme måte som "knekking av fingre".
Videre vil denne nedsatte leddbevegeligheten kunne gjøre at senene til fingerekstensorene kommer i klem, som gjør at du får smerter.

I teorien vil da en økt leddbevegelighet i håndrotsknoklene kunne bedre situasjonen og smertene. Men husk, dette er uten å ha undersøkt saken....

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no




Hei
Den siste måneden har jeg slitt en del med håndleddet. Noen dager er det bra andre dager svært smertefult og går utover treningen (i hovedsak pressøvelser). Om jeg gjør sirkelbevegelser med hånda kjenner jeg det knekker innmarig i håndleddet disse knekkelydene kommer hele tiden når jeg roterer, de gir seg altså ike slik som knekking av fingre osv.. Vanskelig åm beskrive eksakt hvor smarten er men mener de er på oversiden av håndleddet.

Periling på hva dette er og ikke minst hva jeg bør gjøre får å fikse problemet?

Tusen takk for et herlig tilbud!
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #235 : 23. juni 2011, 09:05 »
Hei AnonymEN

Dette kan høres ut som en låsning i kneleddet, og at det stivner i etterkant av en slik låsning.
Dette kan gjerne skje dersom du f.eks. har en liten rift i en menisk, som kommer i klem inne i leddet. Det som skjer da, når kneet svikter, er at nervesystemet reagerer på de intense smertesignalene med å "slippe" taket i muskulaturen for å beskytte leddet.

Mitt råd vil være å prøve å trene litt stabilitet rundt kneleddet, slik at du får en bedre muskulær kontroll, slik at leddet kan bevege seg mer anatomisk korrekt. Men ideelt sett ville jeg hatt deg inn for å undersøke kneet og bekrefte diagnosen.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei

I det siste har jeg opplevd at den ene foten min noen ganger svikter og at det er veldig vondt og ubehagelig å gå på den i en periode på 10-15 min (i tillegg til mindre vondt i et par timer) fordi leddet i kneet svikter. Jeg kan kjenne forskjell hvis jeg tar på venstrekne og høyrekne fordi leddet i høyre føles mindre kraftig og det føles vondt i leddet når jeg prøver å gå på foten det gjelder.

Det jeg lurer på er om dette kan ha sammenheng med at jeg i noen måneder har "knekket" ledd i kneet. Det gjorde jeg med å ta beinet opp så det var strakt mens jeg satt og holdt på et punkt på kneet, og dermed kommer det en knekkelyd. Det er det eksakt samme stedet jeg føler det svikter og foten min er vondt å gå på som der det knekker.

En annen ting er om mangel på kalsium kan ha noe med dette å gjøre?

Med vennlig hilsen
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #236 : 23. juni 2011, 09:07 »
Hei Waroid

Dette høres ut som et muskulært problem, og at du mangler litt på funksjonell styrke i forhold til å stabilisere skulderbladet. Dette er helt essensielt i forhold til å bevege skulderen hensiktsmessig. Dersom bevegelsene ikke styres riktig av muskulaturen er du mye mer utsatt for skader, og jeg vil absolutt anbefalle at du tar tak i problematikken. Dette ved å styrke rotatorcuff, serratus anterior evt annen støttemuskulatur rundt scapula.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei!

Jeg har et problem med min høyre skulder. Det "klikker" og "knaker" i den, og når jeg tar dips, så hever skuldra seg, liksom, den fyker opp til øret, mens den venstre er "normal". Det gjør ikke spesielt vondt, men ser veldig rart ut, og føler ikke at det kan være noe bra å trene når ene skuldra er så rar.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget GirlyPump

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #237 : 28. juni 2011, 00:04 »
Takk for svar. Får vel kanskje bestille en time for å få sjekket det nærmere.

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #238 : 13. juli 2011, 11:15 »
Hei igjen. Jeg har et nytt spørsmål ift ryggplagene mine.

Jeg har som nevnt vondt i korsryggen, det er veldig stivt. Så vidt jeg skjønte av refleksologen skulle det bl.a. være en veldig anstrengt/stram psoas.
Smertene sitter i hovedsak rett bak den venstre av de to "klumpene" (som hører til bekkenet antar jeg). Så har jeg så lenge jeg kan huske hatt en slags muskelknute i høyre bakside lår (hamstringen tror jeg). Når jeg strammer hamstringen kjenner jeg veldig tydelig en knute i muskelen. Det hender noen ganger, men veldig sjelden, at det verker litt i denne knuten. Har tatt MR av den for en stund siden, og det skulle visstnok ikke være noe farlig. Bare en litt forknudra del av muskelen. Aldri gjort veldig vondt.

Kan dette være noe som fører til ubalanse i ryggen min, slik at smertene i korsryggen oppstår?
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #239 : 13. juli 2011, 11:21 »
 Smiley
“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!