Skrevet av Emne: Tragisk form på styrkeløftere?  (Lest 82214 ganger)

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #135 : 28. juni 2011, 17:49 »
Sprinter kan så være. Det er nivået jeg tenkte på. Einar på forumet kan sprinte han og, men ikke hevde seg i sporten. Denne Tom Martin du skryter av, hevder han seg høyt f.eks bislett games nivå eller er det bedriftslag han er så god i.
Skaff deg baller og dropp smilyen. Skal du først slenge med leppa kan du oppføre deg som noe annet enn søstra mi på 14.

Ja, Tom Martin var faktisk en av de beste i Storbritannia på 60m, og da snakker vi om the UK. Så han var ikke akkurat på bedriftslag nivå.

Og som nevnt ovenfor, sprintere er ganske gode i bøy, benk og mark, UTEN å trene rettet mot styrkeløft. Med litt spesifikk trening, kunne de fint ha hevda seg der også.

Så ikke kom med påstander du ikke kan forsvare Wink Smiley Wink Wink

PS! hvis du tror at jeg skal skaffe meg baller tar du feil.. ville sett rart ut...


Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #136 : 28. juni 2011, 17:52 »
Helt enig med 095378 og bmw123.

Det skal også sies at hardcorebakken brukte ordet aldri. Og 20 sekunder kom det faktisk et eksempel som motsier han. Likevel argumenterer han som han er rett. Utrolig at folk ikke klarer å innse at de faktisk har feil, selvom bevisene ligger rett foran nesa. Men må innrømme at det var litt morsomt. Han måtte jo trekke inn en forsvarsmekanisme ved å nevne søstra på 14 år. Kan kanskje ikke forvente mer av en 17 åring

Honnør!

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #137 : 28. juni 2011, 17:53 »
Med litt spesifikk trening, kunne de fint ha hevda seg der også.
Min påstand var rettet mot de som trente sprint. Ikke sprintere som trente både sprint og styrkeløft.

Ps, hvis du tror at jeg skal skaffe meg baller tar du feil.. ville sett rart ut...
My bad.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #138 : 28. juni 2011, 17:58 »
Sprinter kan så være. Det er nivået jeg tenkte på. Einar på forumet kan sprinte han og, men ikke hevde seg i sporten. Denne Tom Martin du skryter av, hevder han seg høyt f.eks bislett games nivå eller er det bedriftslag han er så god i.
Skaff deg baller og dropp smilyen. Skal du først slenge med leppa kan du oppføre deg som noe annet enn søstra mi på 14.

http://muscleandbrawn.com/forums/articles/5921-tom-martin-interview.html

Med tida 10.53 som junior kan en nok si at han ikke er noe bedriftssprinter.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #139 : 28. juni 2011, 17:59 »
Min påstand var rettet mot de som trente sprint. Ikke sprintere som trente både sprint og styrkeløft.
My bad.

I det jeg har sett angående treningsprogram for sprintere så er det selvsagt lagt til en god dose styrketrening. Selvsagt en større andel med eksplosive reps i øvelser som vendinger, men også styrkerettet arbeid i øvelser som strakmark. Eksempelvis leste jeg en artikkel av en som hadde ansvar for strength & conditioning til en av toppsprinterne i usa, og han tok strakmark med 180kg hvor negativene skulle vare i 4 sekund.... Når du da legger til at de også trener konvensjonell mark og i alle fall knebøy-varianter så skal det ikke mye logisk tenking og treningsvitenskap til for å forstå at de også kan hevde seg i andre kraftsporter. Spesielt med noen måneders tilvenning.

Tom Martin er et slikt eksempel. Han trente mest markløft rettet mot sprint, men hadde plenty styrke nok til å hevde seg (selv om han kanskje er spesielt utformet til mark).

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #140 : 28. juni 2011, 18:00 »
De sprinterne jeg kjenner er råsterke! En god 100 meter sprinter tar ofte 200 kg i bøy, og de fleste av dem trener overkropp for å beholde symmetrien! Jeg tror en sprinter ville gjort det bra i styrkeløft. Hvis styrkeløfterne river av seg drakter, knebind, håndleddstøtter og albuebeskyttere, og slanker seg ned til sprintervekt, dvs ca 80 kg, så tror jeg ikke det skiller så mye på styrken dems...

Greit at sprintere trener en del styrke og en del av dem absolutt har en respektabel styrke.

Men her viser du at du har ekstremt lite innsikt, for det første, vi har vektklasser i styrkeløft. Vi kan jo ta -83 som eksempel, Kjell Egil bakkelund har i denne klassen 315kg i knebøy, 225kg i benkpress og 285kg i markløft. Dette er selvfølgelig med utstyr, men det gir en indikasjon om at du er langt på jordet.

Internasjonalt har europamesteren i åpen klasse -83kg, 355kg i knebøy, 227,5kg i benkpress og 330kg i markløft, fortsatt med utstyr.

Jeg har mye respekt for sprintere, all treningen de legger ned og styrken deres, men prøv å gjør litt reasearch før du hiver ut dumme påstander
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #141 : 28. juni 2011, 18:04 »
Min påstand var rettet mot de som trente sprint. Ikke sprintere som trente både sprint og styrkeløft.

Sprintere som ikke driver med styrkeløft kunne hevda seg de også.

Flere av de beste sprinterne har allerede et bra styrkegrunnlag, så med noen måneders styrkeløftstrening og med utstyr hadde det ikke vært umulig å hevde seg.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #142 : 28. juni 2011, 18:07 »
Når du da legger til at de også trener konvensjonell mark og i alle fall knebøy-varianter så skal det ikke mye logisk tenking og treningsvitenskap til for å forstå at de også kan hevde seg i andre kraftsporter. Spesielt med noen måneders tilvenning.


Second that Wink

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #143 : 28. juni 2011, 18:23 »
Bergan: er det en dum påstand å komme med at sprintere kan hevde seg i styrkeløft? De jeg vet om som ligger i toppklasse i 100m i Norge er sterke i bøy og benk. Vet at rypdal har rundt 230 i bøy og rundt 130 i benk, mark vet jeg ikke. De eksemplene du kommer med er selvsagt helt irrelevante, jeg aner ikke hva som ligger i de tallene siden de er løftet med utstyr. Selvsagt kan man som sprinter ikke dunke ut toppklassen i styrkeløft. Kan du ikke heller legge ut hva en 83 kg styrkeløfter løfter uten utstyr, så kan vi sammenligne. Og forresten, ingen grunn til den nedlatende tonen, jeg har ikke tatt den tonen overfor deg.

Jeg er imponert over styrken til mange sprintere og mener at det ikke skiller så mye opp til styrkeløftere på greit nivå.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #144 : 28. juni 2011, 18:32 »
Bergan: er det en dum påstand å komme med at sprintere kan hevde seg i styrkeløft? De jeg vet om som ligger i toppklasse i 100m i Norge er sterke i bøy og benk. Vet at rypdal har rundt 230 i bøy og rundt 130 i benk, mark vet jeg ikke.

230 i djup bøy? Kva er kroppsvekta?

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #145 : 28. juni 2011, 18:36 »
230 i djup bøy? Kva er kroppsvekta?

I følge kildene jeg fant er kr. vekta på ca 80kg.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #146 : 28. juni 2011, 18:37 »
De sterkeste i -83 i Norge tipper jeg ligger rundt 650 totalt uten utstyr.

Forøvrig bare tull å komme med tall fra sprintere. I styrkeløft er det regler for dybde i knebøy og stopp i benkpress. Det brukes også stiv stang og jernskiver på konkurranse.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #147 : 28. juni 2011, 18:41 »
De sterkeste i -83 i Norge tipper jeg ligger rundt 650 totalt uten utstyr.

Forøvrig bare tull å komme med tall fra sprintere. I styrkeløft er det regler for dybde i knebøy og stopp i benkpress. Det brukes også stiv stang og jernskiver på konkurranse.

Sprintknebøy er dypere enn styrkeløftsbøy, dessuten bruker de fleste stiv stang og jernskiver Wink

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #148 : 28. juni 2011, 18:42 »
230 i djup bøy? Kva er kroppsvekta?
Jeg vet ikke, men vil anslå under 80 kg. Tviler på at det er så mange som matcher dette blant styrkeløfterne på den vekta, bare å se selv, eller kanskje jeg gjør for lite 'research'. Kanskje styrkeløfterne kan åpne øynene for at det finnes mange som matcher løfta dems, selv uten kroppsvekt på 100kg pluss og utstyr.
http://www.youtube.com/watch?v=beJcb7Tq158&feature=youtube_gdata_player
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #149 : 28. juni 2011, 18:46 »
Bergan: er det en dum påstand å komme med at sprintere kan hevde seg i styrkeløft? De jeg vet om som ligger i toppklasse i 100m i Norge er sterke i bøy og benk. Vet at rypdal har rundt 230 i bøy og rundt 130 i benk, mark vet jeg ikke. De eksemplene du kommer med er selvsagt helt irrelevante, jeg aner ikke hva som ligger i de tallene siden de er løftet med utstyr. Selvsagt kan man som sprinter ikke dunke ut toppklassen i styrkeløft. Kan du ikke heller legge ut hva en 83 kg styrkeløfter løfter uten utstyr, så kan vi sammenligne. Og forresten, ingen grunn til den nedlatende tonen, jeg har ikke tatt den tonen overfor deg.

Jeg er imponert over styrken til mange sprintere og mener at det ikke skiller så mye opp til styrkeløftere på greit nivå.

Får først beklage tonen, lei av utstyrsdebatter og undertrykking av prestasjoner.
Vi legger nok litt forskjellig i uttrykket hevde, det er jo veldig forskjellig fra idrett til idrett.

Jeg har sett Rypdal kjøre noen reps på 190kg, og det er faktisk veldig imponerende. Men ser at sprinterne ofte kjører med bind på tyngre vekter, vet ikke om han gjør dette?
Med kun belte vil det nok ligge rundt 200+ bøy, 145+ i benkpress, 245+ mark i øvre sjiktet i -83
Toppene har jo en god del mer

Vil tro at en god sprinter som regel vil gjøre det greit i knebøy og markløft men dårlig i benkpress.

Michael Rosenberg har jo en del gull fra styrkeløft, og gjør det tåelig bra i sprint også, men han begynte vel med styrkeløft først.



Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!